Tulipa tuossa tehtyä kesän viime "viritykset" ja nakkasin eilen taakse kokeeksi 42 lätkän.. Tuntui välillä, että Bussin välitykset on hieman liian pitkät ja kakkosen jälkeen on ns. kuminauhailmiö.. Hana pohjaan ja kattelee vaan kiekkamittaria.. Voi juma, kun Bussin käytös muuttui täysin jo tuolla välityksellä Kakkosella kun kiihdyttää niin väkisin alkaa kampeamaan pystyyn, jopa kolmosella taputtelee etupäätä.. Kiihtyvyys parani huomattavasti, ainakin perstuntumalta...
Muutenkin ajettavuus mielestäni parani näillä suomen nopeuksilla.. Lähtee ihan erillalailla 100- 160 vauhdeista.. Lisäksi kaupunkiajo parani ja tuo tympeä "Rykiminen" hieman helpotti pienillä kierroksilla
Olisi pitänyt tehdä tämä "viritys" jo keväällä, hauskuuskerroin kasvoi huomattavsti
Einpähän ollut tällaista aiemmin huomannut... hmmm, mielenkiintoista Oliko Tase1:llä 17 piikkinen edessä? voisipa vaikka itsekin harkita... kun ei varmaan kovin usein tuu ajeltua yli 300 km/h :p
Ja yks vaihtoehto on antaa takahampin olla vakio, mutta vaihtaa eteen piikin pienemmän. Jyvin pitkälti tulee samanoloinen ajettava. Vai mitä sannoopi Tase kummallekin viritykselle leipää antaneena?
JanneT kirjoitti:Ja yks vaihtoehto on antaa takahampin olla vakio, mutta vaihtaa eteen piikin pienemmän. Jyvin pitkälti tulee samanoloinen ajettava. Vai mitä sannoopi Tase kummallekin viritykselle leipää antaneena?
Eikös periaatteessa ketjujen&rattaiden kestävyyden kannalta olisi parempi kasvattaa takaratasta kuin pienentää eturatasta? :rocket
JanneT kirjoitti:Ja yks vaihtoehto on antaa takahampin olla vakio, mutta vaihtaa eteen piikin pienemmän. Jyvin pitkälti tulee samanoloinen ajettava. Vai mitä sannoopi Tase kummallekin viritykselle leipää antaneena?
Eikös periaatteessa ketjujen&rattaiden kestävyyden kannalta olisi parempi kasvattaa takaratasta kuin pienentää eturatasta? :rocket
Empä usko että tuollaisissa vakiosta yksi piikki pienempään vaihdoissa vielä mitään järkyttäviä eroja tulee ketjun kulumiseen/kestävyyteen.
Ketjun liike kun ei ole tasainen niinku hihnan, ketjupyörä aiheuttaa sen että liikkeestä tulee ns. nykivää, siis mitä pienenpi ketjupyörä sitä nykivämpää liike on.
Ymmärtääkö tosta, ei helppo selittää...
Mutta käytännössä ei eroa huomaa ja kyllä 15 piikkinenkin kestää +300hv, ainaki hetken...
BussiJussi kirjoitti:Suosittelen kerralla laittamaan välitykset 16/42! Sellaset on mullakin, ja kyllä on KIVA! Ökylohkolla syysliukkailla TOSIkiva...........