Jape79 kirjoitti:Löytyhän se nakuttaja kun riittävän pitkälle purki. Oisin voinut lyödä vetoa että ensin menee kk laakeri ja sitten vasta runkolaakeri. Toisin kuitenkin kävi, keskimmäinen runkolaakeri oli antautunut. Tai no, kk:t näkee huomenna kun irrottaa ne kampiakselista, kaulat on kuitenkin kiillotettava. Onneks ei päässyt liuskat vielä pyörähtämään ja lohko näyttää vielä ehyelle
Sylinteristä saattaa saada vielä kalun hoonaamalla, olin ainakin mittaavani että noitten urien kohalle on ennemmin tarttunu tavaraa kun ois oikee ura. Tarvii vaan löytää koneistamo jossa saavat timatilla hoonattua.
Mites nuo arp:n kk pultit, onko kertakäyttökamaa vai kannaatkohan edes miettiä ja heittää uutta kehiin?
Edit:
taitaa olla tuo kk pultin pää jokin 3/8 tuumanen 12 kantanen?
Mikähän tuo laakeri on väriltään kun minusta ei oo oikein mikään dragracen vaihtoehdoista?
Vain yhden kaulan laakerit kulunut? kyse voisi olla jostain että jotain epäpuhtutta tms päässyt lakerille
outoa tosiaan jos rk laakerit tuossa kunnossa varsinkin jos kk laakerit ok,
kannatta myös tarkastella onko jostain muualta lähtenyt metaalia tms jotain mikä pässyt öljyn mukana sitten kulkeentumaan tuohon, sekä putsari purkaa löytyykö läpi tullut metallia
laakerien värit on yleensä siinä reunassa(eli siinä kapeassa reunassa ja tosiaan ovat hiukan sinne päin)
katso lohkojen ja kampuran kirjaimien perustellaa mikä väri siellä voisi olla sitten tujotelemaan sitä laakerin sivua voisiko näytää siltä(kokeeksi verrata vielä johonkin muuhn kaulann mikä väri pitäisi olla)
tosin sekään ei sitä takaa että menisi oikeen ja kiilotuksen jälkeen varsinkin tarkistaa oikea välys,
lisäksi näytäisi että joku on lisännyt reikiä,
E: sekin vielä että näyttisi molemmat kuluneen samalla tavalla
Onko ne tämmöset osat ?
lohkokoodi BAABB ja akselin rungot BBBBB ? Jälkimmäinen tulkittu kiilloituksen jälkeen olevan CCCCC.
Nähdäkseni kaikki on ollu keltasia, veivejä myöden (?)
Lohkon ja akselin merkinnät on just noin. Mittasin runkojen kaulat ja mittojen perusteella tulkkasin akselin myös CCCCC (39.980-39.983). Siksi ihmettelenkin miksi 4 ja 5 liuskat oli ruskea ja musta???
Loput oli sitten keltasia, no, keskimmäisistä ei voi olla varma kun oli sen verran saanu lämpöä ettei saanu väristä selvää... Uudet lainasin kyllä tilata keltasena. Joutuu tosi varovasti kiillottaa akselia ettei lipee alimittaan.
Kk:t oli kaikki keltasia ja pääosin ihan ok, kakkosen toinen liuskassa oli veikeä jälki, ehkä ei oo ollut ihan kunnolla paikallaan paikalleen laittaessa?
Löysin kans tuon venymätaulukon arp sivuilta, abaut 15 satkua antaa ohjeena. Paljonkohan tuo on nyyttoneina että pääsee lähelle vai onko vaan kiristettävä pikkuhiljaa kunnes venymä kohillaan?
En kyllä keksi mikä ton laakerin on särkeny, Oisko päässy shittiä kiertoon sillon kun meni pakonokan laakeri... Nyt kun kerran lohkot on tyhjänä niin vois osia odotellessa heittää koneeseen ja puhallella sitten kaikki kanavat läpi.
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Satunnaiset eri väriset, koodeista poikkeavat liuskat on yleensä tullut laitettua sillain että on verrattu kaulan paksuutta vakioon verrokkiakseliin , ja sen eri kauloihin, jopa kahteen akseliin virheiden välttämiseksi, ja jos tuntuu ettei kaula vastaa kooditusta niin otettu eri värinen liuska siihen. Ja tietty välysmitalla tarkistus.
Epäpuhtaudet on yleensä syynä siihen jos on yksittäisiä laakereita mennyt, sitten kun menee kaikki niin voitelu on pettäny laajemmin.
Aika usein kiilloituksella pääsee hyviin tuloksiin jos ei ole pinta lähteny ihmeemmin kulumaan.
Veivin pultit, 5/16" Arp 2000 momentti olis 30lbft tai 43nm , ja siitä venymän tarkistus.
Jape79 kirjoitti:Akseli on suora, heittää 0.01mm.Ei paljoa heitä
Lohkon ja akselin merkinnät on just noin. Mittasin runkojen kaulat ja mittojen perusteella tulkkasin akselin myös CCCCC (39.980-39.983). Siksi ihmettelenkin miksi 4 ja 5 liuskat oli ruskea ja musta???
Loput oli sitten keltasia, no, keskimmäisistä ei voi olla varma kun oli sen verran saanu lämpöä ettei saanu väristä selvää... Uudet lainasin kyllä tilata keltasena. Joutuu tosi varovasti kiillottaa akselia ettei lipee alimittaan.
Kk:t oli kaikki keltasia ja pääosin ihan ok, kakkosen toinen liuskassa oli veikeä jälki, ehkä ei oo ollut ihan kunnolla paikallaan paikalleen laittaessa?
Löysin kans tuon venymätaulukon arp sivuilta, abaut 15 satkua antaa ohjeena. Paljonkohan tuo on nyyttoneina että pääsee lähelle vai onko vaan kiristettävä pikkuhiljaa kunnes venymä kohillaan?
En kyllä keksi mikä ton laakerin on särkeny, Oisko päässy shittiä kiertoon sillon kun meni pakonokan laakeri... Nyt kun kerran lohkot on tyhjänä niin vois osia odotellessa heittää koneeseen ja puhallella sitten kaikki kanavat läpi.
Olikos se tässä konessa laturin roottori hetki sitten irti jonkun muodon muutoksen tms takia,
tuli siiitä miellen että onko tässä sen kiinitys pultin reikä auki
kampuran öljykanviin asti ?
jos on niin sitten voinnut kädä että lykännyt kiristäessä jotain edellään sinne vaikapa kierre lukiteen jämiä,
itse kiertänyt nuo kk pultiti lenkki avaimella ilman momentia suoraan venymän mukaan niin että kaveri pitänyt mittaria
Ehkä tässä kannattaa kaulojen paksuuden lisäksi tarkistta myös rk "pukkien" reijät mieluiten momentiin kiristettynä,
ettei menen siitä syystä välykset pieleen
Pesät on mitoillaan, en käytä lukitetta noissa paikoissa. Jostakin muualta päässyt nyt shittiä laakerin väliin tms.
Uudet männänrenkaat tuli perille. Lopuissa roippeissa onkin sitten 2-3 viikon toimitusaika. On hyvin aika putsailla osia, onneks on vielä pakkasia niin ei oo kiire ajamaan.
Lueskelin vielä tuota Wisecon mäntien/renkaiden asennus ohjetta ja kaikki meni -by the book- paitsi että ohjeessa sanotaan että sylinteri pitäs vetää stressi levyllä momenttiin ennen katkovälin passausta. Ootteko ite tehneet noin vai sylinterit irtaallaan(niinkun myös ite)? Minkälaisia katkovälejä ootte käyttäneet 84 porauksella? Voiko sylinteri kutistua niin paljon kantta kiriessä että sen takia ois leiponut ylempi rengas kiinni? Varsinkin kun ape pulttisarja kiritään vakiota tiukempaan, 80Nm tiukkuuteen.
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Noniin, sain käsiin (huonon) mikrometrin. Uskoisin että mitta kuitenkin tarkempi kun tönärillä mitaten. En nyt ihan 100% varma ole mutta useiden mittausten ja uusinta perusteella näyttäisi että sylinterit on tosiaan liian tiukalla porauksella mäntiin nähen... Kahen satkun välystä näyttäisi kun Wiseco pyytää viiden satkun välystä. Huomenna vaan soittelemaan koneistamoja läpi mistä löytyisi timanttihooni ja aikaa hoonata sylinterit oikeille välyksille. Toivotaan että pinnoitteessa riittää paksuus...
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Tuo kuulostais ihan järkevältä virheeltä, tiukka välys. Olisko oikea siinä neljästä kuuteen satkuun, kasi hieman väljä ja kympän jälkeen savutusta odotettavissa. Juuri tulleen tiedon mukaan pyöreys tärkeempi kun jos on hieman väljä.
Stressilevyä en ole käyttäny, kova luotto ryhmän jäykkyyteen.
Apen pultit max 80nm, oon laittanu usein siihen 65-70nm, mutta kuullut myös 100nm käytettäneen.
Olihan soittorumba ennen kun löyty paja mistä löytyy timattihoonit. Soittelin koneistamoja ympäri ja ei oota tarjolla, ehoteltiin myös mittatilausmäntien teettämistä jne... Viimein löyty paja joka tiesi yrityksen joka myy timanttihooneja, soitto kyseiseen paikkaan ja sitten tärppäsi. Motopalvelu Niemitalo Orimattilassa pystyy hoonaamaan pinnoitettuja sylintereitä (timanttikivillä) jos jollakin joskus on tarvetta. Hauskaa tässä on etteivät edes mainosta verkkosivuillaan koneistuspalveluja...
Pakkasin männät myös matkaan, jos noissa on halkasijassa heittoo niin tekevät sovituksen erikseen joka sylinteriin. Pyysin tuota Wisecon spekkaamaa viiden satkun välystä. Peukut pystyyn että riittää pinnoitteessa varat, muuten menee taas sylinterin etinnäksi. Jospa ois vaihteeks vaikka hyvää tuuria matkassa, onhan tuo ahistanu jo aikalailla vähälle aikaa
Omien mittausten perusteella sylinterit oli tosiaan suorat ja pyöreet. Ehkä se kiinnileikkaaminen johtui tuosta liian tiukasta sovituksesta eikä pienestä renkaan katko välistä.
Illasta kävin lohkot ja muut kamat pesusta, huomenissa vois puhallella kaikki maholliset ja mahottomat kanavat puhtaaksi. Akselin kun kävis vielä kaverin sorvissa kiillottamassa niin sitten ei ois muuta kun ootella osia ja pääsis konetta kasailemaan.
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Se on varmaan vielä tätä uutuuden viehätystä, toisaalta itellä on kans sellanen pieni vika korvien välissä että kun jonkun homman alottaa niin se pitää tehä samantien valmiiks :p
Sylinterit tupsahti postissa eilen takasin, olivat saaneet hoonattua nuo nyt 5 satkun välykselle. Hyvin oli naarmut kadonneet, tosin vähän ois saanut olla jyrkempi tuo hoohin kulma ainakin omaan silmään. Eiköhän tuo kuitenkin menettele...
Renkaat sovittelin valmiiks samantien ja kiillotettu akseliki oottelee pöydällä uusia laakereita. Viikon sisään pitäs laakereidenkin tulla jos vaan toimitusaika arviompitää kutinsa.
Tähän asti ei ollu kiire saaha busaa nippuun kun pääs Kawalla vielä viime viikonloppunakin ajamaan. Nyt tulee vettä jo kolmatta päivää putkeen, voi olla tän talven ajot ajettu eli pitäs saada busa kohta rokkaamaan
Offtopikkiin menee mutta on se vaan lystiä jäälläkin päästellä Sunnuntain suhinoita
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Onhan tässä muutama sata kilsaa välimatkaa, huoltoautolla uskalsi vielä jäälle kun Auratulla alueella abaut 30cm jäätä
RaceChronosta saa tuon datan (ja halutessaan paljon muutakin) ympättyä kuvaan mukaan. Lisäks tarvii 10hz gps vastaanottimen, puhelimen 1hz gps:n tiedolla ei tee käytännössä mitään. Itellä on Hero 7 Black, periaatteessa mikä vaan action kamera käy missä on Bluetooth tai wifi. Uudempiin Herojen gps ominaisuus helpottaa vähän kuvan ja datan synkronointia.
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo