Uuden ja vanhan busan erot? - Vai onko niitä?

Kaikki yleiset höpötykset ja jutut jotka eivät sovi muihin foorumeihin tänne..
109-1167326967

Viesti Kirjoittaja 109-1167326967 »

Nyt saisi hyviäkin tuoreita ja todella vähän ajettuja alkuperäisen mallisia Busia jopa pari-kolme tonnia K8:ia halvemmalla. Onko niissä nyt sitten niin iso ero?

Kolmellekin tonnille löytyy kyllä paljon hyviä kohteita muualtakin.

Voiman eroista ei niin väliä, sitä on tarpeeksi jokaisessa Busassa, mutta ne heikoiksi arvostellut jarrut? Vielä -05 kun Tekniikan Maailmakin testasi Busan niin lausunto oli aika karu; ala-arvoiset jarrut 300 kulkevaan pyörään. Onhan se jarrutusmatka satkusta nollaan aika vaatimaton parhaisiin jarruihin verrattuna.

Tämä ei ole provosointia vaan tukeutuminen heppuihin joilla takuulla on parhaat kokemukset ko. asiasta.
hajahuja

Viesti Kirjoittaja hajahuja »

jokaisella tietenki omat mielipiteet mutta jarruissa ruiskussa jne on isot erot.ja kytkinkin tuntuu toimivalta,varmaan jotain sielläkin muuttunut ja kaikinpuolin päivitetty versio on.
busapappa2

Viesti Kirjoittaja busapappa2 »

Omalta kohdaltani TÄRKEIN pointti on KETTERYYS . :) Sitä en tiedä mitä alustarakenteelle on tehty, vai onko painopistettä jotenkin muutettu, mutta kissamaisen kevyt ajella esim. Kaupungissa ja hitaissa nopeuksissa . Niskavaivaisena tuntuma oli HETI koeajossa Kigsumaisen ketterä. Toisena seikkana entiseen K4, on tasainen kulku, sekä tasainen lähtö . SIIS kaikin puolin "pehmeämpi" käsitellä . Isommissa nopeuksissa ei juuri eroa ole, EHKÄ jonkilainen nypyttely on poissa, eli K8 kasi kulkee pehmeästi joka tilanteessa, ja VAIKKA tosiaan sillä teholla ei ole minullekkaan merkitystä, koska EHJÄSSÄ Busassa mulle tehot riittää AINA, on K8 :n Räjähtävä alkuvoima taatusti huomattavissa, eli seon TOSIAAN MENOO kun kahvaa kääntää. :;):

Mä en tiedä miksi noita Jarruja aina morkataan ?? Entisessä oli teräspunos letkut edessä, eikä MINUN mielestä jarrut huonot olleet . Tähän en niitä edes laita, koska jarrut on mielestäni aivan riittävät. Joskin kax tahtiajan kasvattina käytän tasaisesti molempia yhtaikaa, siis taka ja etujarrua. -70 luvun mopoissa oli PAKKO, jos meinasi saada vauhdin pois. Ja kyllä tällä K8 :lla kunnon äkkijarrutuksessa saapi takapää nousemaan metrin ilmaan HELPOSTI jos tarve vaatii.

Ulkonäkö myös on silmiä hivelevän moderni ja virtaviivainen . MUTTA Vanhakoppasta en ala mollaamaan, koska 56800km oli taulussa kun vaihdoin, ja kyllä perkuleen mageita kilsoja oli jokaikinen. Nää on nuita makuasioita. Jotenkin vaan tunne oli sama, kuin ekaa Busaa koeajaessa, että TÄMÄ ON SAATAVA . :D

Enkä VIELÄ ole katunut pätkääkään . Takana nyt vähän yli 3000km uudella ja hymy huulessa mennään joka metri. :D

Vielä kun Pääsee ( lue joutuu ) tuolla välimeren rannassa ajeleen HD:lla, onhan magee palata kotiin ja Busan puikkoihin. JOSKIN en HD: ta ala myöskään mollaamaan, koska Tanan magee on jytkytellä rantabulevardia välimeren rannassa ko. vempaimella. Se on vaan niin erilainen maalima.

Jos nyt näillä kokemuksilla olisi valinta K7 vastaa K8 ja vaikka sitten sen 3000 eugin hintaerolla, ei tarvisi päätä vaivata, K8 olisi valinta takuuvarmasti .

Edellä mainittu perustuu omiin kokemuksiini ja ovat omia mielipiteitäni. Varmasti joku on toistakin mieltä. :;):
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
109-1167326967

Viesti Kirjoittaja 109-1167326967 »

Joo mun piti joskus puoltoista vuotta sitten vaihtaa silloinen ZRX (hemmetin mukava fiilisretro) Busaan yli 20-v vanhan Katana-rakkauden muistojen perässä. Mä näen jotenkin Busan profiilissa niin paljon vanhaa kunnon Katanaa...

Sitten se jäi kun erehdyin koeajamaan Speed Tripleä. Se oli laakista vainaa. On tuo Triple sen verran mukava laite. Sillä on nyt vuosi yritetty ajaa molemmat renkaat tiessä. Varmaan maailman hauskin kaupunkipyörä, ei sammu vahingossakaan ja nokka nousee aina kun haluaa.

Nyt vaan tulee kyytiläinen, matkat pitenee ja katetta tekee mieli. Ja Busassa sais sen lisäksi voimantunteen kaupan päälle. Olis tiedossa ihan sopiva kauppa hienosta K7:sta ja siinä olis tosiaan lisävarusteista riippuen n. 2500€ hintaero uuteen K8:iin.

Pitää miettiä ja Kiitos vastanneille ja vastaaville! H
mike

Viesti Kirjoittaja mike »

K8:sin etujarru edelleen sanalla sanoen huono. Takajarru on kehittynyt pyörässä eniten mutta sillä nyt ei suurta merkitystä olekaan. Ajakaa nyt herran tähden jotain pyörää jossa on oikeasti JARRUT. vm 2000 Duncatti monsterissa on tunnokkaampi (yhdellä levyllä) toteutettu etujarru kun uudessa busassa.

Muuten K8 vrs vanha:
-Pikkasen paremmin löylyä, nousee pystyyn varsinkin paljon herkemmin:)
-Tärisee vähemmän
-Vaihdenäyttö kiva juttu (vanhemmassakin helposti hoidettavissa Giprolla)
-Kate suojaa ajoviimalta pikkasen paremmin
-Vanhemmassa parempi mittaristo (uudesta puuttuu kulutusnäyttö ja epäselvempi)
-Mun mielestä ajettavuudessa ei selkeitä eroja (edellytäen että molemmissa rengastus/alusta kunnossa)

Yhteenvetona mun mielestä isohkoa eroa ei ole! Toki uusi on aina uusi ja monelta osin hieman parempi mutta ratkaisevaa ISOA eroa ei minun mielestäni ole.
Kekee

Viesti Kirjoittaja Kekee »

etujarru...surkea k8 toivottavasti paranee ku palat ja letkut vaihtaa...yks huono puoli kansa mutta mahtaa olla jokasessa...nilkoille puhaltaa vettä kunnolla vesisateella originaaleilla systeemeillä perässä...hmmm en mie silti moiti yhtään :D
TJJ

Viesti Kirjoittaja TJJ »

Henk koht en löytänyt merkittävää eroa uuden ja vanhan välillä.

Paitsi uuden jotenkin mulle huonomman ajoasennon.
Bonebreakers MC

BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
jokiar

Viesti Kirjoittaja jokiar »

Nyt ajanu 5000km uudella ja viikko sitte kaveri halus kokeilla tuota K8 ja minä sitten hyppäsin hänen vanhakoppasen päälle ja ainakin minä huomasin heti käsiteltävyydessä eron. Sekä suurella, että pienemmällä nopeudella. Voima tuntui tietysti eriltä monella tapaa ja noin 40km ajon jälkeen vaihdoin ilolla oman pyörän takaisin alle.. :smoking: Olin oikeastaan yllättynyt noinkin suurista eroista, tosin hänen -01 on täysin vakio ja tuon mun K8 ei oo... :D
xsakkex

Viesti Kirjoittaja xsakkex »

mike kirjoitti:K8:sin etujarru edelleen sanalla sanoen huono. Takajarru on kehittynyt pyörässä eniten mutta sillä nyt ei suurta merkitystä olekaan. Ajakaa nyt herran tähden jotain pyörää jossa on oikeasti JARRUT. vm 2000 Duncatti monsterissa on tunnokkaampi (yhdellä levyllä) toteutettu etujarru kun uudessa busassa.

Muuten K8 vrs vanha:
-Tärisee vähemmän
-Mun mielestä ajettavuudessa ei selkeitä eroja (edellytäen että molemmissa rengastus/alusta kunnossa)

Yhteenvetona mun mielestä isohkoa eroa ei ole! Toki uusi on aina uusi ja monelta osin hieman parempi mutta ratkaisevaa ISOA eroa ei minun mielestäni ole.
:blues: asian tuntija en todellakaan ole. Keväällä oli alla ajamaton K7. kilometrit 1500 vaihdoin ennen vappua K8 kilometrejä 6040 takana. Jarrut ihan bueno molemmissa. mitense meni ajattele ennenkuin törmäilet vai miten se oli. xx jarrut olivat hienot, ( sorry )
vua mutta bussi on bussi ! :blues:
suzuki vx 800
yahama thderace 1000 2000-2004
blacbird1000xx 2004-2006
hayabusa k 7 musta2007
hayjabusa k8 harmaa/musta 2007-2009
hayabusa k8 ormu 2010
busapappa2

mike kirjoitti:K8:sin etujarru edelleen sanalla sanoen huono. Takajarru on kehittynyt pyörässä eniten mutta sillä nyt ei suurta merkitystä olekaan. Ajakaa nyt herran tähden jotain pyörää jossa on oikeasti JARRUT. vm 2000 Duncatti monsterissa on tunnokkaampi (yhdellä levyllä) toteutettu etujarru kun uudessa busassa.

Muuten K8 vrs vanha:
-Tärisee vähemmän

Kyllä täsä oon mike koitellut jos jonkin moista mopoo, joista ehkä joku kawa oli jarruiltaan eroava parempaan suuntaan ?? Muissa oli sitten Dugati, Bemari, Honta, Kawa tai mikä tahansa muu Suzukeista Niin ei MUN ajotavalla isoja eroja ole ?? K4 / 05 Malllissa huolsin takuuajan Heinolla ja Vahteristo lykkäs mulle ajoon aina erilaista vimpainta huollon ajaksi. ???

Ja en todellakaan huomannut mitään suurempia eroja jarruissa .

Voihan olla, että eroa löytyy myös ajotavassa ? Yhen kerran tein jopa lukkojarrutuksen K4 :lla kun meinasin ajaa Maran ( Nesmitin ) perään viäme suvena Murole porukka ajelussa . 1,5 m mustaa vanaa etupyörästä, ja kahvasta irti just, ennen kuin karkas etunen alta . Ja sillon mulla EI ollut vielä ees teräspunosletkuja . :;):

Edited By busapappa2 on 1216661984
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
103-1116517908

Viesti Kirjoittaja 103-1116517908 »

Se että saat etujarrun painettua lukkoon, ei tarkoita että sulla ois hyvät jarrut.

Edited By gold on 1216753783
jokiar

Viesti Kirjoittaja jokiar »

Se miten tarviit etujarruja, on suoraan suhteessa kaasukäteen.. :thumbup: Takajarru on vain pyörän kaatamista varten.. :oho: Kyllä nämä Busan jarrut riittää "normi" käyttäjälle kuten mä.. :smoking:
Sepe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepe »

Tulipa tänään piiiiiitkästä aikaa tultua busalla töihin ja kyllähän ne jarrut aika paskat on vaikka paloina onkin kisasinterit (GFA188HH) ja teräspunosletkut. Ja noi tuntui silloin aikanaan paaaljon paremmilta kuin alkuperäiset palat.
Oma busa vs K8 eroa eniten tuntui olevan voimassa. Uusi on varmasti ketterämpi kuin vanha vakiona. Tuolla 20mm perän nostolla ketteryys suunnilleen samalla tasolla. (Vai oliko se kankeus) :D
busapappa2

gold kirjoitti:Se että saat etujarrun painettua lukkoon, ei tarkoita että sulla ois hyvät jarrut.
Millähän ne "Hyvät Jarrut" mitataan ?? Toispäivänä ajelin uuvella 1250 Banditilla ( Busa Virtalukon pohjan tarkastuksessa ). Muuten ihan kiva kikotin mutta hyytyy just siinä kohtaa, kun Busa vasta lähteeeeee . :tapu: Jarruissa ei muuta eroo, kuin Bandiitti niiaa syvemmälle pysäytettäessä . :bike:

Ehkä nuissa tonnisissa on hiukka hätäsemmät jarrut, mutta painookin reilusti vähempi.

Kesäkuussa ajoin -04 HD Softeilia ja -05 HD Sporsteria Epsanjassa, eikäs niissä ainaskaan jarrut PAREMMAT ollu kun Busassa. Toi hihnaveto on aikas jämäkkä, erehdyin yhteen mutkaan tuuppaan VÄHÄ liian pientä pesään, ni taka pyörä lukkoon HETI . Huh, melki säikähin . :shocked:

Mielipiteitä ja testituloksii saa olla toki vaikka kui paljon, mutta mun mielestä Busa jarrut ihan OK . :smoking:
103-1116517908

Viesti Kirjoittaja 103-1116517908 »

busapappa2 kirjoitti:
gold kirjoitti:Se että saat etujarrun painettua lukkoon, ei tarkoita että sulla ois hyvät jarrut.

Millähän ne "Hyvät Jarrut" mitataan ??
Jarrutusmatka?
Vastaa Viestiin