Hankin siinä ensimmäiseksi pyöräksi Hayabusan. Alussa vähän jännitti, että uskaltaako sillä sitten kuinka ajaakkaan.. Kävin tutun pyörää testaamassa radalla (saan kortin tästä kahden päivän päästä) ja ei siinä mielestäni ollut mitään ihmeellistä. Lähtee kuin ohjus JOS kääntää kaasua. Muutoin toimii oikein kiltisti, no.. varmaan sen jokainen tiesikin
Itse koittelin samalla radalla myös toisen kaverini 600cc ninjaa.. Ei helevetti, sai oikeasti kaasuttaa eikä oikein mitään tapahtunut. Tietenkään ei sitä kaverille viitsi sanoa, että laiskan vehkeen on hankkinut kun toinen kehuu hirmuisasti ja pitää itse pyörästään.
Näiden kokemusten pohjalta koitin vielä pienenä testirundina CBR:ää sekä kilogixxeriä. Gixxeri olisi ollut muutoin oikein näppärä, mutta koska tulen ajamaan jonkin verran keskiverto motoristia pidempiä matkoja niin ei kovapenkkinen ja jotenkin.. miten sen sanoisi.. "kevyt" pyörä ole kuitenkaan se mitä etsin.
Tältä pohjalta valitsin siis busan. Omalla bussillani kävin tuossa päiväsemmällä radalla, täytyy sanoa että mikään ei syö niin paljoa miestä kuin nätti sää, omat kunnolliset varusteet sekä pyörä odottamassa tallissa. Mieli tekee baanalle mutta ei viitsi riskiä ottaa, että muutamaa päivää ennen siirtyisi kortti.. Sitten vituttais.
Jokatapauksessa ajattelin, että jahka tässä oikein alan ajelemaan, voin mielelläni kertoilla kokemuksia näin aloittelevan motoristin näkökulmasta. Sekä myös fiilinkejä muun liikenteen toiminnasta busalla päästelevää kohtaan. Itse päästelen töitteni puolesta lähemmäksi 70 000km vuodessa mersulla ja siinä olen huomannut, että jokainen pitää minua jonkin asteisena varoitusmerkkinä liikenteessä; Saan tietä nätisti eikä kukaan oikein lähde edes ohittelemaan. Liekkö johtuu keskivertomersukuskin sokeudesta/ajotaidon puutteesta Tokihan itsekkin joskus olen puolisokea toope jossain tilanteissa ollut.
Saas nähä miten äijän käy! Viikon päästä pitäisi tehdä ensimmäinen vähän pidempi trippi busalla. Onkos mitkä paikat kokeneempien mielestä sellaisia mitä kannattaa pitää silmällä pyörässä, noin mahdollisen tielle paukahtamisen suhteen?
Nihilisti kirjoitti:Onkos mitkä paikat kokeneempien mielestä sellaisia mitä kannattaa pitää silmällä pyörässä, noin mahdollisen tielle paukahtamisen suhteen?
Tervetuloa vaan ja olehan varovainen!! Etenkin, jos todella
olet ihan uusi kuski...., malttia ja vielä kerran malttia!!
Kyllä se "tielle jääminen" Busalla hyvin todennäköisesti johtuu siitä, että ajokortin voimassaolo loppuu syystä tai toisesta ennenaikaisesti...
Joo, vink vink. Ne mersukuskit (ja muut nelirenkaiset) on välillä ihan mulkvistejä. Jättävät mopomiehet täysin huomioimatta.
Eli mulla olis kaksi vinkkiä uudelle motoristille:
1. Jokainen edellä menevä, vastaan tuleva, sivulta tuleva ja näkyvä auto todennäköisesti tekee jotakin typerää (=varaudu näin)
2. Kaikissa risteyksissä on sepeliä ja hiekkaa joista etufillari luiskahtaa alta. Suhtaudu risteyksiin näin, jos et paremmin tiedä.
Nämä varmaan tulee yllätyksenä ilman mopokokemusta.
Ja ehkä jotkut mutkat tulee yllättävän nopeasti vastaan ja ovat tiukempia kuin ennen
Nihilisti kirjoitti:Hankin siinä ensimmäiseksi pyöräksi Hayabusan.
Lähtee kuin ohjus JOS kääntää kaasua. Muutoin toimii oikein kiltisti, no.. varmaan sen jokainen tiesikin
ensipyöräksi tuo on ihan hyvä, mitä sitä turhaan pienemmistä aloittaa.
ohjuksiakin on monenlaisia. tehoon tottuu ja vakiossa se on rajoitettu (155hv) onneksi lääkkeet tuohon on tiedossa, ja niitä tulet kaipaamaan tulevaisuudessa.
radalla tuo on hiukan raskas, mutta eipä tuolla luonnossa yleensä niin tiukkoja mutkia ole.
mikä on pidempi matka kuin normaalit keskiverto kuskit ajaa?
Jaakko kirjoitti:ohjuksiakin on monenlaisia. tehoon tottuu ja vakiossa se on rajoitettu (155hv)
Siis mitä ???
Eiköhän vakiossa gen 1:ssä oo ne 175 ja gen 2:ssa 198 hummaa.
En ainakaan ennen oo kuullu, että bussia olis vakiona "kuristettu"
Pikkuvaihteilla on toki se rajoitin johonkin kierroksiin asti sekä huippunopeudenrajoitin ja muistaakseni näitäkään ei ole parissa ekassa vuosimallissa.
Korjatkaahan joku jos olen väärässä
Member of MC Speedfreaks
"Elämä on kuin golfpallo...saa lujan iskun toisensa jälkeen ja lopulta päätyy kuoppaan"
Parempi vähän paskaa nurkissa kuin puhdas helvetti....
Idiootit pitävät yllä järjestystä, mutta nerot hallitsevat kaaoksen.
Jaakko kirjoitti:ohjuksiakin on monenlaisia. tehoon tottuu ja vakiossa se on rajoitettu (155hv)
Siis mitä ???
Pikkuvaihteilla on toki se rajoitin johonkin kierroksiin asti sekä huippunopeudenrajoitin ja muistaakseni näitäkään ei ole parissa ekassa vuosimallissa.
näyttääkö joku penkki gen1:selle 175hp ja gen2:slele 198hp?
turha niistä valmistajan moottoritehoista on puhua kun takarengasteho sitä mopoo liikuttaa. ja onhan tuo "kuristettu" kun pienellä työllä siitä vakio padastakin saa enemmän tehoo ulos. oikeassa olet tuon nopeuden arjoittimen suhteen.
Sama täällä, eka pyörä on busa jonka hankin tänä keväänä,tai siis oli mulla joskus 90-luvun alussa 1,5hv omaava Helkama Raisu
3000km takana ja lisää tulis jos nää ilmat ois vähä suotuisammat.
Oli sitä muutama tonni tullu ajeltua ennen busaa lainapyörillä ja isäukon customilla(no niitä customilla ajoja ei lasketa
ajokokemukseksi)
Kyllä se busa taittuu aloittelijallakin kun vaan pitää järjen päässä.
Muistaakseni busassakin on portaattomasti säätyvä
kaasukahva
Siis mitä ???
näyttääkö joku penkki gen1:selle 175hp ja gen2:slele 198hp?
turha niistä valmistajan moottoritehoista on puhua kun takarengasteho sitä mopoo liikuttaa. ja onhan tuo "kuristettu" kun pienellä työllä siitä vakio padastakin saa enemmän tehoo ulos. oikeassa olet tuon nopeuden arjoittimen suhteen.
Eikös niitten mopojen myynti-ilmoituksissa yleensä käytetä konetehoja ? Ainakin vakioiden siis.
Ja mitä niistä penkeistä kun kuulemani mukaan sama mopo voi antaa aika erilaisia käppyröitä eri penkeissä eli olisko jossainmäärin ainakin vakioiden osalta kuitenkin viisaampi käyttää juurikin noita oletettavia konetehoja ?
Pääasiahan on, että busalla ajaminen on mukavaa on se turbo tai ei
Member of MC Speedfreaks
"Elämä on kuin golfpallo...saa lujan iskun toisensa jälkeen ja lopulta päätyy kuoppaan"
Parempi vähän paskaa nurkissa kuin puhdas helvetti....
Idiootit pitävät yllä järjestystä, mutta nerot hallitsevat kaaoksen.
eli puhutaan konetehoista niinkauan kun on penkitetty ensimmäisen kerran? ja sit vasta todetaan ettei mistään penkistä saakkaan irti tehtaan ilmottamia lukuja.
eli tällä logiikalla mullakin on 350hp
Jaakko kirjoitti:eli puhutaan konetehoista niinkauan kun on penkitetty ensimmäisen kerran? ja sit vasta todetaan ettei mistään penkistä saakkaan irti tehtaan ilmottamia lukuja.
eli tällä logiikalla mullakin on 350hp
tenhulttio kirjoitti:Joo, vink vink. Ne mersukuskit (ja muut nelirenkaiset) on välillä ihan mulkvistejä. Jättävät mopomiehet täysin huomioimatta.
Eli mulla olis kaksi vinkkiä uudelle motoristille:
1. Jokainen edellä menevä, vastaan tuleva, sivulta tuleva ja näkyvä auto todennäköisesti tekee jotakin typerää (=varaudu näin)
2. Kaikissa risteyksissä on sepeliä ja hiekkaa joista etufillari luiskahtaa alta. Suhtaudu risteyksiin näin, jos et paremmin tiedä.
Nämä varmaan tulee yllätyksenä ilman mopokokemusta.
Ja ehkä jotkut mutkat tulee yllättävän nopeasti vastaan ja ovat tiukempia kuin ennen
Totta turisee...
Vielä lisäisin, että ajaessa kannattaa pitää tutka ihan eri tavalla päällä vrt autoiluun. Nimittäin LÄHES kaikki ympäristössä voi muuttua hengen vieväksi ongelmaksi jouduttuaan väärään paikkaan.
Esimerkiksi naakka naamassa "moottoritienopeudesta" haittaa näkö- ja ajokykyä, jänis renkaiden ali vedettynä tiukahkossa mutkassa tekee ihan eri vaikutuksen pitoon vrt auton neljään renkaaseen..
Etuja autoon kuitenkin on es parempi näkyvyys, väistökyky, kiihtyvyys..... (aivan oikein!! Kiihtyvyyskin on myös turvallisuustekijä, kun sen oikeinkin oivaltaa )
Edited By käppänä on 1244605167
Kainuun nopein hieroja ? (siis ei ammattimielessä, vaan arvelin huipuista, kun ripari-ikäisellä autolla 250 kmh + ja busalla loput, eli total 550 kmh ++) (ammattimielessähän olen varsinainen "slow hand" !!!