Kirjoittaja jokkebusa » 21 Syys 2005, 21:52
...ovat ainakin omassa linkkarissani jonkinverrankin poskellaan !
tässä jutussahan on taas ne kuuluisat kaksikin puolta, jotka puoltavat tutkimaan noiden merkintöjen paikkansapitävyyttä ehkäpä jokaisestakin bussesta.
se eka päätelmäni, että takarenkaan tulisi olla mahdollisimman yhdensuuntaisesti samalla linjalla etusen kanssa, sillä ei kaiketi silti ole aivan yhtä paljon merkitystä kuin täta ensimmäistä seuraavalla toisella olettamuksellani.
ketjulinjan takrattahalta eturattahalle pitäis olla mahdollisimman yhdensuuntainen möyskin. elikkäs kun siristelee krapulattomalla simulla suht oikealle kireydelle säädettyjä kettinkejä sieltä takarattaan takaa sen yläjuoksulta kohden eturatasta, ketjurivistössä ei saisi olla juuri minkäänmoista kaartoa kumpaakaan sivusuuntaan. semmoisiksi kunnolla käkikellon vitjoiksi venyneellä voimansiirtolenkistöllä ilmiötä ei ehkä edes havaitse, mutta uusilla tahi uudehkoilla chaineilla varmastikin mikäili reippaasti poskellaan ovat.
jos ne kaikki asiaankuluvat palikat, ketjut-rattaat-vetokilven laakeri niine vaimennuskumeineen ovat oolrait, oikein säädetty ketjulinja hakeutuu automaattisesti kulkemaan takarattaalla niin että rataspiikit eivät kovin väkevästi nojaa kumpaankaan poskilenkistöön kun takista pyörittelee sen normaaliin kulkusuuntaan mopon takapään ollessa maasta hiukan irti. tämä on tietysti se tavoiteltavin tilanne ketjun ja rattaidenkin kestoiän suhteen, vaan kaiketi hiukankin enemmän kunnolla piiskatulla kokoonpanolla hiukan hankalakin yhtälö. takapyörän vetokilven ( eli se hiukan krouvisti viimeistelty takarattaanpidin...=) kohtisuoruuden turvaajana on ainoastaan yksi ainoa urakuulalaakeri, joka ei rakenteelleen tyypillisesti milläänkään pysty yksikseen pitämään puoliaan bussen mahtivääntöjä vastaan. siinä asiassa melkoisen tärkeitä ovat siis myös nuo vaimenninkumit siellä "takakapan" sisällä, joten niiden kuluneisuutta kannattaa varmasti seurailla kun noita kilsoja alkaa olla ajotapatottumuksista roikkuen jossain 30- 40 donakilsan verran. ja jos sattuu vielä olleen simpukoitu busse kyseessä, noihin kumikalikoihin syöpunut urasyvyys on tekn.lakien vastainen helpostikin. tämä tarkoittanee sitä, että ketjurataskilpi on ainakin kunnon tulituksen aikana kaikkea muuta kuin suorassa optimaaliseen ketjulinjaan nähden, joka taas syö entistä enemmän sitä jo muutoinkin pahoin kiusattua ketjuparkaa....
ketjunlinjan oikeellisuuden voi siis tarkastaa silmittelemällä heitä pituussuuntaan takaapäin taskarin valossa vaikkapa, kunhan mopo on esim.huoltopukissa ja siten kohtisuoraaan pois maapallon keskipisteestäkin, olletikin. ( lukenut viime aikoin liian paljon markuskajoa, kaiketi..)
no niitähän oikein myydään sellasia ketjulinjainlaasereitakin, mutta uskoisin että suht norminäöllä ja kannettavalla airamilla avittaen homma onnistuu riittavällä tarkkuudella myöskin.
sen gummien kohtisuorajanan voi tarkastaa millä tahansa Suorasivuisella linjaimella ( lauta, suorakaidehuonekaluputkeakentiespätkä, tms....) joka ylettyy takapyörän taaimmaisen korokekantin tiimoilta etupyörän vastaavan asti. Kun linjaimen sitten kohtuullisella voimalla painaa vasten takasen uloimpia kohokkeita ihan tasapuolisesti etusen ollessa niin suoraan keskilinjaan kohdistettuna kuin mitä silmällä näkee, vakkarir190renkaalla linjaimen ja etupyörän uloimpien osasten välyksen tulisi olla 40-50 mm.
ja sama toisinpäin, eli sieltä toiselta puolelta samoin mitattuna tulisi tuottaa suhtiinsa samasen mittaisen lopputuloksen.
jos näin asianlaita olisi, ja se ketjulinjakin näyttäisi myös olevan kohtisuorassa, eikä ketju kalva toiseen poskeensa silmittömästi, niin kaikki onkin sitten erittäin hyvin ainakin sinun bussesi toisiovoimansiirrosn osalta !
ja nuo muutamaiset pikku suoritteet tehtyään voikin jo sitten tarkastaa, että pitävätkö ne säätömerkinnän tapaiset loveukset siellä takahaarukassa paikkansa... vaiko eivät ...?
[color=#000000]...ovat ainakin omassa linkkarissani jonkinverrankin poskellaan !
tässä jutussahan on taas ne kuuluisat kaksikin puolta, jotka puoltavat tutkimaan noiden merkintöjen paikkansapitävyyttä ehkäpä jokaisestakin bussesta.
se eka päätelmäni, että takarenkaan tulisi olla mahdollisimman yhdensuuntaisesti samalla linjalla etusen kanssa, sillä ei kaiketi silti ole aivan yhtä paljon merkitystä kuin täta ensimmäistä seuraavalla toisella olettamuksellani.
ketjulinjan takrattahalta eturattahalle pitäis olla mahdollisimman yhdensuuntainen möyskin. elikkäs kun siristelee krapulattomalla simulla suht oikealle kireydelle säädettyjä kettinkejä sieltä takarattaan takaa sen yläjuoksulta kohden eturatasta, ketjurivistössä ei saisi olla juuri minkäänmoista kaartoa kumpaakaan sivusuuntaan. semmoisiksi kunnolla käkikellon vitjoiksi venyneellä voimansiirtolenkistöllä ilmiötä ei ehkä edes havaitse, mutta uusilla tahi uudehkoilla chaineilla varmastikin mikäili reippaasti poskellaan ovat.
jos ne kaikki asiaankuluvat palikat, ketjut-rattaat-vetokilven laakeri niine vaimennuskumeineen ovat oolrait, oikein säädetty ketjulinja hakeutuu automaattisesti kulkemaan takarattaalla niin että rataspiikit eivät kovin väkevästi nojaa kumpaankaan poskilenkistöön kun takista pyörittelee sen normaaliin kulkusuuntaan mopon takapään ollessa maasta hiukan irti. tämä on tietysti se tavoiteltavin tilanne ketjun ja rattaidenkin kestoiän suhteen, vaan kaiketi hiukankin enemmän kunnolla piiskatulla kokoonpanolla hiukan hankalakin yhtälö. takapyörän vetokilven ( eli se hiukan krouvisti viimeistelty takarattaanpidin...=) kohtisuoruuden turvaajana on ainoastaan yksi ainoa urakuulalaakeri, joka ei rakenteelleen tyypillisesti milläänkään pysty yksikseen pitämään puoliaan bussen mahtivääntöjä vastaan. siinä asiassa melkoisen tärkeitä ovat siis myös nuo vaimenninkumit siellä "takakapan" sisällä, joten niiden kuluneisuutta kannattaa varmasti seurailla kun noita kilsoja alkaa olla ajotapatottumuksista roikkuen jossain 30- 40 donakilsan verran. ja jos sattuu vielä olleen simpukoitu busse kyseessä, noihin kumikalikoihin syöpunut urasyvyys on tekn.lakien vastainen helpostikin. tämä tarkoittanee sitä, että ketjurataskilpi on ainakin kunnon tulituksen aikana kaikkea muuta kuin suorassa optimaaliseen ketjulinjaan nähden, joka taas syö entistä enemmän sitä jo muutoinkin pahoin kiusattua ketjuparkaa....
ketjunlinjan oikeellisuuden voi siis tarkastaa silmittelemällä heitä pituussuuntaan takaapäin taskarin valossa vaikkapa, kunhan mopo on esim.huoltopukissa ja siten kohtisuoraaan pois maapallon keskipisteestäkin, olletikin. ( lukenut viime aikoin liian paljon markuskajoa, kaiketi..)
no niitähän oikein myydään sellasia ketjulinjainlaasereitakin, mutta uskoisin että suht norminäöllä ja kannettavalla airamilla avittaen homma onnistuu riittavällä tarkkuudella myöskin.
sen gummien kohtisuorajanan voi tarkastaa millä tahansa Suorasivuisella linjaimella ( lauta, suorakaidehuonekaluputkeakentiespätkä, tms....) joka ylettyy takapyörän taaimmaisen korokekantin tiimoilta etupyörän vastaavan asti. Kun linjaimen sitten kohtuullisella voimalla painaa vasten takasen uloimpia kohokkeita ihan tasapuolisesti etusen ollessa niin suoraan keskilinjaan kohdistettuna kuin mitä silmällä näkee, vakkarir190renkaalla linjaimen ja etupyörän uloimpien osasten välyksen tulisi olla 40-50 mm.
ja sama toisinpäin, eli sieltä toiselta puolelta samoin mitattuna tulisi tuottaa suhtiinsa samasen mittaisen lopputuloksen.
jos näin asianlaita olisi, ja se ketjulinjakin näyttäisi myös olevan kohtisuorassa, eikä ketju kalva toiseen poskeensa silmittömästi, niin kaikki onkin sitten erittäin hyvin ainakin sinun bussesi toisiovoimansiirrosn osalta !
ja nuo muutamaiset pikku suoritteet tehtyään voikin jo sitten tarkastaa, että pitävätkö ne säätömerkinnän tapaiset loveukset siellä takahaarukassa paikkansa... vaiko eivät ...?[/color]