Haittaako vääntyneet keulaputket?

Alustan/jousituksen säädöt, renkaat/vanteet, ketjut/rattaat.
Tarinaa myös jarruista.
116-1117441574

Viesti Kirjoittaja 116-1117441574 »

Ameriikan kauppias väitti, että putket olisivat suorat, niinpä pistin tilaukseen, mutta kuinkas kävikään...

Huollossa mitattiin ulkoputkien heitoksi 0,17 mm ja 0,15 mm.

Palautanko putket vai pistänkö alle? Käytetyistä on tietty kyse. Periaatteessa voisi palauttaa, väitettiin että ovat suorat. Myyjä lupasi palauttaa rahat, kun palautan putket. Stefat ja öljyt ehdin tietty jo vaihdattaa.

Miten noin pieni putkien "vääntyneisyys" vaikuttaa käytännön ajoon? Pitääkö olla Rossi, että tuo haittaa ajoa, vai tuntuuko käytännön ajossakin vähäisemmälläkin ajokokemuksella? Radalla pyörällä ei ole tarkoitus ajaa.
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Olettaen että mittaus tehtiin laittamalla putki kiinni molemmista päistä -> keskeltä mitataan heittokellolla kappaletta pyöritettäessä:

En olis huolissaan noin pienestä heitosta. Mahtanee tulla tuollainen kierous jo kun kappale koneistetaan ja pinnoitetaan (=jos saisin omatekemälle osalle noin pienen epämuotoisuuden niin olisin tyytyväinen).
Ja mikäänhän ei estä suoristamasta putkia jos häiritsee. Lopputuloksena tosin saattais olla 10x kierompi keulaputki...
116-1117441574

Viesti Kirjoittaja 116-1117441574 »

Joo, kyllä tuo heittikellolla tehtiin. Aika pieneltä tuo "käyryys" tuntuu.
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Juu mahtaako kukaan mitannut omiaan.. kuten tenhulttio edellä mainitsi niin ei taida originaaleista käytetyistä löytyä suorempaa... Voinpa omani (15tkm) yrittää mitata viikonloppuna jos kerrot kuinka mittasitte teidän putket.. jos ei vaadi koko keulan purkamista.
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
116-1117441574

Viesti Kirjoittaja 116-1117441574 »

Molemmat putket oli irrotettuna. Heittokellolla mittaus on minulle outo mittaustapa, en osaa itse mittauksesta kertoa sen tarkemmin.
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Busajasa: Laita putki toisesta päästä kiinni sorvin pakkaan ja toisesta päästä tukilaakeriin. Mittakello keskelle putkea ja pyöritä sorvin pakkaa käsin.
Jos ei ole sorvia käytettävissä niin sitte tarvitaan "v-palikat" (en tiä oikeaa nimeä, terästä oleva kuutio johon on koneistettu v-ura). Ehkä joku muukin vakaa alusta käy???
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

tenhulttio kirjoitti:Busajasa: Laita putki toisesta päästä kiinni sorvin pakkaan ja toisesta päästä tukilaakeriin. Mittakello keskelle putkea ja pyöritä sorvin pakkaa käsin.
Jos ei ole sorvia käytettävissä niin sitte tarvitaan "v-palikat" (en tiä oikeaa nimeä, terästä oleva kuutio johon on koneistettu v-ura). Ehkä joku muukin vakaa alusta käy???

juu nuo V-palikat voinee veistää vaikka 2/4 laudasta.. Ei vain viitsisi iroittaa yläkolmiosta - toki hetkessä tehty jos mittaus sen vaatii... Onko helppoa keinoa mitata paikallaan luotettavasti?
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

No olisko sitten teräsviivain (saha/vatupassi/jne jne) ja rakotulkki?

Tosin paikallaanhan (vaikka siis koko iskari olisi irrallaankaan) siitä putkesta ei tule mitattua kuin ~puolet. Eli pitäis se sisäputki (kait me siitä kuitenki puhutaan?) mielellään olla irti -> sitten mittaus.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4616
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Minun ja Jounin putket olisi irrallaan. Mitataanko?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

jarim kirjoitti:Minun ja Jounin putket olisi irrallaan. Mitataanko?

No mulla olisi mittaukseen heitää tuliterä tuumanen heittokello..

ps: kun tässä hommataan astelevy niin saadaan nokat ajoitettua..




Edited By busajasa on 1231535913
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

tuomask kirjoitti:Ameriikan kauppias väitti, että putket olisivat suorat, niinpä pistin tilaukseen, mutta kuinkas kävikään...

Huollossa mitattiin ulkoputkien heitoksi 0,17 mm ja 0,15 mm.

Palautanko putket vai pistänkö alle? Käytetyistä on tietty kyse. Periaatteessa voisi palauttaa, väitettiin että ovat suorat. Myyjä lupasi palauttaa rahat, kun palautan putket. Stefat ja öljyt ehdin tietty jo vaihdattaa.

Miten noin pieni putkien "vääntyneisyys" vaikuttaa käytännön ajoon? Pitääkö olla Rossi, että tuo haittaa ajoa, vai tuntuuko käytännön ajossakin vähäisemmälläkin ajokokemuksella? Radalla pyörällä ei ole tarkoitus ajaa.
En ota kantaa ton heiton merkitykseen, mutta tuskin sillä on enempää merkitystä kuin sillä kun joku Hulttio ajeli Joensuussa 337kmh ja putket oli vain yläkolmiosta kiinni!!
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Jouniri kirjoitti:En ota kantaa ton heiton merkitykseen, mutta tuskin sillä on enempää merkitystä kuin sillä kun joku Hulttio ajeli Joensuussa 337kmh ja putket oli vain yläkolmiosta kiinni!!

Niinpä. Mutta kun on itte sekä montteeri että kuski niin ei voi edes muita syyttää (varsinkin ko joutu itte kiiressä asenteleen ne kahvojen korotukset/keulanlaskupalikat -> oma vika kun pultit jäi löysälle, vaikka voisin kyllä vaikka vannoa että kiristin ne, vaikkakin löysään momenttiin).
Vaan hyväksihän pelkästään ne pienet välykset on...

Tai ehkä sitteki vaaditaan MikaB tulevaisuudessa aina mukaan :apua:
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

tenhulttio kirjoitti:
Jouniri kirjoitti:En ota kantaa ton heiton merkitykseen, mutta tuskin sillä on enempää merkitystä kuin sillä kun joku Hulttio ajeli Joensuussa 337kmh ja putket oli vain yläkolmiosta kiinni!!

Niinpä. Mutta kun on itte sekä montteeri että kuski niin ei voi edes muita syyttää (varsinkin ko joutu itte kiiressä asenteleen ne kahvojen korotukset/keulanlaskupalikat -> oma vika kun pultit jäi löysälle, vaikka voisin kyllä vaikka vannoa että kiristin ne, vaikkakin löysään momenttiin).
Vaan hyväksihän pelkästään ne pienet välykset on...

Tai ehkä sitteki vaaditaan MikaB tulevaisuudessa aina mukaan :apua:

No mutta hyvinhän se lopulta meni..?
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

busajasa kirjoitti:No mutta hyvinhän se lopulta meni..?

Yep!

Itseasiassahan se alakolmion kiristysmomentit on melko pienet (23 nm/Busa).
Enska-/crossimehet vissiin suosittelee vielä löysempää kiinnitystä (pitääpä lueskella kottaraisen manuskaa lähitulevaisuudessa). Liian kireällä olevat pultit ahdistaa sisäputkien liikettä -> löysempi parempi, kunhan kiinni ovat :p

Enivei, jos jollakulla olis hyvät sisäputket irtaallaan niin Tyrnävällä onnistuis suoruuden/kierouden mittaus hulttion tallissa (ottakaapa yhteyttä).
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Nuo pienet kympin heitot keulaputkissa ei vaikuta mitään, jos se on pitkällä matkalla.

Tärkeämpää on että molemmat putket on samassa linjassa, mihin vaikuttaa eniten onko ylä ja alakolmion reijät linjoissa toisiinsa. Tietenkin jos toinen keulaputki on yläosasta 0,15mm kiero ekan 200mm matkalla, niin alhaalla heittoa on ainakin 1mm putkien välillä.

Parhaan hyödyn mittauksesta saisi siten että keula kasassa yläkolmiossa putket paikoillaan saisi sen mittakoneeseen, jossa voi mitata monen mittapisteen kautta putkien samansuuntaisuuden, jolloin näkyisi kaikkien heittojen vaikutus lopputulokseen.
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Vastaa Viestiin