TouringBusan matkavälitykset? - arkikokemuksia pidemmästä välityksestä

Alustan/jousituksen säädöt, renkaat/vanteet, ketjut/rattaat.
Tarinaa myös jarruista.
77-1267374279

Viesti Kirjoittaja 77-1267374279 »

Kohta lienee ajankohtaista taas vaihtaa K8 busani ketjuratas-setti joten kyselen taas tyhmiä. Mietin tuossa itsekseni miten (jos mitenkään) se vaikuttaisi pyörän arkikäyttöön/bensankulutukseen/käytettävyyteen mikäli laittaisi pari kolme piikkiä pienempää taakse. Topikkeja löytyy pilvin pimein siitä miten saadaan eniten vauhtia kenttäajossa, tai miten se viimeinenkin tuhannesosa pois vartilta, mutta vähemmänpuoleisesti näistä arjen kokemuksista. Ajelen päivittäin noin 140-150 kilsaa työmatkaa ja vaikka se mosa ei motarivauhtia muutenkaan 6:lla kierrä eniten, niin onkohan suurempaa haittaa jos laittaisi vielä laajemmat välitykeset? Millaisia arkikokemuksia teillä tällaisesta on? Muuttuuko ykkönen liian pitkäksi kaupunkimatelussa, ja eihän 6:sta silti tule eniten lussua ylivaihdetta? Kone sliponeja lukuunottamatta pitkälti vakiovirissä.

Olen jo ajat sitten hyväksynyt sen että mun kiloilla+aerodynamiikalla ei mitään 200mph ikinä hätyytellä (eikä mulla aina ole ihan niin kiire), mutta jos voisi säästää vaikka 5% bensakulussa pienentyneiden tourinkierroslukujen muodossa, niin se sopisi minulle hyvin. Ajotapojeni radikaali muutos kuluu samaan kategoriaan kun oma painonpudotus; kaunis ajatus, mutta "not gonna happen" joten niitä ei kannata ehdottaa :-).

/MarcusB
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

18/40 tai 41 välitys on vielä ajettavissa kaupungissakin, pienin varauksin. Matka-ajoon ihan optimi välitys, kivasti pudottaa hiukan kierroksia ja mittarikin näyttää tarkalleen oikein... ((säästää huoltokuluissa ;) )
Nesmit

Viesti Kirjoittaja Nesmit »

Sanoisin samaa: sopii kaupunkiin varauksin. Itse ajoin lentokentällä 18/40 välityksillä ja pidin niitä kiinni hetken kentän jälkeen.
Vaihdoin kuitenkin takaisin 18/43 välit koska passaavat mielestäni paremmin omaan ajoon.

Se kannattaa muistaa että jos on vanhemmat ketjut niin 18/40 välityksille täytyy lyhentää normi mittasia ketjuja.
Taas tämän jälkeen on siinä ja siinä että menee 18/43 välit paikalleen :D
siitä se lähtee kun kaasua kääntää...
361.23 km/h Halli 2014
Vastaa Viestiin