Rata-ajo - Eka kerta

Löpinää rata-, strip-, nopeusajoihin liittyvistä tapahtumista.
115-1085924698

Viesti Kirjoittaja 115-1085924698 »

Mitä otan huomioon mahdolliseen ratapäivään? Ihan alusta asti... Pyörä on, mitä muuta otan matkaan. Mitä huomioin? En kyselisi, jos tietäisin, eli ajatellaan, etten tiedä mitään! En aio tulla tupeksimaan teidän miesten koitoksiin, ei tarvi pelätä! Naisilla on oma ratapäivä, ja sinne matka mikäli muuten aikataulun saan sopimaan. Kiitos jo etukäteen mahdollisesta neuvonnasta!
nimim. Ainakin kerran haluan kokea tämänkin :)
Avatar
Sepe
Viestit: 640
Liittynyt: 24 Touko 2004, 18:51
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepe »

Nooh sä otat sinne mukaan teippiä että saat teipattua peilit ja valot. Ei kuitenkaan kannata teipata taka/jarruvaloa.

Sitten muita varusteita:
Nahkapuku
Selkäsuoja
Ilmanpainemittari

Eihän noi pakollisia ole mutta turvallisempi olo on varmasti jos on nahkaa päällä ja selkäsuoja paikallaan. Ilmanpainemittarikaan ei ole pakollinen, kyllä se aina jollakin siellä on mutta eipähän tarvi lainailla jos on oma.
Sit otat mukaan kameran jotta saat hienoja kuvia. Kuvia on sitte kiva näytellä esim. anopille tai varsinkin appiukolle. :D

Sit vaan avoimin mielin opettelemaan rata-ajoa ja pyörän käyttäytymistä.
Avatar
hannu
Viestit: 76
Liittynyt: 27 Touko 2004, 13:42
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja hannu »

Näitä asioita voisi tarkastella
Pyörä: On tietysti kunnossa mutta myös renkaat saisi olla pinnaltaan ok. Paineet on sitten hienosäätöä vakiopaineet on ihan jees.
Ajoasu: Nahka on turvallinen, tekstiilikin käy. Farkut ja shortsit jätetään kotiin tai laitetaan reppuun.
Vakuutus: Tarkista yhtiöstä kaskon voimassaolo radalla (ajoharjoittelu), eroja on
Mukaan: Juotavaa, syötävää, sadeasu, varahikipaita, kamera
Ajaminen: Ajolinjat ovat tärkeät, että muut tietävät aikeesi, opetellaan ensin jonkun kanssa ajelemalla ja katselemalla.
Liputukset opitaan ennen radallemenoa. Yleensä infossa kaikille ennen tilaisuuden alkua.
Valitse ryhmä jonne menet ja muiden mukaan.
Mielessä aina, että kotiinkin on ajettava joten malttia täälläkin.

Eka kerta oli mulla moottoripyöräkerhon järjestämässä tapahtumassa (Hämpy) ja siellä sain opastuksen ja ohjeet, kannatan.
Moi
98-1085415583

Viesti Kirjoittaja 98-1085415583 »

Aluksi kannattaa lukea nuo -> http://www.mp-foorumi.com/mptukiry/ratasaannot.php ja olla paikalla ajajakokouksessa koska siellä kerrotaan nuo säännöt, eli viim. noin puoli tuntia ennen ajojen alkua.
Rengaspaineista ja jousituksen säädöistä ei nyt ekoilla keroilla kannata välittää, vaan keskittyä nauttimaan ihan siitä ajamisesta.
Tuolla ihan hyvä juttu säädöistä jos niihin haluaa puuttua -> http://www.busanistit.org/foorumi....f=1;t=9

Mukaan kannattaa ottaa teippiä (sitä kyllä nyt oleensä on jo mp foorumin puolestakin), koska vilkut, valot ja peilit teipataan.
Jotain juotavaa on myös hyvä varata mukaan.
Koko päivän kestävillä sessioilla voi olla hyvä jos mukana on myös vähän muutakin vaatetusta kuin ajokamat (varsinkin kuumalla) niin ei tarvitse hikoilla siellä varikolla jos tulee pidempiä taukoja ajoon.

Ekoilla keroilla (kannattaa) aina ilmoittautua hitaaseen ryhmään.

Tärkeintä mitä kannataa tehdä on kysellä siellä varikolla järjestäjiltä/ kokeneimmilta sediltä (tässä tapauksessa tädeiltä) jos on kysyttävää ja pyytää sieltä joku liivipaitainen täti näyttämään ekoilla keroilla ajolinjoja.

Lopuksi varoitus: Tuo homma on sitten niin hauskaa ja erilaista kuin tiellä ajaminen, että se norm. tiellä liikenteen seassa ajaminen ei enään tunnu miltään, ja radalle on pakko päästä aina uudestaan ja uudestaan...
115-1085924698

Viesti Kirjoittaja 115-1085924698 »

Kitoos, lisääkin kai vielä tarvitsen infoa... Menen noille linkkisivuille kun ehdin! Nahkoja mulla ei ole, mutta jonkun sortin goret, joissa on selkäsuojaa ja muuta suojaa sujautettu pitkin ja poikin, eli kysymys kuuluu: riittääkö takin sisään jo valmiiksi asennettu selkäsuoja? Millainen tepa käy? Pitääkö mun ottaa oma mekaanikko mukaan, kun en osaa tai halua edes rengaspaineita tsekata? Nyt on ajettu 3tkm, mutta just mun mies sanoi, et saan alkaa katella uutta takarengasta kohtapuoliin... kuinka paljon varoja siinä pitäis olla? Nää kysymykset tähän erään, lisääkin kai saan aikaiseksi ilman luomisen tuskia. Toivottavasti teitillä ymmärrys riittää!!
Avatar
Sepe
Viestit: 640
Liittynyt: 24 Touko 2004, 18:51
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepe »

Kyllä me ymmärretään! :D

Mä olen käyttänyt ilmastointi teippiä. Se vaan riippuu aika paljon teipin laadusta mikä on hyvää. Tuosta mitä mulla on niin ei jää liimat katteisiin/valoihin kun sen ottaa pois. Pakkausteippejä, maalarinteippejä....kaikkea siellä on näkynyt.

Tuo selkä suoja riittää kyllä jos et kaadu! :D Olis siellä hyvä olla ihan erillinen selkä/munuissuoja. Ei mullakan tuo suoja kyllä munuaisia suojaa. On sellainen köyhänmiehen selkäsuoja.
Eikä sitä selkäsuojaa siellä kukaan vaadi, mutta ihan oman turvallisuuden takia jos meinaat enemmänkin alkaa käymään radalla. Eikähän se pahitteeksi ole yleensäkkään liikenteessä.

Kyllä siellä varmaan on avuliaita neitoja paikalla jotaka katsoo noi ilmanpaineet jos se nyt edes on tarpeellista. Tuskin ekalla kertaa mutta sitten jatkossa. Hyvät paineet tuollaiseen perus +20 keliin on kutakuinkin 1,9bar taakse ja 2,1bar eteen. Sit jos kuumempi tai kylmempi niin vähän lisää. Tavoitteena olis sellainen 2,5bar kun rengas on lämmin.

Miks et halua? :p
98-1085415583

Viesti Kirjoittaja 98-1085415583 »

Jos haluat tehdä ammatilais vaikutuksen niin ilman muuta oma mekaanikko mukaan :D

Kyllä siellä joku ne rengaspaineet katsoo jos haluat, kunhan pidät vähän ääntä asiasta...

Kyllä tuolla kemorassa viimeksi aika moni ajoi goret päällä. Hyvä olisi olla erillinen selkäsuoja (ei kyllä itsellänikään ole), mutta jos takissa on selkäsuoja niin kyllä sillä jo uskaltaa ajaa, kunhan muistaa ottaa ne mutkat vähän hitaammin, eikä yritä vetää samoja aikoja ahvenistolla kun sepe :;):

Tuo sinun rengas on varmaan kulunut keskeltä, radalle se kuluu lähinnä reunoilta, eli kyllä sillä vielä ajaa jos siitä ei sentään kankaat näy.

PS. jos apparalla menee kierros alle 1.36 niin älä kerro sitä meille, meille tulee paha mieli :p
Avatar
Sepe
Viestit: 640
Liittynyt: 24 Touko 2004, 18:51
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepe »

bujahasa kirjoitti:eikä yritä vetää samoja aikoja ahvenistolla kun sepe :;):

PS. jos apparalla menee kierros alle 1.36 niin älä kerro sitä meille, meille tulee paha mieli :p

Hyst! :laugh:
98-1085415583

Viesti Kirjoittaja 98-1085415583 »

Aii niin sellanen juttu että kun rupeaa oikein ajamalla niitä mutkia ajamaan, siis roikkumalla, niin gore housuihin tuleepi polviin reiät ja se ei ole kiva juttu koska se vesitiiveys ei ole enää toiminnassa. Silloin on hyvä hommata nahkaa ja polvipalat (mieluummin siis jo ennen kuin noin tapahtuu).

PS. jo yhdet jäljet polvipaloihin onnistunut saamaan, siitä on jopa valokuva todisteena :D
115-1085924698

Viesti Kirjoittaja 115-1085924698 »

Edelleen olis halu päästä Naisten päivään mukaan!
Mitähän sellainen selkäsuoja kustantaa?
Ei oletettavasti polveni viistä maata heti, ei ainakaan tarkoituksella, eli aion ajaa goreillani.
Henkiseksi "ongelmaksi" on alkanut muodostua sellainen juttu kun "paikalliset reinot" on asetelleet mulle kauheita uhkakuvia kuinka vaikeeta radalla ajo on... enkös saa ajaa siellä omaa vauhtia, ja tarkoituksena nimenomaan ottaa tuntumaa omien resurssien puitteissa? "Reinojen" juttujen perusteella olis parempi ku naiset jäis kotiin virkkaamaan... En aio mennä sinne yltiöpäisyydellä, vaan todella vaan koettamaan omia mieltymyksiä aluksi kovinkin iisisti! Tarkoitus ei oo kipata tai ylittää omia rajoja! Eikä lähteä kisaan muiden kanssa, vaan ottamaan selvää itsestä ja pyörästä. Itsestä vielä enemmän, sillä pyörän resurssit riittää kyllä. (vissiin tiedätte jo sen)
No, jos matkaan lähden, en aio nolata busanisteja! En ainakaan tupeksimalla. Kuinkahan kauan sinne ajelee Porista noin niinkuin suurinpiirtein nopeusrajoitusten mukaan?
Muistatteko omia ekoja kertojanne tän asian puitteissa, mitä siellä oli odottamatonta/tapahtunutta/hauskaa/mokia/mitä vaan? Minna
Avatar
hannu
Viestit: 76
Liittynyt: 27 Touko 2004, 13:42
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja hannu »

Tervetuloa Shuttlex, tästä voi ainakin aloittaa

Kaksi tai kolme luokkaa (hitaat: ohitus suorilla, keski ja mahdollisesti nopeat a 20 min mukavaa kurvailua.
Hämeenlinnan moottoripyöräilijät ry:
RATA-AJOPÄIVÄT 2004 Ahvenistolla :

Ke 14.7.2004 klo 17-20
Ti 27.7.2004 klo 17-20
Ratapäivien hinnat vahvistuneet: 5 eur/jäsen, 15 eur/ei jäsen ja 10 eur/piikkikuski.

Ahveniston ajoharjoitteluajat on tarkoitettu vain ja ainoastaan rekisteröidyille moottoripyörille. Pyörien tulee olla asianmukaisesti (tieliikennelain edellyttämällä tavalla) vakuutettuja. Peilit ja lyhdyt kannattaa teipata. Huom! Vaikka olisitkin kokenut mp-kuski, mutta ensimmäistä kertaa tulossa radalle, kerro se ilmoittautuessasi paikanpäällä. Näin saat tarvittavan ohjauksen "rataetikettiin" ja tarvittaessa sinulle näytetään ajolinjoja.
Avatar
Sepe
Viestit: 640
Liittynyt: 24 Touko 2004, 18:51
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepe »

shuttlex kirjoitti:Edelleen olis halu päästä Naisten päivään mukaan!
Mitähän sellainen selkäsuoja kustantaa?
Ei oletettavasti polveni viistä maata heti, ei ainakaan tarkoituksella, eli aion ajaa goreillani.
Henkiseksi "ongelmaksi" on alkanut muodostua sellainen juttu kun "paikalliset reinot" on asetelleet mulle kauheita uhkakuvia kuinka vaikeeta radalla ajo on... enkös saa ajaa siellä omaa vauhtia, ja tarkoituksena nimenomaan ottaa tuntumaa omien resurssien puitteissa? "Reinojen" juttujen perusteella olis parempi ku naiset jäis kotiin virkkaamaan... En aio mennä sinne yltiöpäisyydellä, vaan todella vaan koettamaan omia mieltymyksiä aluksi kovinkin iisisti! Tarkoitus ei oo kipata tai ylittää omia rajoja! Eikä lähteä kisaan muiden kanssa, vaan ottamaan selvää itsestä ja pyörästä. Itsestä vielä enemmän, sillä pyörän resurssit riittää kyllä. (vissiin tiedätte jo sen)
No, jos matkaan lähden, en aio nolata busanisteja! En ainakaan tupeksimalla. Kuinkahan kauan sinne ajelee Porista noin niinkuin suurinpiirtein nopeusrajoitusten mukaan?
Muistatteko omia ekoja kertojanne tän asian puitteissa, mitä siellä oli odottamatonta/tapahtunutta/hauskaa/mokia/mitä vaan? Minna

Selkäuoja kustantaa noin:
MP-ASU SELKÄSUOJA 7 NIKAMAA MPSELKÄS SELKÄSUOJA 59,00
http://www.hanx.fi/tuoteryhmat/moottoripyoraily/info/61104.html
http://www.hanx.fi/tuoteryhmat/moottoripyoraily/info/6020.html
http://www.storm-motor.fi/Jari%20....014.htm ja tuolta alhaalta suojat.

Mitä niitä ukkoja kuunteleen! Eivät ole kuitenkaan itse uskaltaneet ikinä radalle ja niistä tuntuu pahalle kun nykyajan muijatkin jo alkaa ajaan radalla. :D Sinne vaan!

Ei radalla olekkaan tarkoitus ylittää rajoja vaan koittaa löytää ne! ??? Siinä samalla oppii paljon pyörästä ja itsestä. Aluksi tosiaan kannattaa tutustua uuteen ympäristöön. Jotkut mutkat saattavat olla kallistettuja mitä ei yleensä normaaleilla teillä ole.

Porista Ahvenistolle? No about 2 tuntia, jos oikein tulee niin tunti. :D Eikös se jotain 190km ole?

Jaa-a eka kerta?! No siellä oli kaikki uutta. :D Vuosi tais olla -94 kun kävin ekaa kertaa Ahvenistolla ajamassa silloisella GPZ600:lla. Oli työpaikan ratavuoro. Mopolla vedettiin autojen seassa meneen. Onneksi ei nykyään enään tarvi. No sitten menikin muutama vuosi välissä. -98 olin sitten seuraavan kerran, silloin olitiin varattu Ahvenisto kaveri porukalla. Ja taas kakki oli uutta ja ihmeellistä. No siitä asti on kavereiden kanssa ollut jonkunlaista kisaa Ahveniston ajoista ja on siellä käyty ottamassa mittaa useampaankin kertaan ja melkein aina on aikoja parannettu. :D Mutta mitä siitä jäi mieleen, no varmastikkin se että pirun kivaa kun saa laskea rajoilla ja kovaa ilman poliisipelkoa. Kait se on kivaa ollut kun joka kesä siellä on tullut käytyä useasti. Kaveri porukan vuoroja ei ole enään tarvinnut varailla, olikohan se nyt 2001 syksyllä kun MP-foorumi järjesti ekat ajovuorot, siitä asti eri järjestäjien jutuissa on mukana tullut kierrettyä sekä nykyisen työpaikan ratavuoroja järjesteltyä.
115-1085924698

Viesti Kirjoittaja 115-1085924698 »

Jälleen kerran kiitoksia Hannulle vinkeistä ja rohkeudesta toivottaa tervetulleeksi (olis kiva tulla, jos vaikka miehenikin lähtis/ehtis mukaan) ja Sepelle rohkaisusta ja hyvin rautalangasta väännetystä infosta! Onkohan selkäsuojat eri kokoisia, vai onesize only?
Minna
98-1085415583

Viesti Kirjoittaja 98-1085415583 »

Juu ei muuta kun sinne vaan, älä nyt turhaan jännitä. Ja sano sille Reinolle (pahasana).

Yleensä noilla mp tuen (Mp-foorumi) ratapäivillä on naisia ajamassa aika paljon (10...20), ja kaikissa ryhmissä, hitaasta nopeaan. Ja voin sanoa että siellä on niin nopeita naisia että minun on turha ruveta tällä kokemuksella/taidoilla yrittämään samoja keirrosaikoja ajamaan, saatikka sitten Reinon :p

Juu ja itselläni oli eka kerta radalla monta vuotta sitten 600 cebarilla jossa alla jotku matkakumit ja tehoa takasella noin 80 hv. Nytten vasta tänä vuonna ekat kerrat busalla radalla, alla renkaat joista ei normi kusikit tuohon entisaikaan osannut uneksiakkaan ja tehoa takasella ~2x80.

Siis tuolla radallahan on ajanotto KIELLETTY, eli kaikki siellä ajavat vain itseään vastaan, omien taitojen ja uskalluksen mukaan. Tarkoitus tuolla kuitenkin on oppia ajamaan paremmin ja samalla pääsee päästämään sen "pirun irti" joka voisi joskus muuten päästä irti liikenteen seassa...

Hitaassa ryhmässä tosiaan on ohittaminen sallittu vain tietyissä kohdissa rataa. Ja parhaan hyödyn tuosta ajamisesta mp tuen ajoissa saat kun pyydät ekoilla kerroilla jonku liivillisen näyttämään ajolinjoja, niin ei tarvi niitä ruveta itse arpomaan.

Et meitä/ketään pysty nolaamaan rata-ajolla. Noloa on se jos vedetään tuota rata reeniä yleisen liikenteen seassa, koska ollaan niin hyviä ja kuollaan sitten siinä sivussa.

Eikä siinäkään ole mitään pahaa jos mopo lipsahtaa radalla kumolleen, siinä ei yleensä kärsi kuin kusikin ylpeys ja mopon katteet. Liikenteessä vastaavassa tilanteessa lähtee henki ja sen jälkeen niillä katteiden kunnolla ei ole hirveästi väliä...

Tuo rata-ajo opettaa kyllä nöyräksi, siellä äkkiä oppii sen että ei ehkä olekkaan syntynyt Valentino Rossiksi toisin kuin Reinot.

Mikä radalla oli:
odottamatonta: hauskuus ja tietynlainen helppous ja rankkuus.
tapahtunutta: se että aika moni siellä "konttasi", (mutta ei siellä henkilövahinkoja ollut yhtään).
hauskaa: oli kaikki (paitsi sade)
mokia: taisi jokunen keltainen lippu jäädä jossain vaihessa näkemättä (mutta se ei haitannut kun en kenestäkään edes ohi päässyt :p )
mitä vaan: varo siihen tulee riippuvuus !!!
115-1085924698

Viesti Kirjoittaja 115-1085924698 »

:) :) Kävin tänään Ahvenistolla rakastumassa rata-ajoon!! Hiljaa menin, mutta linjat löysin. Kauhea kipinä syttyi, täytyy päästä uudelleen, mutta ihan iltalenkiksi aika matka! En, Sepe, ihan vielä kisaa samassa sarjassa, ole huoleti! Aika olis ollu varmaan sama, mutta rataa käyty vasta ekat kurvit. Joka tapauksessa, aion mennä uudelleen, ja nyt osaan jo perille ilman Jarmon ajo-ohjeitakin, kiitokset niistä! Olitte oikeassa rata-ajon suhteen, sinne jää koukkuun! :p
Minna
Vastaa Viestiin