Kirjoittaja PetriK » 15 Maalis 2008, 19:19
[color=#000000]Kävin tänään laitamaantien pajalla testaamassa omistajan suosiollisella avustuksella tätä moottorinohjausyksikön tiedonkeruuta.
Busan ecu:ssahan on täydellinen monitorointisysteemi kaikelle moottoridatalle. Vakiopyörästä saa ajonaikaista tietoa mm. lambdan arvoista, kierrosnopeudesta, läppien asennosta, moottorin lämpötilasta, imuilman lämpötilasta, kulloinkin käytössä olevasta sytytysennakosta ja polttoaineen syötöstä. Liitin kytketään kahteen johtoon kiinni ja kaikki tuo näkyy tietokoneelta USB kaapelin kautta. Jos olisi tarpeeksi pieni tietokoneen näyttö voisi tällä korvata vaikka mittaristonkin ;-)
Kaksi johtoa kiinni bussin johtosarjaan ja ohjelman asennus tietokoneelle. Virrat päälle pyörään ja dataa alkoi näkymään. Testissä tuli kyllä esille yksi puute - kyseinen pyörä kiertää reilusti yli 12000rpm, ja mulla mittari loppui 12000 tienoille. Korjattiin sitten ohjelmaa ja nyt näkyy kierrokset 14000 saakka.
Eli kun pidetään mielessä se että busan ecu on myös ohjelmoitavissa ja että siinä on kytkimellä valittavissa olevat tuplakartat, busan ecua voi hyvin kutsua ns. racing ecuksi jo vakiona. Ei ole monessa muussa pyörässä yhtä hienoa systeemiä.
Alla esimerkki siitä miltä tuo ajonaikainen monitorointisysteemi näyttää (softa on vielä kehityksen alla lähinnä visuaalisen puolen kehittämiseksi - mutta toimii jo täysin).
[img]http://www.bikeland.info/petrik/images/datastream_innovate.JPG[/img]
Lisäksi vielä jos on innovaten laajakaista käytössä saa saman datan myös innovaten ohelmiin näkyviin.
[img]http://www.bikeland.info/petrik/images/datastream_logworks.JPG[/img]
Softa on ilmainen (meikäläisen tekemä ilman ohjelman toimivuustakuuta), USB kaapeli joka liitetään johtosarjaan maksaa noin 30e muutaman kappaleen erissä maahantuotuna.
Jos täältä löytyy kiinnostusta voin järjestää kimppatilauksen noille liityntäkaapeleille.[/color]
Edited By PetriK on 1205601651