Pakosarjan eristäminen...

Juttua eri putkistoista sekä teline/laukku yhdistelmistä busassa
rex
Viestit: 23
Liittynyt: 17 Kesä 2006, 22:51
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja rex »

... Pakosarjan eristäminen "eristenauhalla" saa aikaan sen, että pakokaasut pysyvät kuumina ja eivät laajene kylmetessään pakoputkistoaikana niin paljoa> tulevat pois vikkelämmin. Se paljonko tehohyötyä tästä saadaan on eri juttu, mutta kiinnostaa se ,että jääkö koneeseen lämpöä liikaa. Eli onko jollain tietoa siitä tuleeko normiliikenteessä lämpö-ongelmia? Monessakaan nistien busissa kun en ole ko. temppua nähnyt suoritetun.
Onko kellään kokemuksia?
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Kokemusta mopoissa tuosta ei ole... mutta yleensähän tuo eristäminen tehdään myös siitä syystä että konehuone pysyy hieman viileämpänä kun eriste estää lämmön siirtymisen putkesta ulospäin.

Itsekin mietin asiaa, mutta totesin että näillä virtausnopeuksilla mitä korkeasti kiertävässä koneessa saadaan aikaan ei paljoakaan taida olla tuosta eristyksestä apua.

Tärkeämpää on headerin oikea tasaisesti suppeneva muoto joka myös vaikuttaa virtausnopeuteen. Eli lämmin kaasu vaatii enemmän tilavuutta joka taas tarkoittaa sitä että se virtaa nopeammin. Jäähtyessään kaasun tilavuus pienenee ja siten virtaus hidastuu. Headereissa alkuosan paksuus on ohuempi siksi että virtaus olisi mahdollisimman nopea juuri tuolla alkukäyrästössä.

Jos alkukäyrästö on mitoitettu tietylle kaasun virtauksen nopeudelle perustuen myös arvioituun lämpötilaan, saattaa headereiden eristys muuttaa myös suunniteltua virtausnopeutta ja siten vaikuttaa myös negatiivisesti putken toimintaan. Esim. laskin tuossa yksi ilta akran mitoituksen ja se on tehty headerien osalta mitoitettu aika tarkalleen 10800 kierroksen kohdalle maksimivirtaukselle.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
rex
Viestit: 23
Liittynyt: 17 Kesä 2006, 22:51
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja rex »

Amerikanmaalla tollasta vaan enempi näköjään harrastetaan. Todellinen hyöty taitaa olla se, että on vähä "tuunatumman" näkönen. Ei vaan... ku jäi käteen tollanen kieppi sellasta nauhaa. Ajattelin vaan, että kannattaako ruveta kääriin pakosarjan päälle. Joskus joku sano mulle, että kone käy kuumempana ku lämpö ei pääse heti haihtumaan pakosarjasta alkaen? Ainakin mun järkeen se käy, että voi se nostaa koneen lämppötilaa.
Vastaa Viestiin