morjens vaan kaikille busanisteille...nyt täytyis saada fakta tietoo että mitä jarrunestettä täytyis käyttää busassa? ja käykö se sama neste myös kytkimeen? ps... älkää antako tuon otsikossa ilmenevän kirjoitus virheen mitenkään häiritä
Mulle virallisella suzuki huoltoedustajalla nimenomaan kehotettiin välttämään DOT 5:sta. Kuulemma silikoonipohjainen dot 5:nen tekee hallaa busan jarruletkuille. Kertoivatt suzukin oikeen kieltäneen DOT 5:sen käytön erillisellä tiedoitteella. Mene ja tiedä sitten... DOT 4 kai se on oikea suositus.
Mulle virallisella suzuki huoltoedustajalla nimenomaan kehotettiin välttämään DOT 5:sta. Kuulemma silikoonipohjainen dot 5:nen tekee hallaa busan jarruletkuille. Kertoivatt suzukin oikeen kieltäneen DOT 5:sen käytön erillisellä tiedoitteella. Mene ja tiedä sitten... DOT 4 kai se on oikea suositus.
DOT 4 Suikan suositus mutta kellä nyt vakio-pallo-letkut ois busassa... :rasberry:
DOT 4 Suikan suositus mutta kellä nyt vakio-pallo-letkut ois busassa... :rasberry:
Kyllä se "väärä" jarruneste sattaa sitä hallaa tehdä myös jarrusylinterissä tai satulassakin...
Panee vaan tommosta DOT 5.1:stä eli surroundia. Ei oo valittamista ollu...
DOT 5.1, like DOT 3 and DOT 4, is a polyethylene glycol-based fluid (contrasted with DOT 5 which is silicone-based). Fluids such as DOT 5.1 are hygroscopic and will absorb water from the atmosphere. This degrades the fluid's performance by drastically reducing its boiling point. In a passenger car this is not much of an issue, but can be of serious concerns in racecars or motorcycles.
-- Se viimeksi nauraa, joka hitaimmin ajattelee --
Semisti OT, mutta onko normaalia että etujarru jää laahaamaan jarrutuksen jälkeen hyvin kuuluvasti ja häviää sadan metrin jälkeen vai onko mahdollista että jarruneisteissä olisi ilmaa?
Oon huomannut samaa oiretta ja olettanut että jarruttaessa paloista irtoaa "likaa" joka hetken ajon jälkeen poistuu palojen ja levyn välistä. Olen ajon jälkeen kokeillut noita jarrulevyjä, eikä ne ainakaan normaalia lämpöisempiä ole, joten olen uskotellut itselleni että kaikki kunnossa. Tuskin on ilmaa, uskoisin että ilmoittaa itsestään eri tavalla esim. jarrukahva painuu jopa pohjaan ja pumppaamalla "nousee" taas pitokohta ylemmäs.
Kokeilin joukkoliikennettä ja huomasin sen niin mukavaksi, että ostin oman Bussin työmatkoja varten......