Moottorin virittely mielessä - Kannattaako??

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

Kekkula kirjoitti:160 HP gsxr 1000 k4:lle takapyörältä? eikös se ole aika paljon vakiolle?

Siihen se 15% hävikkejä lisää niin koneessahan on oltava aivan huimia lukuja.

Vai enkö nyt vain tajua?
tuolta .orgin puolelta kopiointi. kilosten takapyörä tehoja. näyttäs tuo +160hp olevan aika yleinen.

kuski mopo hp Nm

Johtaja GSX-R 1000 K6 183,00 124,00
Toippari Kawasaki ZX-10R 174.30 ?
VilikkiR1 Suzuki Gsx-r 1000 k7 170.41 117.36
jarrarit Yamaha R1 -08 170,00 ?
Tonanza Yamaha R1-08 167,60 110,70
Vonikka Suzuki 1000 GSX-R K7 165,00 106,00
Gaffa Yamaha R1 163,00 114,00
Ile78 Suzuki GSX-R 1000 K6 161,74 119,93
Jadexia Suzuki Gsxr1000k5 159,60 113,00
jeejee 1/4 alle kympin
Avatar
Purkuosia.com
Viestit: 219
Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
Paikkakunta: -Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Purkuosia.com »

Tarkat arvot alla :

Tankin täyttöaste 30 %
Pyörän paino 185
Kuski 77
Varusteet 10
Trap speed 242

Rwhp 159

159:stä 10% on 15,9.

Eli konetehoa noin 175 HP.... Tehdas ilmoittaa 164 HP konetehoksi.

Näin ollen 10 HP olis tullut putken vaihdolla.

Penkki oli näyttänyt 156 HP.

Siihen vielä kun sotketaan DIN / SAE, minkä standardin mukaisia on konetehot ja minkä takapyörätehot.
Avatar
Purkuosia.com
Viestit: 219
Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
Paikkakunta: -Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Purkuosia.com »

Jaakko kirjoitti:
Kekkula kirjoitti:160 HP gsxr 1000 k4:lle takapyörältä? eikös se ole aika paljon vakiolle?

Siihen se 15% hävikkejä lisää niin koneessahan on oltava aivan huimia lukuja.

Vai enkö nyt vain tajua?

tuolta .orgin puolelta kopiointi. kilosten takapyörä tehoja. näyttäs tuo +160hp olevan aika yleinen.

kuski mopo hp Nm

Johtaja GSX-R 1000 K6 183,00 124,00
Toippari Kawasaki ZX-10R 174.30 ?
VilikkiR1 Suzuki Gsx-r 1000 k7 170.41 117.36
jarrarit Yamaha R1 -08 170,00 ?
Tonanza Yamaha R1-08 167,60 110,70
Vonikka Suzuki 1000 GSX-R K7 165,00 106,00
Gaffa Yamaha R1 163,00 114,00
Ile78 Suzuki GSX-R 1000 K6 161,74 119,93
Jadexia Suzuki Gsxr1000k5 159,60 113,00

Kyse K3-K4 mallista eikä K5-K7....




Edited By Kekkula on 1219238019
Avatar
Purkuosia.com
Viestit: 219
Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
Paikkakunta: -Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Purkuosia.com »

PetriK kirjoitti:
Kekkula kirjoitti:160 HP gsxr 1000 k4:lle takapyörältä? eikös se ole aika paljon vakiolle?

Siihen se 15% hävikkejä lisää niin koneessahan on oltava aivan huimia lukuja.

Vai enkö nyt vain tajua?

En mäkään tajua - mitään, lisäksi päätä särkee jo pelkkä ajatteleminenkin.

Mutta eikös moottoripyörä.org:ssa sanotakin aina että gixuttimessa on vakiona se 180pollea. Jos se onkin moottoripyora.org kirjoitukset jotka on oikeassa ja kaikki muut väärässä? Mä en usko magiaan - vaikka joskus teenkin taikatemppuja lastenkutsuilla.


Niinpä, sinulla kun tietoa on niin kirjoita pieni stoori mikä on oikea takapyöräteho ja mikä oikea koneteho? Ja millaisilla laitteilla ne pystyy mittaamaan? miten kyseisissä laitteissa on todennettu oikeellisuus?




Edited By Kekkula on 1219239916
Avatar
Purkuosia.com
Viestit: 219
Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
Paikkakunta: -Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Purkuosia.com »

tenhulttio kirjoitti:Kannattaa kaivaa käsiin Vauhdin Maailma 5/2008.
Sieltä kolumni "max torque". Yhdelle aukeamalle kerättynä melko määrä tehomittauksen problematiikkaa.
Itte olen luottanut enemmän 1/4milen loppunopeuteen kun kerrottuun tehoon (muutama vuosi sitten kaikki puhu takapyörätehosta vaikka häviötkin oli mitattu). Turha kehua 200hp takarengastehoista jos loppunopeus on alle 230 (taikka oikeammin myös alle 240km/h).
Ei tuo loppunopeus tietenkään kerro mitään jos lähtö epäonnistuu, rengas ei toppaa taikka tietenki jossakin tehossa tulee raja, ainakin katurenkailla (300hp+).

Yllä sanotaan jotta alle 200 HP tehoilla ei pääse 240 km/h loppunopeuteen...

Kuinka se nyt on?




Edited By Kekkula on 1219239535
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Kekkula kirjoitti:
tenhulttio kirjoitti:Kannattaa kaivaa käsiin Vauhdin Maailma 5/2008.
Sieltä kolumni "max torque". Yhdelle aukeamalle kerättynä melko määrä tehomittauksen problematiikkaa.
Itte olen luottanut enemmän 1/4milen loppunopeuteen kun kerrottuun tehoon (muutama vuosi sitten kaikki puhu takapyörätehosta vaikka häviötkin oli mitattu). Turha kehua 200hp takarengastehoista jos loppunopeus on alle 230 (taikka oikeammin myös alle 240km/h).
Ei tuo loppunopeus tietenkään kerro mitään jos lähtö epäonnistuu, rengas ei toppaa taikka tietenki jossakin tehossa tulee raja, ainakin katurenkailla (300hp+).

Yllä sanotaan jotta alle 200 HP tehoilla ei pääse 240 km/h loppunopeuteen...

Kuinka se nyt on?
Lukaseppas tarkemmin.
Siellä sanotaan että jos on 200 heppaa tai enemmän mutta silti loparit on alle 240km/h niin ehkä hepoja ei olekaan 200.

Omalla malmikasalla 185hp (kampiakseli) saa 229-231km/h. Ja aerodynamiikkaa hoitelee mittaristo, painoa ~240-250kg + kuski.
Avatar
Purkuosia.com
Viestit: 219
Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
Paikkakunta: -Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Purkuosia.com »

Kas, kas, luetun ymmärtäminen onkin ollut aina vaikeeta.
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Kekkula kirjoitti:Kas, kas, luetun ymmärtäminen onkin ollut aina vaikeeta.

Sama
kuten myös selkeästi kirjottaminen...
Avatar
Purkuosia.com
Viestit: 219
Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
Paikkakunta: -Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Purkuosia.com »

Sama täällä :kippis: sanat menee väärään järjestykseen helposti :D kuten pilkut ja pisteet, niiden viilailu nostaa aina karvat pystyy.



Edited By Kekkula on 1219240256
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Kekkula kirjoitti:Täällä on oikeasti suuri määrä tietämättömiä.

Numerot pyörii silmissä 160....154....201...226....
Niinpä - mutuahan tämä kaikki on, vain mielipiteitä ei faktoja, koska eri paikoista tulee erilaista faktaa. Mutta kyllähän luetun perusteella gixuttimen putki ainakin sen kymmenen hevosta tuo lisää - joka pojalle ja tytölle...

Yksi muistikuva mulla kyllä gixuttimista ja dynosta on, niiden sekä useimpien muidenkin "pienempien mopojen" mitattu tehohävikki on vain noin 9% luokkaa - taitaa olla pienemmät pyörivät massat ja vastukset. Jos tämä tieto sitten helpottaisi tuskaa ? (Muistan kun katselin kerran auki olevaa gixuttimen konetta bussin koneen vieressä ja kyllä se näytti pieneltä, muuten ihan kuin bussi mutta kaikki on melkein puolet pienempää)

Mulla taas pyörii tähdet silmissä... taidan nyt keskittyä hetkeksi ulkoilmasta nauttimiseen ennen kuin taivas tummenee taas.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
109-1180512207

Viesti Kirjoittaja 109-1180512207 »

minkälainen vaikutus olisi pelkillä virinokilla?

nyt akran boltonit + oman boksin säätö, dynosta 158rwhp/131Nm.

e. vastaus löytykin eli ilmeisesti n.10hp?




Edited By makebusa on 1219241762
Avatar
Purkuosia.com
Viestit: 219
Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
Paikkakunta: -Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Purkuosia.com »

PetriK kirjoitti:Niinpä - mutuahan tämä kaikki on, vain mielipiteitä ei faktoja, koska eri paikoista tulee erilaista faktaa.

Minkä merkkinen penkki sinulla on PetriK?

Mitä se näyttää esim. tuollaiselle putkivirisellä gsxr 1000 k4 (2004) mallille?

Näyttääkö se mielestäsi oikeita HP lukuja?

Saako siinä tulla joskus referenssiksi pyöräyttämään jonkun pyörän?

Jos sinulla on faktaa teholukemista niin onko nämä oikeita : http://www.factorypro.com/dyno/true1.html ? Vai onko Dynojet, Dynostar tms. oikeat lukemat?

Kirjaa vaikka lyhyt lista ranskalaisilla viivoilla (ei mene liian tieteelliseksi) mitä vaaditaan jotta voidaan sanoa teholukeman olevan ns. oikea ja millaisen penkin se vaatii? mitä korjaimia? jarru vai inertia? moottoripenkki?

Tuossa yllä alkaisi olla jo avaimet epätietoisuuden poistamiseksi. MP-Maailman testikään ei oikein tainnut täälläkin vallitsevaa epätietoisuutta ratkaista.




Edited By Kekkula on 1219243250
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

makebusa kirjoitti:minkälainen vaikutus olisi pelkillä virinokilla?

nyt akran boltonit + oman boksin säätö, dynosta 158rwhp/131Nm.

e. vastaus löytykin eli ilmeisesti n.10hp?
Jos haet 10hp lisäystä, laita ennemmin kokoputki ja lyhyet suppilot. Jos se ei riitä, sitten nokkienkimppuun. Vakio käyrästöstä on päästävä eroon!!
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
109-1180512207

Viesti Kirjoittaja 109-1180512207 »

Titaani kirjoitti:
makebusa kirjoitti:minkälainen vaikutus olisi pelkillä virinokilla?

nyt akran boltonit + oman boksin säätö, dynosta 158rwhp/131Nm.

e. vastaus löytykin eli ilmeisesti n.10hp?

Jos haet 10hp lisäystä, laita ennemmin kokoputki ja lyhyet suppilot. Jos se ei riitä, sitten nokkienkimppuun. Vakio käyrästöstä on päästävä eroon!!
haen kyllä enempi, eli nokkien vaikutuksesta kaipasin faktoja, kokoputkisto laitetaan kyllä.

tietenkin täytys ensin oppia ajamaan:(
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Kekkula kirjoitti:
PetriK kirjoitti:Niinpä - mutuahan tämä kaikki on, vain mielipiteitä ei faktoja, koska eri paikoista tulee erilaista faktaa.

Minkä merkkinen penkki sinulla on PetriK?

Mitä se näyttää esim. tuollaiselle putkivirisellä gsxr 1000 k4 (2004) mallille?

Näyttääkö se mielestäsi oikeita HP lukuja?
Eihän mulla mitään omaa penkkiä ole, mutta samin autopaja on muutaman kilometrin päässä joten siellä tulee välillä vietettyä aikaa (esim. oma vaihteistoremontti tuli tehtyä siellä tallissa). Siinä penkissä K7 slipareilla antaa yhdessä lapussa noin 173hp "moottoritehoa" - muita dynokäyriä mulla ei ole täällä kotona. Koska kyseinen penkki mittaa tuon tehohävikin kytkimeen saakka vedon päätyttyä niin tuo tehohävikki kertoo mm. pyörien välillä eroja renkaista, ketjuista, välitysten tuomista eroista ja monesta muustakin asiasta. Siis se että millä vaihteella tuon vedon tekee tuntuu vaikuttavan takarengastehoon, mutta tehohävikin laskennan kautta erot eliminoituvat. Samoin eri välityksillä tulee erilaisia takarengastehoja, mutta niidenkin erot saadaan eliminoitua tuolla tehohävikin mittaamisella. Lisäksi penkissä on mahdollisuus ajaa sähköjarrua vasten ns. stepped up vetoja jolloin massan kiihtyvyys eliminoidaan, mutta se on aika kovaa rasitusta moottorille ja eipä juuri tule harrastettua. Vielä kun penkin sähköjarru toimii reilusti yli 400 kaakin (muistaakseni valmistaja kävi sen kalibroimassa paikan päällä 450rwhp) takarengastehoille, niin siellä näkee säädettävän näitä tehokkaampiakin kisapyöriä ja saa sitä kautta referenssiä.

Oikeista tai vääristä luvuista en tiedä ... mulle riittää se että mitä oma ja muutamat muut moottorit tuottaa takarengas ja "moottoritehoa" muihin nähden. Ja kun muutamalla bussilla kaasuilla ollaan samoilla tehoilla turbojen kanssa niin koko homma pistää miettimään että miten turboista saisi enemmän tehoa.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Vastaa Viestiin