Sivu 1/5

Lähetetty: 10 Syys 2008, 20:53
Kirjoittaja BussiJussi
Kertokaapas "alan ammattilaiset" mitä huomioon otettavaa K8:n turbotuksessa verrattuna edeltäjään?
Omia ajatelmia:
Toimiiko titaanivenat turbokäytössä, vaihtais vain jouset "vanhan" busan orkkiksiin, niin varmaan tarpeex jäykät?
Paksumpi nostolevy, koska enempi ruttuja? Joku fiksu jos osais laskea, paljon tulee olla paksu, että pääsee n:8,5 ruttuihin?
Löytyykö jostain männäntappeja (18mm) paksummalla seinämällä?
Toisioläpät läppärungosta vex, ei saata ahdettuna toimia noi läpät?


:p :p

Lähetetty: 10 Syys 2008, 21:39
Kirjoittaja -Artsi-
Ensiksi määrittelisin maksimitehon jonka koneen tulisi kestää, käyttötarkoitus, kuinka tiheään ollaan valmiit huoltamaan, jne. Sitten on helpompi arvailla tarvittavia modeja.
:)

Lähetetty: 10 Syys 2008, 22:22
Kirjoittaja BussiJussi
Maksimiteho 300hp kentällä (+++penkissä, joka antoi "ökylle" 200hp) Normiajossa 250 riittää!
Käyttötarkoitus matkailu: Ens kesänä eurooppaturnee, jos kone kasassa kenttäajojen jälkeen!! Huoltaa joudan useamman kerran kesässä...yms. Ahtopaineita ei pikkuvaihteilla ahnehdita, ainoastaan isoilla vaihteilla... = säädellään paineet alas pikkuvaihteilla = säästetään konetta!

:p :p

Lähetetty: 10 Syys 2008, 22:23
Kirjoittaja Kekku
"paljon tulee olla paksu, että pääsee n:8,5 ruttuihin?"

Vanha 81x63
1300cc 11:1
2mm -> n:8,6

Uusi 81x65
1340cc 12,5:1
2,0mm -> n:9,5
2,5mm -> n:9,0
3,0mm -> n:8,5

E:lukuja korjattu




Edited By Kekku on 1269539857

Lähetetty: 10 Syys 2008, 22:40
Kirjoittaja BussiJussi
Kekku kirjoitti:"paljon tulee olla paksu, että pääsee n:8,5 ruttuihin?"

Vanha 81x63
1300cc 11:1
2mm -> n:8,2

Uusi 81x65
1340cc 12,5:1
2,0mm -> n:9,0
2,5mm -> n:8,4
3,0mm -> n:7,9

tohon laskettu 1 normi tiiviste mukaan? eli 2,5mm levy + molemmin puolin tiivisteet (2x 0,2) ollaan jo n.8,2? Ja 2 millin levyllä, + 2 tiivisteellä n.8,8? Paljonkos pitää puristuksien olla, milläkin paineilla? esim 1bar, paljon max rutut/
esim 1,2bar, paljon max rutut
Osais laskeskella maxpaineet...

Lähetetty: 10 Syys 2008, 22:42
Kirjoittaja Jaakko
BussiJussi kirjoitti:Käyttötarkoitus matkailu: Ens kesänä eurooppaturnee
ei välttämäti kannata lähtee sellaseen aikaan / maahan missä on lämmintä ja ruuhkaa.
toverit juuri tuli 3viikon etelän kierto reissultaan. parhaillaan lämpötila +43 ja vakiomopojen lämmöt oli ajossa +96, flektit koko ajan pyörien.
tänä kesänä ei suomessa ollu lämpö ongelmia, mutta eurooppaan kierros turbolla saattaa aiheuttaa hiukan ongelmia.
ja bensa on joissakin maissa hiukan heikko laatuisempaa. ahdoille mentäessä ainankin bensan laadun pitäis olla kunnossa, muuten alkaa nyppii.

Lähetetty: 10 Syys 2008, 23:51
Kirjoittaja Kekku
BussiJussi kirjoitti:
Kekku kirjoitti:"paljon tulee olla paksu, että pääsee n:8,5 ruttuihin?"

tohon laskettu 1 normi tiiviste mukaan? eli 2,5mm levy + molemmin puolin tiivisteet (2x 0,2) ollaan jo n.8,2? Ja 2 millin levyllä, + 2 tiivisteellä n.8,8? Paljonkos pitää puristuksien olla, milläkin paineilla? esim 1bar, paljon max rutut/
esim 1,2bar, paljon max rutut
Osais laskeskella maxpaineet...


Jep, siis noin niinku suunnilleen:

K8
vakioon lisää 2,0mm -> n:9,5
vakioon lisää 2,2mm -> n:9,3
vakioon lisää 2,5mm -> n:9,0
vakioon lisää 2,7mm -> n:8,8



Vanha mosa siis: vakioon lisää 2mm -> n:8,6

E:lukuja korjattu




Edited By Kekku on 1269540195

Lähetetty: 12 Syys 2008, 17:20
Kirjoittaja BussiJussi
Lisää kysymyksiä: Onko säädettävät nokkapyörät miten "must" juttu turbokoneessa? Tässä K8:han joutuu kuiteskin laittaa vähintään2mm nostolevyn, että puristuksissa pääsee "alueelle". Eli ajoitus muuttuu jonkun verran?! Ja jos laittaa säätöpyörät, mihin asteisiin säätää? Millaset puristukset kannattaa laittaa, jos max paine 1 bar!? normiajossa varmaan 0,8. Omakohtaisia kokemuksia turbonisteilla aiheesta varmaan on?!

Lähetetty: 13 Syys 2008, 12:56
Kirjoittaja -Artsi-
BussiJussi kirjoitti:Lisää kysymyksiä: Onko säädettävät nokkapyörät miten "must" juttu turbokoneessa? Tässä K8:han joutuu kuiteskin laittaa vähintään2mm nostolevyn, että puristuksissa pääsee "alueelle". Eli ajoitus muuttuu jonkun verran?! Ja jos laittaa säätöpyörät, mihin asteisiin säätää? Millaset puristukset kannattaa laittaa, jos max paine 1 bar!? normiajossa varmaan 0,8. Omakohtaisia kokemuksia turbonisteilla aiheesta varmaan on?!

Ei noihin yhtä oikeaa vastausta ole. Nyrkkisääntöjäkin löytynee useampia, mutta eräitä voisivat olla että mitä korkeampi puristussuhde, sen mukavampi pyörä on ajaa yleiskäytössä. Ruttujen pudotus mahdollistaa kovemman ahtopaineen käytön mutta tekee moposta vakiota laiskemman alipainealueella. Itse se on valittava mihin pyrkii.

Nuo ahtopainelukematkin kannattaa siirtää ajatuksissa taka-alalle, ei ne ole mikään itseisarvo. Miten kokonaisuus toimii ja tuntuu, sen mukaan paketti kannattaa säätää siihen normiajoon, eikä ahtopainemittarin mukaan. Maksimipainetta tietysti rajoittaa rutistus ja muut kestävyyteen vaikuttavat modit.

Ja jos löydät jostain nuo 'oikeat' nokansäätöarvot, kerro meille muillekin. :D

Lähetetty: 15 Syys 2008, 10:33
Kirjoittaja kajbusa
BussiJussi kirjoitti:Ens kesänä eurooppaturnee,
Miten k8 Ecun säätö "normiajoon"... siihen kannattais panostaa... on nimittäin aivan eri pyörä ajella nyt kun on hieman "pintapuolisesti säädetty".. ja kulutus tippunut n.2l/100km +120km/h nopeuksissa...

Täyskaasuajossa/vedoissa ei ole tuolla merkitystä....

Lähetetty: 15 Syys 2008, 15:42
Kirjoittaja RHead
kajbusa kirjoitti:
BussiJussi kirjoitti:Ens kesänä eurooppaturnee,

Miten k8 Ecun säätö "normiajoon"... siihen kannattais panostaa... on nimittäin aivan eri pyörä ajella nyt kun on hieman "pintapuolisesti säädetty".. ja kulutus tippunut n.2l/100km +120km/h nopeuksissa...

Täyskaasuajossa/vedoissa ei ole tuolla merkitystä....
Siinäpä sitä onkin säätämistä , kunhan ensin joku purkaa ton uuden boxin..

Lähetetty: 18 Syys 2008, 19:28
Kirjoittaja BussiJussi
BussiJussi kirjoitti:Toimiiko titaanivenat turbokäytössä

:p :p

Elikkä onko kellään hajua asiasta?

Lähetetty: 19 Syys 2008, 11:48
Kirjoittaja Kekku
BussiJussi kirjoitti:
BussiJussi kirjoitti:Toimiiko titaanivenat turbokäytössä

:p :p

Elikkä onko kellään hajua asiasta?


Hajusta mä en tiedä.
Sait postia.


E: No tossa se nyt sitte on kaikille
"I think titanium valves and turbo shall work just fine."

Ton vois varmaan kääntää niinku täällä töissä sanotaan:
"Ehdottomasti ehkä"




Edited By Kekku on 1221814697

Lähetetty: 28 Huhti 2009, 22:50
Kirjoittaja Kekku
Tähän aiheeseen lisätäkseni niin laskekaa niitä puristuksia, edes vähän, helpottaa kesän ajoja...

http://galleria.busanistit.org/v/Busat/Kekku/risa_2.JPG.html

http://galleria.busanistit.org/v/Busat/Kekku/risa_1.JPG.html

Lähetetty: 29 Huhti 2009, 13:00
Kirjoittaja BussiJussi
Gen2 turboja alkaa siis "syntyä", ja ensimmäiset tuhotkin jo siis koettu. Haluaisin tuoda muutaman MINUN mielipiteeni aiheesta esille, jotka suosittelen huomioimaan. Asiat faktaa, minullahan turboista teoriapuolella liki 6kk:n kokemus, ja ajojakin takana +200km. Toivon, että tämä viesti herättäisi keskustelua...

Gen2 busan männät OVAT hintelät, verrattuna gen1 busaan! Jokainen päättäköön, käyttääkö turbossa niitä. Laitan kuvan männistä, koska aiheesta erilaisia näkemyksiä! Vasemalla gen2 mäntä, huomaa männärenkaan väli männänlakeen!

männät

Titaaniventtiilit. Kenelläkään tuskin turbobusassa paljonkaan kokemuksia, aika näyttää, kuinka kestää. Ilmansuodattimet kuntoon, lika pilaa titaaniventtiilit äkkiä. (isot poijjat sano) Venttiilien jouset löysät, verrattuna vanhaan busaan. Jos saa rakennettua kovilla pakopaineilla olevan turbon, mitä tapahtuu... Luoja tietää, ja ammattilaiset vastatkoon?

Nokkaketjun pituus, ja -kiristin. 2mm nostolevyllä, alkaa ketjun pituus mennä "hintsulle", kuis kiristimen varat riittää? (mulla toiminut tämä kokooonpano jo +200km) Vois harkita mekaanista kiristintä...?

Männäntapit 18mm milliä, riittäkö se, aika näyttää...

Sääädettävät nokkapyörät...Mielestäni kannattaa samalla kertaa laittaa, kun jo palasina kone muutenkin. (kampuran päästä ei (kai) onnaa säätää?) Ajoituksilla saa "hierottua" koneeesta mieluisamman.

Seuraavaksi odotellaan Lisää gen2 busan penkkituloksia, nähdään missä tehoissa liikutaan, voidaan vertailla tuloksia esim. gen1 turboihin, ja minun kokoonpanoon...

Haluaisin, että enemmän turbojen kanssa "pelanneet, kommentoisivat asioita, koska päinvastaisia tietoja esim. mäntien vahvuudesta liikkeellä!

:turbobusa: