Rungon maalaus - Kokemuksia?

Muihin foorumeihin sopimattomat, teniikkaan liittyvät aiheet tänne
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Yllättävän vähän täältä löytyi tietoa rungon maalaamisesta joten kerätäänpä tähän threadiin tietoa ja kokemuksia.

Haluttaisi siis maaluttaa runko. Muutamat täällä on maalautaneet joten kokemuksia kaivattaisiin. Ja tavoite olisi Matta Musta.

mikä kestää?
millaiset pohjat?
mitä on hyvä tietää muuten?
Missä homman voi tyriä täysin?

Pulvereista tiedetään että eivät kestä liuotinpitoisia aineita ilman lakkausta. Lakkauksessa taas on osattava jäähdyttää kohde oikein jotta lakkaus ei tuota "hämähäkinseittiä" (eli liian nopea jäähtyminen ilm halkaisee lakkauksen). Eli pitäisi olla oikeasti osaava ja asiasta ymmärtävä pulverimaalaaja.

Märkämaalit helpompia saada onnistumaan, mutta miten kestävät varsinkin kun pitäisi myös swingi värjätä.

Pohjatyönä ilmeisesti joku hiekka/laskikuula puhallus?
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
74-1093961235

Viesti Kirjoittaja 74-1093961235 »

busajasa kirjoitti:Yllättävän vähän täältä löytyi tietoa rungon maalaamisesta joten kerätäänpä tähän threadiin tietoa ja kokemuksia.

Haluttaisi siis maaluttaa runko. Muutamat täällä on maalautaneet joten kokemuksia kaivattaisiin. Ja tavoite olisi Matta Musta.

mikä kestää?
millaiset pohjat?
mitä on hyvä tietää muuten?
Missä homman voi tyriä täysin?

Pulvereista tiedetään että eivät kestä liuotinpitoisia aineita ilman lakkausta. Lakkauksessa taas on osattava jäähdyttää kohde oikein jotta lakkaus ei tuota "hämähäkinseittiä" (eli liian nopea jäähtyminen ilm halkaisee lakkauksen). Eli pitäisi olla oikeasti osaava ja asiasta ymmärtävä pulverimaalaaja.

Märkämaalit helpompia saada onnistumaan, mutta miten kestävät varsinkin kun pitäisi myös swingi värjätä.

Pohjatyönä ilmeisesti joku hiekka/laskikuula puhallus?
Pulveriväri on ainakin mulla kestänyt hyvin. Edelliseen ilma/öljy-ärrän rungon maalautin mustaksi ilman lakkaa ja Bussiin tuli myös lakka päälle. Tuo lakkaamattoman pinnan liuotinten kestämättömyys ei ainakaan mulla pätenyt, ex-mopon päälle roiskui kaikkea mahdollista bensasta bräkleaniin ja hyvänä se vaan pysyi. Mulle teki pulverimaalausfirma kaiken muun paitsi kierteiden ym. paikkojen tulppailun, joihin maalia ei halua, eli pohjien teosta en muuta tiedä kuin että alumiinirungolle varovainen hiekkapuhallus ja erittäin tarkka rasvan poisto.

Normaali automaalit vaativat eloksoinnin poiston esim. Nitromorsilla, pulveriväri vedettäessä kai tuo hiekkapuhallus ajaa saman asian.
Avatar
Sepe
Viestit: 640
Liittynyt: 24 Touko 2004, 18:51
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepe »

Tuosta rata R6:sta maalautettiin runko, swingi ja etuputket pulverilla. Ensin hiekkapuhallus ja sit pulveri ja lakka päälle. Kaiken muun se kesti hyvin vaan liekit sai aikaan pientähaalistumista lakkaan. :p
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Oliko pulverimaalaus firmat itse valveutuneita kestävyyden / lakkauksen suhteen? Vai pitikö itse tietää jotain asian tiimoilta?

Entä tuo hiekkapuhallus. Mitkä on oikeat parametrit siinä?

Toisin sanoen jos kävelen fame kainalossa pajaan ja sanon että hiekkapuhalla tuo ja maalaa pulverivärillä mattamustaksi, niin mitä muuta on hyvä kertoa maalarille jotta ei tyri hyvää runkoa ja swingiä?
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
74-1093961235

Viesti Kirjoittaja 74-1093961235 »

busajasa kirjoitti:Oliko pulverimaalaus firmat itse valveutuneita kestävyyden / lakkauksen suhteen? Vai pitikö itse tietää jotain asian tiimoilta?

Entä tuo hiekkapuhallus. Mitkä on oikeat parametrit siinä?

Toisin sanoen jos kävelen fame kainalossa pajaan ja sanon että hiekkapuhalla tuo ja maalaa pulverivärillä mattamustaksi, niin mitä muuta on hyvä kertoa maalarille jotta ei tyri hyvää runkoa ja swingiä?
No kaikkien pulverfirmojen puolesta on tietysti mahdotonta puhua, mutta kyseinen laitos jossa omat runkoni käytin hoiti hommat minun kohdalla hyvin. Mitään muuta ei tarvinnut tietää kuin että mitä paikkoja en halua maalattavan/puhallettavan, ja maalin väri.

Tosin kaverilla taas kusi sitten homma samassa firmassa aika totaalisesti. :smoking:

Kuitille teettäminen tietysti antaa hieman lisäturvaa, kun kyseessä kuitenkin aika arvokkaat osat...
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Himppasen asiaa tongittuani alkaa taas löytyä tietoa.

Pulvereita on montaa eri sorttia:

1. Polyesteri
2. Polyureataani
3. Epoksi
4. Epoksipolyesteri

Alla copy&Paste jonkun firman esitteestä

"Epoksi ja epoksipolyesteri ovat erinomaisia sisäkäyttöön tarkoitetuille tuotteille ja / tai jos vaaditaan spriitä, bensiiniä ym. kemikaaleja hyvin kestävä maalaus. Näillä on myös suurin pinnan kovuus, joten ne kestävät mekaanista kulutusta parhaiten.

Polyesteri sopii hyvin ulkokäyttöön tarkoitetulle tuotteille koska sillä on hyvä sään- ja UV-säteiden kestävyys.

Polyuretaani: Sama kuin edellä, myös sisäkäyttöön kun vaaditaan erityisen sileää ja kiiltävää pinnanlaatua.
"

Eli nuo mitkä sulaa liuottimista ovat todennäköisesti polyesteri tai polyureataani pohjaisia. Firma/maalari voisi suositella noita sään kestävyyden takia, mutta moottoripyörässä tarvittava säänkestävyys oletukseni mukaan on erilainen kuin esim parvekkeen kaiteessa. MP on käytössä kesällä ja kuitenkin säärasitukseltaan varsin lempeissä oloissa kun taas parvekkeen kaiteelta vaaditaan ympärivuotista kestävyyttä todella laajalla lämpötila-alueella kosteusrasituksineen.

Taas ne jauhemaalaukset, jotka on todettu kestävän taitanevat olla epoksipohjaisia jotka kestävät liuottimia. MP käytössä olettaisin että vastaa enemmän käyttöympäristöä mitä polyesteri/uretaani pohjaiset, koska käyttö on lämpimän sään aikaan ja kosteusrasituskin on rajallinen (sateella tallissa :D ). Omavat myös kovemman pinnan joten ovat kulutuskestävempiäkin. Kuitenkin tuo liuottimien kestävyys on oleellinen esim swingin osalta, josta joudutaan poistamaan ketjurasvaa, tiepikeä jne..

Nämä on omia tulkintojani toistaiseksi, mutta pitänee soitella muutamaan firmaan ja saada vahvistusta käsitykselleni.

Lisää tietoa: Eli epoksipolyesterissä on kummankin parhaat puolet pyritty yhdistämään. Liituuntuu vähemmän kuin epoksi.

Wikipedia

Siis kohta runko, swingi, jalkatapit jne jne maalaukseen :D

EDIT: lisätty wikipedia linkki
EDIT2: KTS: korjauksia alempana




Edited By busajasa on 1196786404
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
103-1116517908

Viesti Kirjoittaja 103-1116517908 »

Janne varmaan osaa antaa vinkkiä tähän hommaa, taisi viime vai toissa talvena maalata rungon omastaan.
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

gold kirjoitti:Janne varmaan osaa antaa vinkkiä tähän hommaa, taisi viime vai toissa talvena maalata rungon omastaan.
Jep jep.. Janne maalasi märkämaalilla. Ajattelin käydä läpi tämän jauhepuolen ennen kun päätän että tuleeko maalaus märkä- vai jauhemaalina.
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
janne
Viestit: 661
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 21:19
Paikkakunta: Lohtaja

Viesti Kirjoittaja janne »

juu viime talvena tuli MAALAUTETTUA runko ja takahaarukka. pyörä palasiks ja maalaamoon. rungon pesasin höyrypesurilla ja sen jälkeen (kun oli kuivannu) pesin rasvanpoisto aineella. sit peittelin kaikki reiät (missä on jengat) vai miten se kirjotetaan :D sitten happo maali päälle ja sit pohjamaali ja ite pää väri . en hiekkapuhaltanu tai mitään hionu ja maali on pysyny :thumbup: ajallisesti viikonloppu kun ite tein :smoking:(siis pohjat)



Edited By janne on 1196629129
9.925/230 :p
Member of team Jukkis
SM 6. (SB) 2010
SM 4. (SB) 2011
SM ?. (SB) 2012
SM 7. (sGB) 2014
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

busajasa kirjoitti:"Epoksi ja epoksipolyesteri ovat erinomaisia sisäkäyttöön tarkoitetuille tuotteille ja / tai jos vaaditaan spriitä, bensiiniä ym. kemikaaleja hyvin kestävä maalaus. Näillä on myös suurin pinnan kovuus, joten ne kestävät mekaanista kulutusta parhaiten.

Polyesteri sopii hyvin ulkokäyttöön tarkoitetulle tuotteille koska sillä on hyvä sään- ja UV-säteiden kestävyys.

Polyuretaani: Sama kuin edellä, myös sisäkäyttöön kun vaaditaan erityisen sileää ja kiiltävää pinnanlaatua.
"

Eli nuo mitkä sulaa liuottimista ovat todennäköisesti polyesteri tai polyureataani pohjaisia. Firma/maalari voisi suositella noita sään kestävyyden takia, mutta moottoripyörässä tarvittava säänkestävyys oletukseni mukaan on erilainen kuin esim parvekkeen kaiteessa. MP on käytössä kesällä ja kuitenkin säärasitukseltaan varsin lempeissä oloissa kun taas parvekkeen kaiteelta vaaditaan ympärivuotista kestävyyttä todella laajalla lämpötila-alueella kosteusrasituksineen.

Taas ne jauhemaalaukset, jotka on todettu kestävän taitanevat olla epoksipohjaisia jotka kestävät liuottimia. MP käytössä olettaisin että vastaa enemmän käyttöympäristöä mitä polyesteri/uretaani pohjaiset, koska käyttö on lämpimän sään aikaan ja kosteusrasituskin on rajallinen (sateella tallissa :D ). Omavat myös kovemman pinnan joten ovat kulutuskestävempiäkin. Kuitenkin tuo liuottimien kestävyys on oleellinen esim swingin osalta, josta joudutaan poistamaan ketjurasvaa, tiepikeä jne..

Nämä on omia tulkintojani toistaiseksi, mutta pitänee soitella muutamaan firmaan ja saada vahvistusta käsitykselleni.

No niin soitto kahteen firmaan ja omaksi käsitykseksi jäi tuo Epoksi/Polyesteri spekulaatio.

Soitin http://www.lapinmetallipinnoite.fi/ ja Eleko. Varsinkin Eleko on tiettävästi onnistunut varsin hyvin näissä MP ja alumiinipohjaisissa jauhemaalauskäsittelyissä.

Molemmat firmat suositteli ehdottomasti polyesterijauhetta.

Alumiinille tuli pohjatyöohjeet:
Hiekkapuhallus + pesevä rautafosfatointi ja jälkipesu. (Suom: Rasvanpoisto ja pesu + tartunta-aine)

Lisäksi tuli ohjeistusta mattamustalle: 10% kiilto tarvitaan jotta kaikki tiepiki ja muu ei jää ikuisesti hyvin kiinni.

Eli alkaa kallistua polyesteriin...... huomenna vielä jatkuu selvitystyö.

Te jotka olette maalauttaneet runkojanne voitteko mitenkään vahvistaa millaisella jauheella teille työ tehtiin?
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Eilen sitten lähti runko, swingi ja muuan irto-osa "isolle kirkolle" värjäämöön. Eli Elekolle menee jauhemaalaukseen.

Valintani oli Eleko koska pystyvät tekemään kaiken saman katon alla - hiekkapuhalluksesta värjäykseen asti. Toisekseen tekevät vuosittain aika mittavan määrän mp-osien ja runkojen värjäystä joten lähtökohtaisesti kaiken pitäisi olla kunnossa. Viime päivät olen tulppaillut noita kierteitä pulteilla ja muilla viritelmillä jotta kierteisiin ei menisi hiekapuhalluksen aikana hiekkaa eikä itse maalauksen aikana maalia. Aikalailla monen kokoista pulttia ja kierrettä löytyy.

Nyt sitten odotellaan mitä tapahtuman pitää.

Ja väriksi tulee musta 10% kiillolla - polyesteri pulverilla.




Edited By busajasa on 1200139424
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

No niin kamat tas kotona ja värjättynä.

Valmistelua

Maalaamossa

Osat kotona taas

Tämmöinen tuli

Polyesteri jauheväri 10% kiillolla. Maalaajana oli Eleko Jauhemaalaamo

Sitten kasaamaan...

Ainoa kämmi joka tässä hommassa tuli oli se että maalari unohti teipata runkonumeron. Alkaa siis varovainen liuottelu Nitro Mors:lla....

[EDIT korjattu linkkejä]




Edited By busajasa on 1223191955
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Vastaa Viestiin