Isot talvihuollot? - Nokkaketjua ja venttiilinvälyksiä

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Isot talvihuollot? - Nokkaketjua ja venttiilinvälyksiä

Kirjoittaja jummijammi » 02 Marras 2007, 08:46

Viime talvena tarkastettiin multa välykset, mittarissa sillon 25500km. Välykset oli ohjearvoissa, niinkuin kuulemma pitää ollakkin noilla kilsoilla, mutta sai ittelle sielunrauhan.. :p
Ja tuo nokkaketju alko tässä kesällä rallattaa ihan kunnolla, mutta ehkä sattumalta just öljynvaihdon jälkeen se kiristi itsensä ja kävipäs tosi nätisti sen jälkeen..




Edited By jummijammi on 1193986144

Kirjoittaja 100-1133255914 » 01 Marras 2007, 20:08

Omalla 00-mallisella ajettu noin 40 tkm. eikä ole ollut tarvetta säätää. Aika yksilöllistä toi varmaan on?

Kirjoittaja 116-1184958209 » 02 Loka 2007, 23:04

Sanokaapas onko toi venttilien säätö ollu miten tarpeellista tossa noin 26 000 kun olis itelläkin se huolto edessä ja muuten vois kyllä perushuollon tehdä itekkin mut ton venojen säädön jättäs mielellään ammttilaisten hommiks?

Kirjoittaja 114-1182751586 » 26 Syys 2007, 19:42

jarim kirjoitti:Yläkautta pääsee, ventiilikopan kansi irti ja avot. Nokkaketjunkiristinhän toimii öljynpaineella joten ei äkkiä itselle hahmotu miten se voisi sinällään hajota. Ketjuhan rallattaa uutenakin, eipä se siitä kummemmaksi paljon muutu. Ketju varmaan kannattaa vaihtaa kun kiristimestä loppuu varat vai mitä mieltä viisaammat on?

Kiittipä taas. Juu vielä tuosta kiristiestä että tottunu vaan noiden Hondien kanssa että niissä tuo nokkaketjun kiristin on oikein huolto-ohjelmassa. Nokkaketjun kiristimelle Busassa ei siis lienee edes tarkistusväliä/vaihtoväliä huolto-ohjelmassa?




Edited By roibusa77 on 1190825003

Kirjoittaja MGa » 26 Syys 2007, 19:30

Mulla oli -99:ssä venähtäny niin paljon ketju että piti vaihtaa ketjun lisäksi ohjurit ja kiristinkin.
Näin ainakin Korpiaho sanoi.

Kirjoittaja jarim » 26 Syys 2007, 18:41

Yläkautta pääsee, ventiilikopan kansi irti ja avot. Nokkaketjunkiristinhän toimii öljynpaineella joten ei äkkiä itselle hahmotu miten se voisi sinällään hajota. Ketjuhan rallattaa uutenakin, eipä se siitä kummemmaksi paljon muutu. Ketju varmaan kannattaa vaihtaa kun kiristimestä loppuu varat vai mitä mieltä viisaammat on?

Kirjoittaja 114-1182751586 » 26 Syys 2007, 12:03

jarim kirjoitti:Venttiilien tarkastus 24tkm välein, säätö tarvittaessa. Eikait nokkaketjun kiristintä tartte vaihtaa jos se ei ole rikki? Itse olen nyt rullannut reilut 84tkm alkuperäisellä kiristimellä ja ketjulla, ei ollut ajatuksena vaihtaa koska toimii.

Thanks Jari. Vaatiiko venavälyksien tarkistaminen koneen irrotusta vai pääseekö sinne yläkautta jotensaki käsiksi? Manuska kun kertoo vain kone irrotettuna. :apua:

Edit: Huomaisiko tuo ketjun kiristimen toimimattomuuden esim. äänestä? Kun sanoit että ei ole tarvetta vaihtaa jos toimii...eli ääntääkö ennen hajoaistaan vai odotellanko isoa paukahdusta :p




Edited By roibusa77 on 1190797547

Kirjoittaja jarim » 26 Syys 2007, 10:37

Venttiilien tarkastus 24tkm välein, säätö tarvittaessa. Eikait nokkaketjun kiristintä tartte vaihtaa jos se ei ole rikki? Itse olen nyt rullannut reilut 84tkm alkuperäisellä kiristimellä ja ketjulla, ei ollut ajatuksena vaihtaa koska toimii.

Kirjoittaja 114-1182751586 » 26 Syys 2007, 09:50

hajahuja kirjoitti:nyt ko se on auki nii kannattaa laittaa multa kansi ja nokat :D nii ja putkisto ja kommanderi kans..että sellasta huoltoa..

Vai on Tumella kansia jääny yli. Onko tuo se palanut versio vai muutenko olet varuiksi ylimääräisä kansia tallissa alkanu säilytteleen :D




Edited By roibusa77 on 1190789442

Kirjoittaja hajahuja » 26 Syys 2007, 09:39

roibusa77 kirjoitti:Talvi tekee tuloaan ja Bussit alkavat kerääntyä talleihin talvisäilytykseen, kenellä huoltoon, kenellä projektin alle. Allekirjoittaneella on bussi jo hyvästi levällään talven maalausprojektia yms. varten. Kysymys kuuluukin nyt että kun pyörä on tuossa enemmän tai vähemmän levällään, onko järkevää ja kuinka isotöistä tarkistaa/vaihtaa esim. nokkaketjun kiristin tai jopa koko nokkaketju? Entäpä venttiilinvälyksen? Mitkä ovat normi tarkistu/vaihtovälit? Kiitokset vastauksista jo etukäteen :tapu:
nyt ko se on auki nii kannattaa laittaa multa kansi ja nokat :D nii ja putkisto ja kommanderi kans..että sellasta huoltoa..

Kirjoittaja 114-1182751586 » 26 Syys 2007, 09:30

Talvi tekee tuloaan ja Bussit alkavat kerääntyä talleihin talvisäilytykseen, kenellä huoltoon, kenellä projektin alle. Allekirjoittaneella on bussi jo hyvästi levällään talven maalausprojektia yms. varten. Kysymys kuuluukin nyt että kun pyörä on tuossa enemmän tai vähemmän levällään, onko järkevää ja kuinka isotöistä tarkistaa/vaihtaa esim. nokkaketjun kiristin tai jopa koko nokkaketju? Entäpä venttiilinvälyksen? Mitkä ovat normi tarkistu/vaihtovälit? Kiitokset vastauksista jo etukäteen :tapu:

Ylös