Moottorin virittely mielessä - Kannattaako??

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

turboman kirjoitti:
ksthb kirjoitti:
turboman kirjoitti:
No , miten toimii/kauan ne vapari +250hp/+200nm tehoiset "normikäytössä".

Hmm.. ihan vaparina en oo tohon päässyt, hupakaasulla terästettynä kyllä. Hyvin on kestäny 25kg kaasua syötetty koneesta läpi ajettu koneella 34tkm ja nytkin parhaillaan sama kone on uusien kehittelyiden alla samalla kokoon panolla.
Ja helpolla kone ei oo päässyt, takana yli 400 vartin lähtöö, nopeusajoja, tourinkia ja armotonta dyno testii. :;):

:oho: 34 tkm samoilla männillä, venttiileillä ja laakereilla. Ja konetta ei auottu . Vain normaalit huollot :shocked: .

Tarkennetaan korjausten/avausten osalta;
Vaihteisto avattu 3 kertaa käyttövirheiden takia, siirto haarukat 2-6 rattaat/ siirtäjä rumpu.
Muut yks kannentiiviste on mennyt hupakaasun kans ja sekin sai alkunsa flekti häiriöstä.
Kaikki muut koneen avaukset on johtunut uusien viritys osa asennuksista (kansi/nokka jutut). mopon omat 34tkm laakerit vieläkin käytössä uudessa versiossa. Muzzyn billet ryhmä ajettu minulla 24tkm/ Bussijussi ajanut n.10tkm samalla ryhmällä/männillä/renkailla eli yht noin 34 tkm ja käyttö jatkuu edelleen .
Valmistevikaset Ferreat 8kpl (korvattu KW vastaavilla), niillä kilsoja 17tkm ennenkuin täysin valmiit.
Kohtuu kestävä sanoisin :mosh:

Edittiä: Viimmeinen vuosi konetta on kiljuutettu 12300 rpm (oma rundari +13000 rpm) asti vakion 10700 sijaan ilman mitään ongelmia :shocked:

Edited By ksthb on 1200840185
turboman

Viesti Kirjoittaja turboman »

=ksthb,

Vaihteisto avattu 3 kertaa käyttövirheiden takia, siirto haarukat 2-6 rattaat/ siirtäjä rumpu.
Muut yks kannentiiviste on mennyt hupakaasun kans ja sekin sai alkunsa flekti häiriöstä.
Kaikki muut koneen avaukset on johtunut uusien viritys osa asennuksista (kansi/nokka jutut). mopon omat 34tkm laakerit vieläkin käytössä uudessa versiossa. Muzzyn billet ryhmä ajettu minulla 24tkm/ Bussijussi ajanut n.10tkm samalla ryhmällä/männillä/renkailla eli yht noin 34 tkm ja käyttö jatkuu edelleen .
Valmistevikaset Ferreat 8kpl (korvattu KW vastaavilla), niillä kilsoja 17tkm ennenkuin täysin valmiit.

Edittiä: Viimmeinen vuosi konetta on kiljuutettu 12300 rpm (oma rundari +13000 rpm) asti vakion 10700 sijaan ilman mitään ongelmia

Nyt alkaa jo tippua kärryiltä :apua: . Eli onko tuohon 34tkm ajettuun Busaan laitettu uutena Muzzyn billet ryhmä , jolla ksthb on ajanut 24tkm ja Bussijussi ajanut n.10tkm . Vai onko minun ammattikoulun oppimäärän matematiikassa vikaa . Ja kumpi se on mennyt kiljuuttamaan tuota Muzzyn ryhmää viimekesän +12trpm.

Edited By turboman on 1200855699
107-1089231881

:D Joo aikas monimutkainen juttu on. Vähän vaikee kirjuutella koko historia. No pääpiirteitäin noin kun kerroin.
Hmm.. ton mopon historiasta sais melkeen kirjan
:shocked:
No lopuksi, kestävä paketti toi kone on ollut joka tapauksessa
Kujo

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Sata varttimailin lähtöä kaudessa? Suomessa? Aikamoinen saavutus...
Joku raja se on kerjätessäkin. :D
Martta

Viesti Kirjoittaja Martta »

turboman kirjoitti:
=ksthb,

Edittiä: Viimmeinen vuosi konetta on kiljuutettu 12300 rpm (oma rundari +13000 rpm) asti vakion 10700 sijaan ilman mitään ongelmia

Nyt alkaa jo tippua kärryiltä :apua: . Eli onko tuohon 34tkm ajettuun Busaan laitettu uutena Muzzyn billet ryhmä , jolla ksthb on ajanut 24tkm ja Bussijussi ajanut n.10tkm . Vai onko minun ammattikoulun oppimäärän matematiikassa vikaa . Ja kumpi se on mennyt kiljuuttamaan tuota Muzzyn ryhmää viimekesän +12trpm.
Niin, tuota mottia on kyllä kiusattu ja vaikka siinä on ryhmiä vaihdettu, niin aina siihen on voinut luottaa tälläinenkin Minni-hiiri. Ite haaveilin vielä viime kesään asti turbosta, mutta kun kävin kahdella ajamassa. Valitettavasti haaveet karisi... Ensinnäkin kytkin on niin jäykkä, jotta ruuhkasuomessa ainakin ajo on kyseen alainen... Toinen mikä ilmeni toisen pyörän osalta, niin käyttöalueet hyvinkin rajalliset. Jos todellakin puhutaan normi käytöstä, mitä itse pyörälle kohdistan, niin turbo on näillä näkymin totaalisesti suljettu pois, mutta jos sellainen setti löytyy joka tomii, niin sanotusti normi ajossa. Toivon, jotta toimittaja ottaa yhteyttä ???
Kolmas kerta toden sanoo... 302km/h (Suhteellisen vakio 1300R)

http://galleria.busanistit.org/Busat/Martan-Busa
Kekku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekku »

Eipäs yleistetä...

"Ensinnäkin kytkin on niin jäykkä, jotta ruuhkasuomessa ainakin ajo on kyseen alainen..."

Kytkin kahva löysempi kuin vakio -> MTC

"Jos todellakin puhutaan normi käytöstä, mitä itse pyörälle kohdistan, niin turbo on näillä näkymin totaalisesti suljettu pois, mutta jos sellainen setti löytyy joka tomii, niin sanotusti normi ajossa. Toivon, jotta toimittaja ottaa yhteyttä"

Ja tonne voi ihan itse ottaa yhteyttä -> MCXpress
Kekku
Viesti:

Kiskokid kirjoitti:Mielessä olis 1397 cc ryhmä+kannen kutittelu. Nyt sitten kysyn kokemuksia ja mielipiteitä asiasta.Toimintavarmuus,huoltojen tarve,koneen teettämisen kustannukset,yms.Hakusessa olis n. 200:n hepan tehot!!

"Virittäminen kannattaa aina"
Martta

Viesti Kirjoittaja Martta »

Kekku kirjoitti:Eipäs yleistetä...

"Ensinnäkin kytkin on niin jäykkä, jotta ruuhkasuomessa ainakin ajo on kyseen alainen..."

"Jos todellakin puhutaan normi käytöstä, mitä itse pyörälle kohdistan, niin turbo on näillä näkymin totaalisesti suljettu pois, mutta jos sellainen setti löytyy joka tomii, niin sanotusti normi ajossa. Toivon, jotta toimittaja ottaa yhteyttä"

Ööö, en ole koskaan tuota settiä kokeillut... Mutta jos jossain pääsee koekäyttämään, niin hankinta tehdään sen mukaan... Tosin juttua olen kuullut, jotta olis toimiva... Ei vaan näiden kokemuksien mukaan uskalla "persaukisena rumpalina" tehdä tai siis tarkoitan, jotta pyörä täytyy olla ajossa koko kesän eikä rusinana pajalla. Ehjääjät on vaan vähissä ajoaikana.
Kolmas kerta toden sanoo... 302km/h (Suhteellisen vakio 1300R)

http://galleria.busanistit.org/Busat/Martan-Busa
Kekku
Viesti:

Martta kirjoitti:
Kekku kirjoitti:Eipäs yleistetä...

Ööö, en ole koskaan tuota settiä kokeillut... Mutta jos jossain pääsee koekäyttämään, niin hankinta tehdään sen mukaan... Tosin juttua olen kuullut, jotta olis toimiva... Ei vaan näiden kokemuksien mukaan uskalla "persaukisena rumpalina" tehdä tai siis tarkoitan, jotta pyörä täytyy olla ajossa koko kesän eikä rusinana pajalla. Ehjääjät on vaan vähissä ajoaikana.

Vanhemmassa mallissa lisäsuuttimien ohjaukseen oli tollanen 8x8 kartta paineen ja kierrosten suhteen, siis 64 kohtaa.
http://galleria.busanistit.org/Kekku/16tmap

Saatu toimimaan aikasta hyvin,
pienellä kaasulla, pienillä kierroksilla
pienellä kaasulla, isoilla kierroksilla
isolla kaasulla, pienillä kierroksilla
isolla kaasulla, isoilla kierroksilla

Siinä ainakin yksi +

Kaikenhan saa hajalle kyllä.
107-1089231881

Kujo kirjoitti:Sata varttimailin lähtöä kaudessa? Suomessa? Aikamoinen saavutus...

Helppo juttu, Jos oikeesti haluu ajaa niin mahdollisuuksia löytyy.
Tapahtumia jossa pääsee ajamaan nonstoppina lähtöjä paivää kohden 10- 20 kpl ei mitenkään kummallista. Tähän lisättynä omat ajelupäivät lähtöjä kertyy yllättävän paljon.

Tosin Pro miehet jotka keskittyy sm sarjaan ei pysty millään ajamaan noita määriä lähtöjä. voihan olla hankala ymmärtää tota määrää jos ajelee Fyyran kisoissa noin 3-10 lähtöö viikon lopussa ja kisoja kun on 6-7 kesään tai jotain.
Normaalina kesänä kisa lähtöjä laijitteluineen kisaa kohden noin 10kpl eli kesässä vähintäänkin 50kpl. Esim teillä olenko oikeassa?

Mulle on aivan sama mitä ajattelette/ynnäilette, sillä minulle ajaminen ja rakentelu on elämäntapa.

Ja lopuksi ajaminen on kivaa kun laitteet toimii ja kestää

:rocket

Edited By ksthb on 1200867656
75-1186771738

Viesti Kirjoittaja 75-1186771738 »

No niin! Saatiinhan sitä keskustelua aikaiseksi,ja tähän myös pyrin kun asian otin esille.Nyt ollaan taas huomattavasti viisaanpia tuon "viilauksen" suhteen ja luulenpa että kovin kauaa ei minunkaan "mopo" kulje enää pelkän putkiston, kommarin ja kooännän virityksillä. Kiitokset kaikille mielipiteistä,jatketaan keskustelua asian tiimoilta! :turbobusa:
gsxr

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Tuota, useasti kuulee sanottavan että turbopyörä ei oikein toimi "normaalissa ajossa" joten voisiko joku, ihan kuka tahansa, selvittää että mitä tällä toimimattomuudella oikein tarkoitetaan, kun omat turbot ovat olleet oikeinki hyviä ajaa niin kaupungissa kuin maantielläkin. On totta että alhaalla voisi kyllä olla enemmänkin voimaa perinteisessä turbopyörässä mutta kyllä sitä voimaa kuitenkin niin paljon on että takuulla riittää "normaaliin ajoon" ja enempäänkin. Ja muutaman tuhannen kierroksen päästä kyllä löytyy...kytkinkahva on jäykkä mutta siihen tottuu...pitää sitä nyt sen verran olla voimaa hyppysissä miespuolisilla. :)
Kujo

Viesti Kirjoittaja Kujo »

ksthb kirjoitti:
Kujo kirjoitti:Sata varttimailin lähtöä kaudessa? Suomessa? Aikamoinen saavutus...

Helppo juttu, Jos oikeesti haluu ajaa niin mahdollisuuksia löytyy.
Tapahtumia jossa pääsee ajamaan nonstoppina lähtöjä paivää kohden 10- 20 kpl ei mitenkään kummallista. Tähän lisättynä omat ajelupäivät lähtöjä kertyy yllättävän paljon.

Tosin Pro miehet jotka keskittyy sm sarjaan ei pysty millään ajamaan noita määriä lähtöjä. voihan olla hankala ymmärtää tota määrää jos ajelee Fyyran kisoissa noin 3-10 lähtöö viikon lopussa ja kisoja kun on 6-7 kesään tai jotain.
Normaalina kesänä kisa lähtöjä laijitteluineen kisaa kohden noin 10kpl eli kesässä vähintäänkin 50kpl. Esim teillä olenko oikeassa?

Mulle on aivan sama mitä ajattelette/ynnäilette, sillä minulle ajaminen ja rakentelu on elämäntapa.

Ja lopuksi ajaminen on kivaa kun laitteet toimii ja kestää

:rocket
Kuules nyt, vaikka sm-sarjaa ajoinkin (ja se pro ainoastaan ryhmän nimessä), ei ainakaan minulle ole mitenkään vaikea ymmärtää että noin paljon lähtöjä ja "lähtöjä" ehtisikin kaudessa ajamaan, äimistelinpähän vain tuota tarmoa millä noita kellotustapahtumia olet viitsinyt kierrellä.
Ja niin, kiva on ajella kun vehkeet pelaa, hyvät tulokset tuovat mielestäni vielä hieman lisäarvoa touhuiluun. rokrok ja hyppyläsy.
116-1145545970

Viesti Kirjoittaja 116-1145545970 »

en mä oikeista kilpakuskeista ja niitten mopoista tiedä,mutta meillä päin pyritään siihen,että noita lähtöjä voidaan harrastaa vaikkapa kaffereissun ohella,jolloin niitä ns. lähtöjä kertyy...

toki,kun vierailee jokaisessa "kissanristiäisissä",jossa kelloa vastaan pääsee kesän aikana ajamaan,niitä ns. oikeita lähtöjäkin kertyy aikalailla...

taas kerran,ei herneitä,tämä oli mun mielide...

ja ettei ihan ooteeks mene,niin jos oikeesti toi 200hv riitttää sulle,niin paras vaihtoehto kaikin puolin on vaparimosa...
Titaani

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Millä teholla "Föönipyörä" alkaa olla halvempi?
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Vastaa Viestiin