Jep, pitää talven aikana tilailla. Joku innostunu ''motoristi'' käyny ihaileen pariin kertaan kuukauden aikana pyörää. Ottanu suoja pussin pois ja sellasta. Kumpa joskus sattuisin paikalle niin voisin keskustella aiheesta
Jenkkifoorumilla ollaan aika ehdottomia sen suhteen että kun kaasua menee yli 30hp pitäisi vaihtaa venttiilinjouset. Gen1 pumppu kestää sinne 215hp (samilla konetehoa, muualla pääsääntöisesti takarengastehoa) ja sitten tuotto alkaa loppumaan kesken. Gen2 on sama pumppu, loppumista ei juurikaan näe dynossa ainakaan ilman lisäkuormaa ja pitkiä vetoja.
Kun haetaan lentokenttänopeutta niin mahdollisimman pitkään ylhäällä kiertävä on jonkun mukaan parempi kuin sellainen jossa tulee tehopiikki ja paljon vääntöä alemmillä kierroksilla. Kaasupullon pitää kestää se 20s niillä aiotuilla suuttimilla, joten 2lbs pullo olisi kai aikalailla oltava jos iskutilavuuteen kosketa. Pullon paine vielä kun laskee vedon kestäessä kun lämpötila laskee ja ylitäyttö ei paljoa auta niin pitää vaan askareella se 2lbs sinne kuplan ja lokasuojan sisään. (Vartille 1lbs riittää hyvin 2-3 lähtöön kun siellä se kaasu on päällä ehkä 5s.)
Gen2 kulkee nätisti sen 200mph vakiovälityksillä samoin kuin gen1 kunhan vain rajoittimen laittaa sopivaksi. Jos laittaa liian pitkät välit niin ei tahdo jaksaa.
PetriK kirjoitti:Jenkkifoorumilla ollaan aika ehdottomia sen suhteen että kun kaasua menee yli 30hp pitäisi vaihtaa venttiilinjouset. Gen1 pumppu kestää sinne 215hp (samilla konetehoa, muualla pääsääntöisesti takarengastehoa) ja sitten tuotto alkaa loppumaan kesken. Gen2 on sama pumppu, loppumista ei juurikaan näe dynossa ainakaan ilman lisäkuormaa ja pitkiä vetoja.
Kun haetaan lentokenttänopeutta niin mahdollisimman pitkään ylhäällä kiertävä on jonkun mukaan parempi kuin sellainen jossa tulee tehopiikki ja paljon vääntöä alemmillä kierroksilla. Kaasupullon pitää kestää se 20s niillä aiotuilla suuttimilla, joten 2lbs pullo olisi kai aikalailla oltava jos iskutilavuuteen kosketa. Pullon paine vielä kun laskee vedon kestäessä kun lämpötila laskee ja ylitäyttö ei paljoa auta niin pitää vaan askareella se 2lbs sinne kuplan ja lokasuojan sisään. (Vartille 1lbs riittää hyvin 2-3 lähtöön kun siellä se kaasu on päällä ehkä 5s.)
Gen2 kulkee nätisti sen 200mph vakiovälityksillä samoin kuin gen1 kunhan vain rajoittimen laittaa sopivaksi. Jos laittaa liian pitkät välit niin ei tahdo jaksaa.
Petrille kiitos vastauksista kysymyksiin, joita itseltäni on tämän kesän aikana kysytty vähintäänkin useasti.
Ilokaasuttaminen näyttää kiinnostavan kovasti, mutta kustannukset pelottavat monia. En ole oikein osannut vastata siihen, että miten pitkälle pienemmällä budjetilla pääsee.
Jos pelkällä putkivirillä irtoaa Samin penkistä konetehona tommoiset 190-195 hp, niin ilokaasulla ei Petrin kertoman mukaan kärsisi vakioreleillä ja konetta avaamatta ottaa kuin 20-30 hp lisää. Siihen tarkoitukseen pikkupullo eli 1 lb kyllä mun nähdäkseni riittää, jopa lentokentälle.
Mutta, mutta: itse en lähtisi rakentamaan/rakennuttamaan ilokaasujärjestelmää vain sen takia, että pääsee liimaamaan busaansa NOS-tarroja (no ok on niitä mullakin ja lisäksi semmonen t-paitakin...). Ennen kuin sitten joskus mitä todennäköisemmin siirryn turbottamiseen - ja isolla ahtimella - niin sitä ennen oletettavasti otatan kaasulla vieläkin enemmän extratehoa kuin tuon nykyiset 70 hp (olispa pohjalla isompi lohkokin...). Sitä ennen tosin menee ainakin veivit vaihtoon, eli lisää rahaa kuluu. Mielipiteeni on semmoinen, että jos se ei potkaise, niin mitä helvettiä sellaisella kaasuttamisella oikein tekee? Ilokaasua ilman iloa? Muutenkin, ilokaasun todellinen ilo irtoaa mun mielestä vasta varttimaililla ja maililla. Pari ekaa kokeilua on ehkä kiva suorittaa jossain motarilla, mutta luulisin, että alkaa pitkästyttämään aika nopeasti. MUN mielestä +50 hp on jonkinlainen "kannattavuusraja" ja sekin tuntui yllättävän paljon miedommalta kuin nykyinen +70 hp, mihin pitäis nyt ensi alkuun saada saman tien semmoiset +30 hp lisää.
Tähänkin olisi siis tarjolla se, että jos tehdään, niin tehdään kunnolla - ja riittävällä budjetilla - tai sitten ei tehdä ollenkaan. Essonbaaria varten halvin ratkaisu on pelkkä NOS-tarra.
Äänimerkeistä: loud pipes save lives! Eikä oo tarttenu erikseen soitella, että oon tulossa... Musta visiiri yhdistettynä kovaan ääneen takaavat sen, että latua löytyy.
Alkaa pikkuhiljaa olemaan pyörän identiteetti mennyttä, busan orkkis osia on enää hyvin marginaalisesti ja niistäkin taitaa etuvanne jarruineen olla ainoa modaamaton. Täytyy siis tehdä asialle jotain!
Röhnö kirjoitti:Alkaa pikkuhiljaa olemaan pyörän identiteetti mennyttä, busan orkkis osia on enää hyvin marginaalisesti ja niistäkin taitaa etuvanne jarruineen olla ainoa modaamaton. Täytyy siis tehdä asialle jotain!
Olet siis mennyt pilaamaan maailman ehdottomasti mukavimman matkapyörän. Siihen sun laitteeseesi ei taida saada enään kiinni edes laukkusarjaa. TSOT - TSOT.
PetriK kirjoitti:Jenkkifoorumilla ollaan aika ehdottomia sen suhteen että kun kaasua menee yli 30hp pitäisi vaihtaa venttiilinjouset. Gen1 pumppu kestää sinne 215hp (samilla konetehoa, muualla pääsääntöisesti takarengastehoa) ja sitten tuotto alkaa loppumaan kesken. Gen2 on sama pumppu, loppumista ei juurikaan näe dynossa ainakaan ilman lisäkuormaa ja pitkiä vetoja.
Kun haetaan lentokenttänopeutta niin mahdollisimman pitkään ylhäällä kiertävä on jonkun mukaan parempi kuin sellainen jossa tulee tehopiikki ja paljon vääntöä alemmillä kierroksilla. Kaasupullon pitää kestää se 20s niillä aiotuilla suuttimilla, joten 2lbs pullo olisi kai aikalailla oltava jos iskutilavuuteen kosketa. Pullon paine vielä kun laskee vedon kestäessä kun lämpötila laskee ja ylitäyttö ei paljoa auta niin pitää vaan askareella se 2lbs sinne kuplan ja lokasuojan sisään. (Vartille 1lbs riittää hyvin 2-3 lähtöön kun siellä se kaasu on päällä ehkä 5s.)
Gen2 kulkee nätisti sen 200mph vakiovälityksillä samoin kuin gen1 kunhan vain rajoittimen laittaa sopivaksi. Jos laittaa liian pitkät välit niin ei tahdo jaksaa.
Petrille kiitos vastauksista kysymyksiin, joita itseltäni on tämän kesän aikana kysytty vähintäänkin useasti.
Ilokaasuttaminen näyttää kiinnostavan kovasti, mutta kustannukset pelottavat monia. En ole oikein osannut vastata siihen, että miten pitkälle pienemmällä budjetilla pääsee.
Jos pelkällä putkivirillä irtoaa Samin penkistä konetehona tommoiset 190-195 hp, niin ilokaasulla ei Petrin kertoman mukaan kärsisi vakioreleillä ja konetta avaamatta ottaa kuin 20-30 hp lisää. Siihen tarkoitukseen pikkupullo eli 1 lb kyllä mun nähdäkseni riittää, jopa lentokentälle.
Mutta, mutta: itse en lähtisi rakentamaan/rakennuttamaan ilokaasujärjestelmää vain sen takia, että pääsee liimaamaan busaansa NOS-tarroja (no ok on niitä mullakin ja lisäksi semmonen t-paitakin...). Ennen kuin sitten joskus mitä todennäköisemmin siirryn turbottamiseen - ja isolla ahtimella - niin sitä ennen oletettavasti otatan kaasulla vieläkin enemmän extratehoa kuin tuon nykyiset 70 hp (olispa pohjalla isompi lohkokin...). Sitä ennen tosin menee ainakin veivit vaihtoon, eli lisää rahaa kuluu. Mielipiteeni on semmoinen, että jos se ei potkaise, niin mitä helvettiä sellaisella kaasuttamisella oikein tekee? Ilokaasua ilman iloa? Muutenkin, ilokaasun todellinen ilo irtoaa mun mielestä vasta varttimaililla ja maililla. Pari ekaa kokeilua on ehkä kiva suorittaa jossain motarilla, mutta luulisin, että alkaa pitkästyttämään aika nopeasti. MUN mielestä +50 hp on jonkinlainen "kannattavuusraja" ja sekin tuntui yllättävän paljon miedommalta kuin nykyinen +70 hp, mihin pitäis nyt ensi alkuun saada saman tien semmoiset +30 hp lisää.
Tähänkin olisi siis tarjolla se, että jos tehdään, niin tehdään kunnolla - ja riittävällä budjetilla - tai sitten ei tehdä ollenkaan. Essonbaaria varten halvin ratkaisu on pelkkä NOS-tarra.
Äänimerkeistä: loud pipes save lives! Eikä oo tarttenu erikseen soitella, että oon tulossa... Musta visiiri yhdistettynä kovaan ääneen takaavat sen, että latua löytyy.
Aika varovaisia on ameriikan pojaat, Kun ekan isolohkon rakensin vuonna miekka ja kirves... niin 45 hp/35 Nm panos kaasua oli käytössä vakio venttiilijousin/virinokilla/ semiautomaatti vaihtajan kera, ilman mitään ongelmia. Tehoa paketista tuli 238-255hp pullon paineesta riippuen.
Käytöstä sen verta että ajoin kokoon panolla kaksi kautta kaikki vartti ja nopeusajo tapahtumat.
Kaasua syötin koneen läpi parin kauden aikana 50kg ilman ongelmia.
Kokemusten/käytännön testien perusteella väitän että turvallinen tehoraja kuiva setillä on max 50 hp.
TÄÄLTÄKIN scorpioneja joku myös tilaillut, tulee ilmeisesti euro laturilla. Ainakin toi i900 tarvitsee laturin, muista malleista en tiedä.
SR-i800 hienous on nimenomaan siinä että se on vaivaton häläri. Eli ei tarvitse/pysty latailla mitään eikä painella mitään nappeja. Kaukosäätimen voi käytännössä unohtaa taskuun pysyvästi.
Ainut mikä aiheutti hieman päänvaivaa oli proximitysensorin sijoittelu. Tuntuu että se menee joko liian herkälle tai päinvastoin. Nyt mulla on se tankin ja akun välissä mikä ei kylläkään ole ihan optimi...
PetriK kirjoitti:Jenkkifoorumilla ollaan aika ehdottomia sen suhteen että kun kaasua menee yli 30hp pitäisi vaihtaa venttiilinjouset. Gen1 pumppu kestää sinne 215hp (samilla konetehoa, muualla pääsääntöisesti takarengastehoa) ja sitten tuotto alkaa loppumaan kesken. Gen2 on sama pumppu, loppumista ei juurikaan näe dynossa ainakaan ilman lisäkuormaa ja pitkiä vetoja.
Jos pelkällä putkivirillä irtoaa Samin penkistä konetehona tommoiset 190-195 hp, niin ilokaasulla ei Petrin kertoman mukaan kärsisi vakioreleillä ja konetta avaamatta ottaa kuin 20-30 hp lisää. Siihen tarkoitukseen pikkupullo eli 1 lb kyllä mun nähdäkseni riittää, jopa lentokentälle.
MUN mielestä +50 hp on jonkinlainen "kannattavuusraja" ja sekin tuntui yllättävän paljon miedommalta kuin nykyinen +70 hp, mihin pitäis nyt ensi alkuun saada saman tien semmoiset +30 hp lisää.
Aika varovaisia on ameriikan pojaat, Kun ekan isolohkon rakensin vuonna miekka ja kirves... niin 45 hp/35 Nm panos kaasua oli käytössä vakio venttiilijousin/virinokilla/ semiautomaatti vaihtajan kera, ilman mitään ongelmia. Tehoa paketista tuli 238-255hp pullon paineesta riippuen.
Käytöstä sen verta että ajoin kokoon panolla kaksi kautta kaikki vartti ja nopeusajo tapahtumat.
Kaasua syötin koneen läpi parin kauden aikana 50kg ilman ongelmia.
Kokemusten/käytännön testien perusteella väitän että turvallinen tehoraja kuiva setillä on max 50 hp.
HYVIN mielenkiintoista!
Toivon että tätä keskustelua käytäisiin tässä ja nyt (olisko syytä siirtää toiseen topiciin?). Ei siis itseni takia, vaan niiden monien, jotka ovat asiaa minultakin kysyneet. Pidän edelleen kiinni siitä, että vähäinen tehonlisäys on arvotonta pelleilyä, vaikka sen saisi edullisestikin. Uskon että en ole mielipiteeni kanssa aivan yksin. Jos edullisesti - ja myös todennäköisesti konetta rikkomatta - kuitenkin on mahdollista saada aikaan edes joten kuten "kannattava" (itse itseäni lainaten) tehonlisäys niin uskon, että ilokaasunohjauksen tekijöillä/säätäjillä riittää hommaa ensi talvena.
Ilokaasusetin saa netistä parilla-kolmella sadalla (esim. Cold Fusion Nitrous, mikä itselläni on) ja johtosarja omalta eculta ilokaasusetin solenoidille maksaa muutaman kympin. Siihen päälle oman ecun säädätys, jonka sitä paitsi jokainen itseään ja ajokkiaan kunnioittava bussikuski teettää joka tapauksessa.
Oliko sulla Jamppa tossa myös vakio pa-pumppu?
Kaiken kaikkiaan pointti on siinä, että miten pitkälle päästään pelkästään kokoputkistolla ja ilokaasusetillä, siis ILMAN pa-pumpun, ventiiilinjousien ja nokkein vaihtoa sekä vakiokannella?