Busanisti-ratapäivän säännöt - Kannattaa lukaista läpi jo ennakkoon..

Pohdintaa kotimaan tapahtumisista ja kokoontumisista
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Finnish Hayabusa Owners Club Rata/ajoharjoittelu -säännöt

1§ LUOKAT
Kaikissa luokissa nopeus on vapaa.

HIDAS
-ohittaminen sallittu vain pääsuorilla tai järjestäjän erikseen mainitsemilla alueilla.
-Ensikertalaiset radalla yleensä tai kyseessä olevalla radalla.
-EAK opastettu ryhmä.

KESKI
-ohittaminen sallittu suorilla ja järjestäjän erikseen mainitsemilla alueilla.
-Ohittaminen kaarteissa kielletty.
-Tarvittaessa EAK opastettu ryhmä.

NOPEA
-ei ohitus rajoitteita.
-Vapaa ryhmä jossa ei EAK opastusta.
-Sallittu kilvettömille.

Järjestäjäjällä on oikeus siirtää kuskeja ryhmästä toiseen. Ryhmää saa vaihtaa vain järjestäjän luvalla (vaatii ryhmämerkintöjen muuttamista)

Ryhmäjako kellonajan mukaan jokaiselle ajotunnille:

00-20 Nopea ryhmä
20-40 Keskiryhmä
40-00 Hidas ryhmä

2§ ILMOITTAUTUMINEN
Ennen ajoa kuljettajan on ilmoittauduttava järjestäjälle.
Ennakkoilmoittautumisen/Ratamaksun yhteydessä ajaja ilmoittaa nopeusluokan, jossa haluaa ajaa, ilmoittaa pyörän rekisterinumeron sekä allekirjoittaa vastuuvapaus lomakken.
Ensikertalainen aloittaa HIDAS-luokassa ja osallistuu ohjattuun tutustumisajoon, jossa hänelle näytetään ajolinjat.

Ajajakokous pidetään puolituntia ennen päivän ajoajan alkua.
Ajajakokoukseen osallistuminen on pakollinen kaikille tapahtumaan osallistujille.
Ajajakokouksessa käydään säännöt sekä rata ja ryhmä kohtaiset poikkeukset läpi.

3§ AJONEUVOT JA VARUSTEET
Ajoneuvot
Radalle hyväksytään kilvelliset (hidas ja keski ja nopea) katukäyttöön tarkoitetut liikennevakuutetut** moottoripyörät.
Kilvettömät ja vakuutetut** pyörät hyväksytään vain nopeaan ryhmään.

Pyörästä ei saa valua nesteitä ja pyörän on oltava kunnoltaan turvallinen sekä kuljettajalle itselleen että muille kuljettajille.

**Jokaisen ajoharjoitteluun osallistuvan ajoneuvon on oltava vakuutettu EU:ssa rekisteröidyssä vakuutusyhtiössä.

Varusteet
Ajaa saa vain kunnollisissa ajovarusteissa. Ajovarusteisiin kuuluu:
-mp-takki
-mp-housut
-ajosaappaat
-hanskat
-mp-käyttöön hyväksytty kypärä.

Nahkapukua ja selkäsuojaa suositellaan.

Järjestäjäjällä on oikeus estää mielestään säännöt täyttämättömän kuskin/pyörän pääsyn radalle.

4§ AJAMINEN
Kyseessä on ajoharjoittelu, ei kilpailu. Radalle mennään ja poistutaan vain merkittyjen ratavarikon väylien kautta.
Ajettaessa on pyrittävä käyttämään oikeita ajolinjoja. Radalla saa kiertää vain sille tarkoitettuun suuntaan eikä radan huoltolinjoja saa missään nimessä käyttää ajoharjoittelun aikana.

Ohittaminen on kielletty kaikissa ryhmissä lippujen aikana (kts kohta Liput).
Ohitettaessa ohitettava säilyttää ajolinjansa sillä takaa tulevalla on aina väistämisvelvollisuus (kts ryhmäkohtaiset ohittamisrajoittet kohdasta Luokat).

Varikolle saavuttaessa hidasta hyvissä ajoin ja näytä kädellä merkki, että olet ajamassa varikolle (käsi pystyyn) siirry radan reunaan jossa ao. radalla on varikkopoistumisväylä ja aja merkitystä liittymästä varikolle.

5§ LIPUT
Ruutulippu - ajovuoro päättyy, aja kierros loppuun ja tule sitten varikolle, ohittaminen kielletty
Punainen - vähennä nopeutta aja kierros loppuun, sitten varikolle, ohittaminen kielletty (esim vakava kaatuminen ja rata tyhjennettävä)
Keltainen - Huomio, jatka ajoasi varoen, vähennä nopeutta, ohittaminen kielletty (este radalla)
Musta - kierrä kierros ja aja varikolle. Mustaa lippua näytetään sääntöjä rikkoneelle tai muihin verrattuna huomattavasti nopeammalle tai hitaammalle kuljettajalle ja jos pyörässä havaitaan tekninen vika esim. öljyvuoto.
Käy varmistamassa portilta liputuksen syy mikäli olet saanut mustan lipun.

6§ VASTUUT
Jokainen on radalla omalla vastuullaan. Järjestäjä rajaa radalla yhtä aikaa olevien pyörien lukumäärän enintään kyseisen radan maksimimäärään. Järjestäjä ei vastaa epäkuntoisen ajoneuvon siirtämisestä, mutta avustaa tarvittaessa.

7§ VAARATILANTEET
Mikäli havaitset vaaratilanteen (öljyä radalla, kaatuminen tms.) aja varikolle ja ilmoita lippumiehelle, älä pysähdy radalle.
Mikäli joudut kuitenkin pakottavista syistä johtuen pysähtymään radalle pyörä tulee ehdottomasti jättää turva-alueen puolelle.
Jos ajat ulos radalta on paluu radalle kielletty ennen kuin järjestäjä on tarkistanut kuskin ja pyörän.
Radalle ei saa pysähtyä auttamaan muut kuin järjestäjän sallimat EAK kouluttajat/kuljettajat.

8§ TEIPPAUS
Särkyvät lasiosat (lamput, vilkut) on teipattava mahdollisten sirpaleiden vuoksi.
Teippauksen tulee olla riittävä, mutta ei edellytä 100 % peittoa.

9§ ALKOHOLI
Promille raja on ehdoton nolla.

10§ MUUTA
Tilaisuudessa ei ole ensivastetta paikalla ja sen paikalle saaminen vie muutaman kymmenen minuttia. Ajetaan rauhallisesti ja nauttien.




Edited By busajasa on 1246395535
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND