Lähetetty: 28 Loka 2007, 18:24
Tuossa vuosi sitten oli juttua kierrosrajoittimen poistosta täällä palstalla. Silloin homma jäi auki kun ei löytynyt ECU:a avattavaksi. Sittemmin kesän jälkeen Taistolta saadun 1999 vuosimallin ecun perusteella selvisi monta asiaa paitsi se ohjelmoitavuus myös se miten kierrosrajoittimen nosto tehdään.
Käytännössä rajoitin nostetaan vaihtamalla 4Mhz kide esim. 3.75Mhz tai 3.8Mhz kiteeksi. Tuollaisen kiteen hinta on alle 2euroa - toivottavasti en vie joltain businesta sillä ns. extended ecu maksaa jenkeissä 250úsd, siis pelkkä työ tuon kiteen vaihtamiseksi. 3.69Mhz kiteitä löytyy Partcosta hintaa 1,15e+alv mutta silloin rajoitin nousee jo 11.600 tienoille joka voi olla liikaa - ei ole tullut testattua.
Tässä kuva missä näkyy miltä sellainen ECU näyttää mihin kide on vaihdettu:

Ja tässä toinen kuva missä näkyy koko piirilevy jonka vasemmassa alareunassa juuri prosessorin alapuolella tuo kide on:

Kide on läpi juotettu, joten muovikuori pitää avata molemmilta puolilta. Kotelo avataan esim dremelin laikalla ja sitten painetaan dremelin isompaa harjaa alaspäin niin kauan että kide tai piirilevy tuntuu selvästi harjaksia vasten. Kiteen ympäriltä sillä pienemmällä harjaksella turhat pois (varoen vieressä olevaa kondensaattoria). Sitten juotetaan vanha kide pois ja uusi tilalle.
Operaatiossa on mielestäni erittäin vaikea rikkoa mitään - jollei nyt sitten käytä harjaa niin pitkään että painaa suoraan levystäkin lävitse. (Tosin sillä varauksella että itse olen vain avannut kokonaisia ECU:ja, pelkkää kiteen vaihtoa en ole tehnyt.)
Uudemmissa ECUissa kide on eri paikassa ja se on juotettu ainoastaan toiselle puolelle piirilevyä. Mutta nyt mieluummin selvitetään että voiko 2004-2007 ECUn ohjelmoida kuin että niihin enään kidettä vaihdettaisiin.
Edited By PetriK on 1193662253
Käytännössä rajoitin nostetaan vaihtamalla 4Mhz kide esim. 3.75Mhz tai 3.8Mhz kiteeksi. Tuollaisen kiteen hinta on alle 2euroa - toivottavasti en vie joltain businesta sillä ns. extended ecu maksaa jenkeissä 250úsd, siis pelkkä työ tuon kiteen vaihtamiseksi. 3.69Mhz kiteitä löytyy Partcosta hintaa 1,15e+alv mutta silloin rajoitin nousee jo 11.600 tienoille joka voi olla liikaa - ei ole tullut testattua.
Tässä kuva missä näkyy miltä sellainen ECU näyttää mihin kide on vaihdettu:

Ja tässä toinen kuva missä näkyy koko piirilevy jonka vasemmassa alareunassa juuri prosessorin alapuolella tuo kide on:

Kide on läpi juotettu, joten muovikuori pitää avata molemmilta puolilta. Kotelo avataan esim dremelin laikalla ja sitten painetaan dremelin isompaa harjaa alaspäin niin kauan että kide tai piirilevy tuntuu selvästi harjaksia vasten. Kiteen ympäriltä sillä pienemmällä harjaksella turhat pois (varoen vieressä olevaa kondensaattoria). Sitten juotetaan vanha kide pois ja uusi tilalle.
Operaatiossa on mielestäni erittäin vaikea rikkoa mitään - jollei nyt sitten käytä harjaa niin pitkään että painaa suoraan levystäkin lävitse. (Tosin sillä varauksella että itse olen vain avannut kokonaisia ECU:ja, pelkkää kiteen vaihtoa en ole tehnyt.)
Uudemmissa ECUissa kide on eri paikassa ja se on juotettu ainoastaan toiselle puolelle piirilevyä. Mutta nyt mieluummin selvitetään että voiko 2004-2007 ECUn ohjelmoida kuin että niihin enään kidettä vaihdettaisiin.
Edited By PetriK on 1193662253