Yliohjautuvuus - Missä vika?

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Yliohjautuvuus - Missä vika?

Kirjoittaja MGa » 24 Elo 2009, 17:35

Just tiputin bussiin keulaa pikkasen ni mielestäni ohjaus tuli herkemmäksi, joskin myös raskaammaksi.
Etupää tuntuu muutenkin jäykemmältä.

Kirjoittaja eeroolli » 18 Elo 2009, 23:40

Dösällä kirjoitti:
Ode kirjoitti:Michelin on tunnetusti aika yliohjaava rengas, joten jos kaikesta huolimatta et saa ajettavuutta kuntoon, niin vaihda rengasmerkkiä.

No juu, nyt huomasin kyllä ja "vikakin" poistui lähes kokonaan kun laitoin n. 0,3 ylipainetta kumpaankin päähän. Ei vetele enää (juurikaan). Paine tarkastettu useammalla mittarilla joten kyllä kait toi oma sitten näyttää myös oikein

Yhteenvetona:
1. Renkailla on eroavaisuuksia ajettavuudessa:
Michelinit omienkin kokemusten mukaan hippasen yliohjaavammat kuin Pirellit, Metzit jne.
(myös entisessä pyörässäni tuplaX:ssä Misukan Road/Power -kombinaatiolla em. oireita).
2. Mieluummin hieman ylipainetta renkaisiin normikäytössä auttaapi.
3. Hieman jäykemmät säädöt etu ja takapään vaimennuksessa auttaa myös. Ja tottakai uudet ölpit etupumpuissa.




Edited By eeroolli on 1250633634

Kirjoittaja Dösällä » 07 Elo 2009, 14:31

Ode kirjoitti:Michelin on tunnetusti aika yliohjaava rengas, joten jos kaikesta huolimatta et saa ajettavuutta kuntoon, niin vaihda rengasmerkkiä.
No juu, nyt huomasin kyllä ja "vikakin" poistui lähes kokonaan kun laitoin n. 0,3 ylipainetta kumpaankin päähän. Ei vetele enää (juurikaan). Paine tarkastettu useammalla mittarilla joten kyllä kait toi oma sitten näyttää myös oikein

Kirjoittaja Dösällä » 07 Elo 2009, 00:49

Rengaspaineet ok eikä ruuvarisätämiset auta.
Tänään vihdoinkin hieman aikaa Mamman pyörälle; kovin ovat velton tuntuisia nuo etuiskarit. Itse ei jaksa/aika riitä l. pakko vissiin käyttää jossain sukisukihuollossa. Kustannusarvioita arvon nistit?

Kirjoittaja 79-1091167648 » 06 Elo 2009, 09:14

Rengaspaineista sen verran, että huoltsikoiden mittarit saattavat heittää ihan sikana. "Paras" heitto oli 1 atm eli autoon laitoin silloin ja piti tulla 2,3, niin omalla tarkalla mittarilla mittasin 1,3! Sen jälkeen olen käyttänyt aina omaa mittaria. Ja on renkaat kestäneet ja ollu hyvä ajaa.
Jos noista ei vikaa löydy, niin sitten kannattaa katsoa sitä jousitusta. Toimiiko ne siten että kun mittaat pyörän ilman kuormaa ja sitten kun kuski istuu päälle niin sen tulisi tipahtaa molemmista päistä 2-3cm. Jos vain toinen pää tippuu, niin se joka ei tipu on syyllinen ja kääntäen....
Michelin on tunnetusti aika yliohjaava rengas, joten jos kaikesta huolimatta et saa ajettavuutta kuntoon, niin vaihda rengasmerkkiä. Mezeler on hitaampi ohjattava esimerkiksi...

Kirjoittaja Cebusa » 04 Elo 2009, 21:55

vikkelä kirjoitti:Kyllä renkaat on suurin syy ja syytä tarkastaa ensin.


Erityisesti rengaspaineet.

Kirjoittaja Dösällä » 04 Elo 2009, 18:47

Ok, täytyy koittaa tota putkien siirtoa. Näyttää olevan tehtaan joustoasetukset. Renkaat on lähes uudet misukat, mikähän mokudo se olikaan...

Kirjoittaja vikkelä » 04 Elo 2009, 12:20

Kyllä renkaat on suurin syy ja syytä tarkastaa ensin. Onhan alusta tehtaalta tiettyyn hyväksi koettuun kulmaam ja suhteeseen rakennettu.

F:ssä etupumput tulee läpi yläkolmiosta, jos intoo piisaa pudota keulaa 1cm vaikuttaa jo jonkin verran. Eli sama tulos ku perää nostamalla mut ilman uusia osia. Pumput on tosin hieman hankala passata keskenään samaan linjaan. Itse nostin pyörän rungosta kattoon roikkumaan niin oli kohtuu helppo passailla ja rupes äffäkin haukkaan kurviin paremnmin. Jos enempi laskee on syytä laittaa pumppuihin vähän jäykempää öljyä ja hitusen ylitäyttää, tosin tässä pilee lukkojarru vaara. Liika on liikaa niin ko kaikes.

Kirjoittaja 76-1188501707 » 04 Elo 2009, 10:35

Itse lisäsin busaan ohjautuvuutta noistamalla perää kaksi senttiä koiranluilla. Luulisi että sama toimii toisinpäin pienemmässäkin pyörässä.

Kirjoittaja Dösällä » 04 Elo 2009, 09:49

Ei nyt varsinaisesti busseihin liity mutta kysytään kuitenkin. Modet saa poistella jos siltä tuntuu...
Mamman GSX600F on aivan mahdoton ajettava kaarteessa, joutuu vastaohjaamaan melko lailla. Liekö vika gummeissa, jousituksessa tai kenties rungossa? Noin 8k ajettu K6 kyseessä. Saiskohan jollain säädöllä kuntoon (en tarkoita säätämistä toiseen malliin)?

Ylös