Busan ecu:ssahan on täydellinen monitorointisysteemi kaikelle moottoridatalle. Vakiopyörästä saa ajonaikaista tietoa mm. lambdan arvoista, kierrosnopeudesta, läppien asennosta, moottorin lämpötilasta, imuilman lämpötilasta, kulloinkin käytössä olevasta sytytysennakosta ja polttoaineen syötöstä. Liitin kytketään kahteen johtoon kiinni ja kaikki tuo näkyy tietokoneelta USB kaapelin kautta. Jos olisi tarpeeksi pieni tietokoneen näyttö voisi tällä korvata vaikka mittaristonkin
Kaksi johtoa kiinni bussin johtosarjaan ja ohjelman asennus tietokoneelle. Virrat päälle pyörään ja dataa alkoi näkymään. Testissä tuli kyllä esille yksi puute - kyseinen pyörä kiertää reilusti yli 12000rpm, ja mulla mittari loppui 12000 tienoille. Korjattiin sitten ohjelmaa ja nyt näkyy kierrokset 14000 saakka.
Eli kun pidetään mielessä se että busan ecu on myös ohjelmoitavissa ja että siinä on kytkimellä valittavissa olevat tuplakartat, busan ecua voi hyvin kutsua ns. racing ecuksi jo vakiona. Ei ole monessa muussa pyörässä yhtä hienoa systeemiä.
Alla esimerkki siitä miltä tuo ajonaikainen monitorointisysteemi näyttää (softa on vielä kehityksen alla lähinnä visuaalisen puolen kehittämiseksi - mutta toimii jo täysin).
Lisäksi vielä jos on innovaten laajakaista käytössä saa saman datan myös innovaten ohelmiin näkyviin.
Softa on ilmainen (meikäläisen tekemä ilman ohjelman toimivuustakuuta), USB kaapeli joka liitetään johtosarjaan maksaa noin 30e muutaman kappaleen erissä maahantuotuna.
Jos täältä löytyy kiinnostusta voin järjestää kimppatilauksen noille liityntäkaapeleille.
No kiitos molemmille - mahtavasta en tiedä, mutta pientä edistymistä. Puoli vuotta sitten kukaan ei tiennyt että busan ecusta saa kaiken datan ulos kytkemällä kaksi johtoa liitinsarjaan. Nyt se tiedetään ja koko tuo homma on tehty Suomessa taas ensimmäisenä maailmassa.
Liitinyksikkö näyttää muuten tällaiselta:
Tuosta katkaistaan johto sopivan mittaiseksi ja sitten keltainen ja oranssi kytketään liitinsarjan nastan 33 virhreä/mustaan johtoon. Vastaavasti musta kytketään liitinsarjan musta/valkoiseen johtoon. Muita johtoja ei tarvitse kytkeä. Voi liittää joko ns. ryöstäjällä tai mieluummin tietysti tinaamalla.
Keltainen + Oranssi -> vihreämusta
Musta -> mustavalkoinen
Tämän yksinketaisemmaksi homma ei enään voi mennä.
No sitten joku voi kysyä että mihin tällaista tarvitaan. No tämän avulla selviää se että onko joku sensori rikki, onko seokset kohdallaan tai vaikka se että missä lämpötilassa flekti menee päälle.
Tarkoitatsää että perusbusaan saa fläshättyä kaksi karttaa joista voi valita esim. kytkimellä haluamansa malliin 'streetlegal' tai 'baana'. Olis muuten mellevä nappula paneelissa, eikö?
Linksterman kirjoitti:Tarkoitatsää että perusbusaan saa fläshättyä kaksi karttaa joista voi valita esim. kytkimellä haluamansa malliin 'streetlegal' tai 'baana'. Olis muuten mellevä nappula paneelissa, eikö?
Kyllä - juuri tuota se kaksi karttaa tarkoittaa. Itse ajattelen vähän teknisemmin. Eli ilokaasu/vakio tai kilpabensa/vakio.
Joo ja Macissä ei pelaa on sen verran eksoottinen laite ettei Visual Basic tue sitä, todennäköisesti toimisi kyllä pocket pc:ssä jossa on usb väylä ja x-scale prosessori.
suiza kirjoitti:Ja tämä kaikki -02-07 ?
Miten K8 saisko edes rajoittimen pois päältä ???
Sorry vain K2-K7 tässä vaiheessa. Jos annat mulle kaksi K8 ecua, täydellisen tehtaan huoltomanuaalin, JTAG ohjelmointilaitteen ja noin 6kk niin sitten ehkä. Tämä K2-K7 projekti on kestänyt jo yli 6kk ja maksanut tuhansia euroja...
#####ti niin paljon eräät tahot jotka ovat alkaneet kaupallisesti tuota vapaasti levitettyä tietoa hyödyntää että tähän tuli kirotusvirhe (EDIT - onneksi moderaattorit korjasivat otsikon : http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=81316
Jos homma kiinnostaa niin vastaa tuohon .org threadiin... etsiskelen siinä myös gixerin ecua. K8 on vähän vaikeampi, mutta jos löytyy pari ylimääräistä boxia niin kyllä sekin onnistuu.