Moottorin virittely mielessä - Kannattaako??

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
tetsa

Viesti Kirjoittaja tetsa »

Ok. Mites tuon saa sitten helposti pois?
tetsa
PetriK

Viesti Kirjoittaja PetriK »

tetsa kirjoitti:Ok. Mites tuon saa sitten helposti pois?

Helpointa on ettei aja rajoitinta vasten - ja nyt en tarkoita sitä rajoitinta joka tuntuu vaan sitä 200rpm ennen tulevaa ns. softlimit rajoitinta joka ei välttämättä edes tunnu lisäruiskullisissa turboissa (riippuen miten lisäruisku on kytketty).

Sitten voi vaikka ostaa erillisen window switch:n joka kytkee lisäruiskun pois softlimitin kanssa kanssa samaan aikaan niin että tuo softlimit tuntuu ihan käytännössäkin.

Uudempaan ecuun voi myös ohjelmoida (2003-2007) tuon softlimitin aivan hardlimitin rajoille ja ottaa käyttöön ECUn oman window switch ominaisuuden jolla lisäruisku sammutetaan samaan aikaan kierrosrajoittimen kanssa. (Vaatii yhden lisäreleen). Eli kun softlimit on samoissa rajoissa hardlimitin kanssa niin ei mene laihalle ennen kuin oma ruisku sammuu.

Mistäs muuten on yleensä otettu tuo lisäruiskun ohjaussignaalin - miltä pytyltä ?

ps. Jos lisäruiskun ohjain on mallia "powercommander" niin silloin se on noi keskimmäiset jotka vetää laihalle. Mutta en mä mitään noista turboista käytännössä tiedä - kunhan olen kuullut kavereilta jotka noita täystehollisia tuboja (reilusti yli 400hp) on rakentaneet.

Edited By PetriK on 1202067500
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
BaTTman

Viesti Kirjoittaja BaTTman »

Tässä jo hieman miettinyt tuota viri-viriä...mutta.
Kumpaankohan kannattaisi perehtyä enemmän; turbotus vai poraus? Molemmilla varmasti omat kannattaja joukkonsa.

Busassa vielä tehot on kyllä riittäneet, mutta tulevaisuutta tässä pohdiskelen. Sukiki tarkoitus kummiskin jättää ihan käyttöpeliksi, ja miettinyt että jos turbottaisikin jonkun toisen pärrän...
(No voi ne viritetytkin olla käyttöpeleinä)

Siis omia mietteitä/kokemuksia kaipaisin. Ensimmäisenähän varmaan kysytään paljonko haluaa tehoja ja kuinka paljon haluaa huoltaa lisää...
Näillähän ei minulle ole merkitystä... Itse haen vain mielenkiintoista projektia ja uusia ajokokemuksia.
Come what(ever) may.

--Under 200 mph club; 177 mph--
BussiJussi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BussiJussi »

Molemmissa tavoissa omat hyvät puolensa. Vapari MINUN mielestäni mukavampi normaali touring ajossa. Mutta jos haluat +300hp tehoja, joutuu "turvautumaan" turboon. Muutaman turbon itse kokeillut: -->Jos ei vara hankkia turboa, ÄLÄ KOKEILE!!! Siihen jää helposti koukkuun.... Itselläni ollut 200hp, vapari, ja hauska peli oli. Rahaa menee useita tuhansia, tekipä tehokkaan vaparin, tai turbo busan. Mutta sehän on huono harrastus, jos ei kaikki rahat mene? Käyttöpelinä molemmat toimii, kun pitää "kohtuuden" tehojen kanssa. Tämän kesän ajot omalta osaltani jääneet vakio K8:lla vähiin suurimmaksi osaksi pyörän tehottomuuden takia!! Ei anna "kiksejä" toi vakio. Itsellänikin vähän epävarmaa, kuinka viritän omaani. Mutta jotain muutosta on koneeseen saatava!!! Menee talvi paljon kivemmin, kun tallissa saa aikaansa viettää...

:p :p
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä

Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!

Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999

"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
66-1145904072

Viesti Kirjoittaja 66-1145904072 »

koinonia kirjoitti:jup,kannan sit korteni kekoon hintojen osalta,,mc-express sarja avaimet käteen,tüv-hyväksyntä,leimaus,teholappu,(coolerin modaus,toinen flekti,jotain pikku sälää,,)=10000€
iso summa mutta kun olin tänään ajelemassa se jotenki unohtuu,,, :turbobusa:

Siis onnistuit katsastamaan tuon pyörän ilman päästötodistusta kun oli tüv hyväksytty? Tekikö mcxpressin sällit sen sulle vaiko kuka? Tietääkö kukaan tästä näiden firmasta: http://www.mab-power.de/turbo/turbo-kits.html Onko toimivia paketteja?
84-1131181311

Viesti Kirjoittaja 84-1131181311 »

Bumba kirjoitti:
koinonia kirjoitti:jup,kannan sit korteni kekoon hintojen osalta,,mc-express sarja avaimet käteen,tüv-hyväksyntä,leimaus,teholappu,(coolerin modaus,toinen flekti,jotain pikku sälää,,)=10000€

Siis onnistuit katsastamaan tuon pyörän ilman päästötodistusta kun oli tüv hyväksytty? Tekikö mcxpressin sällit sen sulle vaiko kuka? Tietääkö kukaan tästä näiden firmasta: http://www.mab-power.de/turbo/turbo-kits.html Onko toimivia paketteja?

Noi Mab-Powerin jannut taitaa olla ainoita jotka myyvät TûV-hyväksyttyjä kittejä ja niille ei tarvitse sen takia tehdä päästötestiä.. Muistaakseni tuo Busan hyväksytty kitti on myös Mitsun TD04-16 ahtimella. Ennen kitin tilaamista kannattaa vielä tsekata konttorilta ettei tule mitään ylläreitä..

Tossa threadi .Org:n puolelta Mab-powerilla turbotetusta Beemeristä..

Thread

Edited By TeeCay on 1216134967
107-1126906030

Viesti Kirjoittaja 107-1126906030 »

TeeCay kirjoitti:
Bumba kirjoitti:

Noi Mab-Powerin jannut taitaa olla ainoita jotka myyvät TûV-hyväksyttyjä kittejä ja niille ei tarvitse sen takia tehdä päästötestiä.. Muistaakseni tuo Busan hyväksytty kitti on myös Mitsun TD04-16 ahtimella. Ennen kitin tilaamista kannattaa vielä tsekata konttorilta ettei tule mitään ylläreitä..

Tossa threadi .Org:n puolelta Mab-powerilla turbotetusta Beemeristä..

Thread

siis,mulla eka tüv hyväsytty saksan kilpisenä sitten muutto mopona suomeen vääntöä aken/katsastuksen kanssa ja lopuksi luvat ok(tehot pitää mitata max=200) muutokset merkattu otteeseen :turbobusa:
66-1145904072

Mitenkäs jos tekee/teettää "outlaw" turbobusan esim proboostin paketilla niin huomaako setä sininen sen heti ekassa ratsiassa? Olen itse tässä vertaillut muzzyn 1460 settiä ja turbotusta, mutta hinnat taistelee turbon puolesta mikäli ei kaita rekisteriin. Isolohkoa ei huomaisi niin helposi... vissiin...
103-1116517908

Viesti Kirjoittaja 103-1116517908 »

Bumba kirjoitti:Mitenkäs jos tekee/teettää "outlaw" turbobusan esim proboostin paketilla niin huomaako setä sininen sen heti ekassa ratsiassa? Olen itse tässä vertaillut muzzyn 1460 settiä ja turbotusta, mutta hinnat taistelee turbon puolesta mikäli ei kaita rekisteriin. Isolohkoa ei huomaisi niin helposi... vissiin...
Osta tuo niin ei tarvi rueta värkkäämään :)
Titaani

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Bumba kirjoitti:Mitenkäs jos tekee/teettää "outlaw" turbobusan esim proboostin paketilla niin huomaako setä sininen sen heti ekassa ratsiassa? Olen itse tässä vertaillut muzzyn 1460 settiä ja turbotusta, mutta hinnat taistelee turbon puolesta mikäli ei kaita rekisteriin. Isolohkoa ei huomaisi niin helposi... vissiin...

Käytännössä suurin ero on siilloin, jos ajat kolarin ja olet korvausvelvollinen ja lisäksi jäät kiinni että mopo ei ole laillinen/katsotaan rekisteröimättömäksi tieliikennekäyttöön.
Tällöin olet maksanut vakuutuksia täysin turhaan, ja maksat joka sentin / euron vahingoista itse. Tämän riskikertoimen jokainen joutuu määritellä millä on mukana....Itse myös fööniä miettineenä olen havainnut halvat hevoset, mutta sitten on tää riskikerroin.

Säännöt AKE.n sivuilta:
Moottoripyörän moottorin vaihtaminen ja muuttaminen

Moottoripyörän moottorin vaihtaminen ei säädösten mukaan edellytä poikkeuslupaa AKElta. Muutoskatsastuksessa sovelletaan tällöin autojen moottorinvaihdosta annettujen säädösten ja ohjeiden periaatteita ja rajoituksia. Näin ollen moottoripyörään voidaan katsastuksessa hyväksyä samaan mallisarjaan kuuluvan painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen, jonka valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa moottoripyörässä, taikka myös vertailumoottoreita enintään 20% tehokkaamman, 25% iskutilavuudeltaan suuremman tai 20% painavamman moottorin vaihtaminen.

Mikäli iskutilavuus muuttuu Autoverolain 8 §:n mukaisen taulukon alkuperäisestä luokasta korkeamman veron luokkaan, joutuu muutoksesta maksamaan autoveroa.

Mikäli tehoa nostetaan asentamalla moottoriin ahdin ja/tai ahtoilman jäähdytin, edellytetään muutoskatsastuksessa esitettäväksi asianmukainen tehonmittaustodistus. Mahdolliset tehoa rajoittavat rakenteet tai säädöt merkitään rekisteriin. Päästömääräysten täyttymisestä edellytetään selvityksiä 1.1.1991 tai sen jälkeen käyttöönotetuilta moottoripyöriltä.
Vuonna 1992 käyttöönotettuun moottoripyörään asennetaan turboahdin. Edellytyksenä ahtimen hyväksymiselle muutoskatsastuksessa on mm.

o dokumentti päästömääräysten täyttymisestä

o tehomittauspöytäkirja, josta ilmene mm. mittauksessa käytetty ahtopaine. Teho saa olla enintään 20 % suurempi mallisarjan tehokkaimpaan malliin verrattuna

o jos kyseessä ei ole mallisarjan tehokkain malli, mm. jarru- ja voimansiirtolaitteiden sekä pyörän tuentaan liittyvien osien vaihtaminen sellaisiksi, että ne vastaavat moottoriteholtaan vastaavan alkuperäisen mallin osia.

"tää päästömitaus mp:n osalta tällä hetkellä taitaa onnistua vain ruotsissa Tukholmassa, joka lähin mittauspaikka"

Normi posliini tai vaikka MP-posliini ei turboa havaitte kovinkaan helposti, varsinkin jos se ei oo tyrkyllä näkösällä. Normi posliinin kanssa mopokeskusteluista on aivan ulkona, kumin kulutuspinnan mittaus ja apinanriiputtimien suorat putket tajuaa, mutta siihen loppuu osaaminen / koulutus.

Edited By Titaani on 1218885177
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
66-1145904072

Gold: sun pyörää olen kyllä kuolannut useasti. :p
Noi riskit siinä itseänikin ahdistaa. Joo olen kysellyt pakokaasumittaus asioita ja tosiaan ruotsissa olisi "pussitesti" 2500€ meni läpi tai ei. Tyyristä hupia. MMAF yrittää tehdä mittauksen mahdolliseksi normi vehkeillä mutta ei ole mitään tietoa milloin se tulee käytäntöön. Tai tuleeko onnistumaan ollenkaan. Toi mab-powerin setti olisi aika kallis ja joutuisi matkustamaan saksaan ainakin viikoksi että saa papereilla olevan turbojopon. Tosin katsastus onnistuisi tossa läheisessä katsastusasemalla noilla papereilla(kunhan teho on +20%) ainakin katsastusinsinöörin mukaan jolta kyselin. Mutta kun sen saa muutaman tonnin halvemmalla suomesta... hmmm. ei ole helppoa.

Onko kukaan käynyt ihan oikeasti tuolla ruotsissa asti mittauttamassa pyöräänsä?
tetsa

Viesti Kirjoittaja tetsa »

Eiköhän sitä joudu maksumieheksi kuitenkin jos mäjäyttää jonkun kotteron kylkeen kolmeasataa oli vapari tai ei. Tuskinpa vakuutusyhtiöt suostuu enään maksamaan. Jos nyt on enään maksumieheksi. Vai miten se oli.
tetsa
jarim
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Tällainen 1397cc+kansi+nokat osoittautunut aika kestäväksi ja nopeaksi konstruktioksi. Kenttäajoihin ja vartille ilokaasulla nätisti lisävauhtia. Suosittelen. :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Titaani

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Juuri tuollainen lääkitys on monelle riittävä!! :kippis:

Edited By Titaani on 1218903607
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
turboman

Viesti Kirjoittaja turboman »

4-1 putki on yhtä laiton kuin turbo. Kummatkin vaatii muutoskatsastuksen ja päästötodistuksen.
Ehkä piakkoin tuo päästömittaus helpottuu.
Vastaa Viestiin