tosivirittelijöille rataslaskuri..

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: tosivirittelijöille rataslaskuri..

Kirjoittaja 103-1116517908 » 01 Maalis 2007, 13:42

BussiJussi kirjoitti:Suosittelen kerralla laittamaan välitykset 16/42! Sellaset on mullakin, ja kyllä on KIVA! Ökylohkolla syysliukkailla TOSIkiva...........



:p :p
18-40 vielä kivampi! :turbobusa:

Kirjoittaja BussiJussi » 01 Maalis 2007, 09:47

Suosittelen kerralla laittamaan välitykset 16/42! Sellaset on mullakin, ja kyllä on KIVA! Ökylohkolla syysliukkailla TOSIkiva...........



:p :p

Kirjoittaja jarim » 28 Helmi 2007, 22:33

Stormi myy kattavaa valikoimaa erikokoisia rattaita...

Kirjoittaja 103-1116517908 » 28 Helmi 2007, 21:33

jäsenJ kirjoitti:Mistäs tollasta 42 piikkistä kannattais metsästää? Vois samaan syssyyn ottaa kokeeksi myös tuon 16 etusen.

Vakiorataksia löytyi kyllä pikaisella surfailulla.
Pikaisella surffailulla löydät tältä foorumilta ketju/ratas-kimppatilauksen. Esimerkiksi sieltä.

Kirjoittaja 106-1142794092 » 28 Helmi 2007, 20:56

Mistäs tollasta 42 piikkistä kannattais metsästää? Vois samaan syssyyn ottaa kokeeksi myös tuon 16 etusen.

Vakiorataksia löytyi kyllä pikaisella surfailulla.

Kirjoittaja akseli » 28 Helmi 2007, 18:08

MGa kirjoitti:Eikös periaatteessa ketjujen&rattaiden kestävyyden kannalta olisi parempi kasvattaa takaratasta kuin pienentää eturatasta? :rocket

isommat hammasrattaat säästävät teoriassa kettinkiä :shocked: kuitenkin busassa huonon vetokappaleen ja heikon vetoakselin takia käytäntö on päinvastainen :angry:

Kirjoittaja Kekku » 28 Helmi 2007, 17:50

Teoriassahan ei oikee 17 piikkii pienempää ketjupyörää sais laittaa. (Ei ainaka suositella)

Ketjun liike kun ei ole tasainen niinku hihnan, ketjupyörä aiheuttaa sen että liikkeestä tulee ns. nykivää, siis mitä pienenpi ketjupyörä sitä nykivämpää liike on.

Ymmärtääkö tosta, ei helppo selittää...

Mutta käytännössä ei eroa huomaa ja kyllä 15 piikkinenkin kestää +300hv, ainaki hetken...

Kirjoittaja 103-1116517908 » 28 Helmi 2007, 16:19

MGa kirjoitti:
JanneT kirjoitti:Ja yks vaihtoehto on antaa takahampin olla vakio, mutta vaihtaa eteen piikin pienemmän. Jyvin pitkälti tulee samanoloinen ajettava. Vai mitä sannoopi Tase kummallekin viritykselle leipää antaneena?

Eikös periaatteessa ketjujen&rattaiden kestävyyden kannalta olisi parempi kasvattaa takaratasta kuin pienentää eturatasta? :rocket
Empä usko että tuollaisissa vakiosta yksi piikki pienempään vaihdoissa vielä mitään järkyttäviä eroja tulee ketjun kulumiseen/kestävyyteen.

Kirjoittaja MGa » 28 Helmi 2007, 15:23

JanneT kirjoitti:Ja yks vaihtoehto on antaa takahampin olla vakio, mutta vaihtaa eteen piikin pienemmän. Jyvin pitkälti tulee samanoloinen ajettava. Vai mitä sannoopi Tase kummallekin viritykselle leipää antaneena?
Eikös periaatteessa ketjujen&rattaiden kestävyyden kannalta olisi parempi kasvattaa takaratasta kuin pienentää eturatasta? :rocket

Kirjoittaja 74-1155281906 » 28 Helmi 2007, 14:57

Ja yks vaihtoehto on antaa takahampin olla vakio, mutta vaihtaa eteen piikin pienemmän. Jyvin pitkälti tulee samanoloinen ajettava. Vai mitä sannoopi Tase kummallekin viritykselle leipää antaneena?

Kirjoittaja Tase » 28 Helmi 2007, 12:24

Kyllä, vakio eturatas on paikoillaan.. Viimekesä tuli nuilla välityksillä ajettua ja hyvät oli.. Suosittelen.

Eihän tuo nuilla välityksillä kulje "kuin" 294km/h sigman mukaan.. :;):

Kirjoittaja koska » 28 Helmi 2007, 10:44

Einpähän ollut tällaista aiemmin huomannut... hmmm, mielenkiintoista :cool: Oliko Tase1:llä 17 piikkinen edessä? voisipa vaikka itsekin harkita... kun ei varmaan kovin usein tuu ajeltua yli 300 km/h :p

Kirjoittaja RHead » 28 Helmi 2007, 00:14

Kirjoittaja Tase » 05 Loka 2005, 10:57

Tulipa tuossa tehtyä kesän viime "viritykset" ja nakkasin eilen taakse kokeeksi 42 lätkän.. Tuntui välillä, että Bussin välitykset on hieman liian pitkät ja kakkosen jälkeen on ns. kuminauhailmiö.. Hana pohjaan ja kattelee vaan kiekkamittaria.. :) Voi juma, kun Bussin käytös muuttui täysin jo tuolla välityksellä :oops: Kakkosella kun kiihdyttää niin väkisin alkaa kampeamaan pystyyn, jopa kolmosella taputtelee etupäätä.. Kiihtyvyys parani huomattavasti, ainakin perstuntumalta...
Muutenkin ajettavuus mielestäni parani näillä suomen nopeuksilla.. Lähtee ihan erillalailla 100- 160 vauhdeista.. Lisäksi kaupunkiajo parani ja tuo tympeä "Rykiminen" hieman helpotti pienillä kierroksilla :bike:
Olisi pitänyt tehdä tämä "viritys" jo keväällä, hauskuuskerroin kasvoi huomattavsti :thumbup:

Kirjoittaja BussiJussi » 01 Elo 2005, 09:29

Ai niin! Takarengas OLI uus z6, 195/50.
Katoin laskurilla, että jos vakiolla menee 312, ois pitäny mulla mennä 294, joten aika hyvin pitää paikkansa!!

Ylös