Sivu 1/1

Lähetetty: 15 Maalis 2008, 19:19
Kirjoittaja PetriK
Kävin tänään laitamaantien pajalla testaamassa omistajan suosiollisella avustuksella tätä moottorinohjausyksikön tiedonkeruuta.

Busan ecu:ssahan on täydellinen monitorointisysteemi kaikelle moottoridatalle. Vakiopyörästä saa ajonaikaista tietoa mm. lambdan arvoista, kierrosnopeudesta, läppien asennosta, moottorin lämpötilasta, imuilman lämpötilasta, kulloinkin käytössä olevasta sytytysennakosta ja polttoaineen syötöstä. Liitin kytketään kahteen johtoon kiinni ja kaikki tuo näkyy tietokoneelta USB kaapelin kautta. Jos olisi tarpeeksi pieni tietokoneen näyttö voisi tällä korvata vaikka mittaristonkin ;-)

Kaksi johtoa kiinni bussin johtosarjaan ja ohjelman asennus tietokoneelle. Virrat päälle pyörään ja dataa alkoi näkymään. Testissä tuli kyllä esille yksi puute - kyseinen pyörä kiertää reilusti yli 12000rpm, ja mulla mittari loppui 12000 tienoille. Korjattiin sitten ohjelmaa ja nyt näkyy kierrokset 14000 saakka.

Eli kun pidetään mielessä se että busan ecu on myös ohjelmoitavissa ja että siinä on kytkimellä valittavissa olevat tuplakartat, busan ecua voi hyvin kutsua ns. racing ecuksi jo vakiona. Ei ole monessa muussa pyörässä yhtä hienoa systeemiä.

Alla esimerkki siitä miltä tuo ajonaikainen monitorointisysteemi näyttää (softa on vielä kehityksen alla lähinnä visuaalisen puolen kehittämiseksi - mutta toimii jo täysin).

Kuva

Lisäksi vielä jos on innovaten laajakaista käytössä saa saman datan myös innovaten ohelmiin näkyviin.

Kuva

Softa on ilmainen (meikäläisen tekemä ilman ohjelman toimivuustakuuta), USB kaapeli joka liitetään johtosarjaan maksaa noin 30e muutaman kappaleen erissä maahantuotuna.

Jos täältä löytyy kiinnostusta voin järjestää kimppatilauksen noille liityntäkaapeleille.




Edited By PetriK on 1205601651

Lähetetty: 15 Maalis 2008, 20:08
Kirjoittaja 107-1089231881
Olen vakuuttunut Petrik:n osaamisesta tällä alueella :mosh:
Pienet käyttäjä kohtaiset hienosäädöt ja tosta on oikeesti apua ainaski mulle.

Lähetetty: 15 Maalis 2008, 22:40
Kirjoittaja busajasa
Aivan mahtavaa PetriK!!

Jos piuhoja tilaat niin mulle yksi.

Lähetetty: 16 Maalis 2008, 00:57
Kirjoittaja PetriK
No kiitos molemmille - mahtavasta en tiedä, mutta pientä edistymistä. Puoli vuotta sitten kukaan ei tiennyt että busan ecusta saa kaiken datan ulos kytkemällä kaksi johtoa liitinsarjaan. Nyt se tiedetään ja koko tuo homma on tehty Suomessa taas ensimmäisenä maailmassa.

Liitinyksikkö näyttää muuten tällaiselta:
Kuva

Tuosta katkaistaan johto sopivan mittaiseksi ja sitten keltainen ja oranssi kytketään liitinsarjan nastan 33 virhreä/mustaan johtoon. Vastaavasti musta kytketään liitinsarjan musta/valkoiseen johtoon. Muita johtoja ei tarvitse kytkeä. Voi liittää joko ns. ryöstäjällä tai mieluummin tietysti tinaamalla.

Keltainen + Oranssi -> vihreämusta
Musta -> mustavalkoinen

Tämän yksinketaisemmaksi homma ei enään voi mennä.

No sitten joku voi kysyä että mihin tällaista tarvitaan. No tämän avulla selviää se että onko joku sensori rikki, onko seokset kohdallaan tai vaikka se että missä lämpötilassa flekti menee päälle.




Edited By PetriK on 1205621893

Lähetetty: 16 Maalis 2008, 09:24
Kirjoittaja Jorma
Pelaako toi softa macissä, jos saa helpol pelaa mulle yks.

Lähetetty: 16 Maalis 2008, 23:36
Kirjoittaja 76-1188501707
Tarkoitatsää että perusbusaan saa fläshättyä kaksi karttaa joista voi valita esim. kytkimellä haluamansa malliin 'streetlegal' tai 'baana'. Olis muuten mellevä nappula paneelissa, eikö?



Edited By Linksterman on 1205703395

Lähetetty: 17 Maalis 2008, 07:57
Kirjoittaja PetriK
Linksterman kirjoitti:Tarkoitatsää että perusbusaan saa fläshättyä kaksi karttaa joista voi valita esim. kytkimellä haluamansa malliin 'streetlegal' tai 'baana'. Olis muuten mellevä nappula paneelissa, eikö?
Kyllä - juuri tuota se kaksi karttaa tarkoittaa. Itse ajattelen vähän teknisemmin. Eli ilokaasu/vakio tai kilpabensa/vakio.

Joo ja Macissä ei pelaa on sen verran eksoottinen laite ettei Visual Basic tue sitä, todennäköisesti toimisi kyllä pocket pc:ssä jossa on usb väylä ja x-scale prosessori.

Lähetetty: 17 Maalis 2008, 08:47
Kirjoittaja suiza
Ja tämä kaikki -02-07 ?
Miten K8 saisko edes rajoittimen pois päältä ???

Lähetetty: 17 Maalis 2008, 09:03
Kirjoittaja PetriK
suiza kirjoitti:Ja tämä kaikki -02-07 ?
Miten K8 saisko edes rajoittimen pois päältä ???

Sorry vain K2-K7 tässä vaiheessa. Jos annat mulle kaksi K8 ecua, täydellisen tehtaan huoltomanuaalin, JTAG ohjelmointilaitteen ja noin 6kk niin sitten ehkä. Tämä K2-K7 projekti on kestänyt jo yli 6kk ja maksanut tuhansia euroja...

#####ti niin paljon eräät tahot jotka ovat alkaneet kaupallisesti tuota vapaasti levitettyä tietoa hyödyntää että tähän tuli kirotusvirhe (EDIT - onneksi moderaattorit korjasivat otsikon ;-):
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=81316

Jos homma kiinnostaa niin vastaa tuohon .org threadiin... etsiskelen siinä myös gixerin ecua. K8 on vähän vaikeampi, mutta jos löytyy pari ylimääräistä boxia niin kyllä sekin onnistuu.




Edited By PetriK on 1205743930