Sivu 2/5

Lähetetty: 09 Touko 2009, 22:34
Kirjoittaja KIVINIEMI
nyt on saatu ekat ajot tehtyä K8 turbolla ja olihan siinä hyvät kyydit, mutta ilman saannin kanssa pientä ongelmaa kun katteet paikalla.
Pyörä on penkitetty ilman katteita ja kun katteet paikallaan niin nyt jo käy ahtoilmat liian kuumana eli parempaa suodatinta metsästämään (mielessa kävi K&N APOLLO) onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä suodattimesta?


tehokäyrä

:D

Lähetetty: 09 Touko 2009, 22:56
Kirjoittaja jakehaanpää
KIVINIEMI kirjoitti:nyt on saatu ekat ajot tehtyä K8 turbolla ja olihan siinä hyvät kyydit, mutta ilman saannin kanssa pientä ongelmaa kun katteet paikalla.
Pyörä on penkitetty ilman katteita ja kun katteet paikallaan niin nyt jo käy ahtoilmat liian kuumana eli parempaa suodatinta metsästämään (mielessa kävi K&N APOLLO) onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä suodattimesta?


tehokäyrä

:D

Hienolta käyrä näyttää :thumbup:
Nyt on kax -08 valkkaria föönitetty ja pian tampesterissa kulta -09 ???




Edited By jakehaanpää on 1241899083

Lähetetty: 12 Helmi 2010, 08:06
Kirjoittaja Tomppa
Lainataas vanhaa topikkia.
Onko mahdollista/kannattavaa ahtaa K8 ilman, että vaihtelee myös kaikki moottorin sisäkalut siihen? Entäs kytkin, tarviiko modausta että pitää?
Tarkotus ei siis ole muuta kuin saada pyörään löylyä lisää ilman että jokapäiväinen käyttö kärsii.
Kukahan tuollaisen projektin kanssa voisi jeesata, koska jos itekseen tilailee /ostelee tavaraa projektia varten, niin mulle voivat myydä ihan mitä sittiä tahansa...

Lähetetty: 12 Helmi 2010, 12:05
Kirjoittaja BussiJussi
Tomppa kirjoitti:Lainataas vanhaa topikkia.
Onko mahdollista/kannattavaa ahtaa K8 ilman, että vaihtelee myös kaikki moottorin sisäkalut siihen? Entäs kytkin, tarviiko modausta että pitää?
Tarkotus ei siis ole muuta kuin saada pyörään löylyä lisää ilman että jokapäiväinen käyttö kärsii.
Kukahan tuollaisen projektin kanssa voisi jeesata, koska jos itekseen tilailee /ostelee tavaraa projektia varten, niin mulle voivat myydä ihan mitä sittiä tahansa...

Turbottaminenhan kannattaa aina!!

Perusjutut, jotka suosittelisin tekemään:

Nostolevy sylinteriryhmän alle, koska Gen2 korkeat puristukset! Jos ei ahnehdi paljoa ahtoja, esim.1,5mm kororus vois olla ok.

Samalla KANNATTAA laittaa säädettävät nokkapyörät, säätää sopivat? ajoitukset. Tulee toimivampi, tiedän....

Laittaa jämäkämmät venajouset, koska orkkikset liian veltot, väittäkööt ammattilaiset mitä tahansa!

Vakiomännät jos jättää, en suosittele kuin 0,5-0,6bar ahtoja, sieltä löytyy muuten heikoinlenkki! Kiertokanget kyllä kestää. (ainakin sen 300hp)

Turboksi suosittelen esim. Artsilta tota Xpressenin settiä, toimii takuulla myös lisäruiskun osalta!! Painekoteloa muuttamalla se menee heittämällä gen2 malliin kii!!

Toisen valmistajan valmissettikin menee, jos tyydyt tosiaan pieniin ahtopaineisiin, TAI laitat suosiolla vesiruutan (n.400,-) laitteeseen kiinni. Jos päädyt tähän ratkaisuun ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ LAITA SARJAN MUKANA TULEVAA LISÄRUISKUA, vaan tee omilla ruiskuilla rikastus!! Siis jos oikeasti haluat toimivan paketin! PetriK, ja/tai Sami Vittaniemi uskoakseni auttaa aiheesta lisää.

Kytkin kannattaa vähimmilläänkin päivittää ainakin jäykemmillä jousilla, lock-up maksaa sen +500,- riippuen mihin hintaan saa korotetun kopan...

Neuvoja ja apuja annan mahdollisimman paljon, mitä tällänen amatööri nyt pystyy antamaan!

Nämä siis vaan henkilökohtaisia mielipiteitä, jollaisia tuntuu muillakin olevan aiheesta...

Kysele, kyseenalaista, ja kysele vielä muilta, siinä pari ohjetta heti alkuun.

Toivottavasti jotkin "ammattilaisetkin" kommentoisivat ko. ketjuun...?

Lähetetty: 08 Syys 2010, 21:22
Kirjoittaja Dösällä
Noviisina mutta oppimishaluisena pitää asiaa kysellä Guruilta. Miten onnistunee tämän kitin asennus jos työkalut pysyy kädessä? Mitä muuta pitää huomioida palikoiden laiton lisäksi? Säätöjä tietty jos kilkkeet ovat löytäneet paikkansa, muuta? En lähde vakio K9 vehkeestä hakemaan muuta kuin "hieman" lisäpotkua, nimenomaan potkua. Tiedän kyllä että nälkä kasvaa jne mutta jostain on aloitettava eikä viikkorahat aivan kaikkeen riitä.

Tossa setissä on vaimentajaan asti rööriä, mitäs siihen jatkoksi? Nykyiset Acran sliparit sitten joutaa hyllylle (tai myyntiin).

Lähetetty: 08 Syys 2010, 23:02
Kirjoittaja Jaakko
Dösällä kirjoitti:Noviisina mutta oppimishaluisena pitää asiaa kysellä Guruilta. Miten onnistunee tämän kitin asennus jos työkalut pysyy kädessä? Mitä muuta pitää huomioida palikoiden laiton lisäksi? Säätöjä tietty jos kilkkeet ovat löytäneet paikkansa, muuta? En lähde vakio K9 vehkeestä hakemaan muuta kuin "hieman" lisäpotkua, nimenomaan potkua. Tiedän kyllä että nälkä kasvaa jne mutta jostain on aloitettava eikä viikkorahat aivan kaikkeen riitä.

Tossa setissä on vaimentajaan asti rööriä, mitäs siihen jatkoksi? Nykyiset Acran sliparit sitten joutaa hyllylle (tai myyntiin).
eiköhän sieltä saa riittävät ohjeet sarjan asennukseen. pakoputken jatkeeks joku riittävän isolla ja suoralla väliputkella varustettu pönttö. eihöhän tulle ahtimele riitä +56mm. vakio vaimentajastakin saa kyllä tehtyä jos mielenkiintoa riittää.

asennus vaatii mm. moottorin tiputtamisen pöydälle, nostolevy ryhmän alle ja mäntien terävien kulmien poiston. ja katteiden muovien muokkausta.

Lähetetty: 08 Syys 2010, 23:08
Kirjoittaja Dösällä
Jaakko kirjoitti:asennus vaatii mm. moottorin tiputtamisen pöydälle, nostolevy ryhmän alle ja mäntien terävien kulmien poiston. ja katteiden muovien muokkausta.

Onko näin? Pitääkö ryhmää välttämättä nostaa sen millin + jotain?
Eikö menekään ns. heittämällä vakioon (vaikka sellaisen kuvan sain). Olen skeptinen.

Lähetetty: 09 Syys 2010, 00:17
Kirjoittaja Jaakko
joo, kyl jollain pitää puristuksia pudottaa. tuskin kukaan on tehnyt edes korkeapuristeista avaamatta konetta?

Lähetetty: 09 Syys 2010, 07:45
Kirjoittaja Jaku
Mikä taika tossa mäntien terävien kulmien hionnalla on? Tiedän että näin tehdään, mutta miksi :blues:

Lähetetty: 09 Syys 2010, 08:00
Kirjoittaja Dösällä
Jaku kirjoitti:Mikä taika tossa mäntien terävien kulmien hionnalla on?
Tätä hiontaa minäkin ihmettelen. Onhan tuossa kitissä näköjään shimmi blokin alle mukana, minä puusilmä... Kuinka paljon ne puristukset tippuu käytännössä?

Lähetetty: 09 Syys 2010, 08:06
Kirjoittaja 107-1089231881
Korkea puristeisia (11:1) Gen 1 on tehty useita täälläkin... Tietääkseni Jopella on myös sellainen. Tuottikin ihan hyvin 0,6 bar paineella.. Tai jotain... Joppe tarkentakoon jos tarvis...

Vertailu K8 vast Jopen tbo

http://galleria.busanistit.org/v....Index=1

Lähetetty: 09 Syys 2010, 09:24
Kirjoittaja nyypie
Jaku kirjoitti:Mikä taika tossa mäntien terävien kulmien hionnalla on? Tiedän että näin tehdään, mutta miksi :blues:
KUN jokin alkaa sulaa, on se ensimmäinen kohta, koettu on..

Lähetetty: 09 Syys 2010, 12:19
Kirjoittaja Jaku
nyypie kirjoitti:
Jaku kirjoitti:Mikä taika tossa mäntien terävien kulmien hionnalla on? Tiedän että näin tehdään, mutta miksi :blues:

KUN jokin alkaa sulaa, on se ensimmäinen kohta, koettu on..
Sulaa ne vaikka on pyöristettykin :D KOETTU on :shocked:

Lähetetty: 09 Syys 2010, 16:05
Kirjoittaja Dösällä
Uskon kyllä mutta nyt onkin ajatuksissa ihan arkiajoon tuleva peli, ei mitään kenttärepäisyjä varten äärimmilleen kiristetty.
Jos jonkun 250 sais rinkulalta kohtuuhelposti niin hyvä. Toki kun bloki on irti niin samalla vaivalla vähän pyöristelee, totta on että terävimmistä kohdista lähtee kuumenemaan ensimmäisenä.

Onko tosta linkkaamastani setistä kenelläkään kokemusta?
Kauan saa varata (vähintään) aikaa asennukseen?

Lähetetty: 09 Syys 2010, 16:05
Kirjoittaja BussiJussi
Dösällä kirjoitti:Noviisina mutta oppimishaluisena pitää asiaa kysellä Guruilta. Miten onnistunee tämän kitin asennus jos työkalut pysyy kädessä? Mitä muuta pitää huomioida palikoiden laiton lisäksi? Säätöjä tietty jos kilkkeet ovat löytäneet paikkansa, muuta? En lähde vakio K9 vehkeestä hakemaan muuta kuin "hieman" lisäpotkua, nimenomaan potkua. Tiedän kyllä että nälkä kasvaa jne mutta jostain on aloitettava eikä viikkorahat aivan kaikkeen riitä.

Tossa setissä on vaimentajaan asti rööriä, mitäs siihen jatkoksi? Nykyiset Acran sliparit sitten joutaa hyllylle (tai myyntiin).

PAKKO laskee genII busasta puristuksia, jos meinaat yhtään ahtoja laittaa. Korkeammat puristukset kuin genI! Ja moottori käytettävä siksi irti. (ainakin itsestäni helpoin tapa, voi jotenkin osaksi irrottamalla, ja kääntämälläkin onnistua, muttei ainakaan helpompaa) Nokat KANNATTAA ajoittaa uudelleen, koska ajoitukset muuttuu, puristuksia tiputtaessa (ryhmää nostettaessa) Vaatii siis säädettävät nokkapyörät, ei voi muuttaa kampuran päästä! Venttiilinjouset SUOSITTELEN vaihtamaan, koska vain yhdet, löysät jouset! Jos sattuukin sellainen turbo, jossa pakopaine taipumusta, alkaa venttiilit "leijumaan"(viisammat kertokoot mitä sitten tapahtuu). Männät huomattavasti genI busan mäntiä hennommat, suosittelen vaihtoa! (jos et vaihda, multa löytyy jämäkät tapit orkkismäntiin!!) Männistä jos haluaa terävät nurkat pois, voi hioa, minun pyörässä ei hiottu JE:n turbomäntiä, eikä ole ongelmia ollut! Kiertokanget kestää kyllä, ei tarvetta vaihtaa, jos pysyy 300Hp/300Nm rajoissa. Ainakin vanhassa busassa em. sarjalla joutuu isolla kädellä katteita muokkaamaan, (tai sarjaa)(yhden setin asennusta seuranneena, ei yleistetä) Coppergaskettia kansipahviin, suosittelen, sekä jämäkät kannenpultit, ettei holysmoke tule pihalle niin herkästi...

Lisäruuttaushan onnistuu hienosti omalla eculla, ei lisäpurkkien kanssa tartte pelailla, TOIMII!!!

Välijäähdytin ja/tai vesiruuttaa suosittelen, monien mielestä tarpeeton....

Näihin mitään yhtään oikeata ohjetta olekkaan, mitä kannattaa vaihtaa, ja mitä ei!

Jokaisella "gurulla" oma mielipide, tässä minun.

Liian monta tuhoutunutta turboa nähty tälläkin foorumilla, että kaikki tieto kannattaa ottaa vastaan, suodattaa vain kaikilta se OIKEA tieto! helppoa????

ps. tehollahan niitä koneita ei sulateta, vaan jollain muulla, millä???