Yliohjautuvuus - Missä vika?
Ei nyt varsinaisesti busseihin liity mutta kysytään kuitenkin. Modet saa poistella jos siltä tuntuu...
Mamman GSX600F on aivan mahdoton ajettava kaarteessa, joutuu vastaohjaamaan melko lailla. Liekö vika gummeissa, jousituksessa tai kenties rungossa? Noin 8k ajettu K6 kyseessä. Saiskohan jollain säädöllä kuntoon (en tarkoita säätämistä toiseen malliin)?
Mamman GSX600F on aivan mahdoton ajettava kaarteessa, joutuu vastaohjaamaan melko lailla. Liekö vika gummeissa, jousituksessa tai kenties rungossa? Noin 8k ajettu K6 kyseessä. Saiskohan jollain säädöllä kuntoon (en tarkoita säätämistä toiseen malliin)?
AD/HD
Kyllä renkaat on suurin syy ja syytä tarkastaa ensin. Onhan alusta tehtaalta tiettyyn hyväksi koettuun kulmaam ja suhteeseen rakennettu.
F:ssä etupumput tulee läpi yläkolmiosta, jos intoo piisaa pudota keulaa 1cm vaikuttaa jo jonkin verran. Eli sama tulos ku perää nostamalla mut ilman uusia osia. Pumput on tosin hieman hankala passata keskenään samaan linjaan. Itse nostin pyörän rungosta kattoon roikkumaan niin oli kohtuu helppo passailla ja rupes äffäkin haukkaan kurviin paremnmin. Jos enempi laskee on syytä laittaa pumppuihin vähän jäykempää öljyä ja hitusen ylitäyttää, tosin tässä pilee lukkojarru vaara. Liika on liikaa niin ko kaikes.
F:ssä etupumput tulee läpi yläkolmiosta, jos intoo piisaa pudota keulaa 1cm vaikuttaa jo jonkin verran. Eli sama tulos ku perää nostamalla mut ilman uusia osia. Pumput on tosin hieman hankala passata keskenään samaan linjaan. Itse nostin pyörän rungosta kattoon roikkumaan niin oli kohtuu helppo passailla ja rupes äffäkin haukkaan kurviin paremnmin. Jos enempi laskee on syytä laittaa pumppuihin vähän jäykempää öljyä ja hitusen ylitäyttää, tosin tässä pilee lukkojarru vaara. Liika on liikaa niin ko kaikes.
Yli kilo, siitä alkaa ILO 
"Emme lopeta leikkimistä sen johdosta, että vanhenemme -- Vanhenemme, koska lopetamme leikkimisen" ( Herbert Spencer 1820-1903)

"Emme lopeta leikkimistä sen johdosta, että vanhenemme -- Vanhenemme, koska lopetamme leikkimisen" ( Herbert Spencer 1820-1903)
Rengaspaineista sen verran, että huoltsikoiden mittarit saattavat heittää ihan sikana. "Paras" heitto oli 1 atm eli autoon laitoin silloin ja piti tulla 2,3, niin omalla tarkalla mittarilla mittasin 1,3! Sen jälkeen olen käyttänyt aina omaa mittaria. Ja on renkaat kestäneet ja ollu hyvä ajaa.
Jos noista ei vikaa löydy, niin sitten kannattaa katsoa sitä jousitusta. Toimiiko ne siten että kun mittaat pyörän ilman kuormaa ja sitten kun kuski istuu päälle niin sen tulisi tipahtaa molemmista päistä 2-3cm. Jos vain toinen pää tippuu, niin se joka ei tipu on syyllinen ja kääntäen....
Michelin on tunnetusti aika yliohjaava rengas, joten jos kaikesta huolimatta et saa ajettavuutta kuntoon, niin vaihda rengasmerkkiä. Mezeler on hitaampi ohjattava esimerkiksi...
Jos noista ei vikaa löydy, niin sitten kannattaa katsoa sitä jousitusta. Toimiiko ne siten että kun mittaat pyörän ilman kuormaa ja sitten kun kuski istuu päälle niin sen tulisi tipahtaa molemmista päistä 2-3cm. Jos vain toinen pää tippuu, niin se joka ei tipu on syyllinen ja kääntäen....
Michelin on tunnetusti aika yliohjaava rengas, joten jos kaikesta huolimatta et saa ajettavuutta kuntoon, niin vaihda rengasmerkkiä. Mezeler on hitaampi ohjattava esimerkiksi...
No juu, nyt huomasin kyllä ja "vikakin" poistui lähes kokonaan kun laitoin n. 0,3 ylipainetta kumpaankin päähän. Ei vetele enää (juurikaan). Paine tarkastettu useammalla mittarilla joten kyllä kait toi oma sitten näyttää myös oikeinOde kirjoitti:Michelin on tunnetusti aika yliohjaava rengas, joten jos kaikesta huolimatta et saa ajettavuutta kuntoon, niin vaihda rengasmerkkiä.
AD/HD
Dösällä kirjoitti:Ode kirjoitti:Michelin on tunnetusti aika yliohjaava rengas, joten jos kaikesta huolimatta et saa ajettavuutta kuntoon, niin vaihda rengasmerkkiä.
No juu, nyt huomasin kyllä ja "vikakin" poistui lähes kokonaan kun laitoin n. 0,3 ylipainetta kumpaankin päähän. Ei vetele enää (juurikaan). Paine tarkastettu useammalla mittarilla joten kyllä kait toi oma sitten näyttää myös oikein
Yhteenvetona:
1. Renkailla on eroavaisuuksia ajettavuudessa:
Michelinit omienkin kokemusten mukaan hippasen yliohjaavammat kuin Pirellit, Metzit jne.
(myös entisessä pyörässäni tuplaX:ssä Misukan Road/Power -kombinaatiolla em. oireita).
2. Mieluummin hieman ylipainetta renkaisiin normikäytössä auttaapi.
3. Hieman jäykemmät säädöt etu ja takapään vaimennuksessa auttaa myös. Ja tottakai uudet ölpit etupumpuissa.
Edited By eeroolli on 1250633634