Tää alkaa olla sit vissiin samaa luokkaa kun legendaarisessa leffassa Maailman Nopein Intiaani: "uhrauksia vauhdin jumalille"!jarim kirjoitti:Rakas päiväkirja...
12.4.2010:
Ei päästä Kiihkeä Kaasukekkonen minua helpolla tänä keväänä. Niputettiin vaihteeksi tenhulttion kanssa moottori, tarkistettiin venttiilien välykset ja nostettiin se muun tekemisen puutteessa takaisin runkoonkin. Käynnistys oli alunperin tarkoitus jättää huomiselle vaan nälkä kasvaa syödessä joten pitihän se tälle iltaa vielä käyntiinkin saada. Ja käynnistyihän se. Kävi lämpimäksi eikä pulputtele kaverin vieressä seisseestä Gixxusta lainatulla syylärin korkilla.
MUTTA.
Ilmeisesti nokkaketjusta kuuluu ikävä kovaääninen raklatus eli niin sanotysti vika siirtyy... Enpä jaksanut sitä sen isommin enää tälle iltaa tutkia, pitää huomenissa käyttää ketjunkiristin irti ja katsoa menikö sen asennus jotenkin metsään tms. Ääni katoaa kun kierroksia nostaa ja löysää kaasusta (eli silloin nokkaketjun löysät kai menee pakopuolelle hetkeksi).
Ei päästä helpolla ei.
Kiihkeä Kaasukekkonen
Eipä oikein selvinnyt. Nokkaketju on oikealla kireydellä ja kiristin pelaa. Mutta melkoinen mekkala koneesta käydessä kuuluu. Pelko että jostain syystä pakoventtiilit pääsee ottamaan pientä osumaa mäntiin, vähän sen kuuloinen ääni sieltä kuuluu. Imunokan ajoitus tsekattiin, se ei ainakaan ole muuttunut mutta pakonokan ajoituksen tarkistus ei vielä onnistunut kun rungon kanssa paikat on aika ahtaat eli hankala saada tuo heittokello nätisti paikoilleen...
Muitakin ajatuksia mahdollisesta äänen aiheuttajasta otetaan vastaan? Oma pää taas vaihteeksi alkaa syltätä ja motivaatio taas hakusessa koko hommaa kohtaan.
VITTTTUSSAAAATANAPERKELEEEEEEEEE...
Muitakin ajatuksia mahdollisesta äänen aiheuttajasta otetaan vastaan? Oma pää taas vaihteeksi alkaa syltätä ja motivaatio taas hakusessa koko hommaa kohtaan.
VITTTTUSSAAAATANAPERKELEEEEEEEEE...
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Oletko tarkastanut venttilivälyksen pakonokalta. Hommaan tarvitaan esim. Brocksin työkalu ja mittakello. Oman koneen
viimekesäisen tuhoutumisen lopullinen syy oli siinä. Nykyisillä nokilla vaatii 16 lenkkiä imu- ja pakonokan ajoitusmerkkien väliin (vakioketju, Apen säädettävät nokkapyörät)
Huoltomanuaalissa on ohjeistettu 15 lenkkiä, varsinkin lämmetessään kone alkoi metelöimään enemmän, kun välykset
pienenivät.
edit: venttiilivälyksellä tarkoitan tässä venttiililautasen ja männän väliä
Edited By Joke on 1271242410
viimekesäisen tuhoutumisen lopullinen syy oli siinä. Nykyisillä nokilla vaatii 16 lenkkiä imu- ja pakonokan ajoitusmerkkien väliin (vakioketju, Apen säädettävät nokkapyörät)
Huoltomanuaalissa on ohjeistettu 15 lenkkiä, varsinkin lämmetessään kone alkoi metelöimään enemmän, kun välykset
pienenivät.
edit: venttiilivälyksellä tarkoitan tässä venttiililautasen ja männän väliä
Edited By Joke on 1271242410
208 whp / 168 Nm
Ei mulla ne nokkien merkit pidä vastaavasti paikkaansa kuin vakionokissa joten niihin ei ole kiinnitetty suurta huomiota. Ainoastaan lobe centerit on säädetty kohdalleen 106/108 ja tällöin koneen ollessa 1-4 sylinterit ylhäällä nokat istuu näin:Joke kirjoitti:Oletko tarkastanut venttilivälyksen pakonokalta. Hommaan tarvitaan esim. Brocksin työkalu ja mittakello. Oman koneen
viimekesäisen tuhoutumisen lopullinen syy oli siinä. Nykyisillä nokilla vaatii 16 lenkkiä imu- ja pakonokan ajoitusmerkkien väliin (vakioketju, Apen säädettävät nokkapyörät)
Huoltomanuaalissa on ohjeistettu 15 lenkkiä, varsinkin lämmetessään kone alkoi metelöimään enemmän, kun välykset
pienenivät.
edit: venttiilivälyksellä tarkoitan tässä venttiililautasen ja männän väliä
http://www.hiekkalaatikko.org/nokat.jpg
Mahdollinen ratkaisu kilinään on nyt tiedossa, raportoin kunhan paikkaansa pitävyys varmistuu...

Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Tässä tämä työkalu: Kliks
Itse en enää jätä mittaamatta välyksiä, ei ole iso asia tehdä.
Yhdeltä venttiiltä pakonokalta ja yhdeltä ventiililtä imunokalta.
Nokkakortissa on annettu minimivälys, jota ei saa alittaa. Pakonokalla tuli muistaakseni n. 10 astetta ennen yläkuolokohtaa.
Edited By Joke on 1271261048
Itse en enää jätä mittaamatta välyksiä, ei ole iso asia tehdä.
Yhdeltä venttiiltä pakonokalta ja yhdeltä ventiililtä imunokalta.
Nokkakortissa on annettu minimivälys, jota ei saa alittaa. Pakonokalla tuli muistaakseni n. 10 astetta ennen yläkuolokohtaa.
Edited By Joke on 1271261048
208 whp / 168 Nm
PERKELE! Niskalenkki ja selätysvoitto ongelmista!
Kyllä sinäkin Joke jäljillä olit tässä asiassa...
Eli loppujen lopuksi sieltä löytyi kaksi erillistä meteliä aiheuttavaa asiaa. ENEMMÄN KUIN ISOT KIITOKSET AKSELILLE ELI KOSKELAN JUHALLE molempien jäljille pääsystä. Meteliä aihettivat siis imunokka joka 0.415 nostoisena ottaa jo kiinni nokkapukkien väliin pulteilla kiinnitettävään öljyputkeen jos sen kiinnittää ihan ala-asentoon. Selkeät jäljet siihen oli jääny (onneksi se on pehmeämpää ainetta kuin nokat). No aluksi luulin että tuo oli ainoa vika ja eikun innostuneena kansi kiinni ja käyntiin. Ääni hiljeni oleellisesti mutta edelleen mielestäni piti liikaa meteliä. Voi masennus. Pyörä takaisin pöydällä ja venttiilikoppa auki. Venttiilien välykset ok, jotain muuta siis... eli paluu siihen aikaisempaan ihmetelmään että pakoventtiileillä on mahdollisuus kohdata mäntien kanssa. Tekisikö vaiko eikö... TEEN! Pakonokasta pultit auki ja konetta hieman taaksepäin -> lobe kasvaa. Pultit kiinni, kopat vaihteeksi paikoilleen ja käyntiin. Ja simsalabim, nyt kuulostaa taas siltä kuin pitää! Heh, pakonokka on nyt asteluvussa x joten täytyy se vielä säätää uuden simuloinnin positiiviseksi luokittelemaan lukuun 112. Mutta näyttäisi että VOITON PUOLELLA KAIKIN PUOLIN NYT.
Kyllä sinäkin Joke jäljillä olit tässä asiassa...
Eli loppujen lopuksi sieltä löytyi kaksi erillistä meteliä aiheuttavaa asiaa. ENEMMÄN KUIN ISOT KIITOKSET AKSELILLE ELI KOSKELAN JUHALLE molempien jäljille pääsystä. Meteliä aihettivat siis imunokka joka 0.415 nostoisena ottaa jo kiinni nokkapukkien väliin pulteilla kiinnitettävään öljyputkeen jos sen kiinnittää ihan ala-asentoon. Selkeät jäljet siihen oli jääny (onneksi se on pehmeämpää ainetta kuin nokat). No aluksi luulin että tuo oli ainoa vika ja eikun innostuneena kansi kiinni ja käyntiin. Ääni hiljeni oleellisesti mutta edelleen mielestäni piti liikaa meteliä. Voi masennus. Pyörä takaisin pöydällä ja venttiilikoppa auki. Venttiilien välykset ok, jotain muuta siis... eli paluu siihen aikaisempaan ihmetelmään että pakoventtiileillä on mahdollisuus kohdata mäntien kanssa. Tekisikö vaiko eikö... TEEN! Pakonokasta pultit auki ja konetta hieman taaksepäin -> lobe kasvaa. Pultit kiinni, kopat vaihteeksi paikoilleen ja käyntiin. Ja simsalabim, nyt kuulostaa taas siltä kuin pitää! Heh, pakonokka on nyt asteluvussa x joten täytyy se vielä säätää uuden simuloinnin positiiviseksi luokittelemaan lukuun 112. Mutta näyttäisi että VOITON PUOLELLA KAIKIN PUOLIN NYT.

Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Olisko ollu suunnilleen tuo vastaava nokkamalli kun mul kävi sama juttu. Hieman hioen öljynappulan alapinnasta pois ni ei osu enää. Siinä taitaa olla suurin perusympyrä-nosto suhde, isommalla nokalla ei vastaavaa ongelmaa.
Aika erikoista että pakonokka ei mahdu kohtuullisella lobella pyöriin ympäri osumatta mäntään. Ei mitään asiaa tolla setillä perinteiseen ajoitukseen. Hirvittää ihan kun aattelen miten on omaan vaihtanu nokkia ja luullut että tilaa on.
Aika erikoista että pakonokka ei mahdu kohtuullisella lobella pyöriin ympäri osumatta mäntään. Ei mitään asiaa tolla setillä perinteiseen ajoitukseen. Hirvittää ihan kun aattelen miten on omaan vaihtanu nokkia ja luullut että tilaa on.
team - SMR
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Tuo minulla pakonokan virkaa toimittava on itseasiassa imunokkana myytävä. Tiedossa oli ettei se kovin pienellä lobella sovi pyörii mutta yllätys oli että se jo (oletettavasti) 108 asteilla aiheutti venttiilien ja mäntien hipomista toisiinsa. Kovin isoa osumaahan siellä ei ole voinut olla koska käsin pyörittämällä ei huomaa mitään. Mutta sen verta koulutti että TFM tiimissä vastaisuudessa välykset mitataan ajoituksen yhteydessä.snuggles kirjoitti:Olisko ollu suunnilleen tuo vastaava nokkamalli kun mul kävi sama juttu. Hieman hioen öljynappulan alapinnasta pois ni ei osu enää. Siinä taitaa olla suurin perusympyrä-nosto suhde, isommalla nokalla ei vastaavaa ongelmaa.
Aika erikoista että pakonokka ei mahdu kohtuullisella lobella pyöriin ympäri osumatta mäntään. Ei mitään asiaa tolla setillä perinteiseen ajoitukseen. Hirvittää ihan kun aattelen miten on omaan vaihtanu nokkia ja luullut että tilaa on.

Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
JE 84mm 13:1PetriK kirjoitti:Mitkä männät ? Muistaakseni JE:ssä on männssä venttiilin kuopassa oikea kulma (sama kuin kannessa), vastaavasti wisecoissa on eri kulma joten tilaa jää wisecoilla vähemmän jos mäntää ei työstetä bussiin sopivaksi ?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Muistaakseni JE kuopat sallii jopa parin millin ylikoon venttiileillä ennen reunoja, joten kuoppaan ottaa eikö vaan? Silti meikäläisen nokilla alkaa olemaan tiukka (alle 1mm PTV) ainakin gen2:ssa kun ajoitus menee paljon alle 108 asteen. Joo ja mullakin öljyputkea oli kuulemma hiottava että mahtuu vapaasti pyörimään (mutta ennen ensimmäistä käynnistystä).
Kuoppaan se ottaa jos ottaa ja männän ylöspäin ja venttiilin kiinni mennessä. Eli mäntä ikäänkuin saa venttiilin kiinni. Siperia opettaa tällaista noviisia...PetriK kirjoitti:Muistaakseni JE kuopat sallii jopa parin millin ylikoon venttiileillä ennen reunoja, joten kuoppaan ottaa eikö vaan? Silti meikäläisen nokilla alkaa olemaan tiukka (alle 1mm PTV) ainakin gen2:ssa kun ajoitus menee paljon alle 108 asteen. Joo ja mullakin öljyputkea oli kuulemma hiottava että mahtuu vapaasti pyörimään (mutta ennen ensimmäistä käynnistystä).
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Mun venoilla 34,5/29,5 ei tarvinnut tehdä tilaa JE männillä kuten Petri mainitsee, taisin mitata aikanaan että n. 35,5mm on männässä imuvenan tila.
YKK muistaakseni oli 2,75mm imu ja pako 2,45mm auki kun lobet 105/106,5, 2009versiossa, nyt lobet 108 /109,5 2010versiossa. Olisi voinut laittaa sinne 110/112, mutta kun tuohon osui päätin jättää siihen kun se säätötila on niin ahdas koneen ollessa rungossa.
Kun Jarin oireet kiinnihinkkaamisesta öljyputkeen luin, niin muistelin kun vuosi takaperin ekaa kertaa starttailin kuulleeni myös jotain sivuääntä joka aika nopeasti hävisi"kului", mutta varmaan kun oli muita propleemeja silloin niin ei siihen kiinniittänyt niin paljon huomiota.
YKK muistaakseni oli 2,75mm imu ja pako 2,45mm auki kun lobet 105/106,5, 2009versiossa, nyt lobet 108 /109,5 2010versiossa. Olisi voinut laittaa sinne 110/112, mutta kun tuohon osui päätin jättää siihen kun se säätötila on niin ahdas koneen ollessa rungossa.
Kun Jarin oireet kiinnihinkkaamisesta öljyputkeen luin, niin muistelin kun vuosi takaperin ekaa kertaa starttailin kuulleeni myös jotain sivuääntä joka aika nopeasti hävisi"kului", mutta varmaan kun oli muita propleemeja silloin niin ei siihen kiinniittänyt niin paljon huomiota.
SMR - team
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Onkohan noi ollu nyt sit kans tosi lähellä. Mul siinä 3mm pinnassa imu auki YKK:ssa ja pako n. 2,2mm. Voiko näis koneissa olla niin paljon eroja että jollain rapsii kiinni ja toisel jää tilaakin. Muuten tottunu että parin kympin sisään tuppaa mitat, venttiilien paikat ym. olemaan.Titaani kirjoitti:YKK muistaakseni oli 2,75mm imu ja pako 2,45mm auki kun lobet 105/106,5, 2009versiossa, nyt lobet 108 /109,5 2010versiossa.
Paljonko sulla Jarim oli aukeemat yläkuolossa ?
team - SMR
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc