Haittaako vääntyneet keulaputket?

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Haittaako vääntyneet keulaputket?

Kirjoittaja 116-1117441574 » 11 Tammi 2009, 14:27

Kiitokset kaikille vastanneille! Keulaputket siis vaihtoon ja kevättä odottelemaan. :thumbup:

Kirjoittaja Titaani » 10 Tammi 2009, 13:45

Yksinkertaisesti riittää, että moposta jää yhden renkaan jäljet suoraan ajettaessa. :D



Edited By Titaani on 1231587975

Kirjoittaja jarim » 10 Tammi 2009, 13:14

No kokeiltiin huvikseen mitata noita minun putkia. Koko putki sellaisenaan sorviin kiinni ja mittaus sisäputkesta siitä kohtaa mistä se tulee ulommasta ulos. Maksimi heitto taisi olla 0.19mm luokkaa enkä ole yhtään huolissani. Molemmissa putkissa tuota luokkaa. :)

Kirjoittaja 107-1089231881 » 10 Tammi 2009, 12:18

Hmm... tässä kohtaa uskoisin huolen olevan turha.
tollaiset mittaheitot saadaan aikaiseksi helposti mitattaessa ja jotkut toleranssitkin noissa on.
Heittokello on hyvä työkalu, mutta kun asetat sen kaikkitietävän asemaan niin ongelmat alkavat.

Niin ja jos noilla tarkkuuksilla mopoja ruvetaan tarkasteleen niin suurimman osan käytetyista busistakin saa pistää suoraan vaihtolavaan :D

Sanoisinkin että liika tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Hmm.. heittokello on hyvä renki mutta äärettömän huono isäntä. Tämä kannattaa pitää mielessä

Kirjoittaja Titaani » 10 Tammi 2009, 07:16

Nuo pienet kympin heitot keulaputkissa ei vaikuta mitään, jos se on pitkällä matkalla.

Tärkeämpää on että molemmat putket on samassa linjassa, mihin vaikuttaa eniten onko ylä ja alakolmion reijät linjoissa toisiinsa. Tietenkin jos toinen keulaputki on yläosasta 0,15mm kiero ekan 200mm matkalla, niin alhaalla heittoa on ainakin 1mm putkien välillä.

Parhaan hyödyn mittauksesta saisi siten että keula kasassa yläkolmiossa putket paikoillaan saisi sen mittakoneeseen, jossa voi mitata monen mittapisteen kautta putkien samansuuntaisuuden, jolloin näkyisi kaikkien heittojen vaikutus lopputulokseen.

Kirjoittaja tenhulttio » 10 Tammi 2009, 01:28

busajasa kirjoitti:No mutta hyvinhän se lopulta meni..?

Yep!

Itseasiassahan se alakolmion kiristysmomentit on melko pienet (23 nm/Busa).
Enska-/crossimehet vissiin suosittelee vielä löysempää kiinnitystä (pitääpä lueskella kottaraisen manuskaa lähitulevaisuudessa). Liian kireällä olevat pultit ahdistaa sisäputkien liikettä -> löysempi parempi, kunhan kiinni ovat :p

Enivei, jos jollakulla olis hyvät sisäputket irtaallaan niin Tyrnävällä onnistuis suoruuden/kierouden mittaus hulttion tallissa (ottakaapa yhteyttä).

Kirjoittaja busajasa » 10 Tammi 2009, 01:12

tenhulttio kirjoitti:
Jouniri kirjoitti:En ota kantaa ton heiton merkitykseen, mutta tuskin sillä on enempää merkitystä kuin sillä kun joku Hulttio ajeli Joensuussa 337kmh ja putket oli vain yläkolmiosta kiinni!!

Niinpä. Mutta kun on itte sekä montteeri että kuski niin ei voi edes muita syyttää (varsinkin ko joutu itte kiiressä asenteleen ne kahvojen korotukset/keulanlaskupalikat -> oma vika kun pultit jäi löysälle, vaikka voisin kyllä vaikka vannoa että kiristin ne, vaikkakin löysään momenttiin).
Vaan hyväksihän pelkästään ne pienet välykset on...

Tai ehkä sitteki vaaditaan MikaB tulevaisuudessa aina mukaan :apua:

No mutta hyvinhän se lopulta meni..?

Kirjoittaja tenhulttio » 10 Tammi 2009, 00:54

Jouniri kirjoitti:En ota kantaa ton heiton merkitykseen, mutta tuskin sillä on enempää merkitystä kuin sillä kun joku Hulttio ajeli Joensuussa 337kmh ja putket oli vain yläkolmiosta kiinni!!

Niinpä. Mutta kun on itte sekä montteeri että kuski niin ei voi edes muita syyttää (varsinkin ko joutu itte kiiressä asenteleen ne kahvojen korotukset/keulanlaskupalikat -> oma vika kun pultit jäi löysälle, vaikka voisin kyllä vaikka vannoa että kiristin ne, vaikkakin löysään momenttiin).
Vaan hyväksihän pelkästään ne pienet välykset on...

Tai ehkä sitteki vaaditaan MikaB tulevaisuudessa aina mukaan :apua:

Kirjoittaja 74-1211486656 » 09 Tammi 2009, 23:53

tuomask kirjoitti:Ameriikan kauppias väitti, että putket olisivat suorat, niinpä pistin tilaukseen, mutta kuinkas kävikään...

Huollossa mitattiin ulkoputkien heitoksi 0,17 mm ja 0,15 mm.

Palautanko putket vai pistänkö alle? Käytetyistä on tietty kyse. Periaatteessa voisi palauttaa, väitettiin että ovat suorat. Myyjä lupasi palauttaa rahat, kun palautan putket. Stefat ja öljyt ehdin tietty jo vaihdattaa.

Miten noin pieni putkien "vääntyneisyys" vaikuttaa käytännön ajoon? Pitääkö olla Rossi, että tuo haittaa ajoa, vai tuntuuko käytännön ajossakin vähäisemmälläkin ajokokemuksella? Radalla pyörällä ei ole tarkoitus ajaa.
En ota kantaa ton heiton merkitykseen, mutta tuskin sillä on enempää merkitystä kuin sillä kun joku Hulttio ajeli Joensuussa 337kmh ja putket oli vain yläkolmiosta kiinni!!

Kirjoittaja busajasa » 09 Tammi 2009, 23:18

jarim kirjoitti:Minun ja Jounin putket olisi irrallaan. Mitataanko?

No mulla olisi mittaukseen heitää tuliterä tuumanen heittokello..

ps: kun tässä hommataan astelevy niin saadaan nokat ajoitettua..




Edited By busajasa on 1231535913

Kirjoittaja jarim » 09 Tammi 2009, 23:03

Minun ja Jounin putket olisi irrallaan. Mitataanko?

Kirjoittaja tenhulttio » 09 Tammi 2009, 22:57

No olisko sitten teräsviivain (saha/vatupassi/jne jne) ja rakotulkki?

Tosin paikallaanhan (vaikka siis koko iskari olisi irrallaankaan) siitä putkesta ei tule mitattua kuin ~puolet. Eli pitäis se sisäputki (kait me siitä kuitenki puhutaan?) mielellään olla irti -> sitten mittaus.

Kirjoittaja busajasa » 09 Tammi 2009, 22:41

tenhulttio kirjoitti:Busajasa: Laita putki toisesta päästä kiinni sorvin pakkaan ja toisesta päästä tukilaakeriin. Mittakello keskelle putkea ja pyöritä sorvin pakkaa käsin.
Jos ei ole sorvia käytettävissä niin sitte tarvitaan "v-palikat" (en tiä oikeaa nimeä, terästä oleva kuutio johon on koneistettu v-ura). Ehkä joku muukin vakaa alusta käy???

juu nuo V-palikat voinee veistää vaikka 2/4 laudasta.. Ei vain viitsisi iroittaa yläkolmiosta - toki hetkessä tehty jos mittaus sen vaatii... Onko helppoa keinoa mitata paikallaan luotettavasti?

Kirjoittaja tenhulttio » 09 Tammi 2009, 22:34

Busajasa: Laita putki toisesta päästä kiinni sorvin pakkaan ja toisesta päästä tukilaakeriin. Mittakello keskelle putkea ja pyöritä sorvin pakkaa käsin.
Jos ei ole sorvia käytettävissä niin sitte tarvitaan "v-palikat" (en tiä oikeaa nimeä, terästä oleva kuutio johon on koneistettu v-ura). Ehkä joku muukin vakaa alusta käy???

Kirjoittaja 116-1117441574 » 09 Tammi 2009, 22:25

Molemmat putket oli irrotettuna. Heittokellolla mittaus on minulle outo mittaustapa, en osaa itse mittauksesta kertoa sen tarkemmin.

Ylös