Kellään kokemusta öhlins alustasta bussessa?

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Kellään kokemusta öhlins alustasta bussessa?

Kirjoittaja toimeve » 31 Tammi 2009, 17:38

Sepe kirjoitti:Noilla linkeillä pääsee jo pitkälle. Niin ja sillä että tietää mitä se pyörä tekee väärin.

Ainiin apu juttuja:
http://www.bajahill.net/documents/jousituksen_mittaus.xls
...itte kun noita "opiskelin" ja vähän säätelin omastani viime kesänä radalle ja toishaalta "täyslasti" päällä reishun lähtiessä, niin tuosta Sepen laittamasta linkistä oli ittelleni kovasti apua. Tekstit siis lähinnä selittivät sitä, mitä tekkee jos löysää tai kirrii yms asiat.

Harmittaa vain kun tuo takajousen säätäminen on niin helevetin vaikiaa, vaikka jonkulainen rimpula-avainki on siihen tarkotukshen hommattuna...vois kyllä olla helepomminki sääjettävissä tuo. Etenki ku rata-ajossa, vaikkei lähelläkhän limiiittiä tule ajettua, niin siitä säätämisestä olis kovasti hyötyä tuntuman ja sitä kautta nautinnollisemman ajamisen kautta.

Kirjoittaja snuggles » 28 Tammi 2009, 21:14

Sepe kirjoitti:Taitaa olla miehestä sitten kiinni.
Joo, juttuja oon kuullu kuskeilta ketkä ajellu busalla sekä gixxerillä, muuten en tiiä. Ite ajellu silleen että suoran alussa vähä kiihdytystä ja sitte kattellu maisemia, mutkat varman päälle. Eli eipä hääviä aikoja tullu, enemmän naatiskelua.
Wilbersistä kuulin iskarisepältä joka asensi mulle racetechin sarjaa takaiskariin, jotta materiaali ei läheskään esim. öhlärin tasoista, siksi halvempi hinta.

Kirjoittaja Sepe » 27 Tammi 2009, 18:04

snuggles kirjoitti:Täällä tuntuu olevan asiantuntemusta alustan säädöistä, joten kysyn myös kun oma perstuntuma aika huono. Mulla on busassa K4 gixxerin etupumput racetechin sarjalla (älä kysy mitä sisältää), mahtaako lähtökohta olla jo huono kun gixxeri sen verran köykäisempi ?

Nii Sepe, miten mahtaa käydä virtasalmella jossa busan huiput monta kymppiä kovemmat ku pienempiensä, mahtaako kusiaisella päästä mutkassa ohi jos oikein peippailee siin edessä :D

Taitaa olla miehestä sitten kiinni. Mä en ainakaan uskalla vetää Busalla bussipysäkkiä täysiä, pienemmällä se vielä menee. Eli ei taida ainakaan mulla olla Busalla suoran päässä yhtään enempää vauhtia kuin pienemmällä. Mut mä oonkin hidas pelkuri. :(

Niin se alustan säätöhän lähtee noista painumien säädöstä. Ja jos ei saa esijännityksellä alueelle niin vaihdetaan sitten jousi. Sit vaimennukset tehdasasetuksiin ja siitä tilanteen mukaan jonnekkin päin.

Noilla linkeillä pääsee jo pitkälle. Niin ja sillä että tietää mitä se pyörä tekee väärin.

Ainiin apu juttuja:
http://www.bajahill.net/documents/jousituksen_mittaus.xls




Edited By Sepe on 1233072956

Kirjoittaja hakahill » 26 Tammi 2009, 19:56

busajasa kirjoitti:Taakse mietiskelin myös WPtä tai Öhläriä, mutta vain sen takia että saisi ulkoiset säädöt - tuossa alkuperäisessä kun ovat hieman hankalissa paikoissa. Hyvin huolletussa takapampussa kyllä pitäisi säätöjen riittää radallekin, sen mitä tällä pelillä siellä voi ajaa.

Itsellä ainakin kaukana vielä äärisäädöistä. Toki WP tai öhlins tuo nopeat ja hitaat vaimennukset, mutta taitaa mennä vähän kompleksiseksi säätätää. Näin ainakin itse pohdiskelin..

Wilbers tarjoa myös hieman edullisemman vaihtoehdon, klik.

Viime kesän kokemuksen perusteella olin aika tyytyväinen. Tosin vaatimustasot ovat melko vaihtelevia ja talven aikana tehdystä muutoksesta on hieman vaikea sanoa mikä todellinen ero on???
Paluuvaimennuksen säätäminen on ainakin helpompaa kuin alkuperäisessä. Halutessaan siihen saa myös korkeussäädön.

Kirjoittaja busajasa » 26 Tammi 2009, 19:08

snuggles kirjoitti:Täällä tuntuu olevan asiantuntemusta alustan säädöistä, joten kysyn myös kun oma perstuntuma aika huono. Mulla on busassa K4 gixxerin etupumput racetechin sarjalla (älä kysy mitä sisältää), mahtaako lähtökohta olla jo huono kun gixxeri sen verran köykäisempi ?

Nii Sepe, miten mahtaa käydä virtasalmella jossa busan huiput monta kymppiä kovemmat ku pienempiensä, mahtaako kusiaisella päästä mutkassa ohi jos oikein peippailee siin edessä :D



Mittaa painumat alustasta; Alla ohjeita - lukaise tuo Partasen ohje ekana (eka).. Siitä näkee pääseekö säädöllä alueelle vai ei. Tuo jousikuormalle. Taas vaimennusten suhteen tilanne toinen, mutta uskonpa että pitäisi riittää.

Jousien säätöohjeita:
http://www.janipartanen.com/Vanhat/alusta_lei.htm

http://www.moottoripyora.org/kuva-al....us1.jpg
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....tu2.jpg

Toki näissä peleissä on enemmän tai vähemmän sitten makukysymys ajaako löysällä alustalla vai todella pintakireällä. Ja netti on täynnä näitä säätöohjeita

Kirjoittaja Titaani » 26 Tammi 2009, 18:08

TeeCay kirjoitti:k4-k5 gsx-r 600/750 on jousella samat sama pituus (246mm) kuin A-kopan bussissa. Paksuudesta ei tarkkaa tietoa, mutta ainakin Saksassa noita myydään Bussiin sopivina.
Jep. Kattelin kans speksejä, mutta ei ilemene tosiaan paksuus. Näytti olevan 9,5 ja 10,0 jousta tarjolla.

10,0 olis se sopiva jousi millä voisi saada riittävästi jäykkyytä.

Kirjoittaja snuggles » 26 Tammi 2009, 16:46

Täällä tuntuu olevan asiantuntemusta alustan säädöistä, joten kysyn myös kun oma perstuntuma aika huono. Mulla on busassa K4 gixxerin etupumput racetechin sarjalla (älä kysy mitä sisältää), mahtaako lähtökohta olla jo huono kun gixxeri sen verran köykäisempi ?

Nii Sepe, miten mahtaa käydä virtasalmella jossa busan huiput monta kymppiä kovemmat ku pienempiensä, mahtaako kusiaisella päästä mutkassa ohi jos oikein peippailee siin edessä :D

Kirjoittaja Sepe » 26 Tammi 2009, 15:01

archerian kirjoitti:mutta ylikaikki taitava bussekuski hakkaa gikserit radalla jos niikseen tulee.......
OT: Mutta samantasoinen kuski jättää Busan kusiaisellakin. :D

Huollolla ton takaiskarin saa toimimaan ihan ok radallekkin.

Kirjoittaja 84-1131181311 » 26 Tammi 2009, 13:50

Titaani kirjoitti:Ei taida olla Öhlinsillä kuin yhtä tarjolla Busaan, jos ei jokin toinen malli sopisi tilalle.

Hyper PRO tarjoaa kolmea vaihtoehtoa

Hyper PRO

Jos löytyy Öhlinssin jäykempää kun 9.0 n/mm, niin myös kiinnostunut niistä jäykemmistä. Öhlins taitaa olla progressiivinen ja HyperPRO lineaarinen. Lineaarisessa pintakovuus suurempi= epämukavampi
k4-k5 gsx-r 600/750 on jousella samat sama pituus (246mm) kuin A-kopan bussissa. Paksuudesta ei tarkkaa tietoa, mutta ainakin Saksassa noita myydään Bussiin sopivina.

Kirjoittaja busajasa » 26 Tammi 2009, 13:33

JOs haluaa juuri oikean jäykkyisen niin Racetechilla on laskuri aihetta varten. Öhlins on noin 10% jäykempi kuin originaali joten tietyissä tapauksissa saisi olla jäykempikin.

Busan Racetech jousiosat


"Custom Fork and Rear Shock Spring Calculation and Available Rates" linkki jousilaskuriin.

Koemusta ei ole Racetechista mutta tuolla laskurilla saa jo jotain arvoja aikaiseksi.

Sittenhän löytyy ihan kotimaasta firmoja jotka pyörittää sellaisen jousen kuin haluaa - kunhan tietää speksit mitä jouselta haluaa..

Kirjoittaja Titaani » 26 Tammi 2009, 10:43

Ei taida olla Öhlinsillä kuin yhtä tarjolla Busaan, jos ei jokin toinen malli sopisi tilalle.

Hyper PRO tarjoaa kolmea vaihtoehtoa

Hyper PRO

Jos löytyy Öhlinssin jäykempää kun 9.0 n/mm, niin myös kiinnostunut niistä jäykemmistä. Öhlins taitaa olla progressiivinen ja HyperPRO lineaarinen. Lineaarisessa pintakovuus suurempi= epämukavampi

Kirjoittaja 84-1131181311 » 26 Tammi 2009, 10:32

tuomask kirjoitti:
TeeCay kirjoitti:Suomessa noita saa ainakin täältä MP-Racing


Kiitokset! Onko noita eri jäykkyyksisiä? Nuo ilmeisesti mallia "keskiverto" ?
Taitaa noita etujousia olla ainakin kolmea eri jäykkyyttä. Kysymällä varmaan saa kaikkia tilattua.. Ja jos ei saa niin ainakin Saksasta saan tilattua noita. Tosin rahteineen hinta menee aika samoihin tai aavistuksen yli. :thumbdown:

Kirjoittaja 116-1117441574 » 26 Tammi 2009, 10:10

TeeCay kirjoitti:Suomessa noita saa ainakin täältä MP-Racing


Kiitokset! Onko noita eri jäykkyyksisiä? Nuo ilmeisesti mallia "keskiverto" ?

Kirjoittaja 97-1232824015 » 25 Tammi 2009, 22:42

busajasa kirjoitti:
archerian kirjoitti:niin kun tuo pyärä pirulainen on nyt läpikäynyt tai läpikäy kait vielä pitkään jonkinasteista rakentelua niin aattelin kysäistä notta olisko jollakulla tietoa noista jousitus heebeleistä,eli mitkä toimii käytännössä hyvin.öhlinssiä oon aatellu.toi org iskari takana on sinänsä hyvä maantiellä mut radalla kaipais lisää.

Ei kokemusta, muuten kuin eteen laitettuna Öhlärin jouset - parani huimasti. Joissain tapauksissa saisi olla vieläkin jäykemmät.

Taakse mietiskelin myös WPtä tai Öhläriä, mutta vain sen takia että saisi ulkoiset säädöt - tuossa alkuperäisessä kun ovat hieman hankalissa paikoissa. Hyvin huolletussa takapampussa kyllä pitäisi säätöjen riittää radallekin, sen mitä tällä pelillä siellä voi ajaa.

Itsellä ainakin kaukana vielä äärisäädöistä. Toki WP tai öhlins tuo nopeat ja hitaat vaimennukset, mutta taitaa mennä vähän kompleksiseksi säätätää. Näin ainakin itse pohdiskelin..
juu nyt laitettu öhlarit tilaukseen sekä eteen ja taa.ainakin itellä 95kg käy toi etupää hakkaamaan radalla"botniaring"ja tuppaa myös perse nousta ilmaan viimekäden jarruissa painava vehje kun on.

mutta ylikaikki taitava bussekuski hakkaa gikserit radalla jos niikseen tulee.......

Kirjoittaja 84-1131181311 » 25 Tammi 2009, 22:04

Suomessa noita saa ainakin täältä MP-Racing

Ylös