Onko kukaan avannut busa uudempaa konetta niin että voisi vahvistaan että syttypyörä on 24-1 mallinen ? Eli 24 pinnaa joista 1 on poistettu.
Lueskelin netistä eri artikkeleita joiden perusteella voisi päätellä että ECU:n vaituessa K2 mallista alkaen niin on mahdollista että siirtyivät myös syttypyörässä siirryttiin 24-1 malliin. Aiemmin olisi luetun mukaan ollut 8-1 josta myös alkuperäisessä huoltomanuaalissa on kuva. Eli tämä olisi yksi syy miksi aiempien mallien ECUt eivät toimi uudempien moottorien kanssa ? Toisaalta tuollainen 24-1 tasoittaa käyntiä ja erityisesti helpottaa kylmäkäynnistyksiä isompipuristeisissa koneissa.
EDIT - kysymys liittyy siihen että selvittelen mahdollisuuksia laittaa Megasquirt busan oman ecun tilalle - hyvältä näyttää varsinkin jos tämä tieto pitää paikkansa. Ainut mihin teoriassa ei ole vielä löytynyt vastausta on:
- lämpömittarin ohjaus/signaali
- vikakoodien ohjaus/signaali (niiden välttäminen)
- polttoaineenkulutuksen laskentasignaali
Juttua syttypyörästä täältä apex:n sivustolta
Edited By PetriK on 1188721486
Uudemmat syttypyörät - onko tietoa ? - 24-1 vai 8-1 ?
Tätä syttypyöräjuttua tuli tutkittua lisää. Käsitys on tosiaan se että uudemmissa malleissa on 24 piikkiä ja vanhemmissa 8 piikkiä. Lisäksi piikkejä ei edellisestä viestistä poiketen ole poistettu, vaan kyseessä on tasajako - mutta näkemättä ei ole varmuutta.
24 piikkisissä syttypyörissä yksi piikki vastaa siten 15 astetta, vastaavasti 8 piikkisissä pyörissä yksi piikki vastaa 45 astetta. Piikkejä käytetään hienosäätöön, eli esim käynnistettäessä arvioimaan että milloin sytytyspulssit pitää antaa. Tämä hienosäätö tarvitaan siksi että kampuran syttypyörän lisäksi nokka-akselissa on yksi vain "piikki". Tuo yksi piikki ei riitä kertomaan että mistä kohdasta moottorin sytytyksen ja ruiskin tahdistus tehdään, koska se antaa signaalin vain joka toisen kierroksen kohdalla. Nokka-akselin päässä oleva anturi on siis signaali jonka perusteella päätellään mikä pytty aloittaa sytytystahdilla.
Tahdistustieto on siis tärkää erityisesti käynnistettäessä moottoria - varsinkin jos kyseessä on korkeapuristeinen moottori joka ei starttaa tasaisella vauhdilla.
Edellisestä johtuen ECU.n vaihto ei ole mahdollista eri vuosimallien kesken ilman että syttypyörä vaihdetaan. Eli jos haluaa vaihtaa uudemman ecun (tai vanhemman) pitää myös syttypyörä vaihtaa. Muilta osin isoja muutoksia eri vuosimallien kesken ei pitäisi olla - mutta tietysti täyttä varmuutta ei ole.
Edited By PetriK on 1189351551
24 piikkisissä syttypyörissä yksi piikki vastaa siten 15 astetta, vastaavasti 8 piikkisissä pyörissä yksi piikki vastaa 45 astetta. Piikkejä käytetään hienosäätöön, eli esim käynnistettäessä arvioimaan että milloin sytytyspulssit pitää antaa. Tämä hienosäätö tarvitaan siksi että kampuran syttypyörän lisäksi nokka-akselissa on yksi vain "piikki". Tuo yksi piikki ei riitä kertomaan että mistä kohdasta moottorin sytytyksen ja ruiskin tahdistus tehdään, koska se antaa signaalin vain joka toisen kierroksen kohdalla. Nokka-akselin päässä oleva anturi on siis signaali jonka perusteella päätellään mikä pytty aloittaa sytytystahdilla.
Tahdistustieto on siis tärkää erityisesti käynnistettäessä moottoria - varsinkin jos kyseessä on korkeapuristeinen moottori joka ei starttaa tasaisella vauhdilla.
Edellisestä johtuen ECU.n vaihto ei ole mahdollista eri vuosimallien kesken ilman että syttypyörä vaihdetaan. Eli jos haluaa vaihtaa uudemman ecun (tai vanhemman) pitää myös syttypyörä vaihtaa. Muilta osin isoja muutoksia eri vuosimallien kesken ei pitäisi olla - mutta tietysti täyttä varmuutta ei ole.
Edited By PetriK on 1189351551