Takarenkaan irroitus - Mutteri väärillä kierteillä?
Terve,
koitin irroittaa takarengasta mutta ilmeisesti taka-akselin lukitusmutteri on mennyt väärille kierteille eikä siten suostu millään irtoamaan. Kokeilin jopa hyppiä 0.5m jakarin päässä mutta sen ainoa vaikutus oli että vasemman puolen ketjunkiristin (tms) alkoi pullistua kun akseli meinasi pyöriä. Koitin kiristää mutteria ja löysätä sitten uudestaan. Suihkutelin kierteisiin vaseliiniakin mutta mikään ei tunnu auttavan.
Takarengas on jo lähes kankailla joten se pitäisi saada pikaisesti irti ja vaihtoon. Onko mitään ideoita joita voisi kokeilla? Jos tuosta pitää jokin osa rikkoa että renkaan saa irti niin mikä olisi halvin ratkaisu? Jos sahaisi rälläkällä mutterin irti ja ostaisi uuden taka-akselin ja mutterin? Vai vienkö suosiolla liikkeeseen ja sanon että pistävät tuon jollakin tavalla kuntoon?
koitin irroittaa takarengasta mutta ilmeisesti taka-akselin lukitusmutteri on mennyt väärille kierteille eikä siten suostu millään irtoamaan. Kokeilin jopa hyppiä 0.5m jakarin päässä mutta sen ainoa vaikutus oli että vasemman puolen ketjunkiristin (tms) alkoi pullistua kun akseli meinasi pyöriä. Koitin kiristää mutteria ja löysätä sitten uudestaan. Suihkutelin kierteisiin vaseliiniakin mutta mikään ei tunnu auttavan.
Takarengas on jo lähes kankailla joten se pitäisi saada pikaisesti irti ja vaihtoon. Onko mitään ideoita joita voisi kokeilla? Jos tuosta pitää jokin osa rikkoa että renkaan saa irti niin mikä olisi halvin ratkaisu? Jos sahaisi rälläkällä mutterin irti ja ostaisi uuden taka-akselin ja mutterin? Vai vienkö suosiolla liikkeeseen ja sanon että pistävät tuon jollakin tavalla kuntoon?
macconen kirjoitti:Terve,
koitin irroittaa takarengasta mutta ilmeisesti taka-akselin lukitusmutteri on mennyt väärille kierteille eikä siten suostu millään irtoamaan. Kokeilin jopa hyppiä 0.5m jakarin päässä mutta sen ainoa vaikutus oli että vasemman puolen ketjunkiristin (tms) alkoi pullistua kun akseli meinasi pyöriä. Koitin kiristää mutteria ja löysätä sitten uudestaan. Suihkutelin kierteisiin vaseliiniakin mutta mikään ei tunnu auttavan.
Takarengas on jo lähes kankailla joten se pitäisi saada pikaisesti irti ja vaihtoon. Onko mitään ideoita joita voisi kokeilla? Jos tuosta pitää jokin osa rikkoa että renkaan saa irti niin mikä olisi halvin ratkaisu? Jos sahaisi rälläkällä mutterin irti ja ostaisi uuden taka-akselin ja mutterin? Vai vienkö suosiolla liikkeeseen ja sanon että pistävät tuon jollakin tavalla kuntoon?
Hittolainen. Tuotahan on liikenteessä. Itelle kävi just samalla tavalla. Ei muuta kuin rälläkällä mutteri auki. Ja sitten kattelet jos vielä on ehjät kierteet, mutta jos ei oo niin sit joudut uuden mutterin ja taka-akselin ostaa.. Multa meni se alumiininen osaki..
Syy
Kaikenkarvainen sekatyöläinen..
RHead kirjoitti:Hittolainen. Tuotahan on liikenteessä. Itelle kävi just samalla tavalla. Ei muuta kuin rälläkällä mutteri auki. Ja sitten kattelet jos vielä on ehjät kierteet, mutta jos ei oo niin sit joudut uuden mutterin ja taka-akselin ostaa.. Multa meni se alumiininen osaki..
Syy
Hmm taitaapi ne olla kierteet minullakin nyt solmussa kun tuli niin innolla pompittua jakarin nokassa. Onneksi älysin lopettaa kun se alumiiniosa alkoi pullistua. Muuten, paljonko uusi taka-akseli / mutteri suurinpiirtein maksaa?
Voiskohan tuota mutteria vastaisuuden varalle suojata jollakin helpolla tavalla ettei tämä toistu?
Voihan vihanen paikka....tuon RHeadin bussi saatiin 'tekohenkäyksellä' liikenteeseen...juurikin tuo oli syy tuo epäpuhtaus kierteessä,josta seurasi korkkaus.....höh,onkohan toi liian pehmosta ton taka-akselin aines kun noinkin useasta mennee ja helposti??
Perskutarallaa,eikös joku paja tekis noita hieman kovemmasta aineesta tai joku?! osaava busanisti......(vihjaus),kysyntää näyttäs olevan.....rälläkkäkin olis,mutta 300km päässä Oulusta.....sooriii.....
Perskutarallaa,eikös joku paja tekis noita hieman kovemmasta aineesta tai joku?! osaava busanisti......(vihjaus),kysyntää näyttäs olevan.....rälläkkäkin olis,mutta 300km päässä Oulusta.....sooriii.....
- jokkebusa
- Viestit: 122
- Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
- Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
- Viesti:
jeps...noi kandee molemmat, sekä sen mutterin että akselin kierteet pesaista silloin tällöin puhtaaksi ja voidella vaseliinilla. oikee kiristysmomentti ( 100 nm / 10 kg ) on kans tärkee pointti noudattaa, koska ton akselin pintamatsku hinkkaantuu melkoiseksi soosiksi sinne kierteen väliin ja sit voipi käydä tolleen.... 

...dont you agree...ehhh..?
No nyt on takarengas irti. Jännä juttu että akselin kierteet olivat menneet rikki renkaan puolelta eivätkä sieltä puolelta minne mutteri aukeaa. Olisikohan ollut paskaa renkaapuoleisissa kierteissä kun mutteria on löysätty/kiristetty ketjujen säätämisen yhteydessä? Tai sitten laitettu mutteri liian tiukalle tai prikka ollut jotenkin vinossa ja murjonut kierteet, tms. Tästä lähtien pitää kyllä ottaa tuo mutteri kokonaan irti ja putsata kierteet kunnolla aina kun sitä joutuu vääntelemään.
Suzukin taka-akseli maksoi muuten 82e ja mutteri vähän yli 20e, ja pitää vielä tilata maahantuojalta
On kyllä saakelin kallis putkenpätkä...
Suzukin taka-akseli maksoi muuten 82e ja mutteri vähän yli 20e, ja pitää vielä tilata maahantuojalta

Täältä löytyy vielä yks samanlainen tapaus...
Viime kesänä vaihdatin takarenkaan allrightilla ja taisivat siinä kiristäessä vääntää taka-akselista jengat, huomasin sen tuolla euroopan turneella jossain ranskan ja saksan rajamailla...
Freiburgiin piti ajaa ~400km ja suitsan liikkeeseen taka-akselin vaihtoon. Onneksi saivat osan seuraavalle päivälle ja kerkes ajella rauhassa sitten vielä lautalle...
Viime kesänä vaihdatin takarenkaan allrightilla ja taisivat siinä kiristäessä vääntää taka-akselista jengat, huomasin sen tuolla euroopan turneella jossain ranskan ja saksan rajamailla...
Freiburgiin piti ajaa ~400km ja suitsan liikkeeseen taka-akselin vaihtoon. Onneksi saivat osan seuraavalle päivälle ja kerkes ajella rauhassa sitten vielä lautalle...

ex busat:
GSX1300RT K3 & GSX1300R K6
GSX1300RT K3 & GSX1300R K6
Nyt meni sitten kierteet uudestakin akselista kun aloin säätää ketjun kireyttä! Samalla tavalla oli kierteet mennyt sieltä renkaan puolelta kuten vanhassakin akselissa. Syyllinen on todennäköisesti akselin prikka joka on niin pehmeätä materiaalia että se pääsee kiilautumaan kierteiden väliin kun mutteria kiristää. Ainakin siihen oli nyt ilmestynyt sellaiset kierteen aiheuttamat jäljet. Kylläpä nyt v*tuttaisi melkoisesti jos olisi ostanut oikean akselin pari viikkoa sitten.
Eli kannattaapi koittaa katsoa tarkkaan missä asennossa tuo prikka on kun takarenkaan mutteria kiristelee.
Seuraava akseli/mutteri/prikka pitää varmaan tehdä jostakin sukellusveneteräksestä että kestää.
Eli kannattaapi koittaa katsoa tarkkaan missä asennossa tuo prikka on kun takarenkaan mutteria kiristelee.
Seuraava akseli/mutteri/prikka pitää varmaan tehdä jostakin sukellusveneteräksestä että kestää.