Sivu 1/2

Lähetetty: 09 Touko 2007, 16:31
Kirjoittaja 112-1148493284
Busan alkuperäinen akkuhan on 9,5 Ah akku. Tarvikeakkuna samoilla ulkomitoilla oleva akku on 8 Ah. Tuntuu pieneltä erolta, mutta ruiskun ollessa kyseessä... onko luvassa ongelmia pienempi tehoisella akulla?

Lähetetty: 09 Touko 2007, 17:55
Kirjoittaja MGa
pete070 kirjoitti:Busan alkuperäinen akkuhan on 9,5 Ah akku. Tarvikeakkuna samoilla ulkomitoilla oleva akku on 8 Ah. Tuntuu pieneltä erolta, mutta ruiskun ollessa kyseessä... onko luvassa ongelmia pienempi tehoisella akulla?
Älä vaan missään nimessä osta pienempää akkua...
..nimim. kokemusta on!
Mielummin isompi, kun tuo busan orkkis akkukin on heikko :thumbdown:

Lähetetty: 09 Touko 2007, 18:19
Kirjoittaja busapappa2
Jeba Samaa mieltä !! Mulla on NYT Exit, joko 12 Ah tai 10 Ah . :)

Lähetetty: 09 Touko 2007, 18:27
Kirjoittaja 107-1089231881
12 Ah vakio koko, pienempää ei oo syytä laittaa katumopoon :smoking:

Lähetetty: 09 Touko 2007, 18:29
Kirjoittaja 77-1120930780
Ruiskuun tuo ei vaikuta mitään, koska 12 voltin akku sekin on. Käyhän kone ilman akkuakin, koska latausjännite on aina suurempi kuin akun jännite jolloin akku latautuu eikä tyhjene...

Tuo Ah tarkoittaa suomeksi että esim 9,5Ah akku pystyy luovuttamaan tunnin ajan ulos 9,5 amppeerin virtaa. Eli jos kuormitat 8Ah akkua 9,5 ampeerin virralla se kestääkin vain 50 minuuttia. Tuosta voi sitten itse päätellä missä säästää.

Lähetetty: 09 Touko 2007, 23:04
Kirjoittaja 70-1085386739
Eipä tuolla akun Ah-määrällä ole oikeastaan merkitystä kuin starttaukseen. Mitä isompi akku, sen enempi voi "sahata", mutta jos lähtee ns. laakista käyntiin, niin 8Ah:n akku riittää. :;):

Ah-määrää tärkeämpi tekijä on akun C.C.A arvo, eli se paljonko akusta voidaan ottaa hetkellistä virtaa. Vakio akulla ko. arvo on 175. Tarvike akuista ko. tiedon saaminen voi olla vaan vähän kiven alla.

Ps. Vakio akku on 9,5 Ah. :cool: Tuo taitaa olla isoin mitä penkin alle mahtuu ilman modaamista, eikä siinäkään ole vielä 12 Ah. :;):

Lähetetty: 10 Touko 2007, 07:19
Kirjoittaja 107-1089231881
Katos :shocked: aukko sivistyksessä.
Hmm.. on se hyvä että joku oikoo toisten väärät käsitykset.
Hmm.. hämääviä noi akkujen ulkopuoliset merkinnät ???

Lähetetty: 10 Touko 2007, 07:36
Kirjoittaja jarim
Tuolla hetkellisen virran antokyvyllä vuosi sitten keväällä Akkutalon myyjäkin perusteli sitä Vartan akkua jonka ostin. En nyt tähän hätään muista oliko se 8Ah vai 9Ah, muistikuva kuitenkin on että se oli Ah arvoltaan pienempi mitä paikoillaan ollut.

Lähetetty: 10 Touko 2007, 08:23
Kirjoittaja akseli
jarim kirjoitti:Tuolla hetkellisen virran antokyvyllä vuosi sitten keväällä Akkutalon myyjäkin perusteli sitä Vartan akkua jonka ostin. En nyt tähän hätään muista oliko se 8Ah vai 9Ah, muistikuva kuitenkin on että se oli Ah arvoltaan pienempi mitä paikoillaan ollut.

onko jari ollut mitään oireita käynnistettäessä 1.4sta kuumana kylmällä akulla? onnittelut 200hvn ylityksestä :p onko akkutalon vanha patu vielä työelämässä? :offtopic: tuo cca?arvo on busan tapauksessa se tärkein.

Lähetetty: 10 Touko 2007, 08:43
Kirjoittaja busapappa2
Juupas,eipäs !? :D Juupas, alkuperäinen oli mulla jos nyt kuluneesta tekstistä sain selville 9,5 Am/h ja Uusi Exide onpi 10 Am/h . Hyvin pelittää, Bussi kun on kondiksessa, se lähtee hipasusta käyntiin. Fastm8 onpi periaatteessa kait oikeessa.

MUTTA, toisaalta "moposähkäri" (RM-Heino) väitti, että PERIAATTEESSA joka kerta kun Starttaat kylmän pyörän, olisi sen oltava käynnissä 30 - 45 min, että latautuu samalle tasolle kuin ennen starttia . :p

Ja enpä näe mittään syytä laittaa pienmpitehoista akkua orggigsen tilalle, akun hintahaarukka kun on 25 - 50 egen välissä ja kestää nyky "umpi" huoltovapaat Batteryt kepeesti 4-6vuotta, kunhan ei anna tyhjäksi mennä, esim. jätä valoja hirmu pitkäksi aikaa päälle ! :D :D :blues:

Lähetetty: 10 Touko 2007, 09:30
Kirjoittaja jarim
akseli kirjoitti:
jarim kirjoitti:Tuolla hetkellisen virran antokyvyllä vuosi sitten keväällä Akkutalon myyjäkin perusteli sitä Vartan akkua jonka ostin. En nyt tähän hätään muista oliko se 8Ah vai 9Ah, muistikuva kuitenkin on että se oli Ah arvoltaan pienempi mitä paikoillaan ollut.

onko jari ollut mitään oireita käynnistettäessä 1.4sta kuumana kylmällä akulla? onnittelut 200hvn ylityksestä :p onko akkutalon vanha patu vielä työelämässä? :offtopic: tuo cca?arvo on busan tapauksessa se tärkein.

Kuumana ei ole ollut starttiongelmia, muutaman kerran on joutunut sahaamaan hieman pidempään mutta siinä se. Mutta kieltämättä pari kertaa kun olen pakkasyön jälkeen muutamassa +asteessa startannut niin ei oikein voi sanoa että "lähtee kuin palmun alta"... mutta joka kerta on kuitenkin lähtenyt käyntiin. Eilen aamuna eka ekan startti päästi ikävän kuuloisen rääkäisyn, tosin yhdistin sen siihen että fiksuna avasin hieman liikaa kaasua startatessa, taisi puristuspaineet nousta liika korkeaksi ja potkaisi takaisin. Kuumana startatessa tuntuu auttavan kun avaa hieman kaasua niin lähtee laakista. Startatessa käytän kyllä aina "kaikki kikat" eli valot pois, vaihde vapaalle jne. Onneksi kelit on lämpenemään päin... :p

Ja kiitos. :;): Kyllä se vanha patu mun muistikuvan mukaan yhä Akkutalossa on.




Edited By jarim on 1178778737

Lähetetty: 10 Touko 2007, 16:22
Kirjoittaja PetriK
Lisäperusteluita...

Antovirta eli akusta saatava teho on riippuvainen akun sisäisestä resistanssista. Eli mitä tehokkaampi akku sitä pienempi sisäinen resistanssi.

Busan laturi ja sen perässä oleva jännitteentasaaja ovat aika heikkolaatuisia ja antavat kohtuullisen kovia jännitepiikkejä. Pelkästään tästä syystä kannattaa laittaa isompitehoinen akku joka tasoittaa jännitepiikkejä tuon pienemmän sisäisen resistanssin ansiosta.

Lähetetty: 10 Touko 2007, 21:19
Kirjoittaja 112-1148493284
No juu alkuperäinen syy tohon 8Ah tarvikeakkuun oli et akku piti saada HETI :) Ja paikallisessa akkukaupassa ei muita ollut mitkä olisi penkin alle sopineet ja navat oikein. Tilaamalla olisi saanut. Kauppias oli sitä mieltä, että ruiskupeliin hän ei uskalla sata varmaa toimivuus takuuta anttaa pienempitehoiselle akulle. Sanoi vain, että ruiskut joskus tarkkoja monista asioista. Mutta kyllä tuo käyntiin on lähtenyt. Ei ihan yhtä iloisesti kuin originaalilla mutta kuitenkin.

Lähetetty: 10 Touko 2007, 22:37
Kirjoittaja 77-1120930780
PetriK kirjoitti:Busan laturi ja sen perässä oleva jännitteentasaaja ovat aika heikkolaatuisia ja antavat kohtuullisen kovia jännitepiikkejä. Pelkästään tästä syystä kannattaa laittaa isompitehoinen akku joka tasoittaa jännitepiikkejä tuon pienemmän sisäisen resistanssin ansiosta.
höpö höpö!
Mitkäs sähkötekniikan lait noin väittää? ???

Lähetetty: 10 Touko 2007, 23:26
Kirjoittaja PetriK
MInk kirjoitti:
PetriK kirjoitti:Busan laturi ja sen perässä oleva jännitteentasaaja ovat aika heikkolaatuisia ja antavat kohtuullisen kovia jännitepiikkejä. Pelkästään tästä syystä kannattaa laittaa isompitehoinen akku joka tasoittaa jännitepiikkejä tuon pienemmän sisäisen resistanssin ansiosta.

höpö höpö!
Mitkäs sähkötekniikan lait noin väittää? ???
Kuorman lisääntyessä (eli myös silloin kun on pienempi akun resistanssi) jännitepiikit pienenevät.

Mitattu.