Yliohjautuvuus - Missä vika?

Alustan/jousituksen säädöt, renkaat/vanteet, ketjut/rattaat.
Tarinaa myös jarruista.
Avatar
Dösällä
Viestit: 435
Liittynyt: 18 Kesä 2009, 18:02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dösällä »

Ei nyt varsinaisesti busseihin liity mutta kysytään kuitenkin. Modet saa poistella jos siltä tuntuu...
Mamman GSX600F on aivan mahdoton ajettava kaarteessa, joutuu vastaohjaamaan melko lailla. Liekö vika gummeissa, jousituksessa tai kenties rungossa? Noin 8k ajettu K6 kyseessä. Saiskohan jollain säädöllä kuntoon (en tarkoita säätämistä toiseen malliin)?
AD/HD
76-1188501707

Viesti Kirjoittaja 76-1188501707 »

Itse lisäsin busaan ohjautuvuutta noistamalla perää kaksi senttiä koiranluilla. Luulisi että sama toimii toisinpäin pienemmässäkin pyörässä.
Avatar
vikkelä
Viestit: 137
Liittynyt: 30 Maalis 2007, 13:28
Paikkakunta: Kiikoinen

Viesti Kirjoittaja vikkelä »

Kyllä renkaat on suurin syy ja syytä tarkastaa ensin. Onhan alusta tehtaalta tiettyyn hyväksi koettuun kulmaam ja suhteeseen rakennettu.

F:ssä etupumput tulee läpi yläkolmiosta, jos intoo piisaa pudota keulaa 1cm vaikuttaa jo jonkin verran. Eli sama tulos ku perää nostamalla mut ilman uusia osia. Pumput on tosin hieman hankala passata keskenään samaan linjaan. Itse nostin pyörän rungosta kattoon roikkumaan niin oli kohtuu helppo passailla ja rupes äffäkin haukkaan kurviin paremnmin. Jos enempi laskee on syytä laittaa pumppuihin vähän jäykempää öljyä ja hitusen ylitäyttää, tosin tässä pilee lukkojarru vaara. Liika on liikaa niin ko kaikes.
Yli kilo, siitä alkaa ILO ;)

"Emme lopeta leikkimistä sen johdosta, että vanhenemme -- Vanhenemme, koska lopetamme leikkimisen" ( Herbert Spencer 1820-1903)
Avatar
Dösällä
Viestit: 435
Liittynyt: 18 Kesä 2009, 18:02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dösällä »

Ok, täytyy koittaa tota putkien siirtoa. Näyttää olevan tehtaan joustoasetukset. Renkaat on lähes uudet misukat, mikähän mokudo se olikaan...
AD/HD
Avatar
Cebusa
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Kesä 2009, 10:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Cebusa »

vikkelä kirjoitti:Kyllä renkaat on suurin syy ja syytä tarkastaa ensin.


Erityisesti rengaspaineet.
GSX1584R
+200mph CLUB FINLAND
+100tkm CLUB FINLAND
79-1091167648

Viesti Kirjoittaja 79-1091167648 »

Rengaspaineista sen verran, että huoltsikoiden mittarit saattavat heittää ihan sikana. "Paras" heitto oli 1 atm eli autoon laitoin silloin ja piti tulla 2,3, niin omalla tarkalla mittarilla mittasin 1,3! Sen jälkeen olen käyttänyt aina omaa mittaria. Ja on renkaat kestäneet ja ollu hyvä ajaa.
Jos noista ei vikaa löydy, niin sitten kannattaa katsoa sitä jousitusta. Toimiiko ne siten että kun mittaat pyörän ilman kuormaa ja sitten kun kuski istuu päälle niin sen tulisi tipahtaa molemmista päistä 2-3cm. Jos vain toinen pää tippuu, niin se joka ei tipu on syyllinen ja kääntäen....
Michelin on tunnetusti aika yliohjaava rengas, joten jos kaikesta huolimatta et saa ajettavuutta kuntoon, niin vaihda rengasmerkkiä. Mezeler on hitaampi ohjattava esimerkiksi...
Avatar
Dösällä
Viestit: 435
Liittynyt: 18 Kesä 2009, 18:02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dösällä »

Rengaspaineet ok eikä ruuvarisätämiset auta.
Tänään vihdoinkin hieman aikaa Mamman pyörälle; kovin ovat velton tuntuisia nuo etuiskarit. Itse ei jaksa/aika riitä l. pakko vissiin käyttää jossain sukisukihuollossa. Kustannusarvioita arvon nistit?
AD/HD
Avatar
Dösällä
Viestit: 435
Liittynyt: 18 Kesä 2009, 18:02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dösällä »

Ode kirjoitti:Michelin on tunnetusti aika yliohjaava rengas, joten jos kaikesta huolimatta et saa ajettavuutta kuntoon, niin vaihda rengasmerkkiä.
No juu, nyt huomasin kyllä ja "vikakin" poistui lähes kokonaan kun laitoin n. 0,3 ylipainetta kumpaankin päähän. Ei vetele enää (juurikaan). Paine tarkastettu useammalla mittarilla joten kyllä kait toi oma sitten näyttää myös oikein
AD/HD
Avatar
eeroolli
Viestit: 54
Liittynyt: 20 Heinä 2009, 15:47

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Dösällä kirjoitti:
Ode kirjoitti:Michelin on tunnetusti aika yliohjaava rengas, joten jos kaikesta huolimatta et saa ajettavuutta kuntoon, niin vaihda rengasmerkkiä.

No juu, nyt huomasin kyllä ja "vikakin" poistui lähes kokonaan kun laitoin n. 0,3 ylipainetta kumpaankin päähän. Ei vetele enää (juurikaan). Paine tarkastettu useammalla mittarilla joten kyllä kait toi oma sitten näyttää myös oikein

Yhteenvetona:
1. Renkailla on eroavaisuuksia ajettavuudessa:
Michelinit omienkin kokemusten mukaan hippasen yliohjaavammat kuin Pirellit, Metzit jne.
(myös entisessä pyörässäni tuplaX:ssä Misukan Road/Power -kombinaatiolla em. oireita).
2. Mieluummin hieman ylipainetta renkaisiin normikäytössä auttaapi.
3. Hieman jäykemmät säädöt etu ja takapään vaimennuksessa auttaa myös. Ja tottakai uudet ölpit etupumpuissa.




Edited By eeroolli on 1250633634
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

Just tiputin bussiin keulaa pikkasen ni mielestäni ohjaus tuli herkemmäksi, joskin myös raskaammaksi.
Etupää tuntuu muutenkin jäykemmältä.
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
Vastaa Viestiin