Shifteri ecu:uun - Ei enään vaihtoa kuutosella.... ;-)
Jasan avustuksella aletaan olemaan viimemetreillä shifterin tekemisessä. Tai siis niin pitkällä että muutaman päivän sisällä etsitään testaajia.
Vanha shifteri kytketään TRE:n tilalle, eli vaaleanpunaisen ja mustan johdon väliin - mutta TRE:tä tai PCtä ei tietenkään enään tarvita. Lisäksi tarvitaan yksi 220Ohm vastus joka tulee sarjaan shifterin kanssa. Kytkentä on siis kahden johdon liittäminen ja yhden vastuksen laittaminen toiseen näistä johdoista - onnistuu varmasti kaikilta busanisteilta.
Kun ecu uudelleenohjelmoidaan niin shifterikoodi voidaan aktivoida ECUeditor ohjelman avulla rasti ruutuun periaatteella.
Shifterissä on tällä hetkellä seuraavat ominaisuudet:
1) Normaali shifteritoiminta, polttoaineenkatkolla (kuten kommareissakin).
2) Vapaalla ja kuutosella ei enään shifteri kytkeydy, eli lentokentällä kun painaa kuutosella uutta vaihdetta ei vauhti enään hidastu
3) Shifterissä on katkoajan säätö kierroskohtaisesti niin että vaihteen kytkeytyminen eri tilanteissa voidaan varmistaa
4) Alle 3000rpm shifteri ei ole käytössä
Katkoajan säätö tulee muutaman päivän viiveellä ECUeditoriin.
Kunhan tämä toiminnallisuus saadaan testattua aidoissa olosuhteissa ajamalla, niin lisätään vielä tuo sytkänkatkokin ja saadaan vanhat shifteriboxit myyntiin...
On tietysti mahdollisuus että ei toimi kunnolla, eli tulee jotain viiveitä tai muita ongelmia - mutta työpöydällä tuo näyttää jo toimivan.
Vanha shifteri kytketään TRE:n tilalle, eli vaaleanpunaisen ja mustan johdon väliin - mutta TRE:tä tai PCtä ei tietenkään enään tarvita. Lisäksi tarvitaan yksi 220Ohm vastus joka tulee sarjaan shifterin kanssa. Kytkentä on siis kahden johdon liittäminen ja yhden vastuksen laittaminen toiseen näistä johdoista - onnistuu varmasti kaikilta busanisteilta.
Kun ecu uudelleenohjelmoidaan niin shifterikoodi voidaan aktivoida ECUeditor ohjelman avulla rasti ruutuun periaatteella.
Shifterissä on tällä hetkellä seuraavat ominaisuudet:
1) Normaali shifteritoiminta, polttoaineenkatkolla (kuten kommareissakin).
2) Vapaalla ja kuutosella ei enään shifteri kytkeydy, eli lentokentällä kun painaa kuutosella uutta vaihdetta ei vauhti enään hidastu
3) Shifterissä on katkoajan säätö kierroskohtaisesti niin että vaihteen kytkeytyminen eri tilanteissa voidaan varmistaa
4) Alle 3000rpm shifteri ei ole käytössä
Katkoajan säätö tulee muutaman päivän viiveellä ECUeditoriin.
Kunhan tämä toiminnallisuus saadaan testattua aidoissa olosuhteissa ajamalla, niin lisätään vielä tuo sytkänkatkokin ja saadaan vanhat shifteriboxit myyntiin...
On tietysti mahdollisuus että ei toimi kunnolla, eli tulee jotain viiveitä tai muita ongelmia - mutta työpöydällä tuo näyttää jo toimivan.
Eipä ole ehtinyt käymään katsomassa muttereita viimeaikoina, yleensä niillä on siellä pajalla taipumus jonkinlaiseen koneen muotoon vääntäytyä. Vaimoltakin tuli palautetta että ei ole koko kesänä saanut kunnon kyytiä bussin perässä istuen - eli täytyy varmaan järjestää aikaa ajamiselle eikä tällaisten kilkuttimien tekemiselle.
Testaajien olisi hyvä olla kavereita joilla on säädöissä oleva valmis shifteri pyörässä, joko kommari tai joku muu. Sitten tiedetään että mekaniikka toimii. Mulla on tuolla jampan shifterivarsi, mutta seon vielä asentamatta - heti kun on aikaa niin laitan sen omaan mopoon jotta pääsen itsekin tähän testaajaryhmään.
Jaakon automaatibusa on toteutettavissa niin että laitetaan sulle vaihtovalo...
Yksi mahdollisuus vaihtovaloksi olisi tuo FI valo, sen voisi sytyttää ja sammuttaa ECU:sta, mutta en tiedä kuinka nopeasti sen saa päälle / pois. Laitetaan harkintaan...
Edited By PetriK on 1218744434
Testaajien olisi hyvä olla kavereita joilla on säädöissä oleva valmis shifteri pyörässä, joko kommari tai joku muu. Sitten tiedetään että mekaniikka toimii. Mulla on tuolla jampan shifterivarsi, mutta seon vielä asentamatta - heti kun on aikaa niin laitan sen omaan mopoon jotta pääsen itsekin tähän testaajaryhmään.
Jaakon automaatibusa on toteutettavissa niin että laitetaan sulle vaihtovalo...
Yksi mahdollisuus vaihtovaloksi olisi tuo FI valo, sen voisi sytyttää ja sammuttaa ECU:sta, mutta en tiedä kuinka nopeasti sen saa päälle / pois. Laitetaan harkintaan...
Edited By PetriK on 1218744434
Jaakko kirjoitti:vielä automaatinen vaihto ylöspäin tietyillä kierrosluvilla niin ei tarvii lentokentällä huolehtii meneekö vaihto rajottajalle asti ennen viimistä vaihtoo. (automaatti busa.!)
Automaattihan siitä tulee kun ajat jotain rajottajaa päin jalka sopivasti polkimella...
E: olen nähnyt myös vaihtovaloa käytettävän paineilma sihteerin ohjaukseen, melko vaarallista, jos on voimaa...
Edited By Kekku on 1218745139
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
Jasa osais asentaa pudiksella tuon softan koneelle. Sitten kytkeminen on yksinkertaista. Itsekin olen miettinyt jarrukytkintä joka toimii ihan hienosti tai optokytkintä.
No ainut mikä puuttuu on tuo kill time asetusnäyttä ECUeditoriin. Siihen mulla menee ehkä tunti kun saan aikaa jossan välissä niin että katkoajan voi itsekin säätää.
Edited By PetriK on 1218745236
No ainut mikä puuttuu on tuo kill time asetusnäyttä ECUeditoriin. Siihen mulla menee ehkä tunti kun saan aikaa jossan välissä niin että katkoajan voi itsekin säätää.
Edited By PetriK on 1218745236
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
Arvaa vaan...
Niitä on erilaisia. Helpoin tapa on ostaa auton jarruvalon kytkin, se sellainen missä jarrupolin vetää kytkintä pienen jousen avulla. Sellainen on varmasti helpoin ja halvin asentaa.
Toisena vaihtoehtona olen miettinyt erilaisai magneettikytkimiä - mutta niin pitkälle en ole vielä ajatuksisa päässyt. Myös mikrokytkimet toimivat, niitähän saa säänkestävinä.
Vittaniemen Samilla on myynnissä noita RapidBiken kytkimiä, maksavat kuulemma alle satasen kappale - se taitaa olla edusllisin sifterin kytkin. Seuraava hinnaltaan on cordona noin 150e uutena, ja kommarin tuotteet jopa järkyttävät 400e uutena.
Niitä on erilaisia. Helpoin tapa on ostaa auton jarruvalon kytkin, se sellainen missä jarrupolin vetää kytkintä pienen jousen avulla. Sellainen on varmasti helpoin ja halvin asentaa.
Toisena vaihtoehtona olen miettinyt erilaisai magneettikytkimiä - mutta niin pitkälle en ole vielä ajatuksisa päässyt. Myös mikrokytkimet toimivat, niitähän saa säänkestävinä.
Vittaniemen Samilla on myynnissä noita RapidBiken kytkimiä, maksavat kuulemma alle satasen kappale - se taitaa olla edusllisin sifterin kytkin. Seuraava hinnaltaan on cordona noin 150e uutena, ja kommarin tuotteet jopa järkyttävät 400e uutena.
juu meni meni, ja oli muutenkin kuulemma sopimaton busaan ? mutta onhan se kesä ensi vuonnakin joten jos kerran on tarkoitus tehä hitekki moottori niin toki tarvitaan vaihtoonkin nopeutta ja varmuutta, nääs yli 350 vauhdissa suoritus nopeus on olematon 1800m matkalla... mutta nyt koko sakki nukkumaan.tenhulttio kirjoitti:TFM ilmottautuu testaajaksi.
Ehtiikö jo lauantaiksi pudiksen stripille?
Ajatus olis kokeilla askarrella mikrokytkin vaihdevivustoon (sifteri tais mennä myyntiin jo kwaakun aikoina, ja mistäpä sitä tähän hätään)
-Teemu
tuollainen automaatti ei ihan toimi ku just sinne rajottajalle asti ei saa päästää.Kekku kirjoitti:Jaakko kirjoitti:vielä automaatinen vaihto ylöspäin tietyillä kierrosluvilla niin ei tarvii lentokentällä huolehtii meneekö vaihto rajottajalle asti ennen viimistä vaihtoo. (automaatti busa.!)
Automaattihan siitä tulee kun ajat jotain rajottajaa päin jalka sopivasti polkimella...
E: olen nähnyt myös vaihtovaloa käytettävän paineilma sihteerin ohjaukseen, melko vaarallista, jos on voimaa...
tuo jälkimmäinen vois olla parempi, ja pienillä vaihteilla varmaan vaarallistakin. isommilla vois toimiikkin jouheesti ja nopeesti. sais tuijottaa vaan tutkaa.
jeejee 1/4 alle kympin
Minäkin voin testata. Nykyisestä toteutuksesta parin johdon veto vastuksen kera siis, helppo homma. 

Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
Muutama kysymys (mekaniikkaprojekti pyörii mielessä...)
Tuleeko vivuston tankoon veto vai työntö isommalle vaihdettaessa (käännetty kaavio)?
Rakenne on vakiona ilmeisesti niin että tangon toisessa päässä on M6x1 kierre ja toisessa sama mutta vasemmankätisellä kierteellä?
Lue: voiko esim tuommoista käyttää pohjana?
http://www.biltema.fi/osteri....e=25335
(ei viittis hommata vasemmankätistä kierrepakkaa/tappia).
Löytyskö hyvää kuvaa setupista? Tässähän on vielä muutama tunti aikaa antaa lastun lentää sorvissa
-Teemu
edit: pitääkö olla sulkeutuva vaiko avautuva kosketin?
Edited By tenhulttio on 1218787283
Tuleeko vivuston tankoon veto vai työntö isommalle vaihdettaessa (käännetty kaavio)?
Rakenne on vakiona ilmeisesti niin että tangon toisessa päässä on M6x1 kierre ja toisessa sama mutta vasemmankätisellä kierteellä?
Lue: voiko esim tuommoista käyttää pohjana?
http://www.biltema.fi/osteri....e=25335
(ei viittis hommata vasemmankätistä kierrepakkaa/tappia).
Löytyskö hyvää kuvaa setupista? Tässähän on vielä muutama tunti aikaa antaa lastun lentää sorvissa

-Teemu
edit: pitääkö olla sulkeutuva vaiko avautuva kosketin?
Edited By tenhulttio on 1218787283
tenhulttio kirjoitti:Muutama kysymys (mekaniikkaprojekti pyörii mielessä...)
Tuleeko vivuston tankoon veto vai työntö isommalle vaihdettaessa (käännetty kaavio)?
Rakenne on vakiona ilmeisesti niin että tangon toisessa päässä on M6x1 kierre ja toisessa sama mutta vasemmankätisellä kierteellä?
Lue: voiko esim tuommoista käyttää pohjana?
http://www.biltema.fi/osteri....e=25335
(ei viittis hommata vasemmankätistä kierrepakkaa/tappia).
Löytyskö hyvää kuvaa setupista? Tässähän on vielä muutama tunti aikaa antaa lastun lentää sorvissa
-Teemu
edit: pitääkö olla sulkeutuva vaiko avautuva kosketin?
Veto. Kierteet noin niinkuin sanoit. Setup vaikka näin:
http://www.hiekkalaatikko.org/gallery/busa_sekalaiset/18032007027_G
http://www.hiekkalaatikko.org/gallery/busa_sekalaiset/18032007029_G
Sulkeutuva eli kytkee johdot aktivoituessaan.
edit: Voima joka aktivoitumiseen vaaditaan olisi hyvä olla säädettävissä.
Edited By jarim on 1218795246
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport