Sivu 1/2
Lähetetty: 05 Loka 2008, 12:45
Kirjoittaja Snowman
Moron!
Ensi kesänä on tulossa pitkä reissu ja mopotin pitäisi saada hyvinhyvin tiukasti kiinni traileriin..siis tavalliseen peräkärryyn..
Yksi idea tul mieleen että jos laittaisi umpiteräs tangot taka-ja etuakselien läpi ja myös takahaarukan/rungon kiinnityspisteestä läpi..ja kärryyn pidikkeet niille..niin kestääköhän runko moista?Kun mopo matkaisi muutaman tuhat km kärryssä...tietty vielä liinat tueksi.Muttaku en halua nähdä taustapeilistä ett ny se kaatuu...Mitäs keksisivät ingennöörit tähän??
:1087
Edited By Snowman on 1223199985
Lähetetty: 05 Loka 2008, 13:40
Kirjoittaja Nesmit
Jos oot menossa tammi-helmikuun vaihteessa MP-messuille niin poikkea katsomassa Suzukin pisteellä minkälaisilla pukeilla Busa kököttää...
Ihan simppeli huonekaluputkesta tehty pukki jossa menee akseli takakeskiön läpi. Samanmoisen pukin voi tehdä eteen.
Laitan kuvia galleriaan kunhan se alkaa pelittään...
Nämä pukit tietenkin kannattaa pultata trailerin lattiaan 
(pukkien tulee tietenkin olla semmoset että pyörä ei pääse liikkumaan niissä)
Lähetetty: 05 Loka 2008, 13:51
Kirjoittaja Snowman
Hmm..toki sen ymmärsin että ne pukit kärryyn kiinni..
Ei oo viel varmuutta mennääkös messuille..olisi kyllä hyvä nähdä ne pukit.
Lähetetty: 30 Loka 2008, 13:15
Kirjoittaja Nesmit
Tossa sattu tommonen sivu vastaan: Transporting-accessories
Näyttäs löytyvän kaikenlaista kilkettä prätkän kiinnittämistä varten (noistahan voi kattoo mallia ja tehdä itse
)
Lähetetty: 01 Marras 2008, 11:00
Kirjoittaja Purkuosia.com
Tuommosen proton teetän/valmistan, kunhan saa yhden proton tehtyä, niin voin piirrustukset heittää jos joku tarttee. Ebay:ssa joku pulju kauppas myös saman tyylisen pukin piirrustuksia, samassa tuli myös trailerin ja jonku mp-peräkärryn piirrustukset (tosin tuumasilla mitoilla ja malminpaloilla). Sekin linkki löytyy jos joku tarttee.
http://picasaweb.google.com/purkuosia
http://picasaweb.google.com/purkuosia/Stand#5263610101957042418
Edited By Kekkula on 1225530099
Lähetetty: 01 Marras 2008, 11:14
Kirjoittaja jarim
Heyp, otahan jo suunnitteluvaiheessa huomioon tuo Busan etulokari joka on aina ongelma seinää vasten kiinnittäessä. 
Lähetetty: 01 Marras 2008, 11:56
Kirjoittaja Purkuosia.com
jeps, hyvä huomio, sehän osuu pakuttiauton seinäänkin jos ei puupalikka välissä.
Lähetetty: 01 Marras 2008, 12:44
Kirjoittaja PetriK
Yksinkertainen tapa jonka Vittaniemi neuvoi kertoen käyttäneensä lukuisilla kisamatkoilla:
A) Etupyörä ajetaan etureunaa vasten niin että se on ja pysyy kärryn suuntaisesti.
Nippuside etujarrukahvan ympäri. Etupään telineeksi rakensin etureunaan levyn jossa oli kaksi pystypuuta joiden väliin eturengas meni. Tuo levy pitää lokarin irti etuseinästä, pystypuut loppuivat juuri lokarin alapuolelle. Riittävän tiukka niin että pyörä pysyy paikallaan ilman liinojakin. Tämä levy on sitten kiinni kärryn etureunassa.
B) 2 x Etuliinat alakolmiosta kärryn etukulmiin, varmistettava että kärryssä kiinnityskohdat jotka ovat niin kapealla ettei liina osu muoviin.
C) 2 x Takalilinat kyyditettävän jalkatapeista takakulmiin, voivat olla vaikka kuinka pitkät.
D) Etupyörästä liina aisan ympäri ja takaisin pitämään etupyörän mahdollisen telineen paikallaan.
Etupyörä siis vedettiin liinalla kiinni tukilevyyn jossa pystypuut. Näin saatiin tukeva laita jota vasten pyörä ajettiin ja sitten liinoitettiin kulmiin. Sama idea kuin mitä yllä olevan linkin kuvissa. Tosin sillä erotuksella että eturenkaan takapuolella ei mitään tukea tarvita, riittää vain etureunan tuki. Toki käsittelyä helpottaa jos renkaan saa lukittua paikalleen kuvassa olevalla patentilla.
Lisäksi tarvitset ajorampin. Pitkä puinen tai 65e puuilosta.
EDIT - alakolmiosta, kirjattu
Edited By PetriK on 1225552180
Lähetetty: 01 Marras 2008, 15:23
Kirjoittaja jarim
PetriK, eikös kohta B) kuitenkin alakolmiosta? 
Lähetetty: 01 Marras 2008, 17:09
Kirjoittaja PetriK
jarim kirjoitti:PetriK, eikös kohta B) kuitenkin alakolmiosta? 
Kyllä - tietenkin alakolmiosta. Kiitoksia oulun tarkkaavaisuudelle !
Lähetetty: 01 Marras 2008, 17:15
Kirjoittaja Snowman
Argghhhhhhhh...
taidan itse pitäytyä Nesmitin ehdotuksessa katsoa millaisella telineellä mopot pysyy pystyssä messuilla.
Kele ettei vaan mene taas liian vaikeeksi ja monimutkaiseksi..
Nooh onhan täs lähes koko talvi aikaa miettiä..pitäähän rakentamisellekkin jättää aikaa pitkä tovi.. :1087 
Lähetetty: 01 Marras 2008, 19:17
Kirjoittaja janne
kaaja mopo valmiiks kyljelleen kärrynpohjalle ja sijo siihen 
Lähetetty: 01 Marras 2008, 20:43
Kirjoittaja PetriK
Ei kai ole loppujen lopuksi juurikaan kyse telineestä vaan siitä miten liinat laitetaan. Ainut mitä telineeltä tarvitaan on että eturengas pysyy suorassa kärryn etulaitaa vasten.
Lähetetty: 01 Marras 2008, 22:05
Kirjoittaja Snowman
janne kirjoitti:kaaja mopo valmiiks kyljelleen kärrynpohjalle ja sijo siihen 
No toi tietty toimis..mutta hallitus tahtoo mopottimen(kin) säilyvän reissuun mentäessäkin ehjänä..takasin tulosta ei oo ollu viel ees puhetta... :p
Lähetetty: 01 Marras 2008, 23:14
Kirjoittaja snuggles
Jotkut akselin läpi pujotukset ja etupyörä lokerot on tukevia ja varmoja tapoja. Mul on ollu ihan kärrylle ajettuna, sivujalalle tuettu, etujarru nipparilla kiinni ja monta liinaa eri paikoista kärryn nurkkiin kiinni, eikä oo vielä montaa senttiä päässy elämään, näkee jalan tekemästä jäljestä kärryn pohjalevyyn.