Homma on vielä vaiheessa mutta ajattelin jakaa kokemukseni ja kertoa miten tarina on tähän mennessä edennyt. Vähän varoituksena muillekkin jotka seikkailevat ihmeellisessä internetin ostosmaailmassa.
Eli:
Keväällä etsin bussiin pönttöjä uusi uljas ulkonäkö ja komeammat äänet mielessä. Koska kotimaisten jälleenmyyjien hinnat tuntuivat aika korkealta ja ebaystä oli tullut jo ostettua jonkin verran tavaraa edullisesti katse suuntautui sinne.
Noh, ebaystä löytyi firma Speedsupplies, joilla oli edulliseen hintaan myynnissä haluamani pöntöt. Laskelmien mukaan tulleineen kaikkineen hinta parille sliparille jäisi alle 700 euron, eli mielestäni kohtalaista. Samalla saisin sliparit joita ei tietääkseni vielä suomessa ole toisia.
Tilaus sisään, samalla neuvottelin mukaan noisekillerit. Lasku tuli sähköpostiin 25.5 (686$), maksu Paypalin kautta ja odottamaan.
Firmalla kesti 10 päivää saada putket postiin, kuriirina jenkkien posti eli USPS. Sain tracking numeron joka osoittaa että paketti on lähtenyt liikkeelle 6 kesäkuuta Oklahomasta.
Heinäkuun alussa kun tracking näytti edelleen samaa statusta, eikä putkia ollut saapunut suomeen aloin huolestua ja laitoin firmaan sähköpostia. Lupasivat ottaa selvää asiasta ja kysellä USPS:stä. Kyselin sieltä itsekkin ja he kertoivat että lähettäjän on tehtävä vakuutushakemus korvausten saamiseksi kadonneesta lähetyksestä.
Muutaman sähköpostin pituinen keskustelu firman kanssa, viimeisin viesti heiltä 19.7 sanoen "we will look into it.."
Tämän jälkeen lähetin viikon välein viestin kyselläkseni missä mennään, viesteihin ei kuitenkaan vastattu. Kyselin jenkkien hayabusa.org sivuilta onko firma heille tuttu? Tämän sivuston pressa sattuu asumaan muutaman mailin päässä liikkeestä ja lupasi soittaa ja tiedustella mikä on homman nimi. Numero mikä firman sivuilla on, on kuitenkin vain faxinumero, joten ei hänkään saanut yhteyttä sinne. Lähetin numeroon faxin ja koitin soittaakin, ei vastausta.
Viesteissä kyselin tietoa missä mennään vakuutushakemuksen suhteen, ja ehdotin että olisiko mahdollista että minulle olisi lähetetty uudestaan tilaamani tavarat sillä aikaa. Ei vastausta.
Haluan korostaa että koko ajan olen kommunikoinut heidän kanssaan ylikohteliaasti, jenkit ovat vielä herkempiä kunnianloukkausten suhteen kuin me...
Kolme viikkoa viimeisestä viestistä kun firma oli leikkinyt mykkää, tulin siihen tulokseen että minua on kusetettu. He ovat saaneet rahani ja pystyvät hakemaan vielä vakuutuksesta toiset mokomat, ja ilmeisesti minä en tule näkemään rahoja tai putkia ikinä. Kivä fiilis...
Aloin selvitellä asiaa ja otin ensimmäisenä yhteyden Nordeaan jonka myöntämällä mastercardilla ostos oli tehty, kuten arvasin Nordea ei ota mitään vastuuta internetistä tehdyistä ostoksista jollei ne ole "verfied by visa" sivuja. Tämä oli siis tyhjä arpa.
Seuraavaksi tutustuin Paypalin sääntöihin valituksesta. Heillä voi valituksen tehdä maksetusta ja toimittamattomasta tavarasta 45 vrk kuluessa ostosta. Tämä aikaraja oli ummessa.
Seuraava kohde oli Ebayn vastaava valitusosoite. Heidän aikarajansa on 60 vrk kaupan syntymisestä. Tämäkin aikaraja oli ummessa.
Ebay kuitenkin oli avulias ja vastauksessaan lähetti ohjeita ja linkkejä joihin voisin ottaa yhteyttä asian hoitamisen kannalta.
Yksi niistä oli Internet Crime Complaint Center johon täyttelin jumalattoman lomakkeen ja selvitin kirjallisesti tapahtumat tähän saakka. Tuossa paikassa hakemus käsitellään, ja mikäli se täyttää jonkun rikoksen tunnusmerkit, ohjataan se oikealle instanssille. Sivuston mukaan tälläisiä ovat FBI ja jenkkien paikalliset lainvalvojat.
Lähetin Speedsuppliesille sähköpostin kertoen tekemästäni ilmoituksesta. Meni ehkä vartti kun yllättäen heillä olikin taas kiinnostusta vastata viesteihini...
Selittelivät että nyt on mennyt se 30 vrk jotka USPS vaatii omien tutkimustensa tekemiseen kadonneiden lähetysten suhteen, ennenkuin vakuutushakemuksen voi tehdä.
Eivät kuitenkaan selitelleet miksi minulle ei sitä ole kerrottu tai miksi ylipäätään eivät kuukauteen ole vastanneet millään lailla viesteihini. Vallan kauhiasti olivat ihmetelleet tekemääni ilmoitusta ja miten voin kuvitella heidän mahdollisesti syyllistyneen rikokseen. Vastasin kertomalla millaiselta tilanne näyttää minun kannaltani ja että tuo oli ainoa mahdollisuus selvittää mitä on tapahtunut.
Tähän sain vastauksen että "we take this kind of things very seriously". En jaksanut enää väitellä vaan vastasin "so do I" ja pyysin heitä ilmoittamaan kun jotain tapahtuu asian selvittämiseksi...
Tarina jatkuu vielä siis edelleen ja kerron lopputuloksen kun johonkin sellaiseen päästään.
Tarina jatkuu vielä siis edelleen ja kerron lopputuloksen kun johonkin sellaiseen päästään.
Selvisikö, onko tämä yleistä? Asiasta mitään tietämättömänä tulee mieleen, että ehkä juuri tällaisten kokemusten vuoksi maahantuojat voivat pyytää sellaisia summia kuin pyytävät (myyntihinta Suomessa =(us-kuvastohinta $) * noin 2 ...).
Toivotaan onnea, että saat tuotteesi/rahasi ja jotain mielipahan/vaivan korvikkeeksi!
Aikaa on mennyt vaivaiset 7 kuukautta, 3 erilaseen organisaatioon on lähetetty valitus joista ei ollut hyötyä. Lukemattomia sähköposteja kyseiseen firmaan joka ei vastaa tai jos vastaa niin paluupostissa tulee käsien nostelua ja pään pyörittelyä.
Unohtivat vaan että ovat tekemisissä suht sitkeän kansan kanssa...
Minulta loppui kärsivällisyys, lähetin kaiken kirjeenvaihdon ja kuitit paikalliselle poliisille selvittääkseni onko kyseessä jo petos, sekä metsästin valmiiksi samoilta nurkilta asianajajan joka on valmis tekemään paperityöt kun vain pyydän nostamaan kanteen siviilioikeudessa firmaa vastaan.
Kerroin valmiuteni firmalle ja löysimme taas harmoonisen kommunikaatioyhteyden sähköisesti.
Tänä aamuna olikin yllätyksellinen sähköposti lootassa, haluavat tietää otanko vielä putket vai rahat suoraan takaisin. Ihan vain siitä ilosta että joutuvat vielä näkemään vähän vaivaa niin pyysin putket...
Tosin todeksi uskon kun nään tullin lapun postin joukossa että ne tosiaan on täällä...
En tiedä oliko vaikutusta sillä, että vuodatin asiasta aika laajasti myös hayabusa.org sivustolla. Siellä pari kaveria rupesi suunnittelemaan pesäpallokauden avajaisia ihan pelkastä sympatiasta. Merkkiveljeys kantaa näköjään aika pitkälle..
Quadron ! Loistava ja opettavainen tarina nettikaupasta ja TOIVON VILPITTÖMÄSTI, että saat tilauksesi jonain kauniina päivänä . :O Itse pysyn omissa periaatteissani: A. Jenkeistä ja Kinkeistä en tilaa MITÄÄN ! B. Eu alueelta ainoastaan ja vain postiennakolla ! ( Näen ainakin PAKETIN ennen maksua ) Pohjoismaista ja Etenkin SUOMESTA voin tehdä korttiostoja ! ??? Upeinta jutussa oli sikäläisten Busa ihmisten kiinnostus asiaan ! Pijetään peukkuja ja muista kertoo "loppuhuipennus" . T: bp2
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
Ei minulla vielä mennyt nuoli lyttyyn nettiostosten suhteen tämän kanssa.
Tähän mennessä on ullut tilattua n. 2k öörön edestä tavaraa ympäri maailmaa ja kaikki on toiminut hyvin. Pari kertaa joutunut reklamoimaan viallisesta tavarasta ja silloin on sanottu että heitä huono roskiin, lähetetään uusi. Kyseessä on tosin ollut aika halpoja juttuja...
Tälläkin kertaa kaikki olisi mennyt tuon firman suhteen ihan ok, jollei jenkkien posti olisi tyrinyt kuriirina ja hukannut lähetystä. Sen jälkeen tuossa firmassa lopahti innostus ja joku on ilmeisesti hoitanut asiaa vasemmalla kädellä joka toisen kuukauden enimmäisenä torstaina klo 09.43-09.45.
Ebay ostospaikkana ja Paypal maksukeinona ovat turvallisia. Kunhan muistaa että jos epäilee vilunkia niin valitukset niihin on tehtävä 45 vrk kuluessa ostosta. Pitävät aika tiukasti asiakkaan puolta.
Vaikka tarina sinällään ei aihetta hymyyn annakkaan, niin väistämättä noi firmojen nimet hiukan huvittaa . Speed Supplies ja Exotic Sportbike... Jokainen voikin itse miettiä, kannattaako noiden eksoottisten supliikkimiesten kanssa kauppoihin ruveta ??? Noh, onneksi tässä tapauksessa häämöttää onnellinen loppu... kai... toivottavasti...
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'>"I Reject Your Reality & Substitute My Own"</span>, Adam Savage
Sen tästä tietty oppi että tämän jälkeen tulee selviteltyä enemmän firman taustoja ennen ostopäätöstä.
Tosin ostohetkellä Ebayn palautteissa ei reilun tuhannen positiivisen seassa ollut kuin pari negatiivista. Nyt näyttää hiukka karummalta, ovat töppäilleet muidenkin kohdalla... Ebay profile
Firman nimen googlettaminen ei vie paljon aikaa ja saattaa säästää dineeroja...
Pannaampa omakin ainut kerta, ku oon visalla tilannu mittää.. Elikkäs kesällä tilasin ausseista tavaraa (ei mopokamaa) n. 500 egen arvosta. Tavarat lupailtiin parissa viikossa helsingin tulliin veronmaksua varten.. Noh, viikon päästä tuli himangan K-kaupasta lappu, että ois paketti tullu Arvoksi ol pistetty alle 100 eeroa, ilmeisesti veroja varten.. Mut ei nekään mitään vero/ tullimaksuja kyselly. Kävi ilm. hyvä flaksi
JOO, siellä on varmaan HD Fatboyn putket !! :p :laugh: No eivaan, luulen, että tavara on oikee ja Sun Pukkis tuli ajallaan ?! Edelleen olen hyvilläni, sikäläisten Busaihmisten reaktioista, etkös niin jossain vaiheessa maininnut, että tarttuivat asiaan .
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
Juu tarttuivat tosiaan, oikeestaan niitä piti melkein pidellä henkseleistä kiinni etteivät rynnänneet joukolla paistamaan sitä putiikin pitäjää vartaassa... :p
Sympatiaa sieltä tuli kahmalokaupalla ja vinkkejä miten asiassa voi edetä.
Vähän eriskummallista sinänsä, että sieltä minuun otti privana yhteyttä yksi mies, joka pyysi kertomaan koko stoorin jos hän vaikka pystyisi auttamaan. Kun näin tein, niin kahden päivän päästä alkoi tulla postia firman dirikalta että kelpaako vielä putket vai laitetaanko rahana...?
Jäi vähän tunne että nuo kaksi ihmistä ovat saattaneet keskustella keskenään... ???
Joka tapauksessa, viikon verran aikaa ja sitten nähdään miten onnellinen loppu tälle tuli.
Tulihan tälle sitten onnellinen loppu vihdoin ja viimein...
Tänään kävin tullista lunastamassa viimeisen joululahjan.
Paketissa oli juuri se mitä olin alunperin tilannut ja vielä priimakunnossa
Two brothersin laatu näyttää aika viimeistellyltä ja hyvältä. Kevät näyttää miltä ne kuulostaa, ilman noisekilleria tuo putki on aika avarahkon näköinen...