Gen1 ja etupään jumputus ja vemputus

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Gen1 ja etupään jumputus ja vemputus

Kirjoittaja 109-1268510473 » 03 Joulu 2011, 14:14

Se kuviohan ajatellaan mopossa aina "vetosuuntaan" eli etusessa jarrupidon ja takasessa vetopidon suuntaan. Sillä etunen näyttäis olevan väärinpäin.

Kirjoittaja 101-1196693868 » 10 Heinä 2011, 08:26

Kyllähän tässä niin kävi että minua ohjeistettiin laittamaan se eturengas juurikin niin kuin nuolet näyttää, ihan vaan veden siirtymisen takia. Kuulemma dunlopilla ne on ne kyllä miettiny että miten päin rengas toimii...nii-i emmää ny tiedä :p

vemputus palas takasi ku renkaan käänsi. Lienee johtuen siitä että radalla toi rengas on ollut juurikin toisin päin (ei nuolensuuntaisesti)

mutta vemputtakoot ja katellaan miten käyttäytyy.

Kysymys tosin kuuluukin, että eturenkaan ja takarenkaan välillä kuviointi on erippäin. Liittyy toki varmaan veden poistumiseen renkaan alta, mutta miksi ne ovat päinvastoin keskenään??

Kirjoittaja 101-1196693868 » 09 Heinä 2011, 18:03

tässä tapauksessa ite laitoin alunperin renkaan alle ja juuri ennen ensiasennusta katoin vielä nopsaa pyörimissuunnan renkaan kyljestä sen tarkemmin kuviota kattelematta. Eli täst edespäin pitänee olla tarkkana tuon kuvioinnin kanssa.

Tää rengas-sarja joka nyt on alla on ent.ratarenkaita joten sen tarkemmin asiaa kattomatta löin alle.

Kilautin vielä kaverilleni jolta nää renkaat hain (aktiivi ratakuski), niin hänen mukaansa tällaisia tapauksia tulee, että renkaan kuviointi ei millään täsmää (järkeen) renkaan antamaan pyörimissuuntaan eli kuvointi on väärinpäin. Kaipaa vain tarkempaa teknistä selitystä??

Ihme juttu, että isolla rengasvalmistajalla tulee näinkin amatööri virhe.

Mutta nyt ainakin mun bussi toimii :bike:




Edited By eewee on 1310276086

Kirjoittaja toimeve » 09 Heinä 2011, 16:42

eewee kirjoitti:. onko muille tuttua sellainen että pyörimissuunta on väärinpäin?
...no itte ajelin edellisen 13tkm Pilot Road 2 etusella väärinpäin...olivat laittanhet kyllä liikhessä sen vanteelle oikein, mutta sitten vanne väärinpäin ja siitä se sitten lähti.

Itte en tuota olis ees huomannu, mutta kanssabusanistit huomautti ratapäivillä. Ainua mitä ihmettelin, oli se epätasanen "aalloille" kuluminen...no, enpä siitä sitten sen enempää valittanu vaihtaneelle firmalle kun kuitenki noin paljon jo sillä ajoin sitä itte huomaamatta. Mutta olivat kyllä kuulemma parin lisämiehen voimin tarkistanhet ennen mulle soittoa (että siis rengastus valmis), että varmasti on sekä rengas että vanne oikeinpäin :D

Mulla ei tosin mithän muuta kuulunu/tuntunu paitte että kulu laineille yllättävän nopeasti, ihan ku ois ollu paineet tosi matalalla pitkään.

Kirjoittaja 101-1196693868 » 09 Heinä 2011, 15:56

noni, etupään jumputukset ja vemputukset selvitetty ja korjattu.
nyt kun tarkemmin asiaa tutki niin renkaan kuviointi ja pyörimissuunta (eli se nuoli) ei täsmänny siihen mitä ite nyt näin maalaisjärjellä asiaa ajatteli. eli kuvion suunta rengasnuolen mukaan on niin että se kerää veden renkaan alle eikä ohjaisi sitä sivuun. toisena referenssinä on myös se että takana on vastaava rengas jossa kuviointi on järkeenkäyvän suuntainen vielä nuolenkin kanssa.

eli käänsin siis renkaan kuvion mukaan oikeinpäin mutta nuolen mukaan väärinpäin kulkevaksi ja tutinat ja vemputukset hävis. onko muille tuttua sellainen että pyörimissuunta on väärinpäin?

Kirjoittaja 101-1196693868 » 07 Heinä 2011, 12:34

Ei oo tietoo. Kaikki huollot on kirjan mukaan tehty, mut en osaa sanoo että onko niitä oikeesti huollettu.

Tuossa kaverin kanssa juttelin ja hän muistutti siitä että tarkistaa kuitenkin renkaan kunnon, nimittäin alla on ent.ratarengas.

Vielä ei oo niin hirveesti tuota referenssiä tästä pyörästä joten kaikki on vähäs uutta taas


Lisäys

ohjausiskarin otin pois ja siellä oli ilmaa (rutisee sitä liikuteltaessa) tyhjensin ja laitoin uudet öljyt (SAE 6,5W) haarukkaöögelit ja tein perusteellisen ilmauksen.
Iskariin löytyi jälleen jämäkkyys, mutta vemputus ei kadonnut mihinkään.

seuraavaksi jälleen eturenkaan kimppuun




Edited By eewee on 1310056155

Kirjoittaja 107-1089231881 » 06 Heinä 2011, 21:17

Milloin keulaputket on huollettu ?

Kirjoittaja 101-1196693868 » 06 Heinä 2011, 20:15

Mistä moinen johtunee kun alle 100 nopeudessa etupää alkaa jumputtaan ylös-alas suunnassa. Rytmi ei ole mikään sini aalto vaan epärytmin rytmikäs :)

-eturengas on tasapainoitettu
-laakerit on kunnossa


Eikä tässä vielä kaikki kun jälleen alle 100 nopeudessa irrottaa kädet tangosta niin se myös pitää sellasta pientä vatkaamista, tarkoittaako sitä että ohjausiskarin huolto olisi paikalaan vaiko kö?? mene ja tiedä.




Edited By eewee on 1309972593

Ylös