Haittaako vääntyneet keulaputket?
Ameriikan kauppias väitti, että putket olisivat suorat, niinpä pistin tilaukseen, mutta kuinkas kävikään...
Huollossa mitattiin ulkoputkien heitoksi 0,17 mm ja 0,15 mm.
Palautanko putket vai pistänkö alle? Käytetyistä on tietty kyse. Periaatteessa voisi palauttaa, väitettiin että ovat suorat. Myyjä lupasi palauttaa rahat, kun palautan putket. Stefat ja öljyt ehdin tietty jo vaihdattaa.
Miten noin pieni putkien "vääntyneisyys" vaikuttaa käytännön ajoon? Pitääkö olla Rossi, että tuo haittaa ajoa, vai tuntuuko käytännön ajossakin vähäisemmälläkin ajokokemuksella? Radalla pyörällä ei ole tarkoitus ajaa.
Huollossa mitattiin ulkoputkien heitoksi 0,17 mm ja 0,15 mm.
Palautanko putket vai pistänkö alle? Käytetyistä on tietty kyse. Periaatteessa voisi palauttaa, väitettiin että ovat suorat. Myyjä lupasi palauttaa rahat, kun palautan putket. Stefat ja öljyt ehdin tietty jo vaihdattaa.
Miten noin pieni putkien "vääntyneisyys" vaikuttaa käytännön ajoon? Pitääkö olla Rossi, että tuo haittaa ajoa, vai tuntuuko käytännön ajossakin vähäisemmälläkin ajokokemuksella? Radalla pyörällä ei ole tarkoitus ajaa.
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
Olettaen että mittaus tehtiin laittamalla putki kiinni molemmista päistä -> keskeltä mitataan heittokellolla kappaletta pyöritettäessä:
En olis huolissaan noin pienestä heitosta. Mahtanee tulla tuollainen kierous jo kun kappale koneistetaan ja pinnoitetaan (=jos saisin omatekemälle osalle noin pienen epämuotoisuuden niin olisin tyytyväinen).
Ja mikäänhän ei estä suoristamasta putkia jos häiritsee. Lopputuloksena tosin saattais olla 10x kierompi keulaputki...
En olis huolissaan noin pienestä heitosta. Mahtanee tulla tuollainen kierous jo kun kappale koneistetaan ja pinnoitetaan (=jos saisin omatekemälle osalle noin pienen epämuotoisuuden niin olisin tyytyväinen).
Ja mikäänhän ei estä suoristamasta putkia jos häiritsee. Lopputuloksena tosin saattais olla 10x kierompi keulaputki...
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
Busajasa: Laita putki toisesta päästä kiinni sorvin pakkaan ja toisesta päästä tukilaakeriin. Mittakello keskelle putkea ja pyöritä sorvin pakkaa käsin.
Jos ei ole sorvia käytettävissä niin sitte tarvitaan "v-palikat" (en tiä oikeaa nimeä, terästä oleva kuutio johon on koneistettu v-ura). Ehkä joku muukin vakaa alusta käy???
Jos ei ole sorvia käytettävissä niin sitte tarvitaan "v-palikat" (en tiä oikeaa nimeä, terästä oleva kuutio johon on koneistettu v-ura). Ehkä joku muukin vakaa alusta käy???
tenhulttio kirjoitti:Busajasa: Laita putki toisesta päästä kiinni sorvin pakkaan ja toisesta päästä tukilaakeriin. Mittakello keskelle putkea ja pyöritä sorvin pakkaa käsin.
Jos ei ole sorvia käytettävissä niin sitte tarvitaan "v-palikat" (en tiä oikeaa nimeä, terästä oleva kuutio johon on koneistettu v-ura). Ehkä joku muukin vakaa alusta käy???
juu nuo V-palikat voinee veistää vaikka 2/4 laudasta.. Ei vain viitsisi iroittaa yläkolmiosta - toki hetkessä tehty jos mittaus sen vaatii... Onko helppoa keinoa mitata paikallaan luotettavasti?
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
Minun ja Jounin putket olisi irrallaan. Mitataanko?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
jarim kirjoitti:Minun ja Jounin putket olisi irrallaan. Mitataanko?
No mulla olisi mittaukseen heitää tuliterä tuumanen heittokello..
ps: kun tässä hommataan astelevy niin saadaan nokat ajoitettua..
Edited By busajasa on 1231535913
En ota kantaa ton heiton merkitykseen, mutta tuskin sillä on enempää merkitystä kuin sillä kun joku Hulttio ajeli Joensuussa 337kmh ja putket oli vain yläkolmiosta kiinni!!tuomask kirjoitti:Ameriikan kauppias väitti, että putket olisivat suorat, niinpä pistin tilaukseen, mutta kuinkas kävikään...
Huollossa mitattiin ulkoputkien heitoksi 0,17 mm ja 0,15 mm.
Palautanko putket vai pistänkö alle? Käytetyistä on tietty kyse. Periaatteessa voisi palauttaa, väitettiin että ovat suorat. Myyjä lupasi palauttaa rahat, kun palautan putket. Stefat ja öljyt ehdin tietty jo vaihdattaa.
Miten noin pieni putkien "vääntyneisyys" vaikuttaa käytännön ajoon? Pitääkö olla Rossi, että tuo haittaa ajoa, vai tuntuuko käytännön ajossakin vähäisemmälläkin ajokokemuksella? Radalla pyörällä ei ole tarkoitus ajaa.
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
Jouniri kirjoitti:En ota kantaa ton heiton merkitykseen, mutta tuskin sillä on enempää merkitystä kuin sillä kun joku Hulttio ajeli Joensuussa 337kmh ja putket oli vain yläkolmiosta kiinni!!
Niinpä. Mutta kun on itte sekä montteeri että kuski niin ei voi edes muita syyttää (varsinkin ko joutu itte kiiressä asenteleen ne kahvojen korotukset/keulanlaskupalikat -> oma vika kun pultit jäi löysälle, vaikka voisin kyllä vaikka vannoa että kiristin ne, vaikkakin löysään momenttiin).
Vaan hyväksihän pelkästään ne pienet välykset on...
Tai ehkä sitteki vaaditaan MikaB tulevaisuudessa aina mukaan

tenhulttio kirjoitti:Jouniri kirjoitti:En ota kantaa ton heiton merkitykseen, mutta tuskin sillä on enempää merkitystä kuin sillä kun joku Hulttio ajeli Joensuussa 337kmh ja putket oli vain yläkolmiosta kiinni!!
Niinpä. Mutta kun on itte sekä montteeri että kuski niin ei voi edes muita syyttää (varsinkin ko joutu itte kiiressä asenteleen ne kahvojen korotukset/keulanlaskupalikat -> oma vika kun pultit jäi löysälle, vaikka voisin kyllä vaikka vannoa että kiristin ne, vaikkakin löysään momenttiin).
Vaan hyväksihän pelkästään ne pienet välykset on...
Tai ehkä sitteki vaaditaan MikaB tulevaisuudessa aina mukaan
No mutta hyvinhän se lopulta meni..?
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
busajasa kirjoitti:No mutta hyvinhän se lopulta meni..?
Yep!
Itseasiassahan se alakolmion kiristysmomentit on melko pienet (23 nm/Busa).
Enska-/crossimehet vissiin suosittelee vielä löysempää kiinnitystä (pitääpä lueskella kottaraisen manuskaa lähitulevaisuudessa). Liian kireällä olevat pultit ahdistaa sisäputkien liikettä -> löysempi parempi, kunhan kiinni ovat :p
Enivei, jos jollakulla olis hyvät sisäputket irtaallaan niin Tyrnävällä onnistuis suoruuden/kierouden mittaus hulttion tallissa (ottakaapa yhteyttä).
Nuo pienet kympin heitot keulaputkissa ei vaikuta mitään, jos se on pitkällä matkalla.
Tärkeämpää on että molemmat putket on samassa linjassa, mihin vaikuttaa eniten onko ylä ja alakolmion reijät linjoissa toisiinsa. Tietenkin jos toinen keulaputki on yläosasta 0,15mm kiero ekan 200mm matkalla, niin alhaalla heittoa on ainakin 1mm putkien välillä.
Parhaan hyödyn mittauksesta saisi siten että keula kasassa yläkolmiossa putket paikoillaan saisi sen mittakoneeseen, jossa voi mitata monen mittapisteen kautta putkien samansuuntaisuuden, jolloin näkyisi kaikkien heittojen vaikutus lopputulokseen.
Tärkeämpää on että molemmat putket on samassa linjassa, mihin vaikuttaa eniten onko ylä ja alakolmion reijät linjoissa toisiinsa. Tietenkin jos toinen keulaputki on yläosasta 0,15mm kiero ekan 200mm matkalla, niin alhaalla heittoa on ainakin 1mm putkien välillä.
Parhaan hyödyn mittauksesta saisi siten että keula kasassa yläkolmiossa putket paikoillaan saisi sen mittakoneeseen, jossa voi mitata monen mittapisteen kautta putkien samansuuntaisuuden, jolloin näkyisi kaikkien heittojen vaikutus lopputulokseen.
SMR - team
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar