Moottoridatan keräys onnistuu sekin ! (k2-k7) - ...vakiobusasta...

Muihin foorumeihin sopimattomat, teniikkaan liittyvät aiheet tänne
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Kävin tänään laitamaantien pajalla testaamassa omistajan suosiollisella avustuksella tätä moottorinohjausyksikön tiedonkeruuta.

Busan ecu:ssahan on täydellinen monitorointisysteemi kaikelle moottoridatalle. Vakiopyörästä saa ajonaikaista tietoa mm. lambdan arvoista, kierrosnopeudesta, läppien asennosta, moottorin lämpötilasta, imuilman lämpötilasta, kulloinkin käytössä olevasta sytytysennakosta ja polttoaineen syötöstä. Liitin kytketään kahteen johtoon kiinni ja kaikki tuo näkyy tietokoneelta USB kaapelin kautta. Jos olisi tarpeeksi pieni tietokoneen näyttö voisi tällä korvata vaikka mittaristonkin ;-)

Kaksi johtoa kiinni bussin johtosarjaan ja ohjelman asennus tietokoneelle. Virrat päälle pyörään ja dataa alkoi näkymään. Testissä tuli kyllä esille yksi puute - kyseinen pyörä kiertää reilusti yli 12000rpm, ja mulla mittari loppui 12000 tienoille. Korjattiin sitten ohjelmaa ja nyt näkyy kierrokset 14000 saakka.

Eli kun pidetään mielessä se että busan ecu on myös ohjelmoitavissa ja että siinä on kytkimellä valittavissa olevat tuplakartat, busan ecua voi hyvin kutsua ns. racing ecuksi jo vakiona. Ei ole monessa muussa pyörässä yhtä hienoa systeemiä.

Alla esimerkki siitä miltä tuo ajonaikainen monitorointisysteemi näyttää (softa on vielä kehityksen alla lähinnä visuaalisen puolen kehittämiseksi - mutta toimii jo täysin).

Kuva

Lisäksi vielä jos on innovaten laajakaista käytössä saa saman datan myös innovaten ohelmiin näkyviin.

Kuva

Softa on ilmainen (meikäläisen tekemä ilman ohjelman toimivuustakuuta), USB kaapeli joka liitetään johtosarjaan maksaa noin 30e muutaman kappaleen erissä maahantuotuna.

Jos täältä löytyy kiinnostusta voin järjestää kimppatilauksen noille liityntäkaapeleille.




Edited By PetriK on 1205601651
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Olen vakuuttunut Petrik:n osaamisesta tällä alueella :mosh:
Pienet käyttäjä kohtaiset hienosäädöt ja tosta on oikeesti apua ainaski mulle.
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Aivan mahtavaa PetriK!!

Jos piuhoja tilaat niin mulle yksi.
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

No kiitos molemmille - mahtavasta en tiedä, mutta pientä edistymistä. Puoli vuotta sitten kukaan ei tiennyt että busan ecusta saa kaiken datan ulos kytkemällä kaksi johtoa liitinsarjaan. Nyt se tiedetään ja koko tuo homma on tehty Suomessa taas ensimmäisenä maailmassa.

Liitinyksikkö näyttää muuten tällaiselta:
Kuva

Tuosta katkaistaan johto sopivan mittaiseksi ja sitten keltainen ja oranssi kytketään liitinsarjan nastan 33 virhreä/mustaan johtoon. Vastaavasti musta kytketään liitinsarjan musta/valkoiseen johtoon. Muita johtoja ei tarvitse kytkeä. Voi liittää joko ns. ryöstäjällä tai mieluummin tietysti tinaamalla.

Keltainen + Oranssi -> vihreämusta
Musta -> mustavalkoinen

Tämän yksinketaisemmaksi homma ei enään voi mennä.

No sitten joku voi kysyä että mihin tällaista tarvitaan. No tämän avulla selviää se että onko joku sensori rikki, onko seokset kohdallaan tai vaikka se että missä lämpötilassa flekti menee päälle.




Edited By PetriK on 1205621893
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Jorma
Viestit: 163
Liittynyt: 28 Tammi 2007, 21:16
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Pelaako toi softa macissä, jos saa helpol pelaa mulle yks.
Team SMR

230.3HP@10265rpm / 177.6Nm@6927rpm

335.07kmh (208.203mph)

Liittynyt syys 2005
76-1188501707

Viesti Kirjoittaja 76-1188501707 »

Tarkoitatsää että perusbusaan saa fläshättyä kaksi karttaa joista voi valita esim. kytkimellä haluamansa malliin 'streetlegal' tai 'baana'. Olis muuten mellevä nappula paneelissa, eikö?



Edited By Linksterman on 1205703395
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Linksterman kirjoitti:Tarkoitatsää että perusbusaan saa fläshättyä kaksi karttaa joista voi valita esim. kytkimellä haluamansa malliin 'streetlegal' tai 'baana'. Olis muuten mellevä nappula paneelissa, eikö?
Kyllä - juuri tuota se kaksi karttaa tarkoittaa. Itse ajattelen vähän teknisemmin. Eli ilokaasu/vakio tai kilpabensa/vakio.

Joo ja Macissä ei pelaa on sen verran eksoottinen laite ettei Visual Basic tue sitä, todennäköisesti toimisi kyllä pocket pc:ssä jossa on usb väylä ja x-scale prosessori.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
suiza
Viestit: 359
Liittynyt: 07 Huhti 2006, 20:04
Paikkakunta: Oulun ympäristö

Viesti Kirjoittaja suiza »

Ja tämä kaikki -02-07 ?
Miten K8 saisko edes rajoittimen pois päältä ???
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

suiza kirjoitti:Ja tämä kaikki -02-07 ?
Miten K8 saisko edes rajoittimen pois päältä ???

Sorry vain K2-K7 tässä vaiheessa. Jos annat mulle kaksi K8 ecua, täydellisen tehtaan huoltomanuaalin, JTAG ohjelmointilaitteen ja noin 6kk niin sitten ehkä. Tämä K2-K7 projekti on kestänyt jo yli 6kk ja maksanut tuhansia euroja...

#####ti niin paljon eräät tahot jotka ovat alkaneet kaupallisesti tuota vapaasti levitettyä tietoa hyödyntää että tähän tuli kirotusvirhe (EDIT - onneksi moderaattorit korjasivat otsikon ;-):
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=81316

Jos homma kiinnostaa niin vastaa tuohon .org threadiin... etsiskelen siinä myös gixerin ecua. K8 on vähän vaikeampi, mutta jos löytyy pari ylimääräistä boxia niin kyllä sekin onnistuu.




Edited By PetriK on 1205743930
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Vastaa Viestiin