Tuossa vuosi sitten oli juttua kierrosrajoittimen poistosta täällä palstalla. Silloin homma jäi auki kun ei löytynyt ECU:a avattavaksi. Sittemmin kesän jälkeen Taistolta saadun 1999 vuosimallin ecun perusteella selvisi monta asiaa paitsi se ohjelmoitavuus myös se miten kierrosrajoittimen nosto tehdään.
Käytännössä rajoitin nostetaan vaihtamalla 4Mhz kide esim. 3.75Mhz tai 3.8Mhz kiteeksi. Tuollaisen kiteen hinta on alle 2euroa - toivottavasti en vie joltain businesta sillä ns. extended ecu maksaa jenkeissä 250úsd, siis pelkkä työ tuon kiteen vaihtamiseksi. 3.69Mhz kiteitä löytyy Partcosta hintaa 1,15e+alv mutta silloin rajoitin nousee jo 11.600 tienoille joka voi olla liikaa - ei ole tullut testattua.
Tässä kuva missä näkyy miltä sellainen ECU näyttää mihin kide on vaihdettu:
Ja tässä toinen kuva missä näkyy koko piirilevy jonka vasemmassa alareunassa juuri prosessorin alapuolella tuo kide on:
Kide on läpi juotettu, joten muovikuori pitää avata molemmilta puolilta. Kotelo avataan esim dremelin laikalla ja sitten painetaan dremelin isompaa harjaa alaspäin niin kauan että kide tai piirilevy tuntuu selvästi harjaksia vasten. Kiteen ympäriltä sillä pienemmällä harjaksella turhat pois (varoen vieressä olevaa kondensaattoria). Sitten juotetaan vanha kide pois ja uusi tilalle.
Operaatiossa on mielestäni erittäin vaikea rikkoa mitään - jollei nyt sitten käytä harjaa niin pitkään että painaa suoraan levystäkin lävitse. (Tosin sillä varauksella että itse olen vain avannut kokonaisia ECU:ja, pelkkää kiteen vaihtoa en ole tehnyt.)
Uudemmissa ECUissa kide on eri paikassa ja se on juotettu ainoastaan toiselle puolelle piirilevyä. Mutta nyt mieluummin selvitetään että voiko 2004-2007 ECUn ohjelmoida kuin että niihin enään kidettä vaihdettaisiin.
janne kirjoitti:mitä hyötyä on nostaa kierroksia jos teho huippu saadaan ennen kierrosrajoitinta
Onhan noita tehokäppyröitä nähty joissa tehot nousee rajoittajaan asti ja varmaan nousisi vielä sen jälkeenkin.. Silloin ominaisuudesta voi olla "jotain" hyötyä..
Juuripa niin, hienoa PetriK, tämä ei tuolla "orgun" puolella mahtunnut millään erään "orggilaisen" "pannuun". Tottakait huippu nousee, jos kierrokset nousee ?! Eräs "Svenssoni" väitti, että Busan kone kestää hyvissä oloissa, hyvillä nesteillä hyvinkin n. 12000 kiekkaa, joskin ite olen jäävi asiasta väitteleen. ??? Olen vai kuunnellut, mitä "isot pojat" juttelee. :p
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
janne kirjoitti:mitä hyötyä on nostaa kierroksia jos teho huippu saadaan ennen kierrosrajoitinta
No tämä vinkki nyt ei ollutkaan tarkoitettu ECTA:n xxx/BF-xxxx/4 tai xxx/BG-xxxx/4 (B) moottoriluokan kuljettajille . Miksi näin on, sitä kannattaakin pohtia ... samalla kuin miettii mitä tuo edellinen lause piti käänteisesti sisällään.
Olen sitä mieltä että täällä busanistit.org.ssa pitäisi olla suljettu osio myös F ja G luokan moottoreilihin liittyville jutuille jonne voisi kirjoittaa näitä juttuja ilman että asia tulee koko maailman tietoon. Sinne voisi myös perustella ++vähän++ että miksi näitä joitain asoita yleensäkin tehdään näissä MPS-Fxxxx/4 ja MPS-Gxxxx/4 luokan moottoreissa ). Lisäksi välillä vähän mietityttää linkata tänne palstalle toisten tekemää (tekijänoikeudellisesti tänne kuulumatonta) tai materiaalia jolla jotkut tekevät businestakin tänne aivan yleisesti luettavaan osioon.
Jep. Panehan Osio vaatimus teille data"neroille" AGO:lle, onhan täällä muitakin suljettuja osioita ? Itse en asiaan kaxtahtiajan kasvattina pysty tuomaan mitään ja tuskin kukaan sinnuu käräjille huostelee, vaikka oletkin tietävä hemmo nuissa "datatsydeemeissä".
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
Just niiii. Ja tossa tapauksessa puhutaan huomattavasti isommista kierroksista, koska rajoitinta vasten ajaessa todelliset kiekat on KUULEMMA noin. 10800, näyttipä mittari sitten mitä tahansa. Eli voip olla leveäkin "hymy".
Edited By busapappa2 on 1193595543
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
Rajoittimen nosto 10700 --> 11500 vakiovälityksellä tietäisi teoreettisen maksiminopeuden nousua 315km/h --> melkein 340km/h. Vastaavasti jos takarenkaana on vielä 190/55/17 nousee teoreettinen maksimi jo yli 350km/h. Siis vakiovälityksillä. Ja ainakin mulla tehokäppyrä tällä hetkellä sellainen että ollaan maksimissa vielä kierrosrajoittimen kohdalla. :p
Mutta osaako joku sanoa kestääkö 84mm mäntien alla vakioroinat noita kierroksia? ???
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s) Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
PetriK kirjoitti:Olen sitä mieltä että täällä busanistit.org.ssa pitäisi olla suljettu osio myös F ja G luokan moottoreilihin liittyville jutuille jonne voisi kirjoittaa näitä juttuja ilman että asia tulee koko maailman tietoon. Sinne voisi myös perustella ++vähän++ että miksi näitä joitain asoita yleensäkin tehdään näissä MPS-Fxxxx/4 ja MPS-Gxxxx/4 luokan moottoreissa ). Lisäksi välillä vähän mietityttää linkata tänne palstalle toisten tekemää (tekijänoikeudellisesti tänne kuulumatonta) tai materiaalia jolla jotkut tekevät businestakin tänne aivan yleisesti luettavaan osioon.
Eikös noita viri-viri juttuja voisi kirjoitella turbo-osioon...
Hayabusa 1300R TURBO -05
+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
kajbusa kirjoitti:Eikös noita viri-viri juttuja voisi kirjoitella turbo-osioon...
EI voi, muutenhan tuonne olisin jo siirtynytkin - kyseessä on eri ongelmat ja eri porukka joiden kesken juttelua voisi syntyä.
Lisäksi tunnustan että mulla on iso ongelma kirjoittaa jonnekin jossa aiheena on jotain muuta kuin mihin asia liittyy. Jos osasto nimetään toisin niin sitten ehkä kävijäporukkakin muokkautuu toisin.
kajbusa kirjoitti:Eikös noita viri-viri juttuja voisi kirjoitella turbo-osioon...
EI voi, muutenhan tuonne olisin jo siirtynytkin - kyseessä on eri ongelmat ja eri porukka joiden kesken juttelua voisi syntyä.
Lisäksi tunnustan että mulla on iso ongelma kirjoittaa jonnekin jossa aiheena on jotain muuta kuin mihin asia liittyy. Jos osasto nimetään toisin niin sitten ehkä kävijäporukkakin muokkautuu toisin.
Mun mielestä porukka on samaa ja ongelmat samat... liian vähän tehoja eikä sen paska kulje mihinkään ja säätää pitäisi jotakin jonnekkin suuntaan
Tuskimpa kukaan pahakseen pistää vaikka sinne kirjoitteleekin.... vai kuinka? tulis vähän vipinää tuonne turbo-osioonkin lisää... nin ja voi kai tuota otsikkoakin muuttaa....
Tää on vain minun mielipide
Hayabusa 1300R TURBO -05
+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
kajbusa kirjoitti:Eikös noita viri-viri juttuja voisi kirjoitella turbo-osioon...
EI voi, muutenhan tuonne olisin jo siirtynytkin - kyseessä on eri ongelmat ja eri porukka joiden kesken juttelua voisi syntyä.
Lisäksi tunnustan että mulla on iso ongelma kirjoittaa jonnekin jossa aiheena on jotain muuta kuin mihin asia liittyy. Jos osasto nimetään toisin niin sitten ehkä kävijäporukkakin muokkautuu toisin.
Mun mielestä porukka on samaa ja ongelmat samat... liian vähän tehoja eikä sen paska kulje mihinkään ja säätää pitäisi jotakin jonnekkin suuntaan
Tuskimpa kukaan pahakseen pistää vaikka sinne kirjoitteleekin.... vai kuinka? tulis vähän vipinää tuonne turbo-osioonkin lisää... nin ja voi kai tuota otsikkoakin muuttaa....
Tää on vain minun mielipide
Jep tbo osio on tosiaanki hiljainen ja syy siihen on salaus.
Sellainenkin uudistus lisäis liikettä, kun näkis tilanteen uusista viesteistä milloin sinne on kirjuuteltu.
Hmm.. mites olis mahdollista järkkää juttu toimiin niin että jos sata kirjuutettua viestiä on takana niin niille näkys suoraan noi tbo osioon kirjoitetut jutut uusien viestien seassa?
Onko mahdollista?