Kysymys vaihteen vaihtamisesta.
Mikä mulla ja bussilla menee vikaan? Kun lähden kunnolla kiihdyttään: ykkönen ja kakkonen menee hienosti päälle, mutta ennen kun saan kolmosen päälle, kone naukasee tappiin ja vapaa on päällä (valokin palaa). Näin ei käy aina, mutta pari kertaa on käynyt. Sössinkö vaihdepolkimen kanssa vai voiko bussissa vaihteet hyppiä päältä? En ole kuullut. Voisko vaihteistoöljyssä olla vikaa? Bussi on -06 eikä paljon ajettu. Tuleeko mitään mieleen?
- busapappa2
Jeba ! Busassa vikoja onpi vähän jos nyt vaikka vertaan kaikkiin MOOTTORIPYÖRIIN, joita olen ajanut/omistanut vuodesta 1974 !!
Eli VÄLIVAPAA ILMIÖ !! Joskaan Busa ei ole ainoa Jaappanilainen, jossa moista esiintyy. EHJÄ HD lienee ainoa, jossa vaihteistokalusto on sen verran järeetä kamaa, että En ole koskaan kokenut, saati kuullut, että olisi välivapaata löytynyt, ja HD härveleitäkin on jokusia tuhansia kilometrejä ajellut !?!? :p
Mulla itellä K4 Regattu 03.2005, oli ajettu 11.200km Välivapaa löyty jonkin aikaa 5 - 6 vaihteiden välistä.
Voi olla totta, että välivapaa saa alkunsa huolimattomasta ajosta, kuten kujo totesi, MUTTA helpottaa olennaisesti kun kilometrejä karttuu lissee . Ei juuri haittaa enää. Nyt ajettu 28.500km Jos / Kun välivapaalle menee, ei kannattane suin surmin polokasta pykälää silmään, rusahtelee aikas ikävästi, eli kierrokksia pienemmälle ja vauhtii vähä pois .
GIPro vaihdenäyttö vilauttaa vielä joskus nollaa kun vaihan vitoselta kutoselle, mutta pykälä menee silmään jo aikas notkeesti ! Eli itse pitäisin "Tyyppivikana".
Edited By busapappa2 on 1177441776
Eli VÄLIVAPAA ILMIÖ !! Joskaan Busa ei ole ainoa Jaappanilainen, jossa moista esiintyy. EHJÄ HD lienee ainoa, jossa vaihteistokalusto on sen verran järeetä kamaa, että En ole koskaan kokenut, saati kuullut, että olisi välivapaata löytynyt, ja HD härveleitäkin on jokusia tuhansia kilometrejä ajellut !?!? :p
Mulla itellä K4 Regattu 03.2005, oli ajettu 11.200km Välivapaa löyty jonkin aikaa 5 - 6 vaihteiden välistä.
Voi olla totta, että välivapaa saa alkunsa huolimattomasta ajosta, kuten kujo totesi, MUTTA helpottaa olennaisesti kun kilometrejä karttuu lissee . Ei juuri haittaa enää. Nyt ajettu 28.500km Jos / Kun välivapaalle menee, ei kannattane suin surmin polokasta pykälää silmään, rusahtelee aikas ikävästi, eli kierrokksia pienemmälle ja vauhtii vähä pois .

GIPro vaihdenäyttö vilauttaa vielä joskus nollaa kun vaihan vitoselta kutoselle, mutta pykälä menee silmään jo aikas notkeesti ! Eli itse pitäisin "Tyyppivikana".

Edited By busapappa2 on 1177441776
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
Kyllä tuosta alkuperäisestä kuvauksesta minäkin sain sen kuvan että vaihde tippuu päältä kuormittaessa jolloin kyse ei ole mistään välivapaa ilmiöstä vaan todellakin laatikkoviasta... Tuota pelkäsin itselläkin kun viime vuonna varttimaililla tuntui ettei ykköseltä kakkoselle vaihto tahtonut kiireessä onnistua mutta vaikuttaisi tuo laatikko kuitenkin loppupeleissä onneksi ehjältä, kakkosella kestää vedättää eikä tipu poies ja vaihtokin käy nyt jouheasti shifterin kera kun on kiire. :p
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
- busapappa2
Mitä tehdä? Bussissa takuu voimassa. Jos se on ihan oikeasti laatikkovika, kannattaako mun ruveta keskustelemaan maahantuojan kanssa? Mitä tekisitte? Tulee mieleen vaan, että oikeesti olen senverran kauniisti bussillani ajellu, etten kovin helposti usko tohon huolimattomaan vaihtamisteoriaan helposti usko.
Olikos Kujo niin että tuon laatikon sai helppoon rikki sillä että jos ykkösellä sutii ja paiskaa kesken sutimisen kakkosta sisään? Takuusta en osaa sanoa mitään.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
Kyllä nimenomaan noin kuten Jarim sanoi. Tottakai kannattaa keskustella pikaisesti maahantuojan kanssa, tosin huonohko ennuste täyteen korvaukseen, riippuu tietysti maahantuojastakin...
Kuitenkin kyseinen vika ja sen aiheuttaja on varsin yleisesti tiedossa, joten otaksuisin nihkeää kantaa korvauksen suhteen. Korjaus töineen n. 700-1000 euroa.
Kuitenkin kyseinen vika ja sen aiheuttaja on varsin yleisesti tiedossa, joten otaksuisin nihkeää kantaa korvauksen suhteen. Korjaus töineen n. 700-1000 euroa.
No tuskin nyt totaalituhoa on odotettavissa, mutta siinä vaiheessa kun kakkosella vedätettäessä alkaa asiintyä nykäyksiä ikäänkuin ketju hyppäisi yli, on syytä pistää laatikko hoitoon kulujen minimoimiseksi.rex kirjoitti:Jos bussini vaihdelaatikossa nyt olisi vika ja vaurio, niin onko vaara , että vaihdelaatikko "poikii"? Yleensä(99%) vaihteet menee päälle kuin ajatus kovassakin kiihdytyksessä. Paheneeko vika vain vanhetessaan? Tottakai pahenee, mutta onko totaalituhoa odotettavissa?