tosivirittelijöille rataslaskuri..

Alustan/jousituksen säädöt, renkaat/vanteet, ketjut/rattaat.
Tarinaa myös jarruista.
Avatar
Tase
Viestit: 168
Liittynyt: 24 Touko 2004, 08:22
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Tase »

Tulipa tuossa tehtyä kesän viime "viritykset" ja nakkasin eilen taakse kokeeksi 42 lätkän.. Tuntui välillä, että Bussin välitykset on hieman liian pitkät ja kakkosen jälkeen on ns. kuminauhailmiö.. Hana pohjaan ja kattelee vaan kiekkamittaria.. :) Voi juma, kun Bussin käytös muuttui täysin jo tuolla välityksellä :oops: Kakkosella kun kiihdyttää niin väkisin alkaa kampeamaan pystyyn, jopa kolmosella taputtelee etupäätä.. Kiihtyvyys parani huomattavasti, ainakin perstuntumalta...
Muutenkin ajettavuus mielestäni parani näillä suomen nopeuksilla.. Lähtee ihan erillalailla 100- 160 vauhdeista.. Lisäksi kaupunkiajo parani ja tuo tympeä "Rykiminen" hieman helpotti pienillä kierroksilla :bike:
Olisi pitänyt tehdä tämä "viritys" jo keväällä, hauskuuskerroin kasvoi huomattavsti :thumbup:
RHead
Site Admin
Viestit: 1345
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:19
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RHead »

Kaikenkarvainen sekatyöläinen..
Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 28 Syys 2006, 22:02
Paikkakunta: Koivusyrjä 7 C, 02130 Espoo

Viesti Kirjoittaja koska »

Einpähän ollut tällaista aiemmin huomannut... hmmm, mielenkiintoista :cool: Oliko Tase1:llä 17 piikkinen edessä? voisipa vaikka itsekin harkita... kun ei varmaan kovin usein tuu ajeltua yli 300 km/h :p
Do or do not, there is no try...
Avatar
Tase
Viestit: 168
Liittynyt: 24 Touko 2004, 08:22
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Tase »

Kyllä, vakio eturatas on paikoillaan.. Viimekesä tuli nuilla välityksillä ajettua ja hyvät oli.. Suosittelen.

Eihän tuo nuilla välityksillä kulje "kuin" 294km/h sigman mukaan.. :;):
74-1155281906

Viesti Kirjoittaja 74-1155281906 »

Ja yks vaihtoehto on antaa takahampin olla vakio, mutta vaihtaa eteen piikin pienemmän. Jyvin pitkälti tulee samanoloinen ajettava. Vai mitä sannoopi Tase kummallekin viritykselle leipää antaneena?
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

JanneT kirjoitti:Ja yks vaihtoehto on antaa takahampin olla vakio, mutta vaihtaa eteen piikin pienemmän. Jyvin pitkälti tulee samanoloinen ajettava. Vai mitä sannoopi Tase kummallekin viritykselle leipää antaneena?
Eikös periaatteessa ketjujen&rattaiden kestävyyden kannalta olisi parempi kasvattaa takaratasta kuin pienentää eturatasta? :rocket
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
103-1116517908

Viesti Kirjoittaja 103-1116517908 »

MGa kirjoitti:
JanneT kirjoitti:Ja yks vaihtoehto on antaa takahampin olla vakio, mutta vaihtaa eteen piikin pienemmän. Jyvin pitkälti tulee samanoloinen ajettava. Vai mitä sannoopi Tase kummallekin viritykselle leipää antaneena?

Eikös periaatteessa ketjujen&rattaiden kestävyyden kannalta olisi parempi kasvattaa takaratasta kuin pienentää eturatasta? :rocket
Empä usko että tuollaisissa vakiosta yksi piikki pienempään vaihdoissa vielä mitään järkyttäviä eroja tulee ketjun kulumiseen/kestävyyteen.
Avatar
Kekku
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Helmi 2005, 10:54
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekku »

Teoriassahan ei oikee 17 piikkii pienempää ketjupyörää sais laittaa. (Ei ainaka suositella)

Ketjun liike kun ei ole tasainen niinku hihnan, ketjupyörä aiheuttaa sen että liikkeestä tulee ns. nykivää, siis mitä pienenpi ketjupyörä sitä nykivämpää liike on.

Ymmärtääkö tosta, ei helppo selittää...

Mutta käytännössä ei eroa huomaa ja kyllä 15 piikkinenkin kestää +300hv, ainaki hetken...
akseli
Viestit: 290
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 19:21
Paikkakunta: SUURSUOMI

Viesti Kirjoittaja akseli »

MGa kirjoitti:Eikös periaatteessa ketjujen&rattaiden kestävyyden kannalta olisi parempi kasvattaa takaratasta kuin pienentää eturatasta? :rocket

isommat hammasrattaat säästävät teoriassa kettinkiä :shocked: kuitenkin busassa huonon vetokappaleen ja heikon vetoakselin takia käytäntö on päinvastainen :angry:
106-1142794092

Viesti Kirjoittaja 106-1142794092 »

Mistäs tollasta 42 piikkistä kannattais metsästää? Vois samaan syssyyn ottaa kokeeksi myös tuon 16 etusen.

Vakiorataksia löytyi kyllä pikaisella surfailulla.
103-1116517908

Viesti Kirjoittaja 103-1116517908 »

jäsenJ kirjoitti:Mistäs tollasta 42 piikkistä kannattais metsästää? Vois samaan syssyyn ottaa kokeeksi myös tuon 16 etusen.

Vakiorataksia löytyi kyllä pikaisella surfailulla.
Pikaisella surffailulla löydät tältä foorumilta ketju/ratas-kimppatilauksen. Esimerkiksi sieltä.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Stormi myy kattavaa valikoimaa erikokoisia rattaita...
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
BussiJussi
Viestit: 1039
Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
Paikkakunta: NILSIÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BussiJussi »

Suosittelen kerralla laittamaan välitykset 16/42! Sellaset on mullakin, ja kyllä on KIVA! Ökylohkolla syysliukkailla TOSIkiva...........



:p :p
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä

Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!

Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999

"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
103-1116517908

Viesti Kirjoittaja 103-1116517908 »

BussiJussi kirjoitti:Suosittelen kerralla laittamaan välitykset 16/42! Sellaset on mullakin, ja kyllä on KIVA! Ökylohkolla syysliukkailla TOSIkiva...........



:p :p
18-40 vielä kivampi! :turbobusa:
Vastaa Viestiin