etuiskareitten öljyt?

Alustan/jousituksen säädöt, renkaat/vanteet, ketjut/rattaat.
Tarinaa myös jarruista.
RHead
Site Admin
Viestit: 1345
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:19
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RHead »

Yritin selata vähän kaikkialta , mutta en löytänyt et mikä on viskositeetti eri vm busissa etuiskariöljylle??
Kaikenkarvainen sekatyöläinen..
Avatar
jokkebusa
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkebusa »

hankein tossa jo taannoin plänikän motulin medium forklitkua, mutta kyllä ne hevyä sinne suositteli muistaakseni. aattelin koittaa miten herkkyys joustoissa muuttuisi....noita centtistokeja en ny muista että mitä oli mikäkin paksuutta.
vaan äkkiseltään katsellen en oo löytänyt ohjetta iskariöljyjen vaihtoon etulaakihuojentimiin ollenkaan. onks joku ton homman kokonaan iskareita purkamatta tehnyt ? sieltä etuakselin reiästä pääsee alakautta irrottaan sen kuusiokolon, mut kun toi samainen skruuvi pitää myös sisuskaluja kiinni ? comments...?
...dont you agree...ehhh..?
98-1085415583

Viesti Kirjoittaja 98-1085415583 »

Öhläriä, muuta ei kannata laittaa... Öhlinsin 10W putkiin
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Suzukin suositus Busan etuputkiin on "L01" tai vastaava, eli 5W öljy. Taitaa olla kaikissa vuosimalleissa sama suositus. Itseasiassa sama suositus taitaa on kaikissa USD keulaa käyttävissä "mopoissa".

Öljyn vaihto onnistuu ilman täyspurkuakin. Eli ylä "korkki" auki ja sitten se joken mainistema alapäässä oleva kuusiokolo ruuvi irti, niin sisukalut lähtee irti. Sieltä ei lennä sitten mitään ulos jousivoimalla, joten ko. ruuvit voi huoletta irrottaa. :;): Tuossa vaiheessa iso osa öljyistä onkin jo sitten pihalla. Sitten vaan poistaa loputkin mahdollismman tarkkaan ja sisukalut (tanko-jousi -hässäkkä) takaisin paikalleen ja ala-kuusiokolo -ruuvi kiinni. Tämän jälkeen sitten vaan mittalasia apuna käyttänen kaadetaan putkeen 480 ml öljyä. Sitten ylä korkki kiinni ja homma on siinä. Tosin jos homman aikoo ja haluaa tehdä viimeisen päälle, niin sitten ne sisuskalut kalut pitää purkaa, ja öljyn määrä mitataan pinnan korkeutena sisuskaluineen ilman jousta.

Tosin samalla kun vaihdatte niitä öljyjä, niin kannataa kyllä laitaa samalla kertaa myös jäykemmät etujouset, esim. Öhlärit jotka ovat n. 10% jäykemmät kuin vakiot. Mikäli kuski painaa varusteineen yli 80 kg, niin nekin alkavat olla jo sitten vähän löysän puoleiset. :;):

Eli 5W öljyä ja jäykempää jousta sisään. :bowdown: :cool:
98-1085415583

Viesti Kirjoittaja 98-1085415583 »

Juu mullekin ne huolossa suositteli jousien vaihtoa, mutta kun pisti sisään öhlärin öljyt (tosin ensin huuhtelee ne kaikki paskat ja vanhat vesiöljyt sieltä pois) niin johan rupes tuntumaan keula hyvältä. En ainakaan itse enää kaivannut jousien vaihtoa.
Tosin jos on hirveesti ylimääräsitä paalua niin ostaa öhlärin koko keulan (tais lähtee 5000 € :D ) ja samalla pistää vielä peräänkin öhlärin osat, niin avot...

Tosin jos haluaa taas perehtyä jousiliikkeen fysiikkaan ja jousivakioihin yms., niin teettää esim. Lahdessa (Jousi Vesa ??, olikohna se joku tommonen) uudet jouset keulaaan. Veikkaan että hinta on aika paljon halvempi kuin öhlärillä ja laatu ihan vastaava, kuulema (enduro kaverit on kaikki melkeen teettännet siellä jousia enskoihinsa) .
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Öhlinsin etujouset on samoissa hinnoissa kuin muutkin ns. tarvikejouset, eli n. 100 - 120 euroo pari. Eli alle eturenkaan hinnan. :;):
RHead
Site Admin
Viestit: 1345
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:19
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RHead »

No niih nyt vaihetty keulaöljyt. On muuten pikkasen erilainen ku ennen.. Entiset oli 7.5 ja nyt 2.5. Sanotaan että on parempi ku uutena. Ei pohjoo eikä tunnu kivireeltä. Kiitoksia sukille asiantuntevista neuvoista :bowdown: :mosh:
Kaikenkarvainen sekatyöläinen..
Avatar
jokkebusa
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkebusa »

jeps, kiitti vaan fastikselle vinkeistä vinkeistä... :bowdown:
tota olarifieteriä sitä nuo tietäväisemmät suosittelevat vaihdettavaksi jokaisenkin orggisjousen tilalle. paitsi jos on jo ohlarin keula... :D
vaan käsittääkseni se mitä bussen keula eniten kaipaa on toi ns.herkkyys ns.normimaantieajossa, jota Kuulemma öölinssin ferelli progressiivisuudellaan tarjoaa vakiojousia enemmän. ja myös sitten tositoimissa taas olisi pontevampi vastaamaan lujaan menoon. ilman täyttä tiililetkaa selässä mulle toi 80 ja yli ei tuu täyteen, joten toi etupään herkkyys olisi tärkeempi pointti, eli osan noista pompuista käsille vois ölareilla saada ehkä pois. mut koska toi litkunvaihto on nuinkin iisi duuni, niin enköhän koita enste pelkästään sitä, ja sit katotaan miten muuttui.
...dont you agree...ehhh..?
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Öhlärin jousi on mallia "suora", ei siis progressiivinen. Ne on vakiota vastaavat, mutta 10% jäykemmät (orig. jouset ovat "jousiarvoltaan" 0,85 kg). Eli auttaa pohjaamisessa jonkin verran, mikä muodostuu varsinkin radalla ongelmaksi tiukoissa jarrutuksissa; maantiellä ei nyt niinkään.

Jo pelkkä etupäänöljyjen vaihto (vaikka orig. viskositeettiin) vaikuttaa etupään toimintaa huomattavasti, ja nimenomaan positiivisesti. Sitä ei tosin monikaan usko ennen kuin on öljyt vaihtanut. :p => Suosittelen vaihtamaan vähintään kahden vuoden välein, mielummin vuoden.
Avatar
jokkebusa
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkebusa »

siitä on jo pikkasen aikaa kun tota etujousihommaa selvittelin, mut mulle jäip asiasta muistona juttua jus noista proguista. vaan ehkä heitä sit on tarjolla molempinakin kukaties. niinhän se vissiin on että sekä mukavuuden ja rataominaisuuksien yhdistelmää ei taida olla olemassakaan, ja ei ainkaan niin ettei molemmille osuuksille siirtyessä pitäisi joka kerta eri esikireyden ja vaimennuksien säätöjä tehdä. ja väkisin ainakin meikun ajot koostuu tosta siiviililiikunnasta, radalla kävin viimeksi viime kesänä pariin otteeseen. ja ainakin mun vauhdeilla siellä toi vakkarietupääkin menettelee kunhan ei liian löysäksi säädetty. toki rata-ajoon enemmän vihkiytyneillä toikin asia tulee tärkeemmäksi, ja sit saakin vaihdella noi iskariventtiilistötkin jo samoin tein. ja sit vaatii alle parempaa gummiakin joka kuolee siellä siviilissä alta aikayksikön. ja seuraavaksi huomaakin että sinne radalle sopii vallan muunlainen vehke kuin busa, ja eikun kuusatkua hankkimaan. ei hemmetti, en mie uskalla sinne radalle enää ollenkaan... :)
...dont you agree...ehhh..?
Vastaa Viestiin