Lähetetty: 09 Elo 2007, 18:33
Kirjoitellaanpa tänne muistiin vähän mitä on tullut viimeaikoina opittua busan injektoreista ja duty cyclestä. Koska asia on mulle uusi ja paljon tästä kirjoituksesta on nettitiedon varassa opittua olisi hienoa jos jollain on kommentteja jotka perustuvat faktoihin.
Nämä asiat liittyvät yhteen omaan projektiin josta toinen juttu sitten kun on ensin vähän testailtu.
Busan injektorit ovat vakiokooltaan 240cc/minuutissa virtaavia silloin kun ne ovat täysin päällä. Käytännössä tuo luku konvertoituu noin 240hp kampiakselitehoon - JOS siis injektorit olisivat koko ajan täysin auki.
Nostamalla bensanpainetta injektorien tuottoa voidaan nostaa seuraavasti:
Stock 240cc, 48hp/injector, 192hp/4injectors @80%, 240hp@100%
@3bar 294cc
@4bar 336cc
Injektorien tuottoa painetta kasvattamalla ei kuitenkaan kannata nostaa äärettömästi koska syntyvä paine (ilman turbon imusarjassa olevaa vastapainetta) saattaa lukita injektorin niin ettei se enään kunnolla aukea.
Injektorin aukioloajalla (pulse width) määritellään kuinka pitkää injektori on auki ja aukiolo%:lla (ducy cycle) kuinka suuren osan ajasta injektori on auki. Aivan 100% aukioloaikaan ei koskaan päästä koska injektorin aukaiseminen ja sulkeminen kestävät jonkin aikaa. Tästä johtuen UUDEMPIIN vuosimallista eteenpäin kun duty cycle alkaa olemaan 90% (suunnilleen) syttyy FI valo. Aiemmissa vuosimalleissa injektoreita pystyi ajamaan ylitse 90% eli kone kuvitteli syöttävänsä bensaa vaikkei injektorit enään pystyneetkään avautumaan riittävällä tahdilla.
Tästä tullaan mielenkiintoiseen pohdintaan: Täysin auki olevilla injektoreilla voidaan moottorille syöttää riittävästi bensaa noin 240hp kampuratehoa varten - mutta jos säätämiseen käytetään esim. powercommanderia tai jotain muuta boxia tulisi bensanpainetta nostaa jo 216hp kampuratehosta eli noin 190hp takarengastehosta alkaen.
En muuten ole ihan varma tuosta 90% duty cyclestä, se voi olla busalla alempikin - mutta muistelisin että raja FI valon syttymiselle uudemmissa malleissa on noin 90%:ssa.
No sitten toiseen mielenkiintoiseen asiaan. Ainakin YoshBox:lla lisättäessä polttoainetta lisätään aukioloaikaa eli duty cycleä, eikä virtausta. Eli jos lisäät 5% niin virtaus ei lisäänny 5% vaan aukioloaika pitenee 5%. Aukioloajan pituutta rajoittaa kierrosluku ja tuo avautumis ja sulkeutumisaika. Esim jos injektori on auki 10ms ja siihen lisätään 5% saadaan 10.5ms. Jos oletetaan että avautumis ja sulkeutumisaika yhteensä on 1ms saadaan 11.5ms. Kone pyörii kaksi kertaa ympäri 10.500 kierroksella 11.49ms:ssa eli paljon yli 10.5ms aikoja ei pysty laittamaan täyskierroksilla ja täyskaasulla. ((1/(10500/60))*1000*2ms + 1ms).
Jos siis PC:n kartalla lukee että +20% tarkoittaa tuo tehon kannalta ehkä jopa 55hp:n lisäystä vakioon verrattuna. Tässä alla yksi taulukko joka tässä yhteydessä voisi toimia:
HP Duty cycle increase
6hp 3%
9hp 3%
12hp 5%
15hp 5%
17hp 8%
20hp 8%
25hp 10%
30hp 10%
34hp 12%
38hp 12%
40hp 15%
45hp 15%
50hp 17%
55hp 20%
65hp 22%
Arvioimalla kaikesta tuosta yllä olevasta voidaan päätellä jotain seuraavaa (suluissa takapyöräteho, tuon kerroin vaihtelee vähän - mutta suuntaa antavasti)
Vakiobusa, 175hp (155hp) 73% duty cycle
Putkiviritteinen, 190hp (168hp), 77% duty cycle
Putket ja nokat yms, 195hp (173hp), 81%
Isolohkot tms, 220hp (195hp), 92%
Tuosta taas voi päätellä seuraavasti
+5% = 175hp -> 188hp (165-170hp)
+10% = 175hp -> 200hp (170-180hp)
Eli jos yläkertaa täyskaasulla on rikastettu 5% ja seokset näyttävät hyvältä voisi suurinpiirtein päätellä että tehoa on tullut noin 15hp lisää. Jos 10% niin voisi päätellä että on 25hp lisää. Jos taas yläkerrasta on otettu bensaa pois niin virityksessä on mennyt jotain pieleen. Alakerran luvuista tässä päättelyssä ei tarvitse välittää sillä ne kertovat vain moottorin VE:n muutoksista ja siten niillä ei varsinaisesti ole tekemistä suurimman tehon tai edes väännönkään kanssa.
Eli siitä vaan kaikki tarkistamaan omia PC karttoja... ja vertailemaan tuloksia (vaikka asia ei ihan näin yksinkertainen ole).
No sitten säätilan vaikutuksesta - eli vaikka dynossa ei uudessa pyörässä FI valo syttyisikään niin johtuen siitä että kylmässä ilmassa on paitsi suurempi ilmanvastus myös enemmän happea - joten polttomoottorista saa tuolloin enemmän tehoa. Muistelen joskus laskeneeni että kun lämpöä alkaa olemaan tuolla 5-10 asteen tienoilla vastaa se 10% tehonlisäystä (joku tarkistakoon jos jaksaa). Tästä taas seuraa se että kylmässä ilmassa kesällä dynotetun ja säädetyn pyörän injektorien tuotto ei välttämättä enään riitäkään.
Toinen asia on se että moottorin lämmetessä alkaa ECU säätämään seosta niin että moottoriin syötetään enemmän bensaa. Samalla tavalla jos moottori alkaa käymään kuumana saattaa säätövarat loppua.
Kommentteja ?
Edited By PetriK on 1186678874
Nämä asiat liittyvät yhteen omaan projektiin josta toinen juttu sitten kun on ensin vähän testailtu.
Busan injektorit ovat vakiokooltaan 240cc/minuutissa virtaavia silloin kun ne ovat täysin päällä. Käytännössä tuo luku konvertoituu noin 240hp kampiakselitehoon - JOS siis injektorit olisivat koko ajan täysin auki.
Nostamalla bensanpainetta injektorien tuottoa voidaan nostaa seuraavasti:
Stock 240cc, 48hp/injector, 192hp/4injectors @80%, 240hp@100%
@3bar 294cc
@4bar 336cc
Injektorien tuottoa painetta kasvattamalla ei kuitenkaan kannata nostaa äärettömästi koska syntyvä paine (ilman turbon imusarjassa olevaa vastapainetta) saattaa lukita injektorin niin ettei se enään kunnolla aukea.
Injektorin aukioloajalla (pulse width) määritellään kuinka pitkää injektori on auki ja aukiolo%:lla (ducy cycle) kuinka suuren osan ajasta injektori on auki. Aivan 100% aukioloaikaan ei koskaan päästä koska injektorin aukaiseminen ja sulkeminen kestävät jonkin aikaa. Tästä johtuen UUDEMPIIN vuosimallista eteenpäin kun duty cycle alkaa olemaan 90% (suunnilleen) syttyy FI valo. Aiemmissa vuosimalleissa injektoreita pystyi ajamaan ylitse 90% eli kone kuvitteli syöttävänsä bensaa vaikkei injektorit enään pystyneetkään avautumaan riittävällä tahdilla.
Tästä tullaan mielenkiintoiseen pohdintaan: Täysin auki olevilla injektoreilla voidaan moottorille syöttää riittävästi bensaa noin 240hp kampuratehoa varten - mutta jos säätämiseen käytetään esim. powercommanderia tai jotain muuta boxia tulisi bensanpainetta nostaa jo 216hp kampuratehosta eli noin 190hp takarengastehosta alkaen.
En muuten ole ihan varma tuosta 90% duty cyclestä, se voi olla busalla alempikin - mutta muistelisin että raja FI valon syttymiselle uudemmissa malleissa on noin 90%:ssa.
No sitten toiseen mielenkiintoiseen asiaan. Ainakin YoshBox:lla lisättäessä polttoainetta lisätään aukioloaikaa eli duty cycleä, eikä virtausta. Eli jos lisäät 5% niin virtaus ei lisäänny 5% vaan aukioloaika pitenee 5%. Aukioloajan pituutta rajoittaa kierrosluku ja tuo avautumis ja sulkeutumisaika. Esim jos injektori on auki 10ms ja siihen lisätään 5% saadaan 10.5ms. Jos oletetaan että avautumis ja sulkeutumisaika yhteensä on 1ms saadaan 11.5ms. Kone pyörii kaksi kertaa ympäri 10.500 kierroksella 11.49ms:ssa eli paljon yli 10.5ms aikoja ei pysty laittamaan täyskierroksilla ja täyskaasulla. ((1/(10500/60))*1000*2ms + 1ms).
Jos siis PC:n kartalla lukee että +20% tarkoittaa tuo tehon kannalta ehkä jopa 55hp:n lisäystä vakioon verrattuna. Tässä alla yksi taulukko joka tässä yhteydessä voisi toimia:
HP Duty cycle increase
6hp 3%
9hp 3%
12hp 5%
15hp 5%
17hp 8%
20hp 8%
25hp 10%
30hp 10%
34hp 12%
38hp 12%
40hp 15%
45hp 15%
50hp 17%
55hp 20%
65hp 22%
Arvioimalla kaikesta tuosta yllä olevasta voidaan päätellä jotain seuraavaa (suluissa takapyöräteho, tuon kerroin vaihtelee vähän - mutta suuntaa antavasti)
Vakiobusa, 175hp (155hp) 73% duty cycle
Putkiviritteinen, 190hp (168hp), 77% duty cycle
Putket ja nokat yms, 195hp (173hp), 81%
Isolohkot tms, 220hp (195hp), 92%
Tuosta taas voi päätellä seuraavasti
+5% = 175hp -> 188hp (165-170hp)
+10% = 175hp -> 200hp (170-180hp)
Eli jos yläkertaa täyskaasulla on rikastettu 5% ja seokset näyttävät hyvältä voisi suurinpiirtein päätellä että tehoa on tullut noin 15hp lisää. Jos 10% niin voisi päätellä että on 25hp lisää. Jos taas yläkerrasta on otettu bensaa pois niin virityksessä on mennyt jotain pieleen. Alakerran luvuista tässä päättelyssä ei tarvitse välittää sillä ne kertovat vain moottorin VE:n muutoksista ja siten niillä ei varsinaisesti ole tekemistä suurimman tehon tai edes väännönkään kanssa.
Eli siitä vaan kaikki tarkistamaan omia PC karttoja... ja vertailemaan tuloksia (vaikka asia ei ihan näin yksinkertainen ole).
No sitten säätilan vaikutuksesta - eli vaikka dynossa ei uudessa pyörässä FI valo syttyisikään niin johtuen siitä että kylmässä ilmassa on paitsi suurempi ilmanvastus myös enemmän happea - joten polttomoottorista saa tuolloin enemmän tehoa. Muistelen joskus laskeneeni että kun lämpöä alkaa olemaan tuolla 5-10 asteen tienoilla vastaa se 10% tehonlisäystä (joku tarkistakoon jos jaksaa). Tästä taas seuraa se että kylmässä ilmassa kesällä dynotetun ja säädetyn pyörän injektorien tuotto ei välttämättä enään riitäkään.
Toinen asia on se että moottorin lämmetessä alkaa ECU säätämään seosta niin että moottoriin syötetään enemmän bensaa. Samalla tavalla jos moottori alkaa käymään kuumana saattaa säätövarat loppua.
Kommentteja ?
Edited By PetriK on 1186678874