Sivu 46/67
Lähetetty: 02 Huhti 2011, 20:54
Kirjoittaja jarim
...
Ei ole vaikeata. 
edit: on sitteki ja seison korjattuna (suiza tietää!)
Edited By jarim on 1301769413
Lähetetty: 02 Huhti 2011, 20:54
Kirjoittaja Joke

Puhutaan 10% hävikistä, kun teho siirtyy koneesta takapyörälle. Takapyöräteho on siis 10% pienempi kuin koneteho.
Jos tiedetään takapyöräteho, niin koneteho on 11.1% suurempi kuin takapyöräteho. Absoluuttiset hevosvoimat ovat kuitenkin yhtäsuuret.
Tässä oltava vain tarkkana milloin jaetaan ja milloin kerrotaan.
Edited By Joke on 1301769683
Lähetetty: 02 Huhti 2011, 20:56
Kirjoittaja Heksa
prosenttilaskuri
tekee 11.01% 
ei se mitään ihminen on erehtyväinen
Edited By Heksa on 1301767072
Lähetetty: 02 Huhti 2011, 21:12
Kirjoittaja suiza
Heksa kirjoitti:jouniri kirjoitti:jarim kirjoitti:
Noup, takapyörältä Samilla oli minulla 179hp. Vanhahkot ketjut oli silloin.
Kovasti on ollut hävikkiä? Mustanko väärin, jotta jollakin täällä saitilla oli joskus laskettuna paljonko oli ollut hävikki Samin laskemana? Yleensä keskiarvot pyörii +-10% jos kovasti poikkeamaan niin silloin penkitys tuskin menee kaikilta osa-alueilta ihan standardin mukaan. "väärällä" renkaalla esim saa katoamaan yllättävänkin paljon, ja siitäkin täällä ollut joskus juttua.
ps 10% häviöllä vertailtuna esim. snuggles
Samilla 260hp (kone) -10% häviö eli 234hp (takis)
KajMC 236hp (takis) +10% häviö eli 259,6hp (kone)
KajMC / TT taasen ovat +-2hp linjassa toisiinsa.
Tämä nyt on vaan tiedossa olevien tilastojen mukaan laskettua/pääteltyä jotta välttämättä aina ei noi erot mahdottomia ole penkkien kesken.
Lyhyt matikan kurssi:
100 eeroa siitä pois alvi 23% tekee 77
77 eeroon jos laittaa alvin 23% tekee 94,71
eli tos edellises laskussa 100 pitää ottaa alv.tä 18,69%
et päästään verottomaan hintaa joka 81,30
81,30+ alv 23% tekee 100¤
Siis suomeksi muunto % on eri ku muutetaan konetehoa --- takistehoon ja toiste päin
jos takikselta lisätään 10% saadaan 236+10 259,60hp
koneesta tulee sit 260- 9,09 saadaan 236,36hp
Näyttäis siis antavan täsmälleen saman lukeman Jos toi hävikki on 10% tai alle. jos kasvaa,% myös erotus suurenee
Edit jos vakio gen1 on koneessa japaninpoikien mukaan 175hp
ja penkistä saadaan takapyörälle 152hp tulee hävikiksi 15,1%
gen2 kone 196 ja takis antais 170hp samalla hävikillä
Tuo matikankurssi on kyllä tosi lyhyt
Vero 23% pois 100¤:sta ei ole 77¤, vaan 81,30¤ (100/1,23).
Jos taas 100hv konetehosta vähennetään 10% tehohukka (100*0,9) jää jäljelle takistehoa 90 hv. Ja jos halutaan muuttaa takas se 90hv takisteho konetehoksi (90/0,9) saadaan se sama koneteho 100hv samalla 10% tehohukalla :1087
Lähetetty: 02 Huhti 2011, 21:12
Kirjoittaja nyypie
No onpas prosenttilaskut vaikeita joillekin..
koneteho kerrotaan 0.9:llä (100%-10%) ja takarengasteho kerrotaan 1.1:llä (100%+10%). En tiedä miten se muille on opetettu, mut näin mulle 80-luvulla...
Lähetetty: 02 Huhti 2011, 21:14
Kirjoittaja Heksa
Mikä on sellanen "normi" häviö laskeskelin et robinin busas häviötä 8,77% (saminpenkki)
Lähetetty: 02 Huhti 2011, 21:15
Kirjoittaja nyypie
suiza kirjoitti:Ja jos halutaan muuttaa takas se 90hv takisteho konetehoksi (90/0,9) saadaan se sama koneteho 100hv samalla 10% tehohukalla :1087
Tässähän sä hävität 10% olemassaolevista 90 takarengashevosvoimista..
edit. se 90hv on jo se 100%.. :p
Edited By nyypie on 1301768185
Lähetetty: 02 Huhti 2011, 21:18
Kirjoittaja suiza
Ai jaa, koitappa mitä laskin sanoo kun näppäilet 90/0,9 ???
Lähetetty: 02 Huhti 2011, 21:20
Kirjoittaja Heksa
voi vitsi ku sais ees puolet tästä väännöstä ens viikolla takapyörälle 
Lähetetty: 02 Huhti 2011, 21:23
Kirjoittaja nyypie
suiza kirjoitti:Ai jaa, koitappa mitä laskin sanoo kun näppäilet 90/0,9 ???
Otan takaisin, näin vanhoilla silmillä kertomerkin 
Lähetetty: 02 Huhti 2011, 21:23
Kirjoittaja suiza
Sanoppa muuta, jos ei Busan koneet käy kuumana laskimet ainakin käy 
Lähetetty: 02 Huhti 2011, 21:29
Kirjoittaja jouniri
Heksa kirjoitti:Mikä on sellanen "normi" häviö laskeskelin et robinin busas häviötä 8,77% (saminpenkki)
En tiedä normista, mutta jonkin sortin keskiarvo lienee lähellä 10%. Alle 9% häviö kuulostaa jotta laakerit, ketingit, rengas jne ovat hyvinkin kohdillaan.
Lähetetty: 02 Huhti 2011, 21:32
Kirjoittaja Heksa
Edited By Heksa on 1301769754
Lähetetty: 02 Huhti 2011, 22:39
Kirjoittaja Heksa
Joke kirjoitti:
Puhutaan 10% hävikistä, kun teho siirtyy koneesta takapyörälle. Takapyöräteho on siis 10% pienempi kuin koneteho.
Jos tiedetään takapyöräteho, niin koneteho on 11.1% suurempi kuin takapyöräteho. Absoluuttiset hevosvoimat ovat kuitenkin yhtäsuuret.
Tässä oltava vain tarkkana milloin jaetaan ja milloin kerrotaan. 
tätä mieltä mäkin oon ehkä tai sit en liian vaikeeta... 
Lähetetty: 02 Huhti 2011, 22:47
Kirjoittaja Joke
Oman busan tehohäviö Samin penkissä:
Mitattu takarengasteho 181,3 hp.
Koneteho 204,5 hp, käppyrässä lukee, että losses added using negative line, ts. tarkoittanee että takarengastehoon lisätty laskennallinen tehohäviö = saatu konetehokäyrä.
Hävikkipollet ovat siis 204,5 - 181,3 = 23,2hp
Lasketaan hävikki %
100% - ((204,5 -23,2)/204,5*100%) = 11,34%