Harmaatuodut busat. - Kokemuksia, hintoja, takuita, yms.

Kaikki yleiset höpötykset ja jutut jotka eivät sovi muihin foorumeihin tänne..
97-1138034357

Viesti Kirjoittaja 97-1138034357 »

Terve!

On tuossa ollu harkinnassa yhtenä vaihtoehtona busan laitto ensi kesäksi. Onko porukka ostanu Hayabusia paljonki ns. harmaatuotuina eli ei "Suomen Suzukin maahantuojan" kautta toimitettavia pyöriä?? Näitähän alkaa nykypäivänä olemaan vähän joka paikassa. Tunnetuin lienee EE-speed. Itse harkinnut pyörän hommaamista Ylivieskasta J. Kärkkäiseltä. Jos porukka on tuolta ko. liikkeestä busansa hommannut, niin olisi mukava kuulla kaikenlaisia kokemuksia.

Muutenkin kiinnostaa, että kuinka takuu on pelannu, missä huollatatte nämä "harmaatuodut", yms.

Olen kysellyt jälleenmyyjiltä ja heidän mielipiteensä on (tietenkin), että näihin harmaa pyöriin ei heidän kautti voi esimerkiksi osia tilata, kun ei runkonumeroa tietokannoista löydy, ja että joutuvat armotta huoltojonoissa viimeiseksi. Kuullostaa hiukan oudolta ja puolueelliselta mielipiteeltä ???

Edellä esitettyihin olisi hyvä kuulla teidän kommentteja!
Suuri kiitos! :D :D

Toivottavasti tästä ei ole jo aihetta, en löytäny äkkiseltään haulla... :(
84-1131181311

Viesti Kirjoittaja 84-1131181311 »

Jos asenne huoltoihin tuota luokkaa niin suosittelen suoraan palveluntarjoajan vaihtoa. Korpiahoa voin suositella, omat kokemukset ovat todellä hyvät. :bike: Takuu (2v ostosta) omassani normaalisti voimassa, vaikka Saksasta tuotu (uutena).

Edited By TeeCay on 1140475083
109-1114418166

Viesti Kirjoittaja 109-1114418166 »

Oma busani viime keväänä EE-Speediltä ostettu ja toistaiseksi yhteistyö ko. liikkeen kanssa pelannut hienosti. Takuujuttuja tosin ei ole ollut kuin hälyttimen osalta mutta se ainakin hoitui todella sujuvasti. :respekt: Huollotkin järjestyneet hyvin. :D (Termi "harmaatuonti" lienee vanhentunut, nykyään voi kai samalla merkillä olla useita maahantuojia Suomessa ilman että yhdellä olisi monopoli).
97-1138034357

Eli tuon kommentin nuihin varaosien saamattomuuteen ja huoltoihin olen saanut usealta eri merkin "viralliselta" jälleenmyyjältä. Toisaalta ymmärtää, että ilmanmuuta heidän täytyy puolustella oikeen tuotuja laitteita, jotta saavat itse pyörän minulle myytyä. En ole koskaan kuullutkaan, että menet liikkeeseen ostamaan esimerkiksi ketjuja ja rattaita, renkaita tai mitä tahansa pikku hilpettä, niin myyjä kysyy pyörän runkonumeroa. Sitten, kun ei Suzukin maahantuojalta löydy sitä, niin sanotaan, että "juu, ei saada sun pyörään mitään osia". :D
Asiahan voi hyvinkin koskea sellaisia osia, kuten lohkot tai muut, joihin numerot on kirjattu.

Tuo huoltojonoissa syrjiminen on myöskin heidän tapansa osoittaa, että pyörä tulee ostaa viralliselta maahantuojalta. Näitä tarinoita kertoivat siis erimerkkien edustajat, joilla on myynnin edustuksen lisäksi ko. merkin huolto.

Mutta kaikista näistä asioista olisi mukava kuulla kokemuksia teiltä, joilla itsellä on "harmaatuotu" pyörä ja kokemusta huolloista/varaosien hankkimisesta. Onko se todella noin epätoivoista?? :( :D

JA JOTTEI TULE VÄÄRIN YMMÄRRYKSIÄ:
J. Kärkkäinen Ylivieskassa ei ole antanut mitään em. kommentteja. Tietystikään, kun itse harmaana Suzukia tuovat. Sieltä olen ainoastaan hintoja kyselly ja pyörän ostoa sieltä harkitsen. Heidän toiminnassaan ei ole valittamista...ainakaan vielä, kun ei mitää oo hankittukaan. :p
Esabusa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Esabusa »

Edellisen Busan osti Forssasta Motofocuksesta. Pyörässä itsessään ei ollut mitään sanomista. Teetätin siellä sen ensimmäisen huollon ....... olivat käyttäneet tarvikeosia .... uudessa pyörässä. Sinnehän jäi myös se mun BMWkin kun eivät saaneet korjattua huollossa rikkomaansa ja .......

Muut huollot teetätin Lohjalla maahantuojan edustajalla ja Power Kingsesissä. Paikallisen suzuki-edustajan toiminnasta ei ollut suuremmin sanomista, sanoivat suoraan, että heidän itsensä myymien pyörien huollot menevät ensin ja sitten vasta muut (ei kait kukaan tosissaan edes muuta voi odottaakaan). Silti huollot tuli tehtyä ajallaan ja normi hintaan.

Power Kings- on sitten kutitellut entisen pyörän ja nykyinenkin on siellä. En varmaankaan veisi uutta vimpainta heille jos olisi ollut edellisen kanssa ongelmia. Ja onhan heillä Hondan merkkihuolto.

Kannattaa kuitenkin tarkastaa noiden harmaatuojien ns. mp-huollot. Periaatehan on ettei uuteen laiteta huolloissa tarvikeosia? Ja kaikki hommathan tulee tehtyä kunnolla?
Esa

2002 2xSS1000
2003 3xSS1000, BB1500
-Artsi-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

arpuuzi kirjoitti:Olen kysellyt jälleenmyyjiltä ja heidän mielipiteensä on (tietenkin), että näihin harmaa pyöriin ei heidän kautti voi esimerkiksi osia tilata, kun ei runkonumeroa tietokannoista löydy, ja että joutuvat armotta huoltojonoissa viimeiseksi.

Ihan potaskaa tuollainen. Tekisin selväksi tuollaiselle liikkeelle ettei heidänlaisiaan tarvita alalla lainkaan ja lähtisin pihalle moisesta kioskista.

Suomen Suzukin "virallinen" maahantuoja on Suzuki International Europe Gmbh, Suomen sivuliike. Eli saksalainen yritys. Mm. kaikki varaosat Suomeen tilataan Saksan varastosta. Miettikääpä tätä jos joku yrittää väittää ettei muka löydy tietokannoista....
Juuri tilasin omaan "harmaaseeni" kannentiivisteen, viralliselta jälleenmyyjältä ilman mitään ongelmia. Suosikaa sellaisia joiden kanssa homma pelaa.

Loppuun pikku vinkki: jos oisin uudehkoa busaa etsimässä niin tuolla voisi olla vaihtoehto:
Speederman

'02 Busa, ajettu 4900 km ,taxfreehinta 7900 e, mopokin lienee jo Suomessa (ei ulkomaanrahtikuluja).
Club 100 m/s
Esabusa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Esabusa »

-Artsi- kirjoitti:Suomen Suzukin "virallinen" maahantuoja on Suzuki International Europe Gmbh, Suomen sivuliike. Eli saksalainen yritys. Mm. kaikki varaosat Suomeen tilataan Saksan varastosta. Miettikääpä tätä jos joku yrittää väittää ettei muka löydy tietokannoista....
Juuri tilasin omaan "harmaaseeni" kannentiivisteen, viralliselta jälleenmyyjältä ilman mitään ongelmia. Suosikaa sellaisia joiden kanssa homma pelaa.
Totta höpiset A, mutta mulle tuputettiin sellaista tuolla Forssasta aikoinaan, ettei virallinen maahantuoja myy heille varaosia yms.

Uskoo ken tahtoo. Ei Suomi niin suuri markkina-alue ole että noin voisi toimia, varsinkaan jos haluaa jatkaa pisnistoimintaa.

Ne harvat kerrat joissa on tarvittu ns.maakonttorin palveluksia niin palvelu on pelannut ilman mitään kitkaa.
Esa

2002 2xSS1000
2003 3xSS1000, BB1500
mike

Viesti Kirjoittaja mike »

Mulla harmaatuonti viime keväältä. Takuujuttuja ei luonnollisestikkaan ole ollut, kun busasta on kysymys:). Varaosia saa ihan normaalisti ja esim katteet tulevat erikoisväreihin ihan normaalisti (ei kuitenkaan ole ollut tarvetta näillekään:). Suomen maassahan mitään busankatteita tuskin kellään on hyllyssä ja Saksan maalta tilatessa on ihan sama onko väriä tuotu Suomeen virallisesti vai ei. Huoltoliikkeet joilla ei siis ole myyntiä, eivät syrji millään lailla näitä pyöriä. Ainoastaan jos pyörään tulee takuuasioita on "Suomen virallinen sivuliike" kieltäytynyt korvaamasta takuukuluja huoltoliikkeelle. Eli tehdastakuu ei toimi ainakaan ihan ilman riitaa. Tälläisessä tapauksessa on hyvä muistaa että vika ei siis ole huoltoliikkeen vaan ihan jossain muualla...
Jos harmaatuodussa poikii siis esimerkiksi kone jossain toisella puolella valtakuntaa kun pyörän uittanut firma, niin silloin on tiedossa käyttäjälleen onglemia (kellään tuskin on varaa maksaa koneremonttia huoltoliikkelle kesken kesälomaa).
Oma mielipiteeni asiaan on että tilanne on käsittämätön. Esimerkiksi turistilla jonka pyörä hajoaa tänne pohjolaan tuskin peritään penniäkään takuukorjauksesta.
Kyselin maililla viime kesänä asiaa viralliselta sivuliikkeeltä, mutta mailiini ei ole vielä vastattu... Soittelin syyskuussa ja kerrottiin että he korvaavat vain heidän tuomiensa pyörien takuuongelmat, eivät muiden uittamien pelien takuuasioita... Pyysin kirjallisena, kieltäytyivät...
Uskomaton tilanne, autopuolella on ihan sama mistä olet autosi ostanut, jos auto poikii tehtaan takuun voimassaoloaikana auto korjataan veloituksetta. Mielestäni "virallisen sivuliikkeen" kanta sotii EU:n tavaroiden vapaan liikkumisen lakeja vastaan.
No, toisaalta tosiasia on sekin että takuun myöntää myyjä. Eikä "virallisen" kantakaan ihmetytä kun noin kolmannes viime vuosina Suomessa rekisteröidyistä Suzukeista on tullut maahan muiden käsien kautta.

Lopuksi: mielestäni uskaltaa hyvin näin "valmiin" tuotteen ostaa varsinkin jos hinta on selvästi edullisempi kuin virallisia kanavia tuodun. Ylivuotisia sai jostain vielä todella sopivasti...
97-1138034357

Joo, no tuon hinnan vuoksihan itsekin ostaisin mielellään pyörän firmalta, joka on pyörän itse tuonut. Käsittääkseni J.Kärkkäinen tuo itse pyörät maahan, mutta en muista, että toivatko he ne Saksasta vai peräti suoraan Suzukin tehtaalta.

Hyvin kuvaa Suomea muuten toikin asia, että pyöriä voi Saksan (EU-maa) maahantuojalta ostaa ja tuoda tänne jälleenmyyntiin. Siltikin voi tarjota pyöriä tuntuvasti halvemmalla kuin virallisen maahantuojan edustamat liikkeet. Takuuhan on tietysti se 2 vuotta, joka on tehdas takuu. Tämä ei eroa Suzukin jälleenmyyjien lupaamasta takuusta mitenkään.

Hondan ostaja puolestaan joutuu jo vähän mietiskeleen, koska Brandt lupaa pyörille 4 vuoden takuun ja harmaatuotuna se olisi vain tehdastakuun pituinen eli 2 vuotta. ???

Muistin vielä sellaisenkin pointin, jonka eräs Yamaha-liike sanoi, että he eivät mielellään ota harmaatuotua vehjettä vastaan, jos heiltä on pyörää vaihtamassa. Tai ainakin siitä hyvitetään huonommin kuin viralliselta jälleenmyyjältä ostetusta kamppeesta. Hankala kuulemma myydä eteenpäin, kun asiakas kysyy takuuta ja joutuu sanomaan, että "nooh..tässä on jonkun konepaja Möttösen takuu vielä vuoden ajan" :) Voihan asia näin tietysti ollakin...ken tietää...

Tuli tuossa mieleen tuota varaosia koskien. Voihan toki olla, että virallisen maahantuojan edustamat liikkeet joutuvat ilmoittamaan maahantuojalle pyörännumeron, johon tilatut osat tulee. Jos maahantuojalle antaa tuntemattoman numeron, niin ei varmaan mielellään osia luovuta. Mutta silti tuntuu typerältä, että jotain pientä nippeliä ostaessa joutuisi kantamaan pyörän runkotietoja mukanaan. Ei varmaan Artsin kannentiivisteen kanssakaan tarvinnu tällaisia pohtia....
Varkauksien kannalta systeemi olisi tietysti hyvä, jotta varastettuihin pyöriin on hankala tilata Suomesta osia. Menee kyllä vähän säätämiseksi...Eipä niillä varastetuilla kyllä Suomen kamaralla pahemmin ajeleskellakaan.

Edited By arpuuzi on 1140534155
106-1097170378

Viesti Kirjoittaja 106-1097170378 »

Ota huomioon, että aina harmaatuotu ei ole halvempi kuin virallisen maahantuojan kautta tuotu - Uskomatonta mutta totta. Itse sain edullisemmin uuden 750R:n Kuhmon Laatukoneesta (virallinen) kuin Kärkkäiseltä (harmaatuonti). Hinnassa oli vielä satojen eurojen ero. :shocked: Ja sain tingattua vielä kotiinkuljetuksenkin pyörälle. Kannattaa siis kysyä tarjous myös Sepolta ja saat vielä kaupan päälle hyvää palvelua! :thumbup: http://www.kuhmonlaatukone.com/

Btw, Seppo sponssaa myös Oulun Busa miittiä ja hän tulee ehkä itsekkin paikalle... :thumbup:

EDIT: Muistaakseni vajaa pari vuotta sitten eräs Busa-foorumilainen mietti kanssa Busan ostoa Kärkkäiseltä, mutta saikin sen halvemmalla Laatukoneesta.

Edited By jennica on 1140538443
mike

Viesti Kirjoittaja mike »

Ei niitä varaosia mitenkään yksilöidä mihin on tilattu, ja kauppahan ne vaan tekee. Lisäksi hyvin todennäköisesti (lue mutua)dealeri tilaa osat suoraan Saksasta, ilman "virallisen maahantuonnin" sekaantumista.
Eli myyvät ihan varmasti joka liikkeessä nurisematta. Katetta niistä osista jää joka portaaseen. Tän takia mun mielestä onkin erikoinen kanta "virallisella". Niiden kuuluis mielestäni ottaa ne eurot mitä näillä harmaatuoduilla olis varaosakaupasta tyylikkäästi saatavilla ja olla tyytyväisiä että käytettäs alkuperäisosia. Tosin niitä alkuperäisosiakin on niin pirun helposti satavilla näin nettikaupanaikoina mistä päin EU:ta vain.

Uusien hinnoista semmonen huomio, että ee-speed näyttäs myyvän ylivuotista busaa 14690 ja vm 2006 15600, tuskin pystyy viralliselta kauppiaalta saamaan samaan hintaan. Itse en ole ee-speedissä asioinut mutta hinnat osu silmään.
jarim
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Hmh, itse "harmaatoin" oman käytetyn '01:n Saksasta pari vuotta sitten. Kaikki tarvittavat osat on saanu paikalliselta jälleenmyyjältä, sen kun ilmottaa osanumerot mitä tarvii. Kommenttina vielä kerran saatiin että "olisipa kaikille asiakkaille osien tilaus näin helppoa kun on numerotkin valmiina". :D Huolto-ongelmista ei hajua kun suoritan huollot itse. Nimim. "itse tein ja säästin - mutta myöskin huolsin" -- kalliisiin valohoitoihin vittuuntunut. :angry:
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
villeh

Viesti Kirjoittaja villeh »

Tällänen täst tuli, anteeks. Mut tee itte parempi...
villeh

Viesti Kirjoittaja villeh »

arpuuzi kirjoitti:Tuli tuossa mieleen tuota varaosia koskien. Voihan toki olla, että virallisen maahantuojan edustamat liikkeet joutuvat ilmoittamaan maahantuojalle pyörännumeron, johon tilatut osat tulee. Jos maahantuojalle antaa tuntemattoman numeron, niin ei varmaan mielellään osia luovuta. Mutta silti tuntuu typerältä, että jotain pientä nippeliä ostaessa joutuisi kantamaan pyörän runkotietoja mukanaan. Ei varmaan Artsin kannentiivisteen kanssakaan tarvinnu tällaisia pohtia....
Varkauksien kannalta systeemi olisi tietysti hyvä, jotta varastettuihin pyöriin on hankala tilata Suomesta osia. Menee kyllä vähän säätämiseksi...Eipä niillä varastetuilla kyllä Suomen kamaralla pahemmin ajeleskellakaan.

mie oletan ettei tuosta tule ongelmaa eiköhän joku lainaa omaa numeroaan tarvittaessa... ???
Tällänen täst tuli, anteeks. Mut tee itte parempi...
97-1138034357

Joo, näkyy olevan tuolla Kumitassullakin edullisia moottoripyöriä. 2006 Busakin 15.500,- :thumbup:
EE-speedillä 15.400,-

Kumitassu sanoo sivuillaan muun muassa, että takuu on 2 vuotta ja koskee Kumitassulla tai maahantuojan valtuuttamissa korjaamoissa huollettuja pyöriä. :tapu: :tapu:
Vastaa Viestiin